C cap skrev:
Molekylerna vi varmt vatten rör sig mindre än i kallt vatten och när dom stannar helt så fryser det.
Om du inte tror mig, ta två glas med vatten ett varmt och ett kalt och ställ i frysen så ser du vilket som fryser först.
Molekylerna i varmt vatten rör sig mer än i kallt. När det varma vattnet är kallt rör de sig lika mycket.

Den påstådda effekten kan inte ens tillförlitligt repeteras i vetenskapliga undersökningar. Hur jag stället glasen i frysen lär påverka mer än vad som hänt med vattnet tidigare. Så nej, en sådan undersökning kommer inte att säga något.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Molekylerna i varmt vatten rör sig mer än i kallt. När det varma vattnet är kallt rör de sig lika mycket.

Den påstådda effekten kan inte ens tillförlitligt repeteras i vetenskapliga undersökningar. Hur jag stället glasen i frysen lär påverka mer än vad som hänt med vattnet tidigare. Så nej, en sådan undersökning kommer inte att säga något.
Nä nu tänker du baklänges om temperaturen sänks i det varma vattnet stannar om och fast form intas, det handlar som sänkning och inte temperaturen i vattnet i sig

Läs den artikel som bifogades tidigare som förklarar fenomenet bättre.
https://www.nyteknik.se/nyheter/ny-...varmt-vatten-snabbare-an-kallt-vatten/1226678
Även på sonens fysikprov i sjuan förra året fick nästan alla elever fel på denna fråga då rätt svar var varmt vatten.

Några andra som kan intyga detta är varje fastighetsskötare vet vilken ledning som fryser först.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Taget från sjuans fysikbok.

På grund av utrymmesbrist trycks de kovalenta bindningarna inuti alla vattenmolekylerna ihop likt spända fjädrar. Varmt vatten avger energin i molekylerna snabbare än kallt vatten. Varmt vatten blir alltså av med sin ackumulerade energi snabbare och fryser därför snabbast till is
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Kan det här vara första gången i BHs historia som Daniel 109 har fel? Tveksamt.

Själv har jag ingen aning vad som fryser först - skolkade nog från fysiken i skolan.
 
Det är ett udda fenomen som kan visa sug i vissa speciella fall, inte ens i alla vetenskapliga experiment lyckas fångas fenomenet. Att ha med en sådan sak på ett fysikprov i grundskolan är ren idioti. Lär ungarna grunderna i fysik i stället för en effekt som visar sig i vissa udda specialfall. Vatten fryser när energi tas bort från nollgradigt vatten.
 
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Oavgjort mellan Daniel 109 och övriga?

ChatGPT säger:

Contrary to what might be intuitive, warm water can freeze faster than cold water under certain conditions. This phenomenon is known as the Mpemba effect, named after a Tanzanian student, Erasto Mpemba, who observed it in the 1960s.

Several factors can contribute to the Mpemba effect, including evaporation, dissolved gases, and convection currents in the water. Warm water may evaporate more quickly, and this loss of water can lead to a faster reduction in temperature. Additionally, dissolved gases in cold water may act as insulators, slowing down the cooling process.

It's important to note that the Mpemba effect is not always observed, and the conditions under which it occurs can be variable and complex. In many cases, cold water will indeed freeze faster than warm water. The Mpemba effect is an interesting and somewhat counterintuitive observation, but it doesn't consistently apply to all situations.
 
  • Ledsen
jpsjogren
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Vatten fryser när energi tas bort från nollgradigt vatten.
Där ser man. När jag gick i skolan utgick Celsiusskalan från vattnets fryspunkt vid +|-0 grader, och dess kokpunkt var vid +100 grader.

Men så är det alltså inte längre menar du?

Detta kräver bra källor för att du skall övertyga mig om att det är ändrat. 😊
 
Va? Begrep du inte vad jag skrev?
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Va? Begrep du inte vad jag skrev?
Jo, men frågan är om du gjorde det.

I min värld fryser vattnet vid +|-0 grader Celsius, men du hävdar att man måste ta energi från 0-gradigt vatten för att det skall frysa.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men frågan är om du gjorde det.

I min värld fryser vattnet vid +|-0 grader Celsius, men du hävdar att man måste ta energi från 0-gradigt vatten för att det skall frysa.
Hört talas om smältpunktsentalpi? Annars rekommenderar jag en kurs i grundläggande fysik.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Smältvärme
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
men du hävdar att man måste ta energi från 0-gradigt vatten för att det skall frysa.
Ja, det är precis så det fungerar.
Nollgradigt flytande vatten innehåller mer energi än nollgradig is. Skillnaden kallas smältentalpi eller smältvärme.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det är därför groggen håller sig kall med is i.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Nissens: Du förstod alltså inte.
Du måste avlägsna 334 kJ värme för att omvandla 1 kg vatten till is. Så utgår jag från nollgradigt vatten. Det är en hel del energi. Om du i stället tillför den energimängden blir vattnet 159 grader varmt. (Under tryck)
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Hört talas om smältpunktsentalpi? Annars rekommenderar jag en kurs i grundläggande fysik.

[länk]
Visst, men det är ändå så att rent vatten fryser vid +|-0 grader celsius.
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är ändå så att rent vatten fryser vid +|-0 grader celsius.
Nej, vatten fryser inte av att kylas ned till 0 grader. Man måste fortsätta avlägsna en massa energi för att det ska övergå till fast form. Betydligt mer energi än själva nedkylningen i de flesta fall.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.