H
D duell skrev:
Många intressanta inlägg från folk som "vet" hur det ligger till med försäkringar.

Kollade upp mina försäkringar och jag har tilläggsförsäkringen "Uthyrning", den säger:
"Försäkringen ersätter även stöld av och uppsåtlig skadegörelse på byggnad som orsakas av någon som har tillåtelse att vistas i bostaden."
Detta borde innebära en ganska enkel lösning på problemet.

Vidare så tycker jag att folk förtjänar en andra chans, tycker även det är sjukt att folk med betalningsanmärkning ställs helt utanför utan möjlighet att hyra bostad av både kommunala och privata hyresbolag.
Denna person hade under en längre tid flyttat runt bland vänner, det kan inte vara lätt att få rätsida på livet utan egen bostad.

Kontraktet står på hen och jag vet egentligen inte om Socialförvaltningen betalar åt hen eller om de betalar ut pengar till hen.
Vidare var kontraktet uppsagt av hyresgästen innan händelsen pga yttre faktorer.
Medlemmar som försöker hjälpa och skriver att man bör kolla upp sin försäkring, det tycker jag inte är att ”veta”. ”Trevligt” svar från dig.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Knight skrev:
Du får ställa dig i kö hos kronofogden och försöka driva in pengar va dom.

Finns ingen försäkring som täcker den denna idiotiska lösning. Du borde ha insett riskerna när du visste vart pengarna kom ifrån
Man kan försäkra mot i princip vad som helst, men priset kan bli därefter.

Försäkringar är en form av hasardspel där man spelar på att man själv ska förlora.
C cpalm skrev:
Vi hade en tråd för en tid sen där en drogpåverkad familjemedlem hade slagit sönder en hyreslägenhet och om jag minns rätt var lite huvudproblemet då att försäkringsbolaget inte var intresserade av att ersätta något sådant. Men det är så klart viss skillnad på droger och psykisk ohälsa.
Försäkringsbolag vill alltid slippa betala. Man måste alltid vara beredd att bråka.

H hempularen skrev:
Jag vidhåller att det kan vara bra att undersöka möjligheten till ersättning från hyresgästens egen hemförsäkring.

Fär väldigt många år sedan fick jag bilen skadad av en person med psykiska problem. Polisen uppmanade mig att begära ersättning för min självrisk, eftersom det skulle gå på personens hemförsäkring.

Jag kom på Tranebergsbron i Sotockholm, när jag passerade Kristinebergs tunnebanestation kom en plåtpapperskorg farande från perongen och träffade bilen. Jag kunde inte stanna förrän efter bron och ringa polis. Då fick jag höra att personen hade krossat alla glasväggar i biljetthallen med järnrör, försökt komma åt personalen i biljettkassan, sedan gått från stationen och slagit sönder ett 20 tal parkerade bilar, alla rutor krossade, motorhuven bearbetad med järnröret osv.

När jag kom tillbaka till Kristineberg stod där en polisbuss och tog emot anmälniingar. Mitt fall föll på att inget vittne hade sett honom kasta papperskorgen, den hade bara "råkat" flyga iväg 30 sekunder innan han slog sönder biljetthallen. Men den personen var inte missbrukare, utan ett rent psykfall.
Du hade väl kunnat göra ett civilrättsligt mål av det? Tveksamt om det är värt det, men i teorin?
 
Hep Hep skrev:
Japp, det var till dig. Om du själv har svårt med känsloyttringar är det mer förklarligt att du skrev som du gjorde och då var jag kanske onödigt hård. Ber om ursäkt för det.

Den logiska tolkningen av det du skrev är att du menar att de med t ex Asperger har ett konsekvenstänk som ett litet barn, vilket är helt galet. De med ADHD löper större risk att ställa till det, då deras impullskontroll kan vara mer eller mindre dålig, fast deras konsekvenstänk är inte sämre än andras.
Jo men så är det ibland. Är det en svårighet som finns med i problembilden tycker jag den bör belysas så att människor som inte vet hur illa det kan vara får en möjlighet att förstå. Att jag sa 5-åring har inget med intelligens att göra. Jag är bekant med en aspi genom nätet som har en verbal iq på 160 men kan inte orientera sig utanför sitt hus.
De som saknar konsekvenstänk saknar någon pusselbit i den stora orkestern som hjärnan är, som då blir en otrolig utmaning att hantera. Hur kul är det t.ex. att ha barn som går rakt ut i gatan utan en tanke på att bilar kommer?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D duell skrev:
Många intressanta inlägg från folk som "vet" hur det ligger till med försäkringar.

Kollade upp mina försäkringar och jag har tilläggsförsäkringen "Uthyrning", den säger:
"Försäkringen ersätter även stöld av och uppsåtlig skadegörelse på byggnad som orsakas av någon som har tillåtelse att vistas i bostaden."
Detta borde innebära en ganska enkel lösning på problemet.

Vidare så tycker jag att folk förtjänar en andra chans, tycker även det är sjukt att folk med betalningsanmärkning ställs helt utanför utan möjlighet att hyra bostad av både kommunala och privata hyresbolag.
Denna person hade under en längre tid flyttat runt bland vänner, det kan inte vara lätt att få rätsida på livet utan egen bostad.

Kontraktet står på hen och jag vet egentligen inte om Socialförvaltningen betalar åt hen eller om de betalar ut pengar till hen.
Vidare var kontraktet uppsagt av hyresgästen innan händelsen pga yttre faktorer.
Mycket intressant. Jag lyckades inte teckna något sådant tillägg utan det viktigaste var att hyresgästen hade en hemförsäkring och att man valde en sund hyresgäst. Vilket företag är det ?

Som tur råkade jag aldrig ut för sånthär elände
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det erbjuder de flesta bolag med väldigt lika villkor (nedan från if):

"Du kan få upp till 100 000 kronor i ersättning för dina möbler och andra saker om hyresgästen stjäl eller skadar dina saker. För fast inredning är högsta ersättning 200 000 kronor. Vid exempelvis brand och vattenskada är det högsta ersättningsbeloppet detsamma som du har för bostadens försäkring."
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
D duell skrev:
Hyr ut en liten stuga till en person som hela tiden varit jättesnäll och trevlig, men för ett tag sedan fick hen något slags utbrott/psykos och slog sönder delar av stugan. Hen har gott om ärenden hos Kronofogden, så risken är stor att det blir svårt att få ersättning av hen.
Finns det några andra vägar att gå? Villaförsäkring? Socialförvaltningen (hen får hyran betald av dem)?
Inget att tillföra i sak, vill bara framföra att fan vad bra av dig att hyra ut och ge en person en andra (eller tredje) chans. Det är alldeles för många som verkar ha glömt att alla kan hamna i skiten. Heja dig!
 
  • Gilla
  • Älska
Willmanh och 21 till
  • Laddar…
Och tacken för det va en sönderslagen lägenhet……
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det klokaste du kan göra är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till dina funderingar.


TS har i alla fall hamnat en jobbig situation.
Har själv varit med om samma sak en hyresgäst som skitade ner förstörde och sedan bara gav sig av utan att städa. Polisanmälan utan resultat den lades ner. Man är helt retslös i sådana här situationer men man lär sig .
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är du verkligen säker på att det inte finns några försäkringar riktade till hyresvärdar som täcker skadegörelse från hyresgäster?
Hyresgästens hemförsäkring kan täcka skadorna…..
 
H HEM2121 skrev:
Medlemmar som försöker hjälpa och skriver att man bör kolla upp sin försäkring, det tycker jag inte är att ”veta”. ”Trevligt” svar från dig.
Får be om ursäkt till dig och de andra som skrev detta, det var inte riktat mot er utan det var en lätt utdragen diskussion i mitten som gjorde att jag uppfattade att flera påstod att det var omöjligt, men det var ju i själva verket en minoritet och mitt uppkäftiga svar färgades även av en helt annan samtida diskussion på annat håll där ungefär ett av hundra svar hade någon som helst bäring.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 14 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi hade en tråd för en tid sen där en drogpåverkad familjemedlem hade slagit sönder en hyreslägenhet och om jag minns rätt var lite huvudproblemet då att försäkringsbolaget inte var intresserade av att ersätta något sådant. Men det är så klart viss skillnad på droger och psykisk ohälsa.
Psykisk ohälsa och droger går ganska ofta hand i hand.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Socialen? Snabba vändningar i humör? Det låter som du har en person med ADHD och asperger, eller någon som eventuellt är bipolär? Jag skulle bara hålla kontakt med soc och redogöra för dem vad som händer. När gästen sedan väljer att flytta får de istället stå för kostnaden av reparation. Det är inte något konstigt för dem. Personer med dessa svårigheter hamnar hos kronofogden för att de inte är förmögna att planera och komma ihåg. Konsekvenstänket är på en 5-årings nivå - som bäst!!

Om det är som jag tror så kan en väldigt trivial sak legat till grund för utbrottet. Typ att någon hängt upp t-shirten på fel krok eller inte stängt en viss dörr.
Det har ingen dålig diagnos du kunde ställa baserat på TS inlägg. Speciellt med tanke på att man inte längre diagnostiseras med Asperger utan Autism så den var ju garanterat fel. Gör nu inte detta forum till något jäkla Flashback utan hålls er till vad det är tänkt för.
 
  • Gilla
shikadione och 2 till
  • Laddar…
Jag har raderat en lång subdiskusion av språklig karaktär. Håll er till ämnet!

/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Tilläggsförsäkring för privat uthyrning finns faktiskt.

If har ett uthyrningstillägg i deras privata villa/hemförsäkring som du kan välja till, så inte omöjligt fler bolag börjat med det. Har inte kvar if men för två år sedan var tillägget 500kr per år som jag tog då jag drev ett B&B i huset sommartid. Som privatperson och ej företag.
 
Kan hyresnämnden hjälpa dig med råd för att komma vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.