H HerrPalmqvist skrev:
Det är svårt att jämföra enskilda år med varandra. Till exempel har november i år varit betydligt kallare jämfört med förra året. Vår förbrukning för november är exempelvis ca 25% högre i år jämfört med förra.
Lite det som jag undrade, kanske inte gick fram i frågeställningen, men i statistiken ser man ju att det varit kallare, och förbrukningen ökar väl exponentiellt när kylan går ner?

Så min 4% stora besparing kanske egentligen är 10-20% (taget ur luften), då genomsnittstempen varit mycket kyligare?


/Jocce
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Även om märkeffekten på kaminen är 8kw så ger den bara det om rätt mängd ved i rätt storlek med rätt fukthalt eldas. 8kw borde räcka för att värma upp huset problemet är att flytta värmen på något sätt. En fläkt i taket vid kaminen som blåser bort den varma luften bort längs korridoren emot hallen. Eller ställ en fläkt på golvet i hallen och blås den kallare luften bort emot kaminen. Dels flyttar du värme ifrån kaminen så att den dras in i FTX som sprider den. Och golven blir oftast varmare när luften cirkulerar bättre.
Som svarat ovan, verkade göra susen med Luftvärmepumpen som går på fläktläge :)


/Jocce
 
L Lenam skrev:
Det finns braskaminer som bara ger sk. trivselvärme
Den ger mer än tillräcklig värme om man eldar på ;)


/Jocce
 
F Fideliox skrev:
Vi har termostater på raddarna. Men det tar ganska lång tid innan det blir såpass varmt att de börjar stänga till. Innegivare till VP gjorde dock susen.
Är det inte en chans att den stänger av "fel" då, så att det blir kallt i hela huset, beroende på vart innegivaren sitter?


/Jocce
 
D Bubblebubb skrev:
Du sparar inte energi på att elda med ved, du omfördelar energikällorna el respektive ved i olika mängd.
Spara elförbrukning som kommer från uppvärmningen kanske är rätt sätt att uttrycka sig?


/Jocce
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Helt krasst och begripligt:

Sparar intjänade pengar med vedeldning.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Lite det som jag undrade, kanske inte gick fram i frågeställningen, men i statistiken ser man ju att det varit kallare, och förbrukningen ökar väl exponentiellt när kylan går ner?

Så min 4% stora besparing kanske egentligen är 10-20% (taget ur luften), då genomsnittstempen varit mycket kyligare?


/Jocce
Inte alls speciellt svårt, är oftast väldigt linjärt.

Säg att du har 20°C inne och 10°C ute och det kostar 20 kWh att värma huset en dag så kommer det krävas ungefär 40 kWh att värma huset om det är 0°C ute.
Sen har du ju en hushållsström som är ganska oberoende av utetemp också.
Den kan du estimera genom att ta några sommarmånader som bas.
Sen är det bara att räkna på.

Som detalj är det därifrån "5% lägre energiförbrukning per grad du sänker inomhus" kommer ifrån.
Man antar att huset är 20C på insidan och 0 grader ute i snitt. då blir en grad (sänkning till 19°C ) 5% besparing.
Eftersom det är delta-T som är relevant så kan man ju ha 20 grader inne och höja utetempen en grad och få samma besparing i uppvärmning.
Men det är jobbigare att värma utsidan, även om vi verkar vara på god väg.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
"Flera hundra grader, som lämnar skorstenen"?

Detta måste vara rena fantasierna.
Upp på taket och mät.

En effektiv kamin eller kakelugn tillgodogör sig värmen i rökgaserna.
Mätte tidigare till under 140 grader i skorstenens sotlucka vid full eld.
210 grader rökgastemperatur strax efter kaminen när jag eldar för fullt denna vinterdag.
Men då ska man ha i åtanke att den fristående skorstenen också avger värme inomhus.
 
F
Jocce81 Jocce81 skrev:
Är det inte en chans att den stänger av "fel" då, så att det blir kallt i hela huset, beroende på vart innegivaren sitter?


/Jocce
Absolut kan det bli kyligt i sovrummen längst bort men det är bara skönt när man ska sova.
 
I Ingvar 58 skrev:
Det finns ju ett rätt enkelt sätt att kolla vad kaminen mäktar med. Stäng av alla andra värmekällor och se vad som händer :)
Ska det vara nåt lönt att fixa med ved och sånt, så ska ju elförbrukningen egentligen stanna vid hushållsel, varmvatten och nåt enstaka element i t.ex badrummet.
Gjort så sen 2002.

Och glöm inte att avgifter för el består av två delar...
Blir totalt sett hutlöst dyrt.

Betalade för oktober totalt dryga 3 kr/kWh för hushållsel och varmvattenberedaren😝
 
Ett helt annat problem som jag själv upplever kan ställa till försök till besparing, är om det inte är man själv som reglerar värmen. Åtminstone min sambo har gärna typ 25 grader. Själv tycker jag det räcker med 15 när det är dyr el. 🙂 Så, frågan är om din sambo delar din syn att fördelen med eldning är att det blir billigare, eller om hon snarare ser det som en komforthöjare?
 
Hon är helt enig med mig😋

Sätt en strypning vid duschhandtaget. Den syns inte.


Nåväl. Gjorde eld i bakugnen också.
Ska grädda potatisbröd om någon timme.
 
  • En stor kakelugn brinner, i ett mysigt hus med trägolv och rustik inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi har lite samma förutsättningar, samma uppvärminingsform och en kamin och gratis ved.

Sänk innetempen till 19c och elda sen upp trviselvärme på kvällen, man märker snabbt att det är svårt att elda upp tempen i hela huset med ved om man drar ner temperaturen för mycket, man får ett konstigt inneklimat och det är rätt mycket jobb med det.

En annan sak att se över om värmepumpen gör ert varmvatten är vilka temperaturer den gå på, vi ändrade vår till start på 46c och stopp på 53c och kör en legionella körning i veckan istället. Det tror jag har sparat en del.

Spabad på vintern - där är några lätta kwh att plocka, jag har mitt i sleepmode till våren.
 
L Lilllen skrev:
Själv tycker jag det räcker med 15 när det är dyr el.
Vad tycker du är lagom temperatur när elen är billig?
15 grader inomhus i bostaden såhär 256år efter Cronqvist förbättrande av kakelugnen tycker jag låter hemskt, det är ju inte svårt att elda eller ackumulera värme så det räcker ett halvt dygn.
 
  • Haha
Lilllen
  • Laddar…
Nu i december så sänker jag ned lvvp till 17 grader och sedan trivseleldar vi i braskaminen för att komma upp till 20 grader i vardagsrummet. Nöjer du dig med att ha det varmt och skönt i bara ett rum så behöver du inte tänka mer på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.