J
yonna yonna skrev:
Hur gör man för att spars denna tråd och därefter kunna hitta den lätt?

Jag planerar sätta in en LLVP. Råden ovan borde väl gälla om man också kör på pellets?
Hej! Tips är att köpa en pump med ”fireplace mode” som stänger av utedelen när den känner att du eldar och använder endast innedel för att sprida värme. När temp går under börsvärde igen startar den utedelen och värmer som vanligt 👍🏻 Toshiba, Daikin och kanske fler har detta.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
J
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vet inte om detta blir rätt forumdel, eller om det kanske ska ligga i Värmeforumet? Men provar i alla fall.

Skulle bara behöva lite input, för frågan är om något behöver justeras i huset/värmesystemet, eller om jag inte kan förvänta mig mer.
TL:DR - Vi eldar med ved i år, det gjorde vi inte förra året, vi borde spara mer energi, eller?

Long version:
Vi flyttade till hus förra året, i Januari i år fick vi Kaminen installerad och det är så klart mysigt, men vi hoppas också på att spara lite energi och pengar (då jag har tillgång till gratis ved än så länge).

Huset består av 1 plan, ca 132kvm, Byggår 1968, fönster bytta av tidigare ägare ca 2016, Värmesystemet består av Luft-Vatten (Utedel från ca 2016, innedel lite äldre), med Radiatorer i alla sovrummen och Kapprum (dock ej vardagsrum), Luft/Luft i Vardagsrum, samt FTX. Elgolvvärme i Badrummen och hallen.
Annan storförbrukare är spabadet som vi har.
Bifogar en liten bild på hur det ser ut:
[bild]

I år har sambon varit hemma (Mammaledig) och vi har nu kunnat elda mer. Vi började elda någonstans i September och eldar dagligen (varierar hur mycket och hur länge, men en hel del).

Så här ser statistiken ut:
Sep 2022 - 1173 kWh. 11,1grader medeltemp Sep 2023 - 965 kWh, 15 grader medeltemp Minskning ca 17%
Okt 2022 - 1598 kWh. 9,5 grader medeltemp Okt 2023 - 1448 kWh, 6,4 grader medeltemp Minskning ca 9 %
Nov 2022 - 2023 kWh. 5 grader medeltemp Nov 2023 - 1936 kWh, 1,5 grader medeltemp Minskning ca 4%

Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.

Jag förstår att den lägre medeltempen ställer till energiförbrukningen, men borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing? Eller är problemet också att sambon är hemma och därmed gör av med mer "övrig" elförbrukning en del av boven?
Eller behöver jag justera något på värmepumpen (Luftvärmepumpen är ställd på 18 grader, så den går bara när vi inte eldar, t.ex. på natten) för att få ut maximal effekt?


/Jocce
Kika på om du kan få in värmeflyttare i huset. I praktiken blåser du kall luft från rummet längst bort till rummet med brasan för att skapa cirkulation. Har man inte utrymme för spirorör och kanalfläkt på vinden så kan man uppnå samma princip med några stycken paxfläktar eller dedikerade värmeflytt fläktar (ganska dyra dock, går att bygga rack med 3-4 kraftiga datafläktar själv enkelt)
 
Man kan väl säga att värmer man ett hus med enbart ved och kamin, så behöver huset ha så öppen planlösning som möjligt. Vi har tagit bort väggar och dörren till våtrum/tvättstuga.

Varm luft måste kunna sprida sig efter taken så fritt som möjligt till alla delar i huset.
Luften kyls utefter fönster o dörrar om över golven och till kaminen....


Eldstaden bör även stå mitt i huset och vara riktigt tung. Annars får man elda dygnet runt.

Dörrar öppna till alla rummen.

Till toaletterna står de för de mesta på glänt.
Har modifierat dörrarna så att det finns en luftspringa längst ned. Tidigare längst upp vilket gjorde att varm luft vid taket direkt sögs ut.

Att elda med typ vedpanna och vattenburet är en helt annan sak.

Vi har en 1900 kg tung täljstenskamin mitt i timmerkåken på 128 m2 boyta.
Eldade senast i går kväll. Ännu kl 09.00 är det 19.5 grader mitt i huset.

Eldar någon timme morgon o kväll, när det är -10 ute.

Blir sällan för varmt, typ max 23 grader oavsett var man mäter.

Tar förbränningsluft utifrån och har ett spjäll mellan kamin och skorsten som stängs så snart elden falnat. Annars kyls kaminen ned onödigt fort i onödan.

Värmen ska stanna i huset när man eldar färdigt, inte skickas ut genom skorstenen.

Har FTX med extra isolering på alla tuber på vinden.
Systemet hjälper även till att flytta varmluft i kåken.


Ja... Det är ekonomiskt att elda.
I all disskution om dyr el, låt säga att Fortum vill ha 1 kr/kWh...
Huga vad dyrt skriker de flesta.

Men verkliga priset per kWh är tre gånger så högt för t ex Ellevio som äger nätet vill dessutom ha ca 3 kr / kWh.

Så man skäller oftast på fel företag.

I exemplet ovan blir totala priset
4 kr / kWh!

Sug på den.. plocka fram elräkningarna.

Elda med ved.
 
Redigerat:
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Om målet är att utnyttja bränslet så bra som möjligt och på så vis göra en ekonomisk vinst skulle jag spontant tro att vedeldning i en villa är bland den mest ineffektiva sätt du kan värma på. Du skickar flera hundra grader varm gas rätt ut ovanför taket. Det är enbart lönsamt om bränslet du får är billigt eller gratis. Du kommer definitivt använda mer energi än om du använder en värmepump, speciellt om den är vattenburen.

För att vedeldning ska vara ens i närheten av energieffektiv krävs både en vattenkrets samt rökgaskondensering. Att fläkta runt varm luft är bara mys, inte en bra uppvärmningslösning.
 
"Flera hundra grader, som lämnar skorstenen"?

Detta måste vara rena fantasierna.
Upp på taket och mät.

En effektiv kamin eller kakelugn tillgodogör sig värmen i rökgaserna.
Mätte tidigare till under 140 grader i skorstenens sotlucka vid full eld.

Kommer jag ihåg rätt, så var det under 100 vid utloppet på taket.
 
Redigerat:
Eldade som sagt några timmar i går kväll. 23 grader inomhus i köket 6 meter från kaminen. - 10 grader.

Nu 12 timmar senare - 16 ute och
19.5 grader inne.

Ska strax upp o elda.
Och även mysa till frukosten, kolla flammornas spel.
 
Cheesen
Jocce81 Jocce81 skrev:
Absolut är det en bättre lösning, men tänker att 8kw borde ändå ge en del mer, men jag kanske har för höga förväntingar...


/Jocce
Du får nog bara 8kw sporadiskt från en kamin.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Man kan väl säga att värmer man ett hus med enbart ved och kamin, så behöver huset ha så öppen planlösning som möjligt. Vi har tagit bort väggar och dörren till våtrum/tvättstuga.

Varm luft måste kunna sprida sig efter taken så fritt som möjligt till alla delar i huset.
Luften kyls utefter fönster o dörrar om över golven och till kaminen....


Eldstaden bör även stå mitt i huset och vara riktigt tung. Annars får man elda dygnet runt.

Dörrar öppna till alla rummen.

Till toaletterna står de för de mesta på glänt.
Har modifierat dörrarna så att det finns en luftspringa längst ned. Tidigare längst upp vilket gjorde att varm luft vid taket direkt sögs ut.

Att elda med typ vedpanna och vattenburet är en helt annan sak.

Vi har en 1900 kg tung täljstenskamin mitt i timmerkåken på 128 m2 boyta.
Eldade senast i går kväll. Ännu kl 09.00 är det 19.5 grader mitt i huset.

Eldar någon timme morgon o kväll, när det är -10 ute.

Blir sällan för varmt, typ max 23 grader oavsett var man mäter.

Tar förbränningsluft utifrån och har ett spjäll mellan kamin och skorsten som stängs så snart elden falnat. Annars kyls kaminen ned onödigt fort i onödan.

Värmen ska stanna i huset när man eldar färdigt, inte skickas ut genom skorstenen.

Har FTX med extra isolering på alla tuber på vinden.
Systemet hjälper även till att flytta varmluft i kåken.


Ja... Det är ekonomiskt att elda.
I all disskution om dyr el, låt säga att Fortum vill ha 1 kr/kWh...
Huga vad dyrt skriker de flesta.

Men verkliga priset per kWh är tre gånger så högt för t ex Ellevio som äger nätet vill dessutom ha ca 3 kr / kWh.

Så man skäller oftast på fel företag.

I exemplet ovan blir totala priset
4 kr / kWh!

Sug på den.. plocka fram elräkningarna.

Elda med ved.
Fortsätt du att lura dig själv. 🤭






Vill man elda för att det är kul och man anser sig ha råd så visst. Jag väntar med att elda tills det är -10 ute och/eller elen kostar över 6kr/kwh. Annars är det ren förlust för vår del.
 
OT.
I dag ska jag steka potatiisbröd i kaminens bakugn..
Den håller normalt under hela dagen dryga 150 grader.
Så det blir att elda även i den för att få stektemp.

BT.
 
K Klass0n skrev:
Vad har du för kamin (kanske läste första inlägget slarvigt) men har du en variant som blir väldigt varm så kanske du kan sätta en lite kaminfläkt som både drivs av värmen och sprider den.
Jag har två sådana fläktar och de hjälper absolut till att röra på luften i rummet, men i princip inget i huset i övrigt...


/Jocce
 
K Klass0n skrev:
Men satt inte llvpn i andra änden av huset sett till kaminen?
Nej, Luft/Luft sitter i samma rum och se mitt inlägg ovan, har provat och det ger bra resultat.


/Jocce
 
F Fideliox skrev:
Fortsätt du att lura dig själv. 🤭



[media]


Vill man elda för att det är kul och man anser sig ha råd så visst. Jag väntar med att elda tills det är -10 ute och/eller elen kostar över 6kr/kwh. Annars är det ren förlust för vår del.
Ööööh Verkligheten för mig är att jag fimpade Direktelen i bodelen år 2002. Mycket låg temp i förråd och garage.
Kaminen på plats kostade då
100 000 kr. Insparad på 4 år.

Så jag vet exakt vad uppvärmningen kostar.

Men kolla gärna en gång till vad Ni betalar Elbolaget och nätägaren varje månad.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det verkar vara ett stabilt bolag bakom. Lanserades i sverige för 3år sedan, så modellen är väl utgående. Kostade som Sensibo när den lanserades (1200kr)

[länk]

Dom säljer nån AI prenumeration, men den kan man ju skippa om man använder APIer istället...
Det blir ett test iallafall :)


/Jocce
 
J jixxer skrev:
Har haft ”vanlig” eldstad och då blir ju värmen mest i det rummet och då var det 40+ grader där och kallt i dom rum som var längst ifrån. Tror det ligger lite i vad som skrevs tidigare, om du inte känner ett mervärde av att elda så sälj veden. Personligen tycker jag det är roligt/tillfredställande att elda. Så med den tanken tog jag bort el elementen från 1978 och satte in vattenburna element (inte så dyrt som man tror) och en 30kW kamin mot 1m2 tank. En jätteskillnad i komfort! Men stannade inte där utan investerade i en 50kW flispanna från ETA för att värma garage/hus mm. Ångrar inte det med dagens elpriser! Långt inlägg men kontentan är att vill man minska sitt elberoende måste man lägga tid och pengar men enligt mig är det värt det! Har 20-23 grader överallt gör av med 9200kW el på året och då har vi två elbilar med.
Tycker både det är mysigt och härligt att elda. Så inget problem så. Men då man har "överskott" av värme vill man gärna flytta det till de delarna där Luft/Vattenpumpen annars måste jobba.

Luftvärmepumpen i fläktläge gör underverk :)


/Jocce
 
S sandbergarn skrev:
Det gäller att du har en innegivare som stänger av elementen när du eldar. Har du bara en utegivare så påverkas inte luft/vatten systemet alls när du eldar.
Som skrivs nedan, har jag bara en innegivare så stänger den väl av ALLT när jag eldar på då?
A Argastesnickaren skrev:
Det förutsätter att där inte finns några termostater, finns det så stänger dom ner när det blir varmare än inställt värde samtidigt som dom element som är längst bort eller i stängda rum fortfarande håller temperaturen.
Jag har i dagsläget ingen innegivare, men det sitter termostat på alla elementen, så det borde ju bli bäst resultat, då vissa rum har vi gärna svalare då vi ändå inte är där, eller t.ex. sovrummet får gärna vara svalt när man ska sova...


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.