roland53 roland53 skrev:
Det beror också på kaminen är installerad. Har du uteluft till förbränningsrummet eller tar du förbränningsluften från rummet? I så fall går redan uppvärmd luft rakt ut i skorstenen.
En hyggligt modern kamin med spjäll justerade suger inte jättemycket luft. Dessutom kyler den förvärmda luften inte rökgasen lika mycket som kall uteluft. Om spjället stängs när elden brunnit ut suger kaminen inte luft ur huset i onödan och eldstadens lagrade värme åker inte ut genom skorstenen.
Har en hyggligt stor Tulikivi som brinner bra med en tilluftsöppning på ca 2x2 cm.

Om huset har undertryck är det förstås enklare att elda om eldstaden har extern lufttillförsel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hos mig gör det underverk, LL pumpen min göe av med 800-1200w nu, runt 5-10 minus. Eldar jag så går den ner till 400-600w, halverar pumpens förbrukning när jag eldar. Har en gammal Contura med fläkt i och spiro rör dragna till olika rum, funkar klockrent verkligen. Hur mycket jag sparar vet jag inte, köpte 3 kubik blandved för 800:-/kubik, sparar säkert inget i slutändan med känns bra för själen 😉
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
En hyggligt modern kamin med spjäll justerade suger inte jättemycket luft. Dessutom kyler den förvärmda luften inte rökgasen lika mycket som kall uteluft. Om spjället stängs när elden brunnit ut suger kaminen inte luft ur huset i onödan och eldstadens lagrade värme åker inte ut genom skorstenen.
Har en hyggligt stor Tulikivi som brinner bra med en tilluftsöppning på ca 2x2 cm.

Om huset har undertryck är det förstås enklare att elda om eldstaden har extern lufttillförsel.
Alla moderna hus har krav på sig att ha mekanisk ventilation och får därigenom ett undertryck. En förbränningsprocess behöver en viss mängd luft för att inte ryka. En ofullständig förbränning blir resultatet om man stryper för mycket på förbränningsluften, varken bra för klimat eller grannar.
 
Jag har bvp, kassettkamin, timdebitering från Tibber och en Ngenic tune. Förbrukningen har gått ner bra med Ngenic och kostnaden också. Förra månaden låg mit kWh pris på 1 utslaget över månaden. Ngenic lurar utgivaren att det är varmare ute för att hålla inställd temp. När elpriset är som högst så stöttar jag, om möjligt, med att elda i kaminen. Jag har en kaminfläkt som drivs av kaminens värme, en billig usbfläkt som jag kör på powebank och en takfläkt. I bifogade bilder ser ni hur jag klarade gårdagens pristopp.
 
  • Applikationsskärmdump som visar elanvändning och kostnad för olika tider under dagen, 1 november.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • App-skärmdump som visar temperatur, effektförbrukning och elpriser över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
roland53 roland53 skrev:
Alla moderna hus har krav på sig att ha mekanisk ventilation och får därigenom ett undertryck.
Det tror jag inte, att Boverket satt krav på energieffektivitet och luftomsättning är en sak men varför skulle man inte få lösa det tekniskt som man själv vill?
 
F fribygg skrev:
Det tror jag inte, att Boverket satt krav på energieffektivitet och luftomsättning är en sak men varför skulle man inte få lösa det tekniskt som man själv vill?
För att det inte går att uppfylla kraven utan mekanisk fläkt.
 
Attitudeswe
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Jag har bvp, kassettkamin, timdebitering från Tibber och en Ngenic tune. Förbrukningen har gått ner bra med Ngenic och kostnaden också. Förra månaden låg mit kWh pris på 1 utslaget över månaden. Ngenic lurar utgivaren att det är varmare ute för att hålla inställd temp. När elpriset är som högst så stöttar jag, om möjligt, med att elda i kaminen. Jag har en kaminfläkt som drivs av kaminens värme, en billig usbfläkt som jag kör på powebank och en takfläkt. I bifogade bilder ser ni hur jag klarade gårdagens pristopp.
Tibber dumpen var 1e nov :)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tibber dumpen var 1e nov :)
Sorry, gick lite vilse. Dump från i går... och i förrgår då jag var hemma hela dagen och kunde "elda ned toppen helt.
 
  • Mobilskärmbild som visar elförbrukning och kostnader per timme för 1 december, med tidslinje och elprisdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmskott som visar elförbrukningsdiagram för 30 november, indelat i kostnad, elpris och timvis förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
TRJBerg
yonna yonna skrev:
Hur gör man för att spars denna tråd och därefter kunna hitta den lätt?

Jag planerar sätta in en LLVP. Råden ovan borde väl gälla om man också kör på pellets?
1. Använd "verktygsraden" överst i tråden direkt ovanför första inlägget. T ex "Bevaka" eller "kugghjulet".
2. Bokmärk tråden i browsern/webläsaren.
3. Skriv ut sidan/tråden till PDF. (Brukar jag göra bär det är mycket användbart info.)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vet inte om detta blir rätt forumdel, eller om det kanske ska ligga i Värmeforumet? Men provar i alla fall.

Skulle bara behöva lite input, för frågan är om något behöver justeras i huset/värmesystemet, eller om jag inte kan förvänta mig mer.
TL:DR - Vi eldar med ved i år, det gjorde vi inte förra året, vi borde spara mer energi, eller?

Long version:
Vi flyttade till hus förra året, i Januari i år fick vi Kaminen installerad och det är så klart mysigt, men vi hoppas också på att spara lite energi och pengar (då jag har tillgång till gratis ved än så länge).

Huset består av 1 plan, ca 132kvm, Byggår 1968, fönster bytta av tidigare ägare ca 2016, Värmesystemet består av Luft-Vatten (Utedel från ca 2016, innedel lite äldre), med Radiatorer i alla sovrummen och Kapprum (dock ej vardagsrum), Luft/Luft i Vardagsrum, samt FTX. Elgolvvärme i Badrummen och hallen.
Annan storförbrukare är spabadet som vi har.
Bifogar en liten bild på hur det ser ut:
[bild]

I år har sambon varit hemma (Mammaledig) och vi har nu kunnat elda mer. Vi började elda någonstans i September och eldar dagligen (varierar hur mycket och hur länge, men en hel del).

Så här ser statistiken ut:
Sep 2022 - 1173 kWh. 11,1grader medeltemp Sep 2023 - 965 kWh, 15 grader medeltemp Minskning ca 17%
Okt 2022 - 1598 kWh. 9,5 grader medeltemp Okt 2023 - 1448 kWh, 6,4 grader medeltemp Minskning ca 9 %
Nov 2022 - 2023 kWh. 5 grader medeltemp Nov 2023 - 1936 kWh, 1,5 grader medeltemp Minskning ca 4%

Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.

Jag förstår att den lägre medeltempen ställer till energiförbrukningen, men borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing? Eller är problemet också att sambon är hemma och därmed gör av med mer "övrig" elförbrukning en del av boven?
Eller behöver jag justera något på värmepumpen (Luftvärmepumpen är ställd på 18 grader, så den går bara när vi inte eldar, t.ex. på natten) för att få ut maximal effekt?


/Jocce
Det finns braskaminer som bara ger sk. trivselvärme
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Det förutsätter att där inte finns några termostater, finns det så stänger dom ner när det blir varmare än inställt värde samtidigt som dom element som är längst bort eller i stängda rum fortfarande håller temperaturen.
Vi har termostater på raddarna. Men det tar ganska lång tid innan det blir såpass varmt att de börjar stänga till. Innegivare till VP gjorde dock susen.
 
L Lenam skrev:
Det finns braskaminer som bara ger sk. trivselvärme
Med ett yttre som skyddar det små från att bränna sig på utsidan av kaminen = mycket värme går ut via skorstenen. 😳
Kanske den är gammal luckan gått sönder så den drar ut extra luft även när man inte eldar och glömt stänga spjället. 🙄
Men den ger mysig värme i ett rum iaf… 🔥🪵. (Trivselvärmare: Contura 350)
 
D
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vet inte om detta blir rätt forumdel, eller om det kanske ska ligga i Värmeforumet? Men provar i alla fall.

Skulle bara behöva lite input, för frågan är om något behöver justeras i huset/värmesystemet, eller om jag inte kan förvänta mig mer.
TL:DR - Vi eldar med ved i år, det gjorde vi inte förra året, vi borde spara mer energi, eller?

Long version:
Vi flyttade till hus förra året, i Januari i år fick vi Kaminen installerad och det är så klart mysigt, men vi hoppas också på att spara lite energi och pengar (då jag har tillgång till gratis ved än så länge).

Huset består av 1 plan, ca 132kvm, Byggår 1968, fönster bytta av tidigare ägare ca 2016, Värmesystemet består av Luft-Vatten (Utedel från ca 2016, innedel lite äldre), med Radiatorer i alla sovrummen och Kapprum (dock ej vardagsrum), Luft/Luft i Vardagsrum, samt FTX. Elgolvvärme i Badrummen och hallen.
Annan storförbrukare är spabadet som vi har.
Bifogar en liten bild på hur det ser ut:
[bild]

I år har sambon varit hemma (Mammaledig) och vi har nu kunnat elda mer. Vi började elda någonstans i September och eldar dagligen (varierar hur mycket och hur länge, men en hel del).

Så här ser statistiken ut:
Sep 2022 - 1173 kWh. 11,1grader medeltemp Sep 2023 - 965 kWh, 15 grader medeltemp Minskning ca 17%
Okt 2022 - 1598 kWh. 9,5 grader medeltemp Okt 2023 - 1448 kWh, 6,4 grader medeltemp Minskning ca 9 %
Nov 2022 - 2023 kWh. 5 grader medeltemp Nov 2023 - 1936 kWh, 1,5 grader medeltemp Minskning ca 4%

Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.

Jag förstår att den lägre medeltempen ställer till energiförbrukningen, men borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing? Eller är problemet också att sambon är hemma och därmed gör av med mer "övrig" elförbrukning en del av boven?
Eller behöver jag justera något på värmepumpen (Luftvärmepumpen är ställd på 18 grader, så den går bara när vi inte eldar, t.ex. på natten) för att få ut maximal effekt?


/Jocce
Du sparar inte energi på att elda med ved, du omfördelar energikällorna el respektive ved i olika mängd.
 
Utmaningen ligger ju i att huset värms med värmepump, man ska då elda ganska mycket för att det ska bli någon nämnvärd besparing, ofta blir det då väldigt varmt på ett ställe vilket leder till övergrader och större värmeförluster genom vägg och tak.

Enkelt räknat behöver man elda lika många kilo ved som kWh man vill spara om man värmer huset med värmepump. Eldningen behöver också ske med ganska mycket ved, fjöseldar man blir ofta verkningsgraden lidande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Jocce81 Jocce81 skrev:
borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing?
Ett par reflektioner:

- Utetemperaturen väger tyngre än vad många spontant tror. Tumregeln är 5% per grad, många säger uppemot 7%.

- Räknade själv på vad man skulle spara om man ersätter BVP med ved under de 5 dygn på en månad där elpriset är som högst. Visst sparar man en rejäl slant, men man blir ändå lite förvånad över hur lite det gör procentuellt. Vad jag vill säga med det är att det går 720 timmar på en månad och det är lätt att överskatta hur stor del av de timmarna man eldar även om man tycker att man eldar nästan konstant.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.