F fribygg skrev:
Energilagring är inte alltid dåligt,el är dyrt och olämpligt att lagra men att spara vatten i befintliga kraftverksdammar eller som privatperson fylla den egna vedboden inför det vinterhalvår då solcellerna inte levererar är inte så dumt.
Nej så är det helt klart. Men att spara vatten är inte samma sak som att pumpa upp det igen. Jag menar såklart att det är dåligt med ett elsystem som bygger på att lagra energi som redan har producerats, inte genom att förskjuta produktionen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
För övrigt ser jag att det blir rätt sinnessjuka priser i morgon. Men till skillnad från idag finns det åtminstone viss möjlighet att förskjuta förbrukningen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
För övrigt ser jag att det blir rätt sinnessjuka priser i morgon. Men till skillnad från idag finns det åtminstone viss möjlighet att förskjuta förbrukningen.
Vi får väl se till att framöver kunna värma våra bostäder utan el nu när verkligheten kommit i fatt och bristen på planerbar baskraft /rimligt prissatt el i Europa blivit även vårat problem.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag säger som jag brukar när jag ställs inför teknikoptimistiska miljösnubvar - varför ser vi inte detta i vetkligheten eller åtminstone i projektetongsstadiet av några större aktörer? Jo, för att det inte är lönsamt i verkligheten.
Viktigare än den kära lönsamheten vilket är ett högst rörligt och flyktigt mått är att ställa frågan möjligt i verkligheten. Tyvärr är ju mycket nästan av typen där politikern var inne på snurror på bilar.

Sällan ens den mest grundläggande fysikaliska kunskapen eller steget efter den ingenjörsmässiga går att skymta vid horisonten. Fromma förhoppningar lite fantasifullhet och en välutvecklad förmåga till googling är däremot ingen bristvara. Måste vara en guldgruva för olika påverkanskampanjer, medveten desinformation osv enligt rex den gamla devisen söndra och härska eller isola regina.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Håller helt med, men varför alltid nedtid när dom behövs som mest? Har aldrig hört om nedtid under sommaren?
Alla resktorer ligger nere viss tid under sommaren, planerade stopp.
 
P per s skrev:
En stor del av fördubblingen av den framtida elproduktionen man pratar om (150 TWh), går till hybritprojektet i norr (ca 70 TWh), lagrar själv sin vind-el som vätgas.
Det här förutsätter att de faktiskt skaffar ett lager som är tillräckligt stort för att klara att erbjuda efterfrågeflexibilitet på dagen före-marknaden på en nivå som kan balansera vindkraften.

De verkar dock ha åtminstone funderat över en storlek som skulle kunna ha en rimlig inverkan:
I ett senare skede kan det bli aktuellt med ett fullskaligt vätgaslager på 100 000 till 120 000 kubikmeter, och det kan i så fall lagra upp till 100 GWh el omvandlad till vätgas, vilket räcker för att försörja en fullstor fabrik för järnsvamp i tre till fyra dagar.
Om de genomför sådana lager för alla anläggningar så är det förstås ett utmärkt sätt att få en hög nivå på efterfrågeflexibilitet.
 
Men alltså, gigantiska vätgaslager... Dess mest kända egenskap är ju att den smäller som fan om man har otur. 😬 Är planen att råka smälla bort Norrland för att lösa problemet?
 
  • Haha
zarkov
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Men alltså, gigantiska vätgaslager... Dess mest kända egenskap är ju att den smäller som fan om man har otur. 😬 Är planen att råka smälla bort Norrland för att lösa problemet?
I och för sig... Då blir det enormt mycket obefolkad mark över som blir perfekt att bygga vindkraft och skit på... 😉😂

Edit: Nu när jag tänker efter blev jag på riktigt orolig att det är just detta som är MPs plan. Lite får man offra för att rädda (delar av) mänskligheten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nog för att jag alltid förespråkar att energilagring är dåligt för miljö och klimat, men om 20% är det effektivaste vi kan komma med blir till och med jag förvånad. Det är ju orimligt dåligt och skulle alltså öka klimatpåverkan i samma grad som förlusterna. Varför diskuteras det ens??
Jag tycker inte att 20% är galet dåligt om det är något som kan göras i större skala. T.ex. i ett scenario med mycket kärnkraft och mycket vindkraft, där endera annars behöver reglera ner i vissa lägen. Då är det inte dåligt om 80% av det som annars hade vaskats går att lagra.

Batterier klarar förstås betydligt bättre än så, men det blir ju snordyrt med stor kapacitet. (Däremot är batterilager bra i en del andra fall.)
 
K krfsm skrev:
Jag tycker inte att 20% är galet dåligt om det är något som kan göras i större skala. T.ex. i ett scenario med mycket kärnkraft och mycket vindkraft, där endera annars behöver reglera ner i vissa lägen. Då är det inte dåligt om 80% av det som annars hade vaskats går att lagra.

Batterier klarar förstås betydligt bättre än så, men det blir ju snordyrt med stor kapacitet. (Däremot är batterilager bra i en del andra fall.)
Annars hade vi ett utmärkt system med vatten- och kärnkraft. Det hade exakt inga av dagens problem... 😂
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Annars hade vi ett utmärkt system med vatten- och kärnkraft. Det hade exakt inga av dagens problem... 😂
Förutom att det behövs rätt många TWh extra och vattenkraften är ungefär maxad. Men visst vore det kul om man byggde lite reaktorer så att åtminstone en liten del av problemet blir löst.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
P per s skrev:
Det finns många nerlagda gruvor som skulle fungera bra. Befintliga gruvdammar där uppe plus gruvschaktet. Påverkar inte miljön. Nerlagda mindre vattenkraftverk kan byggas om till pumpkraft som balansering. Juktanverket i Västerbotten planeras ombyggnad.
Ok. Har du några exempel på där detta gjorts? Annars har ju nedlagda gruvor ofta den egenheten att de är vattenfyllda, dvs totalt oanvändbara till det du föreslår.

Jag frågar som Claes, vilka dalgångar eller andra större områden tänker du dig ska läggas under vatten? Har du kalkyler på hur periodisk blötläggning påverkar ekologin? Metanutsläpp från förruttnelsen som garanterat uppstår?

P per s skrev:
Läs inlägg 154!
Jag gjorde det. Det svarade inte på något.

P per s skrev:
Lagringsbehovet är dock inte så stort som många tror.
Jaså? Har du konkreta siffror på det?

P per s skrev:
En stor del av fördubblingen av den framtida elproduktionen man pratar om (150 TWh), går till hybritprojektet i norr (ca 70 TWh), lagrar själv sin vind-el som vätgas
Redan kommenterat av andra, men igen, visa något konkret.

P per s skrev:
Även framtida batteriproduktion kan styras till när det är gott om el.
Ok. Vad gör vi med personalen då? Permitterar när det inte blåser?
P per s skrev:
Vattenkraften är fantastisk på att balansera sol och vind men måste i framtiden kompletteras med energilagring.
Ja, det är den. Den är också väsentligen fullt utnyttjad till detta i nuläget.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
tommib
K krfsm skrev:
Jag vet inte om det skulle gå rent juridiskt, men något i stil med "för att ansluta vätgaselektrolysörer med en effekt över X MW till elnätet behöver anläggningen ha ett vätgaslager som rymmer minst Y timmars produktion".

Min tanke är förstås att om man sätter Y tillräckligt högt, så kommer ekonomer på Hybrit/H2GS att av egennytta göra "rätt". Givet att man har ett stort lager är det meningsfullt att använda det för att sänka kostnader och därmed producera när det är billigast. Problemet är att det kräver att ett stort lager existerar, och det ser de inte som värt kostnaden.

Buggen i sammanhanget verkar vara att EU har reglerat sig, och de är ju fast beslutna att skjuta sig i huvudet med strike prices istället. Det skulle kunna göra att det inte finns något utrymme att reglera, men det kan jag inte svara på.
Ja, och då kontrar man med att dela upp företaget i mindre bitar så att varje enskild del ligger lite under X. Det blir en juridisk katt-och-råttalek tror jag.

Jag tror också att om man sätter Y tillräckligt högt så blir det inget med Hybrit/H2GS, det blir för dyrt och osäkert. Jag är ärligt talat väldigt osäker på om det blir något av dem oavsett. Frågan är om det kommer finnas avsättning för fossilfritt stål till ett högre pris.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Man får inte heller glömma bort att om vi nu ska ha marknadsekonomi på elmarknaden så kan vi inte vara inne och pilla en massa. Vill vi ställa konstiga krav på olika industrier och företag är det nog enklare med någon sorts kommunistisk folk-el.
 
G
Finns redan fossilfritt stål i mängder. Allt skrot från fartyg i Bangladesh, inte har det högre marknadsvärde.
 
  • Haha
  • Gilla
per s och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.