Jocce81 Jocce81 skrev:
Tyvärr ingen Sensibo. Vad är det för variant som Elgiganten har för 199 kr? Låter klart prisvärt?


/Jocce
El giganten!
Man får vad man betalar för.
Tänk på det
Jocce81 Jocce81 skrev:
Absolut är det en bättre lösning, men tänker att 8kw borde ändå ge en del mer, men jag kanske har för höga förväntingar...


/
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vet inte om detta blir rätt forumdel, eller om det kanske ska ligga i Värmeforumet? Men provar i alla fall.

Skulle bara behöva lite input, för frågan är om något behöver justeras i huset/värmesystemet, eller om jag inte kan förvänta mig mer.
TL:DR - Vi eldar med ved i år, det gjorde vi inte förra året, vi borde spara mer energi, eller?

Long version:
Vi flyttade till hus förra året, i Januari i år fick vi Kaminen installerad och det är så klart mysigt, men vi hoppas också på att spara lite energi och pengar (då jag har tillgång till gratis ved än så länge).

Huset består av 1 plan, ca 132kvm, Byggår 1968, fönster bytta av tidigare ägare ca 2016, Värmesystemet består av Luft-Vatten (Utedel från ca 2016, innedel lite äldre), med Radiatorer i alla sovrummen och Kapprum (dock ej vardagsrum), Luft/Luft i Vardagsrum, samt FTX. Elgolvvärme i Badrummen och hallen.
Annan storförbrukare är spabadet som vi har.
Bifogar en liten bild på hur det ser ut:
[bild]

I år har sambon varit hemma (Mammaledig) och vi har nu kunnat elda mer. Vi började elda någonstans i September och eldar dagligen (varierar hur mycket och hur länge, men en hel del).

Så här ser statistiken ut:
Sep 2022 - 1173 kWh. 11,1grader medeltemp Sep 2023 - 965 kWh, 15 grader medeltemp Minskning ca 17%
Okt 2022 - 1598 kWh. 9,5 grader medeltemp Okt 2023 - 1448 kWh, 6,4 grader medeltemp Minskning ca 9 %
Nov 2022 - 2023 kWh. 5 grader medeltemp Nov 2023 - 1936 kWh, 1,5 grader medeltemp Minskning ca 4%

Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.

Jag förstår att den lägre medeltempen ställer till energiförbrukningen, men borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing? Eller är problemet också att sambon är hemma och därmed gör av med mer "övrig" elförbrukning en del av boven?
Eller behöver jag justera något på värmepumpen (Luftvärmepumpen är ställd på 18 grader, så den går bara när vi inte eldar, t.ex. på natten) för att få ut maximal effekt?


/Jocce
Tänk på att hålla luftvärmepumpens ute och innemodul väl rengjord. Har en kamrat som minskade sin förbrukning med ca 30% bara på rengöring . Fullt ös på fläkten är också viktigt så att värmen trycks iväg så långt som möjligt.
 
Vad har du för kamin (kanske läste första inlägget slarvigt) men har du en variant som blir väldigt varm så kanske du kan sätta en lite kaminfläkt som både drivs av värmen och sprider den.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vad har du för kamin (kanske läste första inlägget slarvigt) men har du en variant som blir väldigt varm så kanske du kan sätta en lite kaminfläkt som både drivs av värmen och sprider den.
Det borde vara betydligt effektivare att köra luftvärmepumpen i fläktläge än en liten kaminfläkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde vara betydligt effektivare att köra luftvärmepumpen i fläktläge än en liten kaminfläkt.
Men satt inte llvpn i andra änden av huset sett till kaminen?
 
Attitudeswe
Peter Rietz Peter Rietz skrev:
El giganten!
Man får vad man betalar för.
Tänk på det
Det verkar vara ett stabilt bolag bakom. Lanserades i sverige för 3år sedan, så modellen är väl utgående. Kostade som Sensibo när den lanserades (1200kr)

https://feber.se/pryl/vi-har-testat-ambi-climate-mini/418690/

Dom säljer nån AI prenumeration, men den kan man ju skippa om man använder APIer istället...
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Har haft ”vanlig” eldstad och då blir ju värmen mest i det rummet och då var det 40+ grader där och kallt i dom rum som var längst ifrån. Tror det ligger lite i vad som skrevs tidigare, om du inte känner ett mervärde av att elda så sälj veden. Personligen tycker jag det är roligt/tillfredställande att elda. Så med den tanken tog jag bort el elementen från 1978 och satte in vattenburna element (inte så dyrt som man tror) och en 30kW kamin mot 1m2 tank. En jätteskillnad i komfort! Men stannade inte där utan investerade i en 50kW flispanna från ETA för att värma garage/hus mm. Ångrar inte det med dagens elpriser! Långt inlägg men kontentan är att vill man minska sitt elberoende måste man lägga tid och pengar men enligt mig är det värt det! Har 20-23 grader överallt gör av med 9200kW el på året och då har vi två elbilar med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vid ett första test då jag kört LVP på fläkt och maxläge så har det på bara 15-20 minuter ökat med 0.5 grader i hallen, så principen verkar funka.

Har även blivit varmare i vardagsrummet, men på vissa ställen känner man lite drag.

Lär ändå inte köra den på maxläge, då den låter för mycket men testet gav resultat så nu är det bara kolla hur lågt man kan köra den och det fortfarande ger effekt och om det alltid funkar.


/Jocce
Det gäller att du har en innegivare som stänger av elementen när du eldar. Har du bara en utegivare så påverkas inte luft/vatten systemet alls när du eldar.
 
S sandbergarn skrev:
Det gäller att du har en innegivare som stänger av elementen när du eldar. Har du bara en utegivare så påverkas inte luft/vatten systemet alls när du eldar.
Det förutsätter att där inte finns några termostater, finns det så stänger dom ner när det blir varmare än inställt värde samtidigt som dom element som är längst bort eller i stängda rum fortfarande håller temperaturen.
 
  • Gilla
oskarrgh och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju ett rätt enkelt sätt att kolla vad kaminen mäktar med. Stäng av alla andra värmekällor och se vad som händer :)
Ska det vara nåt lönt att fixa med ved och sånt, så ska ju elförbrukningen egentligen stanna vid hushållsel, varmvatten och nåt enstaka element i t.ex badrummet.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Det är svårt att jämföra enskilda år med varandra. Till exempel har november i år varit betydligt kallare jämfört med förra året. Vår förbrukning för november är exempelvis ca 25% högre i år jämfört med förra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vet inte om detta blir rätt forumdel, eller om det kanske ska ligga i Värmeforumet? Men provar i alla fall.

Skulle bara behöva lite input, för frågan är om något behöver justeras i huset/värmesystemet, eller om jag inte kan förvänta mig mer.
TL:DR - Vi eldar med ved i år, det gjorde vi inte förra året, vi borde spara mer energi, eller?

Long version:
Vi flyttade till hus förra året, i Januari i år fick vi Kaminen installerad och det är så klart mysigt, men vi hoppas också på att spara lite energi och pengar (då jag har tillgång till gratis ved än så länge).

Huset består av 1 plan, ca 132kvm, Byggår 1968, fönster bytta av tidigare ägare ca 2016, Värmesystemet består av Luft-Vatten (Utedel från ca 2016, innedel lite äldre), med Radiatorer i alla sovrummen och Kapprum (dock ej vardagsrum), Luft/Luft i Vardagsrum, samt FTX. Elgolvvärme i Badrummen och hallen.
Annan storförbrukare är spabadet som vi har.
Bifogar en liten bild på hur det ser ut:
[bild]

I år har sambon varit hemma (Mammaledig) och vi har nu kunnat elda mer. Vi började elda någonstans i September och eldar dagligen (varierar hur mycket och hur länge, men en hel del).

Så här ser statistiken ut:
Sep 2022 - 1173 kWh. 11,1grader medeltemp Sep 2023 - 965 kWh, 15 grader medeltemp Minskning ca 17%
Okt 2022 - 1598 kWh. 9,5 grader medeltemp Okt 2023 - 1448 kWh, 6,4 grader medeltemp Minskning ca 9 %
Nov 2022 - 2023 kWh. 5 grader medeltemp Nov 2023 - 1936 kWh, 1,5 grader medeltemp Minskning ca 4%

Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.

Jag förstår att den lägre medeltempen ställer till energiförbrukningen, men borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing? Eller är problemet också att sambon är hemma och därmed gör av med mer "övrig" elförbrukning en del av boven?
Eller behöver jag justera något på värmepumpen (Luftvärmepumpen är ställd på 18 grader, så den går bara när vi inte eldar, t.ex. på natten) för att få ut maximal effekt?


/Jocce
Även om märkeffekten på kaminen är 8kw så ger den bara det om rätt mängd ved i rätt storlek med rätt fukthalt eldas. 8kw borde räcka för att värma upp huset problemet är att flytta värmen på något sätt. En fläkt i taket vid kaminen som blåser bort den varma luften bort längs korridoren emot hallen. Eller ställ en fläkt på golvet i hallen och blås den kallare luften bort emot kaminen. Dels flyttar du värme ifrån kaminen så att den dras in i FTX som sprider den. Och golven blir oftast varmare när luften cirkulerar bättre.
 
Hej
Det är omöjligt att veta vad skillnaden blir mot tidigare beroende på:
1. Relativt nyköpt hus.
2. Ingen eldning över säsong att jämföra med.
3. Hemma på dagarna drar mer, eller mindre om man eldar......
4. Skillnad på elpriser.
Min uppfattning är att ni får gå på de klassiska tipsen, tofflor, duscha kort osv.
Vad har ni för LLVP? Kan ni byta till en bättre.
Solceller ihop med FTX har jag hört är en sparbössa, men igen, det beror på.
Vad har ni för kamin, har den fläkt, hur stor är den?

Men, ja, det är högst rimligt att ni får minskad förbrukning och en viss trivsel med kamin.
Jag startade med att säga." Det är omöjligt att veta vad skillnaden blir mot tidigare beroende på:", och det får bli min slutsats också.
Men kämpa på :)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vid ett första test då jag kört LVP på fläkt och maxläge så har det på bara 15-20 minuter ökat med 0.5 grader i hallen, så principen verkar funka.

Har även blivit varmare i vardagsrummet, men på vissa ställen känner man lite drag.

Lär ändå inte köra den på maxläge, då den låter för mycket men testet gav resultat så nu är det bara kolla hur lågt man kan köra den och det fortfarande ger effekt och om det alltid funkar.


/Jocce
Det beror också på kaminen är installerad. Har du uteluft till förbränningsrummet eller tar du förbränningsluften från rummet? I så fall går redan uppvärmd luft rakt ut i skorstenen.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.
själv har jag problemet med att jag eldar upp den varma inneluften och skickar ut genom skorstenen....
Du har väl separat tillflöde av luft TILL kaminen som den kan elda upp så du inte gör som jag....


edit ASCH Roland (post ovan) hann före.. och det med hela +40 minuter... jag kanske måste lära mig läsa HELA tråden...
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jag skulle kolla lite på elvärme golven. Hur mycket el drar de?

Vilken effekt har de? Hur varma är de? Kan du sänka temperaturen på dessa sparar de säkert en hel del el.

Testa t.ex.,att stänga av dem i ett dygn och jämför förbrukningen med ett annat dygn, helst ungefär samma utetemp
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.