Bara gratulera till ett fantastiskt pris !
 
U ullak40 skrev:
Ok, då förstår jag! Hur fick ni vetskap om att brandvarnare var föt gamla då, och hur gamla?
Står tillverkningsdatum på baksidan. Skall bytas var tionde år.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Står tillverkningsdatum på baksidan. Skall bytas var tionde år.
Varför ska en brandvarnare bytas vart 10:e år?
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Står tillverkningsdatum på baksidan. Skall bytas var tionde år.
Å vem ska stå för bytet då ? Jag tänker då iinte betala för de komponenterna och servicemannen. Har betalat noog åt dem i 12 år nu. Snart börjar de ju ta betalt för varje larmhändelse också. Fått avisering om det. Är det falskt larm 500kr/gång.
 
U ullak40 skrev:
Å vem ska stå för bytet då ? Jag tänker då iinte betala för de komponenterna och servicemannen. Har betalat noog åt dem i 12 år nu. Snart börjar de ju ta betalt för varje larmhändelse också. Fått avisering om det. Är det falskt larm 500kr/gång.
Det jag hävdade också. Fick då dealen att de bytte alla, slängde med lite andra nya komponenter, sänkte månadspriset men att jag fick betala för en tekniker.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Märker att jag måste ihop med dem.
Alla utom en brandvarnare är 13 år, och ingen har meddelat något om byte 🤔
Betalar dessutom över 600kr/månad, har då 3 brandvarnare, en manöverpanel, en värmedetektor och 7 magnetkontakter och röstenhet. Ogillar deras höga priser på allting och det bara stiger. Hade hit en servicekille, kostade över 2000kr. De skulle då även ha betalt för bil och resa. Jag bestred fakturan, men de gav sig inte. Funderat på säga upp och byta bolag. Verisure mjölkar kunderna på pengar.
 
Rök-/värme-/CO2-/multidetektorer till certifierade brandlarmscentraler/anläggningar byts normalt inte förrän hela anläggningen byts, å det kan vara över 30 år, eller så byts detektorn när det blir något fel på den. På vissa ställen så kan vissa detektorer bytas förebyggande, men då är det pga att de inte är "tillgängliga" under drift.


På jobbet så håller vi nu på med att byta ut ena brandlarmsanläggningen som jag är anläggningsskötare på, vissa detektorer har suttit i drift i över 30 år och de fungerar än.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Märker att jag måste ihop med dem.
Alla utom en brandvarnare är 13 år, och ingen har meddelat något om byte 🤔
Betalar dessutom över 600kr/månad, har då 3 brandvarnare, en manöverpanel, en värmedetektor och 7 magnetkontakter och röstenhet. Ogillar deras höga priser på allting och det bara stiger. Hade hit en servicekille, kostade över 2000kr. De skulle då även ha betalt för bil och resa. Jag bestred fakturan, men de gav sig inte. Funderat på säga upp och byta bolag. Verisure mjölkar kunderna på pengar.
Det var några år sedan Verisure bytte från deckare med utbytbart batteri till med inbyggt.
Tror att de gamla går att köra ett tag till.

Jag valde att inte beblanda mig med denna typ av bolag, orkar inte behöva lägga en massa tid och energi på att pruta för jämnan.
Så jag sa upp larmet och köpte ett fristående som efter redan något år är avbetalt jämfört med ett Verisurelarm.
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Jag ska flytta till ett nytt hus snart och har fått ett erbjudande från verisure med följande paket:

8 Vibrationsdetektorer
4 Rökdetektorer
3 Videodetektorer
1 Huvudenhet
1 Larmpanel med röst
1 Larmbricka
2 vattendetektorer
1 ZeroVision inbrottskydd
Larmskyltar och dekaler

Larmlösning /Installation = 4960kr
Larmtjänst = 589kr /mån

Bindningstid = 2år, därefter löpande avtal med 3månaders uppsägningstid.

Har jag fått ett bra erbjudande ifrån verisure?
 
FFEAFE FFEAFE skrev:
Jag ska flytta till ett nytt hus snart och har fått ett erbjudande från verisure med följande paket:

8 Vibrationsdetektorer
4 Rökdetektorer
3 Videodetektorer
1 Huvudenhet
1 Larmpanel med röst
1 Larmbricka
2 vattendetektorer
1 ZeroVision inbrottskydd
Larmskyltar och dekaler

Larmlösning /Installation = 4960kr
Larmtjänst = 589kr /mån

Bindningstid = 2år, därefter löpande avtal med 3månaders uppsägningstid.

Har jag fått ett bra erbjudande ifrån verisure?
Betalar ca hälften. Ungefär samma system men utan vattenlarm. Men kanske upp mot 10 år gammalt. Zerovision vet jag inte vad det är.

Förstår inte varför de ska envisas med installationsavgift om du får betala 600kr/mån.
 
P
FFEAFE FFEAFE skrev:
Jag ska flytta till ett nytt hus snart och har fått ett erbjudande från verisure med följande paket:

8 Vibrationsdetektorer
4 Rökdetektorer
3 Videodetektorer
1 Huvudenhet
1 Larmpanel med röst
1 Larmbricka
2 vattendetektorer
1 ZeroVision inbrottskydd
Larmskyltar och dekaler

Larmlösning /Installation = 4960kr
Larmtjänst = 589kr /mån

Bindningstid = 2år, därefter löpande avtal med 3månaders uppsägningstid.

Har jag fått ett bra erbjudande ifrån verisure?
Vibrationsdetektorer?
Har du ett valv i källaren ?
Eller man kanske har det på fönster nu för tiden.
Äger du de installerade delarna efter 2år?
Det borde du göra med den installationskostnaden.
 
P Peter787 skrev:
Vibrationsdetektorer?
Har du ett valv i källaren ?
Eller man kanske har det på fönster nu för tiden.
Äger du de installerade delarna efter 2år?
Det borde du göra med den installationskostnaden.
Stämmer, de ska vara installerat vid fönstret.
Det är så uppfattade jag att hårdvaran blir min efter bindningstiden.

Tycker du det är ett rimligt pris?
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
P
FFEAFE FFEAFE skrev:
Stämmer, de ska vara installerat vid fönstret.
Det är så uppfattade jag att hårdvaran blir min efter bindningstiden.

Tycker du det är ett rimligt pris?
Det var länge sedan jag höll på med larm, och aldrig till privatpersoner (något udda undantag).
Månadskostnaden har ju andra med nyare priserfarenhet kommenterat.
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det var länge sedan jag höll på med larm, och aldrig till privatpersoner (något udda undantag).
Månadskostnaden har ju andra med nyare priserfarenhet kommenterat.
Månadskostnaden är inte rimlig. Du får tänka på att den lägsta månadskostnaden för du vid installation, sedan kommer den bara att gå upp. Hutlöst dyrt och när det blir obsolet så får du köpa larmet igen. Nya MAP är helt värdelös.

Jag har fyra Verisure system i våra fastigheter. Har uppgraderat ett av dem till ”senaste”. Appen har också bara blivit sämre med åren.
 
Saknar verkligen inte Verisures månadskostnad.
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.