En frisk bensinare ska starta i -25 utan motorvärmare. Byt tempgivarna så bör det vara ok. Och fyll på med ny vinterbensin 😉 (inte e10)
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Efter att ha fått bilen besiktigad idag så har jag ett litet bryderi. Gubben som var där hittade en "lös grej" som hade smält mot avgasröret, och den föll loss när jag fick komma och titta på den för att se vad det var... Efter att ha googlat runt ikväll efter bilder så hittade jag att det var en "vacuum air tank". Gissar att den fick sig en törn när jag bytte startmotor i våras.
Men i alla fall. Bilen har inte varit annorlunda att köra så antingen har grejen -bara- smält fast och deformerats lite utan att egentligen gått sönder eller så är jag bara väldigt disträ.
Någon som har ett hum om vad den här grejen gör egentligen? För besiktningsgubben körde ut bilen och kände ingen skillnad mot när han körde in den och det var heller ingen skillnad att åka hem och senare på dagen tog husfrun en vända för att kolla. Ingen skillnad. Känns lite förvirrat det här. Hjälp?
 
S
Igår tog jag den gråa bilen vi ägt i precis 6 månader för en tvätt och den kom ut grön!
Asballt. Det stod också 10 km på mätaren istället för 44000.
 
  • Grå bil parkerad på snötäckt gata, vintertid, dagsljus, spår i snön, staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkgrå bil parkerad i snö framför byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens interiör med skärmar, ratten, blå belysning, kläder på sätet, instegslister märkta "IONIQ 5".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilhjul med legeringsfälg, snörester, UltraGrip-däck, parkerat på snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Har äntligen fått upp Auto Unionen på lyften och sett hur den ser ut under. Bortsett ifrån bakvagnen och bakre delen av karossen har den klarat sig bra från rost. Blir ju en del jobb, men första steget är att fixa parkeringsbromsen så jag kan flytta runt den lättare (nu har jag ingen broms alls). Sen skulle jag vilja lyfta karossen från ramen för att komma åt lättare, men det blir nog inte innan jul.

 
  • Gilla
Excel och 11 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Har äntligen fått upp Auto Unionen på lyften och sett hur den ser ut under. Bortsett ifrån bakvagnen och bakre delen av karossen har den klarat sig bra från rost. Blir ju en del jobb, men första steget är att fixa parkeringsbromsen så jag kan flytta runt den lättare (nu har jag ingen broms alls). Sen skulle jag vilja lyfta karossen från ramen för att komma åt lättare, men det blir nog inte innan jul.

[video]
Kul, du har lite att pyssla med.
Men ska du inte isolera taket och få värme i garaget ??
 
Isakare Isakare skrev:
Kul, du har lite att pyssla med.
Men ska du inte isolera taket och få värme i garaget ??
Jo, det är lite svalt i garaget nu, så tanken har slagit mig. 🙂 Men det kommer inte bli så mycket mer gjort innan jul, och sen är det två månader till vårvärmen, och jag skyndar långsamt, så vi får se... 😆
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En frisk bensinare ska starta i -25 utan motorvärmare. Byt tempgivarna så bör det vara ok. Och fyll på med ny vinterbensin 😉 (inte e10)
E5 på vintern är kanske ett bra tips på en äldre bil (jag antar att det är det du menade). 🙂

Nu har hon dessvärre nyligen tankat upp den och det är ganska stor tank så det dröjer ett tag innan nästa tankning. Gör det stor skillnad för startförmågan med E5 istället för E10 så jag ska fundera på att tappa ur bensinen?
 
M mlindsten skrev:
E5 på vintern är kanske ett bra tips på en äldre bil (jag antar att det är det du menade). 🙂

Nu har hon dessvärre nyligen tankat upp den och det är ganska stor tank så det dröjer ett tag innan nästa tankning. Gör det stor skillnad för startförmågan med E5 istället för E10 så jag ska fundera på att tappa ur bensinen?
Liten skillnad gör det, men inte så att det ska hålla den från att starta. E85 bilar funkar ju också på vintern.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
 
 
Tjänstevikten på den där saken är tydligen drygt 3,1 ton, så det blir nog svårt att få ner totalvikten under 3,5 ton. Det gör att vi slipper se alltför många i trafiken, om den inte går att regga som PB2 dvs...
 
vcx vcx skrev:
Tjänstevikten på den där saken är tydligen drygt 3,1 ton, så det blir nog svårt att få ner totalvikten under 3,5 ton. Det gör att vi slipper se alltför många i trafiken, om den inte går att regga som PB2 dvs...
Tror ändå att rätt många går med på 400kg lastvikt. Inte alldeles för stor skillnad mot tex vissa varianter av amarok som har 650kg lastvikt.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
G Grayscale skrev:
Saknar också mina trådar i rutan, trots att jag såg dem. En funktion som fler bilar borde ha här i norden.
Det kommer på fler o fler bilar. Vw har uppvärmda glas som värms med en folie mellan glasen så man slipper trådarna
 
N Niq skrev:
Det kommer på fler o fler bilar.
Men visst har detta gått långsamt? Ford hade väl sina trådar redan på 80-talet om jag minns rätt. Vilka har ”internt” uppvärmd vindruta idag?
 
Går väl långsamt då det är för det mesta ganska onödigt om bilen har bra blås mot fönstren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.