G
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En del bilar har inte på värmen när dom laddar, kanske är så med denna
Möjligt. Jag har varit förbi det stället flertalet mornar nu när det varit kallt ute och sett en vit taxi stå och ladda. Lika igenfrusen ruta varje morgon. Har det varit samma bil varje dag kanske?
 
Hade Ford förut med elvärme i rutan. Fantastiskt funktion men jag är också en sån som "ser" trådarna.........sambon såg de aldrig så jag antar att det handlar om hjärnan och vad man fokuserar på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G
Saknar också mina trådar i rutan, trots att jag såg dem. En funktion som fler bilar borde ha här i norden.
 
Fairlane
G Grayscale skrev:
Möjligt. Jag har varit förbi det stället flertalet mornar nu när det varit kallt ute och sett en vit taxi stå och ladda. Lika igenfrusen ruta varje morgon. Har det varit samma bil varje dag kanske?
Kanske kan vara läge att tipsa polisen om det för så där kan man inte köra. Den som kör så har inte i trafiken att göra. En vanlig enkel skrapa löser problemet.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Skylt med text om himlen och höghus, kabelrulle i bakgrunden, del av sko synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 16 till
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
[bild]
Är det han med det förinspelade begravningstalet? 🤓
 
richardtenggren
Småtrevlig bil på ICAs parkering! 🤤
 
  • Parkeringsplats nattetid, snötäckt, belyst reklamskyltar, bil i förgrunden, mörk himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stefan1972 skrev:
Hade Ford förut med elvärme i rutan. Fantastiskt funktion men jag är också en sån som "ser" trådarna.........sambon såg de aldrig så jag antar att det handlar om hjärnan och vad man fokuserar på.
Det kan även bero på synen. Jag har haft Fordar i ca 10 år nu och gillar verkligen de eluppvärmda vindrutorna. Jag använder glasögon för att se ordentligt på långt håll men om jag glömmer glasögonen så ser jag trådarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det han med det förinspelade begravningstalet? 🤓
Nej, den seriösa firman.
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske kan vara läge att tipsa polisen om det för så där kan man inte köra. Den som kör så har inte i trafiken att göra. En vanlig enkel skrapa löser problemet.
Instämmer. Det är otroligt många slappskallar som inte "orkar" sopa av bilen eller skrapa alla rutor innan de kör. Vispar på sin höjd upp en glugg i rutan framför ratten. Samma personer ondgör sig över t.ex. rattfyllerister trots att de själva har i stort sett samma (eller mindre) kontroll över omgivningen i trafiken. Dvs de bör inte ha körkortet kvar. Ids man inte hålla sin bil ren från is och snö har man inte i trafiken att göra.
 
  • Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃

Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩

När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.

Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔

Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?

Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
 
RoTe
M mlindsten skrev:
Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃

Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩

När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.

Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔

Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?

Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Det är väl klart att den inte ska vara sådär. Det stora problemet är att hitta en bilmekaniker som klarar av felsökning. Dom flesta klarar bara av att byta delar.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃

Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩

När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.

Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔

Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?

Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Motortempgivaren är misstänkt, den berättar för styrboxen om motorn är varm eller kall och anpassar luft/ bränslemängd.
Har man tur finns det nån med samma problem som lagt ut en video på Youtube.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Motortempgivaren är misstänkt, den berättar för styrboxen om motorn är varm eller kall och anpassar luft/ bränslemängd.
Har man tur finns det nån med samma problem som lagt ut en video på Youtube.
Jag får prova att söka på det.

Jag hittade en fråga på hyundaiforum.se från en som hade exakt samma problem, men inlägget var från 2021 och hade inga svar. ☹️
 
Isakare Isakare skrev:
Motortempgivaren är misstänkt, den berättar för styrboxen om motorn är varm eller kall och anpassar luft/ bränslemängd.
Har man tur finns det nån med samma problem som lagt ut en video på Youtube.
En snabbgoogling säger att det finns en tempsensor för kylvattnet ("motortemp") och en för lufttemp, båda brukar gå sönder och ge dessa problem. Vilket är rimligt....

Dessa sensorer brukar vara rätt billiga så det är nog ingen dum i de att byta båda.
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.