J jonatown skrev:
Bygg dig ett >50V system (klassat lågspänning) och du får göra vad du vill. Annars jobba som elektriker, annars skaffa auktorisation (4års elerfarenhet + 4 teoretiskta kurser).
Det är ett socialdemokratiskt grnomsyrat land vi lever i..
Så enkelt är det inte, det finns samma restriktioner med ett 50 V system OM det handlar om mer än 10A och/eller 200V/A
 
  • Gilla
Micke501
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så enkelt är det inte, det finns samma restriktioner med ett 50 V system OM det handlar om mer än 10A och/eller 200V/A
Ett 200Ohms-system? ;)
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Haha, nu har du bevisat att du kan ohms lag. Bra där, du är värd en öl! :rofl:

Själv imundigar jag mig en Hobgoblin Ruby just nu. Efter att jag är nöjd med att efter flera år tagit tag i att bygga om ett köksskåp och en lucka, som inte riktigt passat ihop förut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Haha, nu har du bevisat att du kan ohms lag. Bra där, du är värd en öl! :rofl:

Själv imundigar jag mig en Hobgoblin Ruby just nu. Efter att jag är nöjd med att efter flera år tagit tag i att bygga om ett köksskåp och en lucka, som inte riktigt passat ihop förut.
Jag trodde el var skitsvårt att bemästra, därav lärotiden. Men Ohms lag lärde jag mig på högstadiets NO-lektioner, och hade en repetetion när jag praoade på elprogrammet (valde att läsa vidare till elektrotekniker istället, så Ohms lag har man använt "ett par gånger"). ;)

En öl är inte helt fel, ska bara bli av med min förkylning som snart går in på vecka två... :sweat:

I övrigt har jag byggt en snögrotta, gäller att passa på när vi har någon dag med snö här nere.
 
L lbgu skrev:
Fast det är väl bara att ha behörighetsklasser. Typ klass A för enkla arbeten, B för lite mer avancerade och C för avancerade.
T.ex. motorsågskörkortet är uppbyggt så.
Det låter smart för då får jag ju koppla åt mig själver. Jag får ju fälla åt mig själv men inte åt andra
 
L lbgu skrev:
Gäller det bara väldigt enkla småjobb (typ 10 minutersjobb där det räcker med avbitare och skruvmejsel) och jag hade en granne eller bekant som var elektriker (med eller utan behörighet) så skulle den personen nog komma på nivån att man minimerar kontakten med honom ifall han vägrade hjälpa mig med det.
I detta fall, när du och din granne ännu inte utbytt några specialkompetens med varandra (ni är mao ”bara” grannar) så är det väldigt respektlöst av dig att minimera kontakten med honom pga att han inte vill avbryta sin lediga dag och spendera den med att jobba och hänga med dig.


L lbgu skrev:
Håller med, jag som tycker det är självklart att hjälpa bekanta med enkla problem som kanske kräver någon specialkompetens som jag råkar ha umgås givetvis helst med folk som gör likadant. Blir lite tråkig stämning om jag hjälpt grannen ta ner hans halvruttna björk och han senare vägrar hjälpa mig med ett simpelt eljobb som han utan problem kan fixa på några minuter. Sådana egoister klarar man sig utan.
Men i detta fall är det ju självklart att din granne ska ge dig sin hjälpande hand för här har ju du givit din!
Och om din granne stod som ett krävande respektlöst arsel bakom din rygg och inte gjorde ett skit själv samtidigt som du hjälpte honom med björken så tycker jag att du ska ställa dig bakom hans och göra samma sak nu oxå 👍 Hjälpte ni båda till med björken så tycker jag att båda ska hjälpas åt med el-jobbet oxå.
Vad är det för specialkompetens som du besitter förresten?
 
H Huaooja skrev:
I detta fall, när du och din granne ännu inte utbytt några specialkompetens med varandra (ni är mao ”bara” grannar) så är det väldigt respektlöst av dig att minimera kontakten med honom pga att han inte vill avbryta sin lediga dag och spendera den med att jobba och hänga med dig.



Men i detta fall är det ju självklart att din granne ska ge dig sin hjälpande hand för här har ju du givit din!
Och om din granne stod som ett krävande respektlöst arsel bakom din rygg och inte gjorde ett skit själv samtidigt som du hjälpte honom med björken så tycker jag att du ska ställa dig bakom hans och göra samma sak nu oxå 👍 Hjälpte ni båda till med björken så tycker jag att båda ska hjälpas åt med el-jobbet oxå.
Vad är det för specialkompetens som du besitter förresten?
Hur är ni funtade det är klart man hjälper varandra, och kan inte just grannen hjälpa så kan man nog ge henne några timmar iaf.
Men vi är ju alla olika
 
  • Älska
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Hur är ni funtade det är klart man hjälper varandra, och kan inte just grannen hjälpa så kan man nog ge henne några timmar iaf.
Men vi är ju alla olika
Självklart hjälper man grannar, bekanta, förbipasserande medmänniskor, kusiners grannars kompisars gamla flickvänners lågstadielärares hundvakt när dom ber om hjälp.
Hur länge har du jobbat som elektriker?

Denna diskussion finns i flertalet trådar här, och aldrig har någon hantverkare skrivit om att ”någons” kompis brors fasters barn inte vill måla om hans köksstol på en tisdagskväll trotts att han är målare. Som att ni tror att deras jobb är ngn jävla livsplikt. Man gör d man gör för PENGARNA.

Dessa funderingar kommer från människor som inte förstår skillnaden mellan att hjälpa sin granne att bära in en ny soffa som är tung (vilken man gör) eller felsöka deras jävla köksfläkt som inte funkar pga levt d senaste decennierna i en fettavskiljare på en söndagkväll för att sen 12h senare stå på sitt jobb och göra samma skitjobb.

Behöver jag ett par nya jeans och vet att min granne jobbar på NK, inte fan knackar jag på hos henne och försöker få ett par gratis?

Många skapade trådar ang detta kommer oftast från människor vars enda ”specialkompetens” är att lyfta, riva, bära. Och om dom råkar bjuda t ex en IT konsult på ett svettigt, ej önskat lyft, så ska IT konsulten tamefaen tvunget hjälpa dig att få ihop din hemma snickrade bitcoin-mining-projekt som enligt DIG tar Max.10minuter.

Kortis, på allvar. Elektriker utan gränser ringde just och sa att du inte får sitta i samma fikabod som dom i år heller. Dom bad dig återigen försöka hitta något annat i livet än just el. Och hjälpande. Du måste sluta vara så hjälpande.
 
  • Haha
peteds01
  • Laddar…
D
Lite lustigt hur det verkar upplevas ur olika perspektiv, jag som då anses "databegåvad" hjälper gärna men upplever motsatsen till det du säger, jag kan spendera ett par timmar med att hjälpa någon men det värderas lågt, om en elektriker skulle hjälpa mig sätta in en dimmer så blir den personen jesus.
 
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Självklart hjälper man grannar, bekanta, förbipasserande medmänniskor, kusiners grannars kompisars gamla flickvänners lågstadielärares hundvakt när dom ber om hjälp.
Hur länge har du jobbat som elektriker?

Denna diskussion finns i flertalet trådar här, och aldrig har någon hantverkare skrivit om att ”någons” kompis brors fasters barn inte vill måla om hans köksstol på en tisdagskväll trotts att han är målare. Som att ni tror att deras jobb är ngn jävla livsplikt. Man gör d man gör för PENGARNA.

Dessa funderingar kommer från människor som inte förstår skillnaden mellan att hjälpa sin granne att bära in en ny soffa som är tung (vilken man gör) eller felsöka deras jävla köksfläkt som inte funkar pga levt d senaste decennierna i en fettavskiljare på en söndagkväll för att sen 12h senare stå på sitt jobb och göra samma skitjobb.

Behöver jag ett par nya jeans och vet att min granne jobbar på NK, inte fan knackar jag på hos henne och försöker få ett par gratis?

Många skapade trådar ang detta kommer oftast från människor vars enda ”specialkompetens” är att lyfta, riva, bära. Och om dom råkar bjuda t ex en IT konsult på ett svettigt, ej önskat lyft, så ska IT konsulten tamefaen tvunget hjälpa dig att få ihop din hemma snickrade bitcoin-mining-projekt som enligt DIG tar Max.10minuter.

Kortis, på allvar. Elektriker utan gränser ringde just och sa att du inte får sitta i samma fikabod som dom i år heller. Dom bad dig återigen försöka hitta något annat i livet än just el. Och hjälpande. Du måste sluta vara så hjälpande.
Ja varför inte ta han som bor i en annan stad 100 mil därifrån som exempel oxå.
Naturligtvis kan man inte hjälpa alla men nu frågar ju inte alla heller och säga ifrån på ett trevligt sätt går ju naturligtvis.
Hjälpsamhet har ju en gräns men att din tid som elektriker på fritiden är mer värd än den som hjälper dig skyffla grus är direkt empatilös och direkt dumt.
Halelulia här kommer elektrikern.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
Lite lustigt hur det verkar upplevas ur olika perspektiv, jag som då anses "databegåvad" hjälper gärna men upplever motsatsen till det du säger, jag kan spendera ett par timmar med att hjälpa någon men det värderas lågt, om en elektriker skulle hjälpa mig sätta in en dimmer så blir den personen jesus.
Du jobbar alltså som/med it-support/ it-tekniker som åker ut på plats och hjälper kunder med deras datorer?
För om du inte jobbar som datasupport utan sitter på ett kontor och har god datorvana så har du missuppfattat vad som diskuteras.
 
D
H Huaooja skrev:
Du jobbar alltså som/med it-support/ it-tekniker som åker ut på plats och hjälper kunder med deras datorer?
För om du inte jobbar som datasupport utan sitter på ett kontor och har god datorvana så har du missuppfattat vad som diskuteras.
Vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja varför inte ta han som bor i en annan stad 100 mil därifrån som exempel oxå.
Naturligtvis kan man inte hjälpa alla men nu frågar ju inte alla heller och säga ifrån på ett trevligt sätt går ju naturligtvis.
Hjälpsamhet har ju en gräns men att din tid som elektriker på fritiden är mer värd än den som hjälper dig skyffla grus är direkt empatilös och direkt dumt.
Halelulia här kommer elektrikern.
Jag hjälper gärna mina grannar att t ex skyffla lite grus. Vet du varför? För jag jobbar inte med att skyffla grus hela dagarna.
Jag hjälper gärna en granne som knackar på och vill ha hjälp med att byta t ex en trasig packning i dennes blandare. Vet du varför? För jag jobbar inte som rörmokare hela dagarna men kan byta en packning.

Jag pallar inte att byta min grannes strömbrytare till dimmers. Vet du varför?

Och du svarade aldrig på hur länge du arbetat som elektriker?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad spelar det för roll?
Det är ju det enda som spelar roll i denna diskussion. Vad tror du diskussion handlar om?
 
A
D djac skrev:
Lite lustigt hur det verkar upplevas ur olika perspektiv, jag som då anses "databegåvad" hjälper gärna men upplever motsatsen till det du säger, jag kan spendera ett par timmar med att hjälpa någon men det värderas lågt, om en elektriker skulle hjälpa mig sätta in en dimmer så blir den personen jesus.
Det har slagit mig många ggr när jag hjälpt folk med datorer nämligen det uppfattas inte som ett jobb.
Många timmar har man spenderat framför datorer för att få dem att fungera och de man hjälpt säger tack och hejdå när man är klar.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.