Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbet

  • Ja

    515 Röster 72,6%
  • Nej

    194 Röster 27,4%
  • Antal röster
    709
H HEM2121 skrev:
Javisst, som jag skrev tidigare när hantverkaren har småjobb men det finns ju tillfälle när de är på ett ställe en längre tid. De flesta andra reser till och från jobbet på sin fritid. Det finns många andra konsultarbeten där konsulterna reser till kunden, inte får de betalt för restiden.
Men de tar ju bara betalt när de åker på sin arbetstid? Om hantverkaren börjar kl 07 tar den betalt från kl 07. När den kör till firman 06.30 får den inte betalt och inget faktureras kunden för den resan. Eller hur tänker du att det fungerar? Att alla får ha bilen hemma, åker direkt till arbetsplatsen från hemmet och tar betalt för den tiden även om det är innan arbetstid? Nej, det är i regel inte så de gör, och majoriteten skulle nog vara överens om att det är att betrakta som fusk.

Dessutom, är det inte mest en filosofisk fråga? Inom "andra konsultarbeten" fakturerar de inte restiden separat för att restiden räknas in i övrig timdebitering (som istället prissätts högre), medan hantverkare sätter ett pris för restiden och arbetet separat (oftast).

Fall A: Det kostar 500 kr att jag kör 30 min hem till dig och sedan 500 kr till för 30 min arbete med att fixa din köksblandare
Fall B: Jag tar inget specifikt betalt för att köra 30 min till ditt kontor för att se över din bokföring, men jag tar 1000 kr för 30 min när jag är på plats.

Dessa två fall är identiska och "konsulten" kostar 1000 kr/tim, men presenterar kostnaden på andra sätt.

Hur man än vänder på det är det alltid kunderna som betalar all arbetstid för den som utför tjänsten.
 
  • Gilla
Buick-50
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Grejen är att alla är arga för att hantverkare får betalt för bilresan till jobbet men typ ingen är arg för att massa pappersvändare på kommun/landsting/myndigheter sitter och slösurfar i timmar på arbetstid.
"Två timmar om dagen.

Så stor del av vår arbetstid ägnar vi åt att låtsasjobba och göra ingenting.

– Personer med specialistkompetens och anställda högt upp i hierarkin maskar mest, säger sociologen Roland Paulsen". Artikel från 2015 https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jPw5Bo/sa-mycket-maskar-vi-pa-vara-jobb
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
En högre timpenning vore mer seriöst.
Är du säker på det? Om det bakades in i timpriset så skulle du ibland bara betala en bråkdel av restiden. I andra tillfällen tvingades du betala för resor till andra kunder. Allt beroende på hur många timmar som gjordes hos dig.
Är det inte mer seriöst och rättvist att varje kund betalar den restid som gäller honom/henne?
 
  • Gilla
Buick-50
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är du säker på det? Om det bakades in i timpriset så skulle du ibland bara betala en bråkdel av restiden. I andra tillfällen tvingades du betala för resor till andra kunder. Allt beroende på hur många timmar som gjordes hos dig.
Är det inte mer seriöst och rättvist att varje kund betalar den restid som gäller honom/henne?
Håller med, men vore det samtidigt inte extra seriöst och rättvist om man betalar ett lägre timpris när hantverkaren ifråga sitter i bilen och pratar med andra kunder eller lyssnar på musik? Några eldragningar blir ju inte utförda hos mig under denna tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Beror på bransch och typ av jobb. VVS och El-servicejobb brukar nog ta betalt för "framkörning", men det är ju korta jobb.

Längre jobb, även VVS och el, skulle jag aldrig sluta avtal med, om de krävde betalt för att åka mellan hemmet och jobbet.

Men lita INTE på försynen, avtala villkoren och dokumentera avtalet. t.ex. med ett bekräftande mail INNAN jobbet börjar.

Hade ett företag i höstas som debiterade "servicebil" när de hämtade material som hantverkarna saknade. Normalt tycker jag nog. Men bara när de verkligen hämtat varor enligt ök.
Ah, här har jag lite insyn att dela med mig av.

Grejen är den att allt fler företag i mellanklassen vill leka storföretag och då har någon konsult som tagit 2000 kr/tim fått dem att tro att vägen dit är att de måste satsa på Lean Production, 5S och så vidare. Och av någon anledning så efter 2 x 8 timmar utbildning i ämnet (det blir 55 tkr tack!) så är det enda de tagit med sig "det är slöseri att ha saker på lager". På hyllan på firman, i bilarna, nix, ingenstans får man köpa på sig ett lager med vad man vet att man kommer behöva, varje skruv, plugg och penna ska faktureras mot ett jobb och allt som går ska lämnas i retur efteråt. Inget får finnas på lager, det är slöseri!!! Enkel lösning, sa konsulten: det finns varuhus som har allt ni behöver, de får stå för lagerkostnaden och för tiden det tar att åka fram och tillbaka fakturerar ni kunden, ren vinst ju!!!

Vilket givit oss nuvarande situation där varenda lilla skitjobb leder till att de måste göra två vändor till Ahlsell eftersom de får en utskällning om de råkat ha en dosa i bilen.

Konstigt nog har dessa firmor råd med massa tjänstemän på kontoret som sitter och detaljgranskar alla fakturor så att inget köpts in som inte kopplats till en specifik kund.

On någon undrar så är det förresten det här som är anledningen till att det ibland dyker upp frågor om helt galna fakturor här på forumet där de t.ex fakturerats en hel låda wagos för att byta en strömbrytare.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
V view99 skrev:
Håller med, men vore det samtidigt inte extra seriöst och rättvist om man betalar ett lägre timpris när hantverkaren ifråga sitter i bilen och pratar med andra kunder eller lyssnar på musik? Några eldragningar blir ju inte utförda hos mig under denna tid.
Om elektrikern är hemma hos dig. Han får sedan ett samtal från en annan kund. Han avbryter arbetet och går och sätter sig i bilen och pratar mer än 5minuter. Så vore det betydligt mer seriöst om det drogs av från din faktura. Likaså om han drar ut på sina raster, och sitter kvar i bilen och lyssnar på musik.
 
sunnis
V view99 skrev:
Håller med, men vore det samtidigt inte extra seriöst och rättvist om man betalar ett lägre timpris när hantverkaren ifråga sitter i bilen och pratar med andra kunder eller lyssnar på musik? Några eldragningar blir ju inte utförda hos mig under denna tid.
några elledningar blir inte heller gjorda hos dig om inte hantverkaren kan transportera sig, det ingår i arbetsuppgiften. Du som kund har väl antagligen också ringt till hantverkaren och diskuterat dina kablar när denna har varit på andra jobb?

Lyssna på musik 😂. På vilket sätt förändrar det något om det var tyst i bilen, gudstjänst på P2 eller Spotify på högsta volym?

Vilken tid var hantverken på plats, vilken tid lämnade han dig, vad är det för restid mellan dig och firmans tjänsteställe och vad är debiterat så kan vi nog lista ut om det är skäligt eller inte.
 
  • Gilla
Buick-50
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Är det inte mer seriöst och rättvist att varje kund betalar den restid som gäller honom/henne?
Förmodligen, men så fort inte alla resor utgår från en fast punkt så uppstår motsvarande dilemma.

Om man, som ett exempel, besöker tre kunder i samma område, är det då "rättvist" att kund 1 får betala resan dit, kund 3 får betala resan hem, och kund 2 inte betalar för någon resa alls?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
sunnis
C cpalm skrev:
Förmodligen, men så fort inte alla resor utgår från en fast punkt så uppstår motsvarande dilemma.

Om man, som ett exempel, besöker tre kunder i samma område, är det då "rättvist" att kund 1 får betala resan dit, kund 3 får betala resan hem, och kund 2 inte betalar för någon resa alls?
Vad hantverkaren gör efter avslutat arbete senare hos kund B anbefaller inte kund A.

Vill man vara ”mittenkunden” så kan man ju alltid boka sitt jobb som ”kan ni komma när ni har vägarna förbi” för att minimera restiden. Sen kanske det tar flera månader innan det passar och kanske aldrig inträffar och att man faktiskt kommer ihåg det som leverantör.

Livet är aldrig 100% rättvist, ibland får man en ogynnsam giv utan att det finns uppsåt för det.
 
  • Gilla
Buick-50
  • Laddar…
Hantverkaren är anställd och får betalt för den tid han arbetar för företaget. Att resa till en kund (från "kontoret") är tid han arbetar för företaget. Kunden debiteras normal kundtaxa. Solklart!

Jag förstår inte hur denna fråga kan komma upp överhuvudtaget. Skulle inte företaget få betalt för den tid det lägger ner för att ta sig till en kund skulle det passa sig för uppdrag som innebär en resa. Då får kunden komma till företaget med sitt problem istället alternativt flytta till företagets kontor.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
C
sunnis sunnis skrev:
Livet är aldrig 100% rättvist, ibland får man en ogynnsam giv utan att det finns uppsåt för det.
Visst är det så - ville bara påpeka att det i praktiken inte alltid är så enkelt att fördela restiden "rättvist" mellan kunderna, oavsett debiteringsmodell.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V view99 skrev:
Hej!
Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbetsplatsen? I mitt fall gäller det arbete på löpande räkning till normal sedvanlig timdebitering.

MVH
Gunnar
Ja.
Ibland eventuellt något lägre.
 
S
V view99 skrev:
Håller med, men vore det samtidigt inte extra seriöst och rättvist om man betalar ett lägre timpris när hantverkaren ifråga sitter i bilen och pratar med andra kunder eller lyssnar på musik? Några eldragningar blir ju inte utförda hos mig under denna tid.
Hoppas verkligen att du sänker din timpeng om du lyssnar på radio/musik.

I övrigt så varför ska man debitera mindre för tiden man kör bil? Hantverkaren kostar arbetsgivaren exakt lika mycket ändå.

Vill du hamna i ett läge där en kund som bor 1 timme bort inte får tag i hantverkare för att hantverkaren inte ser det som lönsamt då view99 bestämt att firman ska förlora intäkter på kunder som bor långt bort.
 
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
Om du åker till din arbetsplats där du sedan blir ombedd att följa med på ett kundbesök.
Den resa du då gör i jobbet tar du då inte betalt för ?
Om du ombeds åka utomlands för bolagets räkning köper du biljetterna ur egen kassa och tar ut semesterdagar under vistelsen?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
För mig handlar detta om två centrala aspekter: komplexitet och risk.

Komplexitet: Det är enkelt att förstå varför en hantverkare tar betalt för tiden de faktiskt arbetar hos en kund. Men det blir mer komplicerat när vi överväger tiden och kostnaden för att resa till kunden, vilket också är en nödvändig del av arbetet. Det uppstår frågor som: Hur hanterar vi kostnaden för resor mellan två kunder? Hur påverkar hantverkarens kontorsplats och trafiksituationen under olika tider på dagen kostnaden för att resa till en kund?

Risk: Detta leder oss till frågan om risk inom företagande. En anställd får lön under hela arbetsdagen, inklusive restid, men för en egenföretagare eller hantverkare ser det annorlunda ut. Bör en kund betala för den tid då en hantverkare inte aktivt arbetar för dem, eller betala mer för en hantverkare som inte är fullbelagd med arbete?

Mitt förslag är att hantverkaren tar på sig denna risk och anpassar sitt arvode efter uppskattad restid. Detta kan innebära en justering av timpris eller en fast restidsersättning. Det gör det också lättare för konsumenter att jämföra tjänster och priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.