Hur hade du gjort en bastu vägg med dom förutsättningarna då (yttervägg)?
 
Liten ytterligare fråga om kosmetik och detaljer vad gäller luftspalten:
När den ventilerade luftspalten mynnar i rummet utanför genom en öppning ovanför bastutaket borde det ju gå att lösa detta rätt snyggt, t ex genom en spaltventil ovanför bastudörren. Den uppvärmda luften stiger ju uppåt och tar med sig ev. fukt. Man borde få hygglig cirkulation bakom väggen. Men hur ska man lösa tilluften nertill på bästa sätt? En ventil vid golvet som riskerar att sättas igen av damm?

/Pontus
 
Richard A skrev:
Hur hade du gjort en bastu vägg med dom förutsättningarna då (yttervägg)?

Det beror lite på omständigheterna. Men generellt, yttervägg, luftspalt, isolerad regelvägg för bastun, bastufolie, luftspalt, bastupanel.
 
Pongu skrev:
Det är möjligt att jag är trög (det är fredagkväll och en öl har redan hunnit konsumeras!) men jag förstår inte riktigt konstruktionen! Ofta är ju luftspalten bakom bastupanelen öppen både nertill och upptill (glipa mellan väggpanel och takpanel). Menar du att luft från bastun strömmar från golvet in under väggpanelen, upp bakom panelen och ut ovanför bastutaket, alltså utanför själva bastun? Och från utrymmet ovanför bastun genom ventilen till ett angränsande rum? Har du dessutom vanlig tilluft och frånluft till bastun till samma rum eller är konstruktionen du beskriver en del av själva bastuventilationen? Hoppasjag uttryckte mig någorlunda förståeligt... :)

/Pontus
Exakt så. Luftspaltens ventilering har inget att göra med själva bastuventilationen.
 
Det beror lite på omständigheterna. Men generellt, yttervägg, luftspalt, isolerad regelvägg för bastun, bastufolie, luftspalt, bastupanel.
Tackar för hjälpen Jon
 
Hej, tack för alla tips, hur gör ni i taket? Luftspalt??? eller inte?
 
Det beror på vad som finns ovanför.
 
Jag bygger som ippe innifrån bastun räknat, panel, folien, isolering. Frågan är om det ska vara luftspalt mellan panel och folien?? När det gäller taket??
 
Japp samma sak gäller taket... =)
 
Ja, där ska det vara luftspalt. Trodde du menade den luftspalt man ibland har längre ut i konstruktionen.
 
Är alltid ytterväggarna fuktspärrade?
Vad jag kan utläsa av ritning på mitt BORO-hus från -88 så skulle hus med tegelfasad kläs med 0,2mm plast innanför teglet. Men på hus med träfasad(vilket jag har) så kan jag bara se att det skulle sitta vindpapp innan för fasaden och ingen plast.
 
De har inte alltid diffusionsspärr, nej.
 
raginaharjar skrev:
Är alltid ytterväggarna fuktspärrade?
Vad jag kan utläsa av ritning på mitt BORO-hus från -88 så skulle hus med tegelfasad kläs med 0,2mm plast innanför teglet. Men på hus med träfasad(vilket jag har) så kan jag bara se att det skulle sitta vindpapp innan för fasaden och ingen plast.
Alla hus har inte diffspärr, men jag har ett BORO hus från -89 med träpanel på gavlarna och här är det utifrån sett träpanel,papp isolering och sedan plast.
Samma sak gäller tegelfasaden utifrån sett tegel,papp,isolering och plast.
 
jon_h skrev:
Det beror på vad som finns ovanför.
Mitt befinntliga tak från badrummet räknat är masonite ( vet ej vad skivtypen heter, men det är masonit, stående wellpapp, masonit i samma skiva, ungefär som i icke massiva dörrar) direkt efter denna skiva ligger diffspärren och sedan isolering.
Jag kommer att sänka taket i bastun och hade då bara tänkt att ha från det befintliga taket sett luftspalt (ca 20cm) isolerat regeltak för bastun, bastufolie, luftspalt, bastupanel.

Men med tanke på att jag inte kunde ha masoniten kvar på ytterväggen så kanske jag inte kan ha innertaket kvar när jag sänker bastutaket?

Tänkte att jag skulle ha kvar plasten ( diffspärren) i ytterväggen och i taket.
 
Richard A--> Ska kolla mina ritningar igen, ser inte ut att finnas ngn diff.spärr på mitt hus vilket skulle vara kalas.

Om man nu säger att det är diff spärr i väggen och att det skulle leda till att delar av väggen (225 av 240cm i höjdled) får dubbla diffspärrar. hur ventilerar jag jag då väggen lättast? Är ett par hål med hålsågen mellan reglarna tillräckligt? Ska sänka innertaket 15cm så i överkant finns möjlighet att öppna upp väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.