Inte är det väl -10 eller -15 i södra Skåne nu för då är det betydligt kallare än Mälardalen nu.
Nyfiken på vilken modellbeteckning det var på Electrolux pumpen som satt innan då det bara är uppgivet SCOP värden och det har inget med vilken effekt som kan levereras.
Väldigt märkligt om den modellen från 2006 klarade uppgiften bättre än en LN25 även om den känns lite underdimensionerad vilket får en att undra om den verkligengår som den ska.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Mr Person skrev:
Hej, min mor hade problem med sin värmepump, den betedde sig jättekonstigt. Visade sig att den stod inställd på kyla och inte värme så även om hon ställde på 30 hände inget, eftersom det var kallare än 30 grader inne. Också en Mitsubishi (men inte heron).
Ja jag bara utgår från att TS har koll på ikonen för värme respektive kylning. Men då borde det inte komma nån värme alls.

Men ja de är rätt lika. Och det är alltid lika kul när frun ska dra igång ACn på sommaren och börjar gnälla för att det inte kommer nån kyla. 😆
 
E Evian skrev:
Ja jag bara utgår från att TS har koll på ikonen för värme respektive kylning. Men då borde det inte komma nån värme alls.

Men ja de är rätt lika. Och det är alltid lika kul när frun ska dra igång ACn på sommaren och börjar gnälla för att det inte kommer nån kyla. 😆
Inget illa menat mot TS men det finns en anledning att all support börjar med att fråga om man kopplat in strömsladden...
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kyltekniker sa även att tempgivaren sitter högst upp vid insuget så hur ska man veta att den går som den ska om han inte har koll på modellen ?
OK, han kan ju vara fullständigt inkompetent. Men är man det brukar man också veta om det.

Ingen större idé då att göra återbesök och hävda att pumpen fungerar som den ska.

Har själv en FH35:a som värmer hela huset på 160 kvm utan annat tillskott ner till ca -10, ca 21 grader inomhus.
Perfekt placering och en kastlängd på kanske 6-7 m vid full fläkthastighet.

Blir det -15 grader sjunker inomhustemperaturen till kanske 16-17 grader oavsett vad jag ställer börvärdet på. Värmeeffekten sjunker med utomhustemperaturen när jag istället behöver mer värmeeffekt.
Inte helt säker på att TS har förstått det sambandet.
 
Värmepumpen skall ha fritt runt om minst 10cm från tak, nu -4 ute, köket 7-8 m rakt fram +22,3 ovanvåning runt +20,
på hero har jag riktat halva utblåset rakt fram mot golv c:a 4m, vänster halva riktad mot trappa som är 1m till höger.
Tempen på pumpen spelar ingen roll, om du har för låg innertemperatur så höj pumpen både fläkt och temp
 
När jag skaffade min första LVP var jag måttligt imponerad av den enorma effekten den hade (eller inte hade). Alla jag hade pratat med sa att LVP var riktigt bra, en enorm ekonomisk vinning och komplement till mitt vattenburnasystem med elpatron.
Tog cirka två-tre månader innan jag en arla vintermorgon kom ner från övervåningen, för att gå till jobbet, och upptäcker att det helt plötsligt är riktigt varmt i huset!
Vad har hänt!!
Går närmare LVP-pumpen och känner en fläkt av värme. Otroligt skiten funkar hinner jag tänka. Men varför just nu? och inte tidigare...
Tittar mig runt i och ser att kontrolldosan ligger på golvet.

Visade sig att på min LVP läste av temperaturen i en sensor i kontrolldosan..

Jävla tur att jag bara hade hängt upp dosan på väggen med dålig dubbelhäftande tejp å inte skruvat fast den (den satt mitt i luftströmmen och så fort givaren visade rätt temp så stängde LVP av sig).

Vet inte om infon hjälper dig TS men lycka till.
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
Mitsubishi har ingen tempgivare i fjärren.
 
  • Gilla
Mallin5 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En kontrollfråga bara, blåser det ordentligt varmt ur värmepumpen, eller går den ner på sparlåga och fisvärmer?
Ja men det tycker jag. Det blåser på. När jag står nära är det varmt men om jag backar 2-3 meter så känner jag snarare kyla.
 
C Comfort Thomas skrev:
enligt installatören ger den tydligen vad den ska göra.
enkelt test är att ta temp ovanför innerdelen, ställ den på Max fläkthastighet manuellt och 31 grader .
är det ca 20-22 grader i insuget så bör det bli mellan ca 45-50 grader ut direkt framför utblåset Efter ca 10-15 minuter.
utblåstemp beror dock även på utetemperatur och hur nära den är en avfrostningar.

Med den placeringen är det dock vanligtvis svårt att nå bra på nedre plan och effekten på modellen spelar även in hur varm luft som kan tryckas iväg.
Vet inte hur kraftig fläkt eller vilken effekt den tidigare hade men är lite förvånad om den skulle klara ”hela” huset.
LN35 känns lite mer rätt vintertid för stora ytor.
Jag ska kolla detta med tempen. Jo men den förra klarade hela huset. Något rum som var småkyligt på ovanvåningen då, men man kunde stödvärma lite med elementet om man behövde isåfall.

I detta fallet är det en tydlig skillnad. Det känns som att det varken blir varmt på övervåningen eller undervåningen. Var tar värmen vägen? Innan gick det ju..
 
C Comfort Thomas skrev:
Har du kollat insug och utblås som jag skrev tidigare som ett test?
Låter märkligt om hela huset är kallt!
tokfel på maskinen eller så är det någon märklig inställning på fjärren så lägg gärna upp en bild på displayen som den står nu
Kan ta kort på fjärren imorgon!
 
T Tomas Falk skrev:
Har samma modell den sitter ovan ytterdörr något för nära tak, men det funkar att värma nedervåning och trappan till höger ovanvåning
blir varmast i köket rakt fram, ovanvåning + 18 kök +20-21. man får öka lite på hastigheten nu när det är -9.
denna pump ni har sitter fel det måste vara luft runt om och minst 10 cm från tak
Det där med luft runt om skulle vara toppen om man kunde hitta i text någonstans. Jag har försökt men hittar inte.
 
B Bhkeso skrev:
När jag skaffade min första LVP var jag måttligt imponerad av den enorma effekten den hade (eller inte hade). Alla jag hade pratat med sa att LVP var riktigt bra, en enorm ekonomisk vinning och komplement till mitt vattenburnasystem med elpatron.
Tog cirka två-tre månader innan jag en arla vintermorgon kom ner från övervåningen, för att gå till jobbet, och upptäcker att det helt plötsligt är riktigt varmt i huset!
Vad har hänt!!
Går närmare LVP-pumpen och känner en fläkt av värme. Otroligt skiten funkar hinner jag tänka. Men varför just nu? och inte tidigare...
Tittar mig runt i och ser att kontrolldosan ligger på golvet.

Visade sig att på min LVP läste av temperaturen i en sensor i kontrolldosan..

Jävla tur att jag bara hade hängt upp dosan på väggen med dålig dubbelhäftande tejp å inte skruvat fast den (den satt mitt i luftströmmen och så fort givaren visade rätt temp så stängde LVP av sig).

Vet inte om infon hjälper dig TS men lycka till.
Pumpen stänger av sig ibland men jag antar det ska göra det? Kontrollen hänger på väggen bredvid pumpen.
 
Den stänger antingen ner för att den har nått inställd temperatur eller för avfrostning.
om den avfrostar så står fläkten på utedelen stilla men du hör kompressorn och det droppar lite vatten.
Det kunde du även märka på din tidigare modell.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Gm, jag hade provat att sätta en datafläkt eller en vanlig värmefläkt satt på kallt läge att blåsa på pumpen i syfte att röra om luften ovanför och runt pumpen för att se om det påverkar den inbyggda värmesensorn.

/Micke
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Glömde säga att Hero är fel modell, bra pump men klumpig högre och fyrkantig, bygger mer framåt gjorde själv misstaget men löste det ändå.
nu sitter den något för nära taket ovanför dörren 7-8 cm. Den är alldeles för stor att ha ovan ytterdörr om innerhöjden är 240cm.
andra modeller är betydligt smäckrare. Heros fördel lär att sensorn skannar av området och sedan riktar värmen åt det kalla området.
vår pump värmer ovanvåning samt vardagsrum genom spaljé på höger sida, vänster sida sköter kök hall mm
Hero ser bra ut på filmen och då ser det bra ut, man tänker inte på att det är en jättestor klump, så byt modell så funkar det nog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.