Attitudeswe
Göteborg. Siffror exkl elbilar.

1340kWh 2023 (ser det ut att stanna på) (eldat 1 dygn 8h/dygn)
1140kWh 2022 (eldat 7 dygn 8h/dygn)

Snittpris (inkl elbilar iofs 89.1öte inkl moms och påslag - timpris har sparat 450kr)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Göteborg. Siffror exkl elbilar.

1340kWh 2023 (ser det ut att stanna på) (eldat 1 dygn 8h/dygn)
1140kWh 2022 (eldat 7 dygn 8h/dygn)

Snittpris (inkl elbilar iofs 89.1öte inkl moms och påslag - timpris har sparat 450kr)
OK, kanske 10% mer i år om man tar hänsyn till mer eldande förra året alltså.

Snittpriset för månadsmedel för SE3 i november blir ca 115 öre inkl moms och påslag.
Sedan tillkommer ca 80 öre för elskatt och rörlig nätkostnad.

Strax under 2 kr totalt.
 
Ökning med 8% mot i fjol, med elbil som inte fanns med i fjol.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
OK, kanske 10% mer i år om man tar hänsyn till mer eldande förra året alltså.

Snittpriset för månadsmedel för SE3 i november blir ca 115 öre inkl moms och påslag.
Sedan tillkommer ca 80 öre för elskatt och rörlig nätkostnad.

Strax under 2 kr totalt.
Borlängepriset som historiskt sett legat bra till i pris ligger på 130öre from 1a nov, vi gick över till timavläst från datum.
 
  • Gilla
Korint
  • Laddar…
Attitudeswe
B Boende45 skrev:
OK, kanske 10% mer i år om man tar hänsyn till mer eldande förra året alltså.

Snittpriset för månadsmedel för SE3 i november blir ca 115 öre inkl moms och påslag.
Sedan tillkommer ca 80 öre för elskatt och rörlig nätkostnad.

Strax under 2 kr totalt.
Det gäller att nyttja billiga timmar för värmen och billiga dagar (nätter) för bilarna...

Webbskärmdump med graf visar elkonsumtion, kostnad, spotpriser dagligen; instruktioner för tolkning nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det gäller att nyttja billiga timmar för värmen och billiga dagar (nätter) för bilarna...

[bild]
Hur har du utnyttjat de billiga timmarna för värme?

Höjt inomhustemperaturen eller ack.tank?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Automatiserad LLVP och 300l VVB

Investering i hårdvara för 600+300kr och lite python:

[länk]

Sensibo verkar ha ökat i pris

Men elgiganten säljer ett alternativ för 199kr som också har API: [länk]
Har själv Sensibo Sky ansluten till LLVP men antar att du menar AIR-modellen?
 
Attitudeswe
Det är en Sensibo sky som jag använder för att styra min LLVP

Jag kan styra din med om du skickar din API nyckel och vill testa min smartstyrning :) Antar att du kan dra tillbaka din nyckel om du inte är nöjd...
 
G
Själv drygt 20% upp, ser mej inte kunna göra så mycket mer med värmen när vp kompressorn mest går 24/7, stängde dörren till ett rum vi inte använder så ofta och sänkte värmen där så räcker till lite bättre till de andra rummen.
Redan sett -1,6C in från mitt kassa gamla borrhål.
 
Jag är ner 10% i förbrukning jämfört med november förra året, trots mindre eldande och 2 grader högre innetemp. Den överdimensionerade bergvärmen betalar sig redan.

Innan tyckte Tibber att mitt hus för storleken låg på genomsnittet i förbrukning. Nu har jag hamnat på de 20% mest effektiva husen trots att halva huset inte ens är isolerat utan plankstomme från 1929. Yessssss.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp
A ajn82 skrev:
Kyla brukar väl dock hänga ihop med vindstilla, när det faller under nollan här i söder känns det inte som det brukar blåsa i alla fall
Jag har också tänkt så men det är helt tvärtom lärde jag mig för ett tag sedan. https://www.vattenfall.fi/sv/elavtal/energikallor/vindkraft/
Text om vindenergi; mestadels genereras under kallare månader p.g.a. högre vind och luftdensitet.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Jag har också tänkt så men det är helt tvärtom lärde jag mig för ett tag sedan. [länk]
[bild]
Visst är det så om man ser över hela vinterperioden men inte under högtryck, då blir det som kallast och minst vind.
 
nikasp
G OMathson skrev:
Visst är det så om man ser över hela vinterperioden men inte under högtryck, då blir det som kallast och minst vind.
Det är väl inte unikt med växlande hög och lågtryck under både sommar och vinter eller var det bara påpekande om högtryck generellt? Bara för att det är kallt ute innebär det inte att det är högtryck och vindstilla.
Text om Sverige, vinter, mer vind än sommar, kall luft tyngre, dubbla mängden oktober-januari.
https://vindkraften.se/sample-page/varfor-blaser-det/
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Det är väl inte unikt med växlande hög och lågtryck under både sommar och vinter eller var det bara påpekande om högtryck generellt? Bara för att det är kallt ute innebär det inte att det är högtryck och vindstilla.
[bild]
[länk]
Under högtryck generellt blåser det mindre, högtryck sommar = varmt, högtryck vinter = kallast, ingen nederbörd och väldigt lite vind, så jo när det är som kallast och mest uppvärmning behövs så blåser det minst. Kolla gärna svk.se på tex Danmark och smhi nu under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.