Ska se om jag hittar en sprängskiss på vart allt sitter.
Skulle det hålet inte vara för tempsensorn så har Mitsubishi gett fel information från början och det låter märkligt !
Har sedan LN kom inte behövt vara där och rotat efter tempsensorn så blir kul om jag hittar en vettig sprängskiss eller bild som tydligt visar placering.
 
M Milix skrev:
Ja, det hålet tror inte jag är för temp sensorn.
Bifogar en bild som visar placering av tempsensorn.
Den placeringen tror jag stämmer skapligt med hålet på gaveln.
Någon skrev att den sitter upptill vilket inte stämmer.
 
  • Svartvit bild av innandömet i en elektronisk enhet med etiketterade komponenter och kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Ställ in på 30C och max luftlöde. Någonstans i huset borde det bli varmt då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Där ser man det lilla hålet mitt på 👍
Där bakom ska tempgivaren sitta i någon form av ”box”
varför skulle du inte få problem om den sitter där med rundgång då varm luft som får rundgång inte bara åker som ett sugrör rakt uppifrån 😎
Fast
C Comfort Thomas skrev:
Bifogar en bild som visar placering av tempsensorn.
Den placeringen tror jag stämmer skapligt med hålet på gaveln.
Någon skrev att den sitter upptill vilket inte stämmer.
Du har rätt, det hålet verkar har något med temp sensorn att göra. Hålet sitter onekligen nära där sensorn är lokaliserad.
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Har du kopplat upp den med Melcloud appen så kan du se vad för temperatur luftvärmepumpen registrerar i sin omgivning.

Jag har själv en Hero 35 och den kan allt pumpa ur sig värme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har en Hero 2 LN25 och den är inte bara bra på att värma utan även väldigt bra på att hålla rätt temperatur (jämfört med min stora Panasonic). Måste vara något fel på den där om den inte värmer något ens på maxfart och högsta temperatur. Som någon skrev, kolla vad appen (sämre än Panasonics) säger om rummets temperatur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ställ in på 30C och max luftlöde. Någonstans i huset borde det bli varmt då.
Nej det är det som är det konstiga. Svinkallt
 
Micleg Micleg skrev:
Har en Hero 2 LN25 och den är inte bara bra på att värma utan även väldigt bra på att hålla rätt temperatur (jämfört med min stora Panasonic). Måste vara något fel på den där om den inte värmer något ens på maxfart och högsta temperatur. Som någon skrev, kolla vad appen (sämre än Panasonics) säger om rummets temperatur.
När jag håller handen framför pumpen så känner jag att den blåser varmt. Men om jag ställer mig en bit ifrån så k
E Evian skrev:
Har du kopplat upp den med Melcloud appen så kan du se vad för temperatur luftvärmepumpen registrerar i sin omgivning.

Jag har själv en Hero 35 och den kan allt pumpa ur sig värme.
När jag håller handen framför pumpen så känner jag att det kommer ordentligt med värme, men när jag går en bit bort och ställer mig så känner jag att det bara kommer kyla
 
Har du kollat insug och utblås som jag skrev tidigare som ett test?
Låter märkligt om hela huset är kallt!
tokfel på maskinen eller så är det någon märklig inställning på fjärren så lägg gärna upp en bild på displayen som den står nu
 
Har samma modell den sitter ovan ytterdörr något för nära tak, men det funkar att värma nedervåning och trappan till höger ovanvåning
blir varmast i köket rakt fram, ovanvåning + 18 kök +20-21. man får öka lite på hastigheten nu när det är -9.
denna pump ni har sitter fel det måste vara luft runt om och minst 10 cm från tak
 
FIck själv en hero monterad för några veckor sedan. SJUK MASKIN.
Kommer varmluft även fast den drar typ 200w, fattar inte hur det går till.
Har nog aldrig sett den dra över 700w satt på 23 grader och typ 5-10 minusgrader.
 
  • Gilla
  • Älska
Mallin5 och 5 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
När jag håller handen framför pumpen så känner jag att den blåser varmt. Men om jag ställer mig en bit ifrån så k

När jag håller handen framför pumpen så känner jag att det kommer ordentligt med värme, men när jag går en bit bort och ställer mig så känner jag att det bara kommer kyla
Alltså, det är inget fel på värmepumpen. Den är underdimensionerad och även felplacerad vilket innebär att nedre våningsplan inte blir varmt.

Dessutom är bilden i trappan en luftriktning rakt ner vilket innebär dålig värmespridning.

Gissar att det är -15 grader utomhus och kanske 17-18 grader inomhus.

Men det är ju ingen som frågat TS om temperaturerna trots alla inlägg och svar i tråden.

Om inte kylteknikern är svagsint så är det som han säger, det är inget fel. Varför skulle han komma tillbaka efter installation och hävda att allt funkar som det ska om det är ett tydligt fel.
 
B Boende45 skrev:
Alltså, det är inget fel på värmepumpen. Den är underdimensionerad och även felplacerad vilket innebär att nedre våningsplan inte blir varmt.

Dessutom är bilden i trappan en luftriktning rakt ner vilket innebär dålig värmespridning.

Gissar att det är -15 grader utomhus och kanske 17-18 grader inomhus.

Men det är ju ingen som frågat TS om temperaturerna trots alla inlägg och svar i tråden.

Om inte kylteknikern är svagsint så är det som han säger, det är inget fel. Varför skulle han komma tillbaka efter installation och hävda att allt funkar som det ska om det är ett tydligt fel.
Kyltekniker sa även att tempgivaren sitter högst upp vid insuget så hur ska man veta att den går som den ska om han inte har koll på modellen ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
När jag håller handen framför pumpen så känner jag att den blåser varmt. Men om jag ställer mig en bit ifrån så k

När jag håller handen framför pumpen så känner jag att det kommer ordentligt med värme, men när jag går en bit bort och ställer mig så känner jag att det bara kommer kyla
Ja men då avger den ju värme iallafall. Sen blandas den varma luften snabbt med svalare luft så det känns som en kall vind en bit bort.

Problemet är att just nu är det såpass kallt att du behöver mer värme än vad pumpen klarar. När huset och väggarna i övrigt är kallt pga -10° ute så blir det kämpigt för den. Och kylan gör även att pumpen går ett tag sen behöver frosta av sig. Under den perioden får du ingen värme alls.

Det största problemet är att det är olyckligt om du blivit rekommenderad en för liten pump i tron att den skulle kunna värma hela huset.

Som nödåtgärd så får du väl inhandla någon värmefläkt eller el-element så slipper du frysa.

Edit: Du hade visst el-element redan såg jag. Förövrigt vill jag bara addera att luft-luft är superbra när det är ett gäng plusgrader. Men under -10 så är de inte lika roliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej, min mor hade problem med sin värmepump, den betedde sig jättekonstigt. Visade sig att den stod inställd på kyla och inte värme så även om hon ställde på 30 hände inget, eftersom det var kallare än 30 grader inne. Också en Mitsubishi (men inte heron).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.