Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Om vi ponerar att mänskligheten plötsligt kommer på ett sätt att framställa olja syntetiskt, till bara en tiondels så högt pris som den olja som pumpas upp.
Problemet är bara att p.g.a någon tråkigt förutsättning i produktionen så kan denna billiga olja inte framställas alla dagar, åtminstone i väldigt liten mängd.

Skulle du då vilja, för att känna lyckan av stabila priser, fortsätta betala 20kr/liten varenda dag. Medan andra som inte är lika fast i den tanken, tankar för 2kr/ liter de dagar det går, 10kr/litern de dagar det blir så, och ibland, när produktionen av denna billiga syntetiska olja är väldigt låg, så biter man i det sura äpplet och helt enkelt betalar 20kr/liter.


Du förstår säkert vad jag menar, men för säkerhets skull så översätter jag.
Vill du varenda dag betala för el som är tillverkad med nybyggd kärnkraft och/eller med Putins gaspriser?
Dvs 2-5kr/kWh, året om ...
Lyckan med stabila priser som inte håller på och hoppar upp och ner, men det kommer till en kostnad.
Vem har sagt att man inte kan köpa lycka, jag bara undrar ...
Den intermittenta kraftproduktionen kanske också skulle må bra av mer stabila, om än högre, priser;

https://www.tv4.se/artikel/NKnZvX6uoK3IAWROYoiez/konkursvag-hotar-svensk-vindkraft
 
Attitudeswe
D Dayangel skrev:
Den intermittenta kraftproduktionen kanske också skulle må bra av mer stabila, om än högre, priser;

[länk]
Det är nog många verk som är för små med dagens mått (för höga servicekostnader i förhållande till produktion)

Många verk ligger i bra lägen och kan kanske uppgraderas med en förenklad process till en modern anläggning (riva allt och placera hälften så många men 4x kraftigare verk på samma plats)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är nog många verk som är för små med dagens mått (för höga servicekostnader i förhållande till produktion)

Många verk ligger i bra lägen och kan kanske uppgraderas med en förenklad process till en modern anläggning (riva allt och placera hälften så många men 4x kraftigare verk på samma plats)
Eller så har de prisavtal med någon smart elhandlare som drygar ut sina spotköp med billig vindel när det blåser. Med dagens perfekta elnät så kan man ju lätt sitta i Tyskland och köpa vindel från SE1.
 
Attitudeswe
K karlmb skrev:
Eller så har de prisavtal med någon smart elhandlare som drygar ut sina spotköp med billig vindel när det blåser. Med dagens perfekta elnät så kan man ju lätt sitta i Tyskland och köpa vindel från SE1.
Nej. Du kan inte köpa el utanför ditt eget elhandelsområde. Det är ägaren till exportkablar eller SVK som kan nyttja den möjligheten och tjäna på differensen.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är nog många verk som är för små med dagens mått (för höga servicekostnader i förhållande till produktion)

Många verk ligger i bra lägen och kan kanske uppgraderas med en förenklad process till en modern anläggning (riva allt och placera hälften så många men 4x kraftigare verk på samma plats)
Säkert är det så. Markbygden Ett som nämns i artikeln har väl 179 snurror som är 200meter, det kanske anses vara smått numera?
 
Attitudeswe
Nej, just markbygden ett lider ju inte av gammal teknik. Dom började bygga -08 och är bara 25% färdigbyggda.

Det är konstigt om dom har problem. Elpriset i se1 är ju knappast lägre än innan. Dom borde kunnat förutse att dom själva skulle ha prispåverkan. Men det kanske ordnar till sig när alla industrisatsningar i Norrland är online
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nej, just markbygden ett lider ju inte av gammal teknik. Dom började bygga -08 och är bara 25% färdigbyggda.

Det är konstigt om dom har problem. Elpriset i se1 är ju knappast lägre än innan. Dom borde kunnat förutse att dom själva skulle ha prispåverkan. Men det kanske ordnar till sig när alla industrisatsningar i Norrland är online
Själva bygget av Markbygden ETT började förvisso 2017 och stod klart 2019 som först. Att det sen kan ha projekteras och uppförts med redan 10 år gammal teknik är så klart en aspekt.

Edit: ändå lite oroande att vindkraft åldras så snabbt på marknaden att 10 år redan anses vara gammalt. Ur lönsamhetssynpunkt då alltså.
 
Attitudeswe
Markbygden verkar mer ha manipulerat fram sin förlust?

Skärmdump från webbsida; artikel om problem i vindkraftsföretag, pengar flyttades, kontrolleras av Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Markbygden verkar mer ha manipulerat fram sin förlust?

[bild]
Utan att ha sett programmet än, det som nämndes kort på TV4-Nyheterna var att dom börjat tömma pengarna innan ev. konkurs. Lönsamhetsproblematiken fanns alltså redan innan räntefifflet.
 
Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Ringhals 4 ska starta i natt igen om man får tro SVT.
Det verkar inte marknaden tro.
 
Attitudeswe
Alla sätt att ta sig ur ett PPA som tecknades 2017 och sträcker sig fram till 2039 är ju önskvärda ur producentens synvinkel

Ett skärmbild av en nyhetsartikel om företagsomorganisation från Hydro relaterat till Markbygden Ett AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dayangel skrev:
Utan att ha sett programmet än, det som nämndes kort på TV4-Nyherna var att dom börjat tömma pengarna innan ev. konkurs. Lönsamhetsproblematiken fanns alltså redan innan räntefifflet.
Hur drar du den slutsatsen?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Alla sätt att ta sig ur ett PPA som tecknades 2017 och sträcker sig fram till 2039 är ju önskvärda ur producentens synvinkel

[bild]
Ett rimligt skäl till konkurs och nystart helt klart.
 
K karlmb skrev:
Hur drar du den slutsatsen?
Ett företag går väl knappast i konk. eller rekonstruktion om det finns bra lönsamhet? Att dom börjat räntefiffla inför konkursen var inte min slutsats utan vad som nämndes på nyheterna.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Nu skrev du som om det i huvudsak handlar om elbil? Jag skrev inget om transporter såsom elbilar bara att oljepriset (brentolja som ett exempel, byt mot brunkol om lämpligt) är mycket stabilare än elpriset.
Du kanske uppfattade det så. Men jag hade inte alls en tanke på elbilar.
Jag ville visa på anledningen till de varierande priser genom att försöka göra en analogi med en annan vara, hur den varans pris skulle variera om produktionen hade samma förutsättningar som elproduktion.
Jag hade kunnat valt mjöl, stål, papper, grafikkort eller timmer.
Men jag tror att det hade varit mycket otydligare, än som jag nu valde en annan energi-vara, som dessutom påverkar vår ekonomi starkt, och som vi måste köpa typ hela tiden nytt av.

Prova att läsa mitt inlägg igen, och fundera varför vindkraften rätt ofta, men långt ifrån alltid, trycker ner elpriset, och fundera på vad elpriset skulle vara helt utan någon vindkraft i systemet.
Troligen skulle elpriset vara betydligt mer stabilt - ja ... Men åtminstone jag är glad att jag inte jämt måste betala det där stabila elpriset.
G OMathson skrev:
Sen är ett något stabilare elpris ett bevis på hur mycket el det finns tillgängligt, glöm inte det.
Nej, så funkar det inte. Det är ganska lätt att förstå.
G OMathson skrev:
Du får välja på att frysa ihjäl i snitt tre gånger per vinter för det finns ingen el (byt ut till stängda sjukhus, tåg som stannar på banan, har absolut inte råd att värma bostaden eller vad som) men ibland på vår-höst får du betalt för att slösa el.
Elbrist har vi ju varit otroligt långt ifrån de senaste 2 åren, det finns ju en väldigt stor överkapacitet.
G OMathson skrev:
Som skivet tidigare så tror jag varken elproducenter eller slutförbrukare av el är nöjda med att inte ha den blekaste aning om vad en MWh är värd i närframtid, eller vilken tidsperiod som helst i framtiden.
Håller med Daniel att Nordpol är en "perfekt marknadsplats" men på Nordpols köpande kunder är det inga vanliga slutförbrukare, företag eller privatpersoner, det är ju mellanhänder typ mäklare.
Tja, ärligt talat vet jag väl inte det om något annat heller.
Om Opec slår ihop sig med fler stora oljeproducerande länder skulle vi kunna få oljekrisen 3.0.
Eller om hela mellanöstern kapsejsar i ett mycket stort krig.
Det senaste året har jag blivit förvånad över hur alla möjliga slags varor plötsligt blivit dubbelt så dyra, det hade jag inte den blekaste aning om innan. Tänk vad jag skulle hamstrat toapapper och paprika om jag vetat.

Jag tycker att det riktigt stora problemet är att de som ska investera i elkraftsproduktion inte har en aning. Hur ska någon våga starta ett bygge av kärnkraftverk, som kommer stå klart om 20 år, och idag inte ha en aning om ifall det då finns så mycket annan energiproduktion att årsmedelpriset för el kanske är 10, eller 20 öre.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.