G
Och Danmark importerar nära 1700MW
 
Nu har Ringhals 4 stoppats pga larm. Vet inte om vi är mer observanta på vad som driver elpriset eller om de svenska kärnkraftverken alltid har haft dessa problem.
Svårt att inte misstänka att Vattenfall antingen är inkompetenta eller korrupta och försöker påverka elpriset. Det händer alltid något vid kalla perioder då elpriserna redan är höga.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Nu har Ringhals 4 stoppats pga larm. Vet inte om vi är mer observanta på vad som driver elpriset eller om de svenska kärnkraftverken alltid har haft dessa problem.
Svårt att inte misstänka att Vattenfall antingen är inkompetenta eller korrupta och försöker påverka elpriset. Det händer alltid något vid kalla perioder då elpriserna redan är höga.
Ja så är det säkert. Du kan väl forska lite i ämnet och återkomma.
 
  • Haha
Jeppson
  • Laddar…
Bara jag och några fler (får jag hoppas) som uppskattar att man i såväl reglemente som i de företagsinterna rutinerna tar reaktor- och kraftverkssäkerheten på allvar?

Men det är ju klart, månen som vi inte har varit till är väl gjord av ost, jorden är platt, Hitler lever i Sydamerika osv.

Det är så uppfriskande med en välsmakande konspirationsteori på förmiddagen 🙂

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
placerej och 2 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Bara jag och några fler (får jag hoppas) som uppskattar att man i såväl reglemente som i de företagsinterna rutinerna tar reaktor- och kraftverkssäkerheten på allvar?

Men det är ju klart, månen som vi inte har varit till är väl gjord av ost, jorden är platt, Hitler lever i Sydamerika osv.

Det är så uppfriskande med en välsmakande konspirationsteori på förmiddagen 🙂

Mvh

Stefan
Ok, du menar att man sket i små larm på 80-talet när man hade sämre elektronik?
Eller är helt enkelt reaktorerna slut redan?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Nu har Ringhals 4 stoppats pga larm. Vet inte om vi är mer observanta på vad som driver elpriset eller om de svenska kärnkraftverken alltid har haft dessa problem.
Svårt att inte misstänka att Vattenfall antingen är inkompetenta eller korrupta och försöker påverka elpriset. Det händer alltid något vid kalla perioder då elpriserna redan är höga.
Japp, nu får vi vara glada för 1.40 i SE3 på natten..
 
K karlmb skrev:
Ok, du menar att man sket i små larm på 80-talet när man hade sämre elektronik?
Eller är helt enkelt reaktorerna slut redan?
Du klarar alltid tolka in massa irrelevanta saker {typ 80talet?) i skribenters (här ironiska ) inlägg. Inte konstigt vi inte lyckats få dig att förstå hur elmarknaden funkar.

Men, ju mindre kunskap man har, desto lättare är det att ty till konspirations och manipulationsteorier…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ringhals 4 ska starta i natt igen om man får tro SVT.
 
S Stefan.o skrev:
Bara jag och några fler (får jag hoppas) som uppskattar att man i såväl reglemente som i de företagsinterna rutinerna tar reaktor- och kraftverkssäkerheten på allvar?
Det är förstås det enda rimliga att stoppa kraftverket när anomalier uppträder. Inget konstigt så långt.

Jag tycker samtidigt att det finns en intressant fråga här, men inte om strålsäkerhet utan snarare driftsäkerhet kontra kostnadskontroll. Och därmed en fråga om företagskultur, incitament och vad vi egentligen vill ha Vattenfall till. Vill vi att Vattenfall främst ska inbringa så många kronor som möjligt till statskassan, eller vill vi att Vattenfall ska fokusera på att leverera el för att stötta det svenska samhället?

Man kan jämföra med de finska kraftverken (ffa OL1 och OL2), vilka har en markant högre tillgänglighet än de svenska utan att uppenbart tumma på strålsäkerheten. Här kan man notera att hög tillgänglighet är i linje med ägarnas behov, eftersom de är stora elkonsumenter. Är det en slump, eller finns det skillnader i kultur som leder till de olika utfallen?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ringhals 4 ska starta i natt igen om man får tro SVT.
Då var det ingen konspiration då..
 
G
K krfsm skrev:
Det är förstås det enda rimliga att stoppa kraftverket när anomalier uppträder. Inget konstigt så långt.

Jag tycker samtidigt att det finns en intressant fråga här, men inte om strålsäkerhet utan snarare driftsäkerhet kontra kostnadskontroll. Och därmed en fråga om företagskultur, incitament och vad vi egentligen vill ha Vattenfall till. Vill vi att Vattenfall främst ska inbringa så många kronor som möjligt till statskassan, eller vill vi att Vattenfall ska fokusera på att leverera el för att stötta det svenska samhället?

Man kan jämföra med de finska kraftverken (ffa OL1 och OL2), vilka har en markant högre tillgänglighet än de svenska utan att uppenbart tumma på strålsäkerheten. Här kan man notera att hög tillgänglighet är i linje med ägarnas behov, eftersom de är stora elkonsumenter. Är det en slump, eller finns det skillnader i kultur som leder till de olika utfallen?
Men det spelar knappt någon roll längre, elen flödar ju hit och dit mellan elområden och nationer, om tex R4 är nere (som den är) så kostare en kWh drygt 2sek nästan hela dagen i morgon, södra Sverige, Estland, Lettland, Litauen, Finland, Danmark osv
 
G OMathson skrev:
Men det spelar knappt någon roll längre, elen flödar ju hit och dit mellan elområden och nationer, om tex R4 är nere (som den är) så kostare en kWh drygt 2sek nästan hela dagen i morgon, södra Sverige, Estland, Lettland, Litauen, Finland, Danmark osv
Jo men nu kör Tyskland 28000MW kolel och gjorde de inte det så skulle priset rusa.
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

Sen åkte OL3 ut vid lunch vid ett leveranstest samt sen är det märkligt med R4 att de inte ändrat sitt UMM. (ref SVT Halland)
"Duration unknown" eller glömde de bort Nordpool? Isåfall ett klart marknadsfel av Vattenfall.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages?publicationDate=all&eventDate=nextweek&fuelTypes=nuclear
Man kan sedan klicka på varje UMM för att se detaljerna.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Oljepris hoppar inte lika mycket som el, högsta ca 95, lägsta 72USD brent 2023. 32%.
Hur många procent från lägsta (som varit minus) till högsta elpris område 4 eller 3?
OK.
Om vi ponerar att mänskligheten plötsligt kommer på ett sätt att framställa olja syntetiskt, till bara en tiondels så högt pris som den olja som pumpas upp.
Problemet är bara att p.g.a någon tråkigt förutsättning i produktionen så kan denna billiga olja inte framställas alla dagar, åtminstone i väldigt liten mängd.

Skulle du då vilja, för att känna lyckan av stabila priser, fortsätta betala 20kr/liten varenda dag. Medan andra som inte är lika fast i den tanken, tankar för 2kr/ liter de dagar det går, 10kr/litern de dagar det blir så, och ibland, när produktionen av denna billiga syntetiska olja är väldigt låg, så biter man i det sura äpplet och helt enkelt betalar 20kr/liter.


Du förstår säkert vad jag menar, men för säkerhets skull så översätter jag.
Vill du varenda dag betala för el som är tillverkad med nybyggd kärnkraft och/eller med Putins gaspriser?
Dvs 2-5kr/kWh, året om ...
Lyckan med stabila priser som inte håller på och hoppar upp och ner, men det kommer till en kostnad.
Vem har sagt att man inte kan köpa lycka, jag bara undrar ...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
Nu skrev du som om det i huvudsak handlar om elbil? Jag skrev inget om transporter såsom elbilar bara att oljepriset (brentolja som ett exempel, byt mot brunkol om lämpligt) är mycket stabilare än elpriset. Sen är ett något stabilare elpris ett bevis på hur mycket el det finns tillgängligt, glöm inte det.
Du får välja på att frysa ihjäl i snitt tre gånger per vinter för det finns ingen el (byt ut till stängda sjukhus, tåg som stannar på banan, har absolut inte råd att värma bostaden eller vad som) men ibland på vår-höst får du betalt för att slösa el.
Som skivet tidigare så tror jag varken elproducenter eller slutförbrukare av el är nöjda med att inte ha den blekaste aning om vad en MWh är värd i närframtid, eller vilken tidsperiod som helst i framtiden.
Håller med Daniel att Nordpol är en "perfekt marknadsplats" men på Nordpols köpande kunder är det inga vanliga slutförbrukare, företag eller privatpersoner, det är ju mellanhänder typ mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.