G Gull-Ann skrev:
Jag vore tacksam om några kunde svara på min fråga i mitt första inlägg:
Påverkar denna omflyttning mitt och den tredje grannens vattentryck ? Då det nya omkopplingsröret till den renoverande grannen är grövre och även att vattenledningen är grövre.
Jag är inte rörmokare, men vi har en gemensam inkommande vattenledning där det direkt på densamma sitter samma dimemsion (tror det är PEM-32) för en sträcka av 100m till ladugård. På inkommande vatten sitter sedan (återigen, tror) PEM-25 till två bostadshus. Sträcka 40 samt 10m.
Det går definitivt att märka att trycket sjunker när man fyller IBC-tankar eller liknande vid ladugården. Inte så att det blir helt värdelöst, men klart tråkigare att duscha.

Men, då är det fullt blås på vattnet. Inte med den strypning som är i en vanlig köksblandare.

Med det sagt tror jag inte att du kommer uppleva någon större skillnad i tryck. OM nu inte grannen möjliggör att öppna upp för fullt på sin sida, exempelvis genom att sätta en ventil direkt på sin ledning som tillåter fullt flöde för att fylla pool eller liknande.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Jag har aldrig tänkt att ”ställa till det” och är inte alls territoriell gällande pumphuset däremot kan rörfirman behöva få info om alla gamla kvarliggande tidigare rördragningar och vilka som går vart. . Se vad som står i servitutet ovan. Problemet ligger inte hos mig utan hos grannen.
Tvärtom - jag kan mkt väl förstå att ledningen behöver bytas, det jag reagerar på är att de flyttar runt på omkopplingsrören , flyttat på min vattenledning och tänker installera en grövre vattenledning som kräver att de även borrar ett hål i betongväggen med 12 cm diameter, UTAN att informera/ fråga, då detta ev påverkar övriga grannars vattenledningar. Att ha servitut på vattnet innebär väl inte att man per automatik kan göra vad som helst med andras vattenledningar eller åverkan på själva pumphuset?

Jag vore tacksam om några kunde svara på min fråga i mitt första inlägg:
Påverkar denna omflyttning mitt och den tredje grannens vattentryck ? Då det nya omkopplingsröret till den renoverande grannen är grövre och även att vattenledningen är grövre.
Du får sätta en strypventil på hans nya slang. Vet man längden och sorts rör går det ju att räkna ut tryckfallet.
 
  • Gilla
Mathias Fager1 och 1 till
  • Laddar…
En så mycket större ledning möjliggör förstås ett större momentant uttag, som fylla pool som någon var inne på tex.

Finns risk för vattenbrist eller sämre kvalitet på vattnet om det sker stora uttag? I så fall hade jag också velat ha en flödesmätare på grannens slang (kanske er alla tre för rättvisans skull).

Anläggningens leveranskapacitet kan också spela in då förstås.
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
En så mycket större ledning möjliggör förstås ett större momentant uttag, som fylla pool som någon var inne på tex.

Finns risk för vattenbrist eller sämre kvalitet på vattnet om det sker stora uttag? I så fall hade jag också velat ha en flödesmätare på grannens slang (kanske er alla tre för rättvisans skull).

Anläggningens leveranskapacitet kan också spela in då förstås.
Nu har ju egentligen bara grannen bytt från 20 till ett 25mm-rör. Det lär inte göra någon större skillnad mot tidugare. Att sätta ett direkt utlopp på uthuset, kan göra skillnad i tryck för de övriga. Men om det är från ett 20 eller 25-rör spelar ingen direkt roll. Det där är dessutom snarare en fråga om användning, inte om montering/konstruktion.
 
  • Gilla
Ronnya65 och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu har ju egentligen bara grannen bytt från 20 till ett 25mm-rör. Det lär inte göra någon större skillnad mot tidugare. Att sätta ett direkt utlopp på uthuset, kan göra skillnad i tryck för de övriga. Men om det är från ett 20 eller 25-rör spelar ingen direkt roll. Det där är dessutom snarare en fråga om användning, inte om montering/konstruktion.
Nej, det är förstås en marginell skillnad i dimension. Läste att det skulle bli 10 cm, men ser nu att det var med isolering.
 
  • Gilla
Gull-Ann och 1 till
  • Laddar…
P
Grannens tryckfall blir väl lite mindre men hur mycket beror på avstånd men påverkar ju inte trycket vid pump/hydrofor.

Men vad är det för ny elkabel? Värmekabel som drivs från var? Grannen eller TS?
 
  • Gilla
ingemargavle och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Grannens tryckfall blir väl lite mindre men hur mycket beror på avstånd men påverkar ju inte trycket vid pump/hydrofor.

Men vad är det för ny elkabel? Värmekabel som drivs från var? Grannen eller TS?
Ja precis, se till så hans värmeslinga matas med el från hans hus och inte från pumphuset!
 
  • Gilla
EvertL och 9 till
  • Laddar…
Såg något om kopplat direkt på kärlet, är det med eller utan avstängningsventil, med är bra, utan och det blir läck någonstan på vägen till granens hus, så blir ni utan vatten. Sen uppfattade jag det som ett T-rör satts in. det är säkert för att montera en värmekabel i slangen. Eftersom det verkar vara en bit bort som din granne är så kanske tanken är att koppla på elen i pumphuset, värmekabeln ska gå hela vägen från grannes hus eller separat kabel från dennes hus som matning av värmekabeln för att denne ska betala för driften av den.
Det går att sätta en elmätare i pumphuset och han får betala driften på den. Men jag skulle avvakta hur det tänks för värmekabeln och sedan ta fram släggan och slå till, att så finns ingen rätt att göra. Han tror kanske att det går bra att åka gratis med sin värmekabel.
Ett sådant förfarande har varit uppe tidigare med en som tog el från grannen till sitt hönshus i lönndom.
 
  • Gilla
Cessal och 7 till
  • Laddar…
Trycket förändras inte med större ledningar om inte uttaget av vattnen förändras..
Dvs fortsätter grannen att ta ut vatten som han alltid gjort så kommer det inte märkas.
Däremot är det inte bra om han kopplat sin ledning utan avstängning.
Blir där något fel på hans ledning så måste hela anläggningen "stängas".

Har där varit något problem mellan er och vattnet tidigare? nån konflikt med bevattning eller liknande?
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 4 till
  • Laddar…
H
J jonaserik skrev:
Såg något om kopplat direkt på kärlet, är det med eller utan avstängningsventil, med är bra, utan och det blir läck någonstan på vägen till granens hus, så blir ni utan vatten. Sen uppfattade jag det som ett T-rör satts in. det är säkert för att montera en värmekabel i slangen. Eftersom det verkar vara en bit bort som din granne är så kanske tanken är att koppla på elen i pumphuset, värmekabeln ska gå hela vägen från grannes hus eller separat kabel från dennes hus som matning av värmekabeln för att denne ska betala för driften av den.
Det går att sätta en elmätare i pumphuset och han får betala driften på den. Men jag skulle avvakta hur det tänks för värmekabeln och sedan ta fram släggan och slå till, att så finns ingen rätt att göra. Han tror kanske att det går bra att åka gratis med sin värmekabel.
Ett sådant förfarande har varit uppe tidigare med en som tog el från grannen till sitt hönshus i lönndom.
Tycker att TS måste ringa firman och fråga hur det är tänkt att fungera, värmekabel hur den elmätningen är tänkt att registreras osv. Även hur de tänkt med fakturan för ett arbete som TS inte har beställt. Grannen verkar ju inte vilja att TS pratar med firman, det verkar för mig väldigt märkligt, känns som grannen inte har rent mjöl i påsen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle ha sett till att kabeln matas med el från grannens håll, minst gissel och mindre inverkan i TS pumprum
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Att ändra från 20 till 25 mm innerdiameter låter inte som särskilt mycket, men det får stor påverkan på möjligt vattenuttag. Tvärsnittsarean ökar till knappt dubbla, men vattenflödet (om det är helt öppet i utloppet) ökar till mer än det dubbla (om man antar att trycket är oförändrat i inloppet, och den förenklingen är egentligen inte rätt i det här fallet).

Som redan konstaterats så kommer det inte att påverka särskilt mycket om det fortsätter vara normal vattenanvändning via strypta förbrukare (vanliga hushållskranar, duschblandare eller vanliga hushållsmaskiner). Om grannen däremot drar nytta av ledningens större dimension med ostrypt flöde så kommer det att märkas på ett annat sätt än med gamla ledningen.
 
  • Gilla
Bergsmongo och 8 till
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Grannen har nog en paranoid läggning och pratar inte med några grannar överhuvudtaget. Jag tycker det är självklart att jag vill prata med rörfirman, men jag missade att de var här och att de redan börjat med bytet.
Byt lås. Sätt upp en lapp med ditt nummer. Så får du kontakt.
 
  • Gilla
Swedejohn och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Gull-Ann skrev:
Jag har aldrig tänkt att ”ställa till det” och är inte alls territoriell gällande pumphuset däremot kan rörfirman behöva få info om alla gamla kvarliggande tidigare rördragningar och vilka som går vart. . Se vad som står i servitutet ovan. Problemet ligger inte hos mig utan hos grannen.
OK, missförstå mig rätt. Om du har varit territoriell eller ett problem i grannskapet eller inte är inte en fråga. Jag utgår från att du är en hyvens person. Men jag lyfter bara att grannen kanske kan uppfatta dig så och det kan förklara dennes märkliga beteende med minimalt med info till dig. Det är alltså något som du kan överväga som en förklaringsmodell om du vill.
G Gull-Ann skrev:
Tvärtom - jag kan mkt väl förstå att ledningen behöver bytas, det jag reagerar på är att de flyttar runt på omkopplingsrören , flyttat på min vattenledning och tänker installera en grövre vattenledning som kräver att de även borrar ett hål i betongväggen med 12 cm diameter, UTAN att informera/ fråga, då detta ev påverkar övriga grannars vattenledningar. Att ha servitut på vattnet innebär väl inte att man per automatik kan göra vad som helst med andras vattenledningar eller åverkan på själva pumphuset?
Grannen har tagit in en rörmokare som utför arbetet fackmässigt, ett lagkrav enligt konsumenttjänstlagen. Du har informerats om underhållet av hans ledning skriftligen i förväg. Vilken ordning servisledningarna är anslutna till anläggningen har ingen praktisk betydelse.

Det är alltså inte vad som helst har gjorts utan grannen har bytt sin ledning, en rätt som följer av servitutet. Jag har svårt att se att detta har gått fel till rent formellt. Grannen kunde naturligtvis ha visat större social förmåga och ägnat mer tid åt att förankra detta underhåll med dig. Men troligen hade grannen ingen aning i förväg om arbetets detaljer, arbetet utförs ju av en professionell rörmokerifirma och de tar beslut på plats och löser uppgiften. Han visste således troligen bara att ledningen ska bytas.

Grannen ska enligt jordabalken utöva servitutet så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt. Du väl inte betungats alls? Missar jag något? I så fall får grannen ordna detta.
 
  • Gilla
Bengt Jansson4 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Grannen verkar ju inte vilja att TS pratar med firman, det verkar för mig väldigt märkligt, känns som grannen inte har rent mjöl i påsen.
En mycket enklare förklaring är väl att grannen inte vill att TS ska hindra och fördyra arbetet. T ex genom att lägga sig i arbetets detaljer eller skapa osäkerhet om rörmokerifirman alls får genomföra arbetet. T ex en försening med en halv arbetsdag p g a att firman börjar kommunicera med TS skulle lätt kunna kosta grannen 10 000-20 000 kr i ökade arbetskostnader. När gubbarna är på plats vill man ha markarbete och rörmokeri, inte prat och osäkerhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.