Jocce81 Jocce81 skrev:
Igår körde jag premiär med "sticksågen från helvetet" som många verkar kalla den [bild]
Köptes på Black Week-rea [bild]

[bild]

Gå från oisolerad masonitskiva till riktig vindslucka med stege.
[bild][bild]

Nu är jag inte supervan snickare eller supervan med sticksåg, men tycker att den fungerade bra.
För mig som alltid kört en "handväska" så var det lite ovant med detta format. Men jag gillar känslan om än att handtaget kanske är lite för stort för mina små flickhänder ;)

Knapparnas placering som jag hört många talas om är inte optimala. Jag når inte alltid att stänga av med endast en hand. Kan också bli en säkerhetsrisk vid vissa tillfällen då det är svårt att nå för att snabbt och säkert att stänga av.
Lyckades också köra sönder ett sågblad på grund av just detta (men hade säkert kört sönder det oavsett dock...)

"Mjukstarten" (som egentligen är en avkänning av belastningen) provade jag både med och utan. Jag gillar det faktiskt men förstår att man kanske inte gillar den i vissa situationer.
(Det går enkelt att stänga av den...)

För mig så är maskinen är lite tung för att hantera smidigt upp och ner med ett 5Ah-batteri. Men med ett 2Ah tror jag den är perfekt.

Allt som allt så är jag nöjd med maskinen men ska bli kul att utforska den mer i framtiden.

Slutresultatet (Foder kommer i veckan hoppas jag..)
[bild]


/Jocce
Lite förvånad över att den inte har något "dödmansgrepp" eller liknande utan man måste trycka på en knapp för att starta eller stänga den (som sitter där man normalt inte heller har något finger) känns lite udda.

Jag har en gammal Makita handväska med vanligt avtryck. :)
 
R Robert-san01 skrev:
Lite förvånad över att den inte har något "dödmansgrepp" eller liknande utan man måste trycka på en knapp för att starta eller stänga den (som sitter där man normalt inte heller har något finger) känns lite udda.

Jag har en gammal Makita handväska med vanligt avtryck. :)
Ja, för mig som ovan kändes det jättekonstigt (men förstår också fördelen i många fall), men om man kör handväska och låser knappen så går den ju också av sig själv....


/Jocce
 
R Robert-san01 skrev:
Lite förvånad över att den inte har något "dödmansgrepp" eller liknande utan man måste trycka på en knapp för att starta eller stänga den (som sitter där man normalt inte heller har något finger) känns lite udda.

Jag har en gammal Makita handväska med vanligt avtryck. :)
Min sladdlimpa blå Bosch GST 135 är det samma sak på med en onoff-knapp som inte är återfjädrande. Det sitter nära höger tumme iofs. Vet inte om det är en finess när man sågar med limpan underifrån? Tufft att trycka ihop avtryckaren och såga med precision samtidigt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, för mig som ovan kändes det jättekonstigt (men förstår också fördelen i många fall), men om man kör handväska och låser knappen så går den ju också av sig själv....


/Jocce
Så länge sågar man inte med en sticksåg så man låser avtrycket. Halva vitsen med avtrycket är ju att du kan "gasa" med det. Speciellt bra när du skall svänga. Långa sträckor, då tar man klingan eller sänken. ;)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jag har också en gammal 135:a och tycker faktiskt att det är ganska skönt att kunna vara lite flexibel i hur man håller sågen, men får erkänna att jag ibland behöver leta lite efter avtryckaren, speciellt med handskar på.
 
R Robert-san01 skrev:
Så länge sågar man inte med en sticksåg så man låser avtrycket. Halva vitsen med avtrycket är ju att du kan "gasa" med det. Speciellt bra när du skall svänga. Långa sträckor, då tar man klingan eller sänken. ;)
Klingan och sänken är knepigt att göra fina runda mönster med, men du får gärna förevisa ;)


/Jocce
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Klingan och sänken är knepigt att göra fina runda mönster med, men du får gärna förevisa ;)


/Jocce
Blir inget vidare med stickan heller. Fräs och mall om det skall bli ritktigt fint.
 
R Robert-san01 skrev:
Blir inget vidare med stickan heller. Fräs och mall om det skall bli ritktigt fint.
Behöver inte alltid bli fint ;)

Mvh Lite snett är också rakt ;)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver inte alltid bli fint ;)

Mvh Lite snett är också rakt ;)
Lister är din vän!! :)
 
Hur gör ni andra nördar med vinterförvaring av era Makita batteriverktyg?

Jag har ett kallgarage där de bor stora delar av året men när det börjar bli minus får de komma in i värmen i huset. Tänker att det kan vara nyttigt för batterierna att inte vara djupfrysta i månader...

Är det överdrivet nojjigt? 🙂
 
K
K Klass0n skrev:
Hur gör ni andra nördar med vinterförvaring av era Makita batteriverktyg?

Jag har ett kallgarage där de bor stora delar av året men när det börjar bli minus får de komma in i värmen i huset. Tänker att det kan vara nyttigt för batterierna att inte vara djupfrysta i månader...

Är det överdrivet nojjigt? 🙂
På vintern har jag de till skruvdragaren som sitter på isborret.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hur gör ni andra nördar med vinterförvaring av era Makita batteriverktyg?

Jag har ett kallgarage där de bor stora delar av året men när det börjar bli minus får de komma in i värmen i huset. Tänker att det kan vara nyttigt för batterierna att inte vara djupfrysta i månader...

Är det överdrivet nojjigt? 🙂
Batterierna i sig tål väl minusgrader men tappar kapacitet under tiden de är kalla.

Jag håller +5 i mitt verkstadsförråd, så kan jag även ha annat som inte får frysa där, t.ex. färg m.m.


/Jocce
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
K Klass0n skrev:
Hur gör ni andra nördar med vinterförvaring av era Makita batteriverktyg?

Jag har ett kallgarage där de bor stora delar av året men när det börjar bli minus får de komma in i värmen i huset. Tänker att det kan vara nyttigt för batterierna att inte vara djupfrysta i månader...

Är det överdrivet nojjigt? 🙂
Mina jobbbatterimaskiner bor i bilen året om och det funkar fint, jag tror jag körde mina gamla makitabatterier i 6år ungefär och dom funkade fortfarande men hade tappat lite väl i kapacitet så dom fick pensioneras.

Använder man inte batterierna så tror jag skarpt på att dom ska underhållsladdas då och då och man ska undvika att lägga bort dom tomma men i övrigt är jag inte det minsta rädd om batterierna, värre är det med rost då maskinerna aldrig riktigt torkar men det har inte varit något större problem med makita.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Mina jobbbatterimaskiner bor i bilen året om och det funkar fint, jag tror jag körde mina gamla makitabatterier i 6år ungefär och dom funkade fortfarande men hade tappat lite väl i kapacitet så dom fick pensioneras.

Använder man inte batterierna så tror jag skarpt på att dom ska underhållsladdas då och då och man ska undvika att lägga bort dom tomma men i övrigt är jag inte det minsta rädd om batterierna, värre är det med rost då maskinerna aldrig riktigt torkar men det har inte varit något större problem med makita.
Tack för svar!

Då har jag visst nojjat i onödan 🥳

Försöker också undvika att låta något batteri bli liggande utan laddning någon längre tid, men den är egentligen en icke fråga förutom några av vintermånaderna. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.