T tripelj skrev:
Hej, ja det har hänt en del. Tyvärr inte till min fördel.
Jag fick inget gehör från Mark och Miljödomstolen. De gick på kommunens och Länsstyrelsens linje.
Överklagade till Mark och Miljö överdomstolen.
Fick mail igår om att jag inte får prövningstillstånd.
Det är kört för mig. Det som behövs är en ändring av strandskyddslagen.
Trist. Tack för uppdatering.
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
P
T tripelj skrev:
Hej, ja det har hänt en del. Tyvärr inte till min fördel.
Jag fick inget gehör från Mark och Miljödomstolen. De gick på kommunens och Länsstyrelsens linje.
Överklagade till Mark och Miljö överdomstolen.
Fick mail igår om att jag inte får prövningstillstånd.
Det är kört för mig. Det som behövs är en ändring av strandskyddslagen.
Trist men inte helt oväntat..
Det är trots allt deras jobb att skydda det allmännas intresse och din önskan går ju tyvärr helt emot det och egentligen kan du placera din bastu vid huset eller motsatt ände mot vart vattnet är så får du säkert bygglov.. istället för vid vattnet och kunna hävda större hemfridszon vid vattnet.
Bastu vid vattenbrynet är ju liksom inte en rättighet även om jag helt förstår viljan att man vill ha den där..

Lagen är till för att det inte ska utökas med privata hemfridszoner vid vattnet och ut i vattnet
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 4 till
  • Laddar…
Det blir spännande att se vad som händer där. Idag överklagas ju snart sagt varenda strandskyddsärende till högre instans, antingen av grannar som inte är nöjda när man er dispens eller av sökande själv som är missnöjd när man inte ger dispens.

Vi hade ett ärende nyligen där alla grannar fått dispens för att snygga upp sin strandlinje och muddra vid sin brygga så att båten får plats. Gamla stugor som haft bryggor i 50 år. Men en av dem fick inte kommunens dispens godkänd, elelr rättare sagt, Länsstyrelsen godkänner att de lägger muddringsmassorna där de tänkt ha dem, för den marken ser man på gamla flygbilder att den är ianspråktagen. Men de godkände inte själva muddringen, då de anser att vassen som vuxit upp gör att marken i vattnet inte längre är hävdad. Strandskyddsreglerna gäller ju bara landdelen av tomten, i vattnet (som är en del av fastigheten i just dessa fall)är det vattenverksamhet. Så nuvarande ägare drabbas av att dels föregående ägare varit för gammal för att orka hålla efter, och de själva har ägnat några år åt att fixa huset istället för stranden.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det blir spännande att se vad som händer där. Idag överklagas ju snart sagt varenda strandskyddsärende till högre instans, antingen av grannar som inte är nöjda när man er dispens eller av sökande själv som är missnöjd när man inte ger dispens.

Vi hade ett ärende nyligen där alla grannar fått dispens för att snygga upp sin strandlinje och muddra vid sin brygga så att båten får plats. Gamla stugor som haft bryggor i 50 år. Men en av dem fick inte kommunens dispens godkänd, elelr rättare sagt, Länsstyrelsen godkänner att de lägger muddringsmassorna där de tänkt ha dem, för den marken ser man på gamla flygbilder att den är ianspråktagen. Men de godkände inte själva muddringen, då de anser att vassen som vuxit upp gör att marken i vattnet inte längre är hävdad. Strandskyddsreglerna gäller ju bara landdelen av tomten, i vattnet (som är en del av fastigheten i just dessa fall)är det vattenverksamhet. Så nuvarande ägare drabbas av att dels föregående ägare varit för gammal för att orka hålla efter, och de själva har ägnat några år åt att fixa huset istället för stranden.
Ja jag har också förstått att ofta beviljar kommunen strandskyddsdispens, men Länsstyrelsen går in och lägger sitt veto så då blir det avslag. De drar inte alltid åt samma håll, kommunen och Länsstyrelsen.

Kommunen vill ofta att människor ska få bo och bygga på sin egen tomt. Länsstyrelsen vill att naturen ska förbli orörd och att allmänheten ska kunna få tillträde till strandlinjerna.
 
  • Gilla
hakborn och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Ja jag har också förstått att ofta beviljar kommunen strandskyddsdispens, men Länsstyrelsen går in och lägger sitt veto så då blir det avslag. De drar inte alltid åt samma håll, kommunen och Länsstyrelsen.

Kommunen vill ofta att människor ska få bo och bygga på sin egen tomt. Länsstyrelsen vill att naturen ska förbli orörd och att allmänheten ska kunna få tillträde till strandlinjerna.
Så är det.
Och i exemplet jag tog här har inte allmänheten någon som helst möjlighet att komma åt stranden. Men det är lite märkligt att de nekar en enda, nämnden har haft flera ärenden på samma sträcka de senaste åren.
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Älska
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det blir spännande att se vad som händer där. Idag överklagas ju snart sagt varenda strandskyddsärende till högre instans, antingen av grannar som inte är nöjda när man er dispens eller av sökande själv som är missnöjd när man inte ger dispens.

Vi hade ett ärende nyligen där alla grannar fått dispens för att snygga upp sin strandlinje och muddra vid sin brygga så att båten får plats. Gamla stugor som haft bryggor i 50 år. Men en av dem fick inte kommunens dispens godkänd, elelr rättare sagt, Länsstyrelsen godkänner att de lägger muddringsmassorna där de tänkt ha dem, för den marken ser man på gamla flygbilder att den är ianspråktagen. Men de godkände inte själva muddringen, då de anser att vassen som vuxit upp gör att marken i vattnet inte längre är hävdad. Strandskyddsreglerna gäller ju bara landdelen av tomten, i vattnet (som är en del av fastigheten i just dessa fall)är det vattenverksamhet. Så nuvarande ägare drabbas av att dels föregående ägare varit för gammal för att orka hålla efter, och de själva har ägnat några år åt att fixa huset istället för stranden.
Sanslöst.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T tripelj skrev:
[video]
Kanske får regeringen nåt gjort iaf!
 
  • Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.