heisiandiishe
Kan någon ge mig styrka/instruktion att ge mig på min torktumlare som stannar och larmar för full vattenbehållare. Det är ju trist att grejerna ska lägga ner, har visserligen haft min i 4-5 år. Men random fungerar den kanon ett par tumlingar för att sedan igen pipa konstant när man försöker tumla. Har varit sjukt seg, läste lite här om olika varianter på att ta loss grejer och serva på egen hand men det är ju olika modeller så jag vet inte om det fungerar på min SIemens IQ 700. Droppen kom precis när sökte torktumlare på blocket, den senaste annonsen var en relativt fräsch Bosch som någon skänkte bort pga just detta problem... Då tänkte jag att det var värt ett försök att faktiskt överträffa mig själv och byta ut detta.

Så vet någon lite mer specifikt vad jag ska "bryta loss" för att komma åt pump, sensor etc på denna. Gör gärna ett försök att beställa ny sensor för att byta på egen hand.
WT45W5R9DN ( https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/WT45W5R9DN )

Framifrån bild av en vit Siemens IQ 700 torktumlare med tydlig digital panel och frontlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk till alla reservdelar: https://bit.ly/3ptb1vC

Hittar ju en sensor där tex. Ja, kanske är för meckigt att hålla på med. Men jag kan ju alltid prova att ta isär den. Sabbar jag det beställer jag hem första bästa som har snabb leverans från tretti.se
 
A
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Kan någon ge mig styrka/instruktion att ge mig på min torktumlare som stannar och larmar för full vattenbehållare. Det är ju trist att grejerna ska lägga ner, har visserligen haft min i 4-5 år. Men random fungerar den kanon ett par tumlingar för att sedan igen pipa konstant när man försöker tumla. Har varit sjukt seg, läste lite här om olika varianter på att ta loss grejer och serva på egen hand men det är ju olika modeller så jag vet inte om det fungerar på min SIemens IQ 700. Droppen kom precis när sökte torktumlare på blocket, den senaste annonsen var en relativt fräsch Bosch som någon skänkte bort pga just detta problem... Då tänkte jag att det var värt ett försök att faktiskt överträffa mig själv och byta ut detta.

Så vet någon lite mer specifikt vad jag ska "bryta loss" för att komma åt pump, sensor etc på denna. Gör gärna ett försök att beställa ny sensor för att byta på egen hand.
WT45W5R9DN ( [länk] )

[bild]

Länk till alla reservdelar: [länk]

Hittar ju en sensor där tex. Ja, kanske är för meckigt att hålla på med. Men jag kan ju alltid prova att ta isär den. Sabbar jag det beställer jag hem första bästa som har snabb leverans från tretti.se
Den bör du kunna se pumpen på baksidan i en låda
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
electroluxaren skrev:
Den bör du kunna se pumpen på baksidan i en låda
ok, om jag ger mig själv lite plats att fippla. Hur stor chans ger du halvhyfsad hemmafipplare att komma åt och rengöra (kanske senare byta ut) sensorn. Något felar ju, nästan jämt, sedan ett halvår tillbaka. Sedan plötsligt tumlade en två omgångar helt perfekt.

Det står ju lite info tidigare i tråden. Jag får ta tjuren vid hornen imorgon tror jag
 
Jag har gjort liknande operationer på Samsung och bosch. Samma symptom, men på ena var pumpen trasig (intermittent) och på andra var flotören nedtyngd av ludd.

Enkla att laga båda två
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
O [old rusty] skrev:
Jag har gjort liknande operationer på Samsung och bosch. Samma symptom, men på ena var pumpen trasig (intermittent) och på andra var flotören nedtyngd av ludd.

Enkla att laga båda två
Skönt att höra. Då hoppas jag på det bästa. Alltid lite kul att ge sig på sånt här även om risken för fiasko finns där! Tänker att inget borde vara trasigt eftersom typ var 20:e tumling funkar?! Men har varit slö, jäklar vad det har pipit senaste halvåret. Dottern undrar vad f*n som händer:)
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Skönt att höra. Då hoppas jag på det bästa. Alltid lite kul att ge sig på sånt här även om risken för fiasko finns där! Tänker att inget borde vara trasigt eftersom typ var 20:e tumling funkar?! Men har varit slö, jäklar vad det har pipit senaste halvåret. Dottern undrar vad f*n som händer:)
När pumpen gav sig så stannade den då och då. Typ var femte gång. Så visst kan det vara trasiga saker.
Båda har varit byggda för att rengöra pump och flotör. Så kommer du åt så lyft flottören och se om pumpen startar.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
O [old rusty] skrev:
När pumpen gav sig så stannade den då och då. Typ var femte gång. Så visst kan det vara trasiga saker.
Båda har varit byggda för att rengöra pump och flotör. Så kommer du åt så lyft flottören och se om pumpen startar.
Har lovat mig själv att göra detta. Nu kanske den klarar en tumling tredje gången gillt. Så kanske skjuter jag upp operationen. Men jag borde ta tag i detta. Vad jag löst tidigare i tråden har det ju även varit någon form av sensor som felat och indikerat full behållare. Samma indikator blinkar för mig, töm behållare. Men det kan ju vara flera fel eller inget alls. Just nu går den som en klocka som sagt?!
 
Hade likadant med en Bosch, var pumpen som behövde bytas ut. Den fungerade felfritt ibland sen stannade ibland. Ny pump i somras har fungerat felfritt sen dess.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Byta pump brukar vara lösningen.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
Vonelffors Vonelffors skrev:
Byta pump brukar vara lösningen.
precis när jag började tjata om detta här då har den gått utmärkt. Men jag får nog beställa en pump och kanske en sensor och öppna burken med en stor portion självförtroende. Har fått för mig att specialverktyg kommer att behövas men det verkar inte vara så iaf..
 
Sensorn följer med pumpen. En mejsel är väl det som behövs
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
A
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
precis när jag började tjata om detta här då har den gått utmärkt. Men jag får nog beställa en pump och kanske en sensor och öppna burken med en stor portion självförtroende. Har fått för mig att specialverktyg kommer att behövas men det verkar inte vara så iaf..
Mycket lätt att byta
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
J jamdung skrev:
har typ samma problem med min hemma: WTWH7568SN
Vatten verkar gå till behållaren i stället för avloppsröret.
Pumpen verkar funkar, den pumpar men den går till fel "avlopp"
Undrar om det är avloppsset som är trasikigt ?
Tips?

Hej snälla kan du hjälpa mig med min torktumlare

Ring mig är du snäll .

0104561722
 
Någon som skruvat på en Bosch serie 6, med fel meddelande ”full tank”?
Produkt nr: WTW85B49SN/11

Vart sitter givaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.