Attitudeswe
C Carina Widlund skrev:
Om inte politiker hade förstört Sveriges elsystem genom avveckling av kärnkraft hade vi inte varit där vi är idag!
Tips: Läs boken ”Allt du behöver veta om Sveriges Elförsörjning” av Jan Blomgren.
Den är verkligen värd att läsa om du vill veta hur otroligt dåligt våra politiker LEKT MED VÅRA SKATTEPENGAR och samtidigt satt oss i den pinsamt dåliga situation vi är idag med galet dyr el!
1985 hade Sverige större kapacitet att producera el än ida och hade högre tillförlitlighet än idag……..
Ekonomifakta håller inte med. Vi har aldrig kunnat producera mer el än idag:

Linjediagram som visar Sveriges elproduktion per kraftslag från 1970 till 2021, data från Energimyndigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Elpriset sticker iväg igen nu i helgen!

Spotpris på 82 öre / kwh i både SE3 och SE4.

Vinden mojnar och kyla i hela landet.

Hoppas verkligen att Sveriges husägare är beredda nu så att det inte blir samma kaos som förra året.
Vaddå beredda ?

Jag kan liksom inte göra nåt åt saken, jag måste värma huset oavsett avd elen kostar.

har man extremt korkade idioter till politiker svider det i plånboken, så är det bara, tyvärr.

Och är det något vi har gott om i detta landet är det idioter i styrande positioner.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
har man extremt korkade idioter till politiker svider det i plånboken, så är det bara, tyvärr.

Och är det något vi har gott om i detta landet är det idioter i styrande positioner.
Men vi har möjlighet att rösta in de som bättre representerar oss och tillvaratar våra intressen både här och i EU parlamentet.

Tills ny baskraft är tillräckligt utbyggd får vi kanske förlita oss på lagrad solenergi i form av huggen och kluven ved, kakelugnen är fortfarande en svårslagen uppfinning med enkel teknik och god ackumulerande förmåga som lämpar sig väl för uppvärmning av våra bostäder i detta skogstäckta vinterland, bränslet är förnybart och driften av eldstaden koldioxidneutral.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men vi har möjlighet att rösta in de som bättre representerar oss och tillvaratar våra intressen både här och i EU parlamentet.
Jag har röstat i varje val (ej kyrkoval iofs) sen jag blev 18, men när resten av folket tycker andra saker är viktigare än det saker jag tycker är viktiga så blir det som det blir.

Sen är det väl tyvärr ofta så att samtliga partier gör korkade saker..

F fribygg skrev:
Tills ny baskraft är tillräckligt utbyggd får vi kanske förlita oss på lagrad solenergi i form av huggen och kluven ved, kakelugnen är fortfarande en svårslagen uppfinning med enkel teknik och god ackumulerande förmåga som lämpar sig väl för uppvärmning av våra bostäder i detta skogstäckta vinterland, bränslet är förnybart och driften av eldstaden koldioxidneutral.
Jag har sällan eldat så mycket som jag gjorde förra året när elpriserna var rekordhöga, problemet är ju att jag är på jobbet större delen av dagen och då är det svårt att elda,

..Dessutom kräver eldande att man har tillgång till "gratis" ved, vilket jag väl iofs har, men att konvertera sina träd till kapad och kluven samt torkad ved kräver rätt mycket tid och arbete under somamrhalvåret.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Dessutom kräver eldande att man har tillgång till "gratis" ved, vilket jag väl iofs har, men att konvertera sina träd till kapad och kluven samt torkad ved kräver rätt mycket tid och arbete under somamrhalvåret.
Min skog och ved ved sköter sig själv under sommarhalvåret, under vinter och vår är det däremot en hel del manuellt arbete...

Eldar man en eller ett par gånger per dygn och ackumulerar värmen tycker iaf inte jag att det är så tidskrävande.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
Med kylan åker elpriset upp i Sverige och det är pga alla elvärmda hus som finns, 50% har jag sett en siffra på.
När oljeldningen skulle bort byggdes det oerhört många elvärmnda hus för vi skulle ju få kärnkraft. Ännu ett i raden av misstag.
Om alla elvärmda hus konverterade till nåt mer hållbart, t.ex värmpumsysten, solfångarsystem, solceller, pellets, battenmantlade braskaminer etc samt TILLÄGGSISOLERING och NYA FÖNSTER så skulle efterfrågan minska rejält och priset sjunka...
Jag undrar bara varför folk inte sätter igång
med sådana åtgärder?
 
  • Solpaneler och solfångare på snöigt hustak under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är brist på planerbar baskraft helt enkelt, när både Sverige och Tyskland stängt fullt fungerande reaktorer är inget annat att vänta.
Det där är fullständigt felaktigt
 
E El oso skrev:
Det där är fullständigt felaktigt
Påstår du att Sverige och våra grannländer har tillräckligt med planerbar baskraft? Isåfall borde inte elpriserna variera så mycket som de gör och Karlshamns kraftproduktion borde kunna skrotas helt.. Jag anser att både sol och vind har en plats i energimixen men att planerbar baskraft är oerhört mycket värdefullare än slumpkraften.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det är ju charmen med ett helt väderberoende elsystem. (Det exakta ögonblicket tråden spårade ur i ytterligare en eltråd som aldrig slutar)
Sverige och folk har ju inga lagringssyten av någon större omfattning ännu.
Vötgas
Batterier
Ackumulatortankar
Etc
Själv har jag acktank tyvärr lite för liten, 750 l men jag får inte plats med mera.
Men många vedeldare har acktankar där de lagrar värmen. Då kan den räcka flera dagar om man har tillräckligt stor lagringsvolym.
Kan ju också värmas med ved, el, FV , Pellets m.m
Då kan man fylla på när priset är lågt och ta från lagret när priset ör högt. Skapar en utjämning också.
Lagringsmöjligheter av alla de slag behöver byggas ut kraftigt... både
hos enskilda och mera samhälleliga...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
@Seiken Är det inte lite grisigt att ladda batteriet för fastpris varje jämn timme och sen sälja för spotpris+60öring varje udda timme?

Vid snittpris på 2kr ger det det iofs bara 125kr/dygn, men samhället har ju ingen vinning av de 20%iga laddförlusterna. Elhandlaren som säljer till fastpris kan ju inte ha förutsett detta förbrukningsmönster (villa som plötsligt drar dubbelt upp under vintern)

Sen förbrukars ju batteriets 4000laddcykler på 400dygn, så efter 4år (100vinterdygn/år) blir det till att skrota batteriet (ej normal användning så garantin lär ju inte täcka när räkneverket står i
E El oso skrev:
Med kylan åker elpriset upp i Sverige och det är pga alla elvärmda hus som finns, 50% har jag sett en siffra på.
När oljeldningen skulle bort byggdes det oerhört många elvärmnda hus för vi skulle ju få kärnkraft. Ännu ett i raden av misstag.
Om alla elvärmda hus konverterade till nåt mer hållbart, t.ex värmpumsysten, solfångarsystem, solceller, pellets, battenmantlade braskaminer etc samt TILLÄGGSISOLERING och NYA FÖNSTER så skulle efterfrågan minska rejält och priset sjunka...
Jag undrar bara varför folk inte sätter igång
med sådana åtgärder?
Värmepumpar går också på el.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Beredd!?
Tja, litet. Installerat insats i öppna spisen, hämtat hem 0,5 m2 ved och installerat ytterligare en LLVP. Så litet bättre än förra vinter ska det nog bli. Kommer att hämta 1m2 ved till om det inte blir mycket snöhinder.
 
F fribygg skrev:
Påstår du att Sverige och våra grannländer har tillräckligt med planerbar baskraft? Isåfall borde inte elpriserna variera så mycket som de gör och Karlshamns kraftproduktion borde kunna skrotas helt.. Jag anser att både sol och vind har en plats i energimixen men att planerbar baskraft är oerhört mycket värdefullare än slumpkraften.
Ja, det har vi. Karlshamn har inte någon gång körts för att vi haft energibrist. De körde en period för att det var lönsamt att exportera. Finland har legat lågt, men inte nu längre.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Beredd!?
Tja, litet. Installerat insats i öppna spisen, hämtat hem 0,5 m2 ved och installerat ytterligare en LLVP. Så litet bättre än förra vinter ska det nog bli. Kommer att hämta 1m2 ved till om det inte blir mycket snöhinder.
Ja, då har man i a f gjort någonting!

Elpriset är helt klar inne i en stigande trend och det kan bli kännbart speciellt för husägare i södra delen av landet.

Snittpriset för november med 3 dagar kvar på månaden är omkring 75 öre per kWh (SE3 och SE4) men snittet höjs hela tiden med priser på ca 1,30 kr senaste dagarna.

Som jämförelse var elpriset för oktober ca 35 öre per kwh för dessa elområden.

För de som har rörligt pris, månadsmedel, innebär det att november landar ungefär på 2 kr per kWh inkl. Skatt och nätavgift.

Då är det klart att det kommer svida olika mycket för en husägare som energieffektiviserat och har 1 000 kWh förbrukning och en som har 2 500 kWh.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Värmepumpar går också på el.
Lite skillnad på effektiviteten😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.