Hej.

Har nån tid o förklara?

Byglat mellan 4-5 och då borde jag bygla mellan 2-3 för att få två fas.

Annars kan jag ta 5stift perilex o koppla 1 2 3 L och bygla 45 till nolla

Central säger tre fas 16a med perilex uttag på vägg
 
  • Klistermärke med elschema, olika anslutningar, 230V/400V-inställningar, kablar, teknisk utrustning, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska anslutningar, märkta terminaler 1 till 6, med isolering, kablar och skruvförband mot metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingachema säger 3 fas 230v

2 fas 400v delad nolla?

3 fas 400v delad nolla?
 
Vad visar bilderna? Den kabel som är ansluten passar inte till denna spis. Använd inte det utan att kontrollera hur det är kopplat i stickproppen.
Du ska följa alternativet längst ned märkt 400 V 3N~.
Om du då har trefas framdraget och ett fullkopplat perilexuttag med tre faser, nolla och skyddsjord så ska du skaffa ett perilexsladdställ med fem ledare.
Det enda som ska byglas i spisen mellan plint 4-5.
Anslut sedan de tre faserna till 1,2,3, den blå neutralledaren till 4 eller 5, och skyddsjord längst till höger.
 
  • Gilla
Bjoern och 2 till
  • Laddar…
Om du har ett fullkopplat perilexuttag är det bästa att koppla enligt understa alternativet. 400V ~3N. Alternativet med trefas 230V förekommer i delar av Norge. Men inte i Sverige.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Har du perilex i väggen och nollan finns med där, uppe till vänster, så är det grönt att koppla enligt 400 3N instruktionen. Sen det med kabeln du visar så är det näst sista exmplett. 400 V 2N om den är kopplad i spisen. Köp en ny med 5 ledare och stickpropp klar.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Annars kan jag ta 5stift perilex o koppla 1 2 3 L och bygla 45 till nolla
Jag läser igen och ser den här formuleringen. Om du har en perilexkontakt med bara fyra stift kan du inte använda den. I dessa saknas vanligen nollan. Och du måste ha nolla till din spis.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Jag har en 5 stift peri å, då monterar jag som efter sista förslag.

Om man bortser från perilex och har 5 trådar 2.5mm2 från central tre fas nolla jord.

Kopplar man då också in enligt sista förslag och låter nollan va bortkopplad?
 
Nej. Du måste ha nollan ansluten för att det skall fungera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du ser väll nollan?
Elektriskt schemasymbol för trefasanslutning 230/400V, tre linjer, en nolla och kraftdrift.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Nej, absolut inte. Om du hoppar över nollan går spisen sönder.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nej. Du måste ha nollan ansluten för att det skall fungera.
I attefallhuset kopplade jag tre faser enligt 1 3 5 och jord utan nolla och det funkar.

Fastkoppling, blir det då enligt förslag två? Tre fas 230v
 
B Bjoern skrev:
I attefallhuset kopplade jag tre faser enligt 1 3 5 och jord utan nolla och det funkar.

Fastkoppling, blir det då enligt förslag två? Tre fas 230v
Men då hade du en 400V trefasspis med 400V elementspänning.
Denna spis har 230V element.
 
Kablarna i gamla dosa sitter ju bra knöligt aå de är svårt att se, gamla spis hade 4stift peri och sitter så i uttaget, spisen dunkade med dålig effekt på ugn o två plattor. Kan man anta att det var då fel kabel på den dåvarande spisen också?
 
B Bjoern skrev:
I attefallhuset kopplade jag tre faser enligt 1 3 5 och jord utan nolla och det funkar
Och den spisen är en ren 400 V, då behövs ingen nolla
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men då hade du en 400V trefasspis med 400V elementspänning.
Denna spis har 230V element.
Är inte denna det också då eftersom den går att koppla enligt två st olika 3fas förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.