G
A Alexn72 skrev:
Hittills idag har mina producerat 5kwh
Strålande sol och 3minus elpriset på 94öre
Nog för att de inte är så varje dag men nu är det vad som händer just idag

Så olja är bättre än solceller om man ska tolka dig
De va en märklig och felaktig tolkning.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gäller allt annat också. Vi kan inte förbjuda export av timmer, stål eller vete heller. Inte heller stoppa import för att skydda den inhemska marknaden. Det är liksom poängen med frihandel.
Vänta lite nu. Den sk frihandel du syftar till är inte fri i och med att det bestäms vilka nivåer som ska gälla. Avser el.
När det gäller andra varor har jag inte sett något dokument som säger att vi måste exportera eller importera en viss kvot. Att inte göra det ena eller andra har inget med förbud att göra.
Dessutom, den fria marknad som anses råda , om vi tittar utanför EU, beskärs väl av handelshinder av olika slag, främst tullar. Skulle oljeländerna t.ec vara tvingade att exportera en viss del av produktionen?
Den frihandel som råder inom EU är ett skämt. När krisen kommer så kommer varje land ändå att se till sina intressen, utom möjligen naiva Sverige då.

Alltså, en marknad som styrs av bestämmelser där olika nivåer måste uppfyllas är inte fri.
Du håller inte med, men jag har rätt och du har inte lika mycket rätt.

All heder dock för din passion som i mycket liknar det kommunistiska. Vi vet ju hur det gick med det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det stämmer att dessa regler inte gäller utanför EES. Det finns kvoter för tex jordbruksprodukter, det finns det dock inte för el. Det finns inga krav på hur mycket el som ska exporteras.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Låter som att din värmepump inte trimmas in för att passa husets energibehov innan.

Att du legat på fel värmekurva eller kunnat gå ner i kurvförskjutningen och optimera mer.
Utekompenserad kurva tar inte hänsyn till luftfuktighet, snötäcke, vind, människor, matlagning eller solinstrålning. Man kan justera hur mycket man vill, kommer ändå vara fel framledning ganska stor del av tiden.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Av det jag hört från Jan Blomgren är jag allt annat än imponerad. Han tycks ha ett behov av att sälja in sig själv snarare än djup kunskap på området.
Vad du hört! Varför skaffar du dig inte en egen uppfattning?
Det finns mycket fakta i boken som iaf jag ser som obestridliga då jag även av intresse googlat vidare i delar av det jag läst!
Men givetvis kan du ignorera boken det är ju helt upp till sig! Enklare att lyssna på andra och ra det för sanning!
 
MaxHugo
Pannan satt på 16grader - check
Fördröjning på elpatronerna - check
Ved för 4 månader - check

Vår förbrukning ser ut att bli runt 800kw/h per månad dec-mars. Så totalt 3200kw/h.
Prognosen för elpriset samma period runt 100ö kw/h.

Så ska man gå på den datan, så är man inte orolig. Allt under 120ö kw/h är en förbättring från året 👍
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Pannan satt på 16grader - check
Fördröjning på elpatronerna - check
Ved för 4 månader - check

Vår förbrukning ser ut att bli runt 800kw/h per månad dec-mars. Så totalt 3200kw/h.
Prognosen för elpriset samma period runt 100ö kw/h.

Så ska man gå på den datan, så är man inte orolig. Allt under 120ö kw/h är en förbättring från året 👍
Har du gratis ved?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du gratis ved?
Finns inget som heter gratis ved.

Är det normal ved av normala trädslagen i normala längder så är den värd mellan 500-1500 kubiken beroende på vart i landet den finns
 
P Pligg85 skrev:
Finns inget som heter gratis ved.

Är det normal ved av normala trädslagen i normala längder så är den värd mellan 500-1500 kubiken beroende på vart i landet den finns
Du kan få en korg medioker granved om du vill, en gåva;)

Skulle jag sälja ved skulle jag sätta värdet betydligt högre än @Pligg85 minst på den nivå som bensinmackarna gör för sina små förpackningar med björkved.

Att själv hugga och lagra ved så man har för ett par år gör ju att man inte behöver köpa energi till bostadsuppvärmning då den är som dyrast utan kan passa på när priset är rimligt, en välfylld vedbod sätts knappast i blockad och påverkas inte alls av bristen sol eller vind en sån här månad, isläggningen på norrlandsälvarna eller oroligheterna i vår omvärld..
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
De va en märklig och felaktig tolkning.
G OMathson skrev:
Visst, men till och med elbilar drar mest på vintern och då funkar inte solceller i Sverige.
En fossilbil drar lika mycket sommar som vinter vilket rimligen är runt 0,5-1 liter per mil
Elbilen drar runt 2kwh per mil på vintern.
Så hur man än vrider och vänder på de så behöver den fossila bilen dra runt 0,1liter på sommaren /0,2liter på vintern för att vara lika effektiv som en elbil.
Om man då sparar oljan och bränner den i kraftvärmeverk så får man både el och värme när den behövs.
Dvs när vinden inte blåser, solen inte skiner, vattnet inte rinner. Och kärnkraften inte levererar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Allt under 120ö kw/h är en förbättring från året 👍
Menar du 1,2kr/kWh?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Attitudeswe
MaxHugo MaxHugo skrev:
Pannan satt på 16grader - check
Fördröjning på elpatronerna - check
Ved för 4 månader - check

Vår förbrukning ser ut att bli runt 800kw/h per månad dec-mars. Så totalt 3200kw/h.
Prognosen för elpriset samma period runt 100ö kw/h.

Så ska man gå på den datan, så är man inte orolig. Allt under 120ö kw/h är en förbättring från året 👍
Vi låg under 1kr (inkl påslag och moms) i snitt under jan-mars i SE3

Energianvändning och kostnadsdata över tid med stapel- och linjediagram, markerar hög sommarförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MaxHugo
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du gratis ved?
Näst intill.
Ett skogsparti som en bonde vill ha bort. Så hjälper en kollega och tar betalt i ved 😊
F fribygg skrev:
Menar du 1,2kr/kWh?
Jag började med kr/kWh men gick över till öre (ö:et ska bara öre 🙄) men ja.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi låg under 1kr (inkl påslag och moms) i snitt under jan-mars i SE3
Vi hade 3kr förra december, så vi är positiva till de mesta. Som tur är har vi skåningar knappt någon vinter.
 
J JockeHX skrev:
Så fort vi har elstörningar i produktion antingen här eller i exempelvis Finland, så smittas vi direkt av kontinentens priser. Om hela systemet är uppe och snurrar fint så tror jag vi har (relativt) låga priser att se fram emot.
Risken är ju att det oftast kommer att vara någon störning i produktionen i Sverige (med våra gammla reaktorer) eller i våra grannländer, å då får vi ju relativt höga elpriser jämfört vad vi och våra föräldrar haft sedan 70 och 80 talets framsynta kraftverksbyggen.

Tänker att vi behöver styra mot biobaserad uppvärmning (och elproduktion) Det är inte rimligt att förlita sig på att grannländerna ska ha olje, kol eller gaskraftverk stående standby även för våra behov när vind och sol lyser med sin frånvaro.
Den sopeldning som nu sker i kraftvärmeverken runt om i Sverige måste vi räkna med behöver minska, både för miljöns skul då sopor i dag fraktas långväga på lastbil och för att de svenska mängderna brännbart avfall naturligt kommer att minska när den fastighetsnära sopsorteringen är fullt införd( 2027?)
 
C Carina Widlund skrev:
Vad du hört! Varför skaffar du dig inte en egen uppfattning?
Det finns mycket fakta i boken som iaf jag ser som obestridliga då jag även av intresse googlat vidare i delar av det jag läst!
Men givetvis kan du ignorera boken det är ju helt upp till sig! Enklare att lyssna på andra och ra det för sanning!
Jag har en egen uppfattning som jag bildat baserat på det jag har hört från honom, inte om honom.

Faktan kanske stämmer, men slutsatserna han drar håller jag inte med om.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.