Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur gör man ens då, blinkar med varningsblinkersen?
Blinkar med dimljuset...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt med automatiskt helljus när man själv inte vet hur andra upplever det. När jag först fick det med ID4:an använde jag det inte alls, nu använder jag det alltid. Ingen som någonsin blinkar på mig så jag antar att det funkar bra (plus att jag ju ser att det bländas av). Om det stör förväntar jag mig att mötande signalerar om det. Om störningen bara är för framförvarande bil i samma fil är det kanske svårare att få en reaktion. Hur gör man ens då, blinkar med varningsblinkersen?
De stör cyklister. Det blir inte halvljus för cyklande.
Jag har så pass stark lampa på min cykel som jag riktar upp mot bilen och då fattar den dumsmarta belysningen på bilen. Alltså cykellampan bländar som en bil =)
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Oj! Vilken snäll och generös man den där Musk verkar va, som låter en betala typ 100k extra för funktioner som man tänker ska ingå för det priset (och med den marknadsföringen…), och som kanske kommer i framtiden men troligtvis inte… sjukt. Och beta-vindrutetorkare??? 🤣Jesus… det känns ju lite som en stor scam! Nähä. Det blir ingen tesla här inte.

Kör vidare i min lilla toyota som drar 0.45 blandad körning med vinterdäck tills att toyotas vätgasbilar tar över världen, som de bör!. Eller de där natriumjonbatterierna det stod om i tidningen häromdan. Varför är inte vätgas ledande? Fattar inte. Inga utsläpp, gratis att tillverka typ med solceller osv. Är ju perfekt för vår sol/vindpark som gör el när den behövs som minst, grovt uttryckt.
Tycker att det är väldigt tydligt vilka versioner av "självkörning" som går att köpa till och vad som ingår. Känns bara korkat att köpa en version av "självkörning" för 100 kkr som kanske går att använda i framtiden. Varför inte vänta och sen köpa den med ett par knapptryckningar i appen om och när den faktiskt fungerar och får användas?

/Krille
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Och med det vädret vi haft sista dagarna så frös huven fast.
Ren tur att vi valde att parkera i garage när vi var i stan så den fick tina upp lite. Men fick även banka på huven när jag kom hem och skulle fylla på.
Exakt detta hände även mig förra veckan, fast med id4. Sjukt irriterande. Det behövs nog en elbilsspecifik lösning för att klara vissa väder. Jag gissar att VWs bilar inte är ensamma om detta.
 
B bakterie skrev:
Exakt detta hände även mig förra veckan, fast med id4. Sjukt irriterande. Det behövs nog en elbilsspecifik lösning för att klara vissa väder. Jag gissar att VWs bilar inte är ensamma om detta.
Jag har en lucka på framskärmen på förarsidan där man fyller spolarvätska. Var ruskigt skeptisk till den fula lösningen, men det funkar bra.
 
B bakterie skrev:
Exakt detta hände även mig förra veckan, fast med id4. Sjukt irriterande. Det behövs nog en elbilsspecifik lösning för att klara vissa väder. Jag gissar att VWs bilar inte är ensamma om detta.
De kunde satt påfyllningen i bagaget. Det var ju behållare bak i gamla bilar, förvisso till bakrutan. Men de kan ju dra en slang fram.
Så det finns 2 alternativ, köra med skitig ruta till töväder. Eller ställa bilen i värme för att fylla på futtiga 3 liter. Det kunde ju åtminstone satt en 6 liter eller mer för spolarvätska.

Det andra störiga jävelskapet var ju att min 3 liters påse med spolarvätska kan ju inte tömmas. Så resultatet blir väl att man har slattar överallt till sist :D
 
R Rkarlsson skrev:
De kunde satt påfyllningen i bagaget. Det var ju behållare bak i gamla bilar, förvisso till bakrutan. Men de kan ju dra en slang fram.
Så det finns 2 alternativ, köra med skitig ruta till töväder. Eller ställa bilen i värme för att fylla på futtiga 3 liter. Det kunde ju åtminstone satt en 6 liter eller mer för spolarvätska.

Det andra störiga jävelskapet var ju att min 3 liters påse med spolarvätska kan ju inte tömmas. Så resultatet blir väl att man har slattar överallt till sist :D
Sjukt kass ändå.

Behållaren bör ju vara där fram, precis vid munstyckena. Korta ledningar att värma upp, men 6l är väl rimligt.

Sen har ju många en frunk... provat med silikonstift på listerna så inte huven fryser fast?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sjukt kass ändå.

Behållaren bör ju vara där fram, precis vid munstyckena. Korta ledningar att värma upp, men 6l är väl rimligt.

Sen har ju många en frunk... provat med silikonstift på listerna så inte huven fryser fast?
Tror inte det var listerna som gjorde problemet idag. Isen hade ju lagt sig stenhård ovanpå huven och byggt sig över front/huv. På torsdagen regnade det, sen frös de på och fredag morgon var vägen halare än inne i ishallen. Plus lite snö på det.
Tror faktiskt inte jag hade fått upp huven om det inte vore för att vi var i det varma garaget i stan och att jag fick banka på huven. =) En sak är ju säker och det är att jag kommer fylla på så ofta jag kan vid töväder.
 
Fairlane
Jag har inte mycket erfarenhet av Mercedes automatiska helljus, men det jag sett gillar jag. Jag hamnade på landsväg med en bil framför mig och en bil bakom mig. Bilen bakom var en Mercedes med med automatiskt helljus. När det lyste lagom mycket i dike/skog på både höger och vänster sida så länge vi inte hade möte. Vid möte slocknade ljuset mot vänster. Inget störande ljus alls i mina backspeglar.

Jag har även åkt med en kompis med den funktionen på bilen och det fungerade perfekt vad jag kunde se. Han har det påslaget konstant.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sjukt kass ändå.

Behållaren bör ju vara där fram, precis vid munstyckena. Korta ledningar att värma upp, men 6l är väl rimligt.

Sen har ju många en frunk... provat med silikonstift på listerna så inte huven fryser fast?
Tesla har flyttat den till längst fram på 3an.

Bra med frunk så man kan ha dunken där med de 2 dl som man alltid får över...
 
  • Bildel detalj, bilens dörr och fönsterhissmekanism, zoomad inlärning, teknisk illustration, bilinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Tesla har flyttat den till längst fram på 3an.

Bra med frunk så man kan ha dunken där med de 2 dl som man alltid får över...
Såg det också, är väl för att det ska vara lättare att fylla på.
 
K Krille4 skrev:
Tycker att det är väldigt tydligt vilka versioner av "självkörning" som går att köpa till och vad som ingår. Känns bara korkat att köpa en version av "självkörning" för 100 kkr som kanske går att använda i framtiden. Varför inte vänta och sen köpa den med ett par knapptryckningar i appen om och när den faktiskt fungerar och får användas?

/Krille
Okej. Som jag förstår, äger ingen själv, så har de då tagit bort sensorer som möjliggör viss guidad körning / självkörning som nu fungerar sämre eller inte alls. Och det man kan köpa till är inte lagligt att använda pga avsaknad av sensorer? Eller fattar jag fel? Himla rörigt att försöka bilda sig en uppfattning om en produkt som konsument när produkten hela tiden ändrar sig. Tycker att om man väl har köpt något så borde de inte kunna ta ifrån en det genom att spärra i mjukvaran…
 
D
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Okej. Som jag förstår, äger ingen själv, så har de då tagit bort sensorer som möjliggör viss guidad körning / självkörning som nu fungerar sämre eller inte alls. Och det man kan köpa till är inte lagligt att använda pga avsaknad av sensorer? Eller fattar jag fel? Himla rörigt att försöka bilda sig en uppfattning om en produkt som konsument när produkten hela tiden ändrar sig. Tycker att om man väl har köpt något så borde de inte kunna ta ifrån en det genom att spärra i mjukvaran…
Det är en aktuell diskussion idag, det gäller alla produkter som får ändrade funktioner när man uppdaterar, du kanske gillade det gamla sättet och nu tar de bort det du gillar, i en produkt du äger.

Jag har inte sett någon praktisk förändring när de har valt att använda sensorsystemet annorlunda, resten av din text är obegriplig i sammanhanget.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Okej. Som jag förstår, äger ingen själv, så har de då tagit bort sensorer som möjliggör viss guidad körning / självkörning som nu fungerar sämre eller inte alls. Och det man kan köpa till är inte lagligt att använda pga avsaknad av sensorer? Eller fattar jag fel? Himla rörigt att försöka bilda sig en uppfattning om en produkt som konsument när produkten hela tiden ändrar sig. Tycker att om man väl har köpt något så borde de inte kunna ta ifrån en det genom att spärra i mjukvaran…
Är man verkligen intresserad av att köpa en Tesla så googlar man nog 30 sekunder innan man kryssar för ett tillbehör för nästan 77 700 kr 😉https://www.tesla.com/sv_se/support/transitioning-tesla-vision

Hela manualen för alla modeller finns också tillgänglig om man är intresserad av t ex vad beta-versionen av total själkörningsförmåga innebär för Model S: https://www.tesla.com/ownersmanual/models/sv_us/GUID-2CB60804-9CEA-4F4B-8B04-09B991368DC5.html

Finns också många bra forum och facebookgrupper för de som är intresserade.

/Krille
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.