H Hogelid skrev:
Jag har en CTC Vmax och 3 femhundraliterstankar och gör av med ca 16 m3 blandved per år i vårt hus på 186 m2 byggt 1992 med golvvärme i hela huset. Jag fixar veden själv i egen skog och eldar från oktober till påsk, däremellan får vi varmvatten från 60 Heatpiperör som sitter på södersidan av huset. En väldigt bra lösning som sköter sig själv, när det är 20 grader varmare i solpanelen än det är i botten på tanken pumpas värmen runt tills det skiljer 10 grader, då stannar pumpen. En väldigt bra lösning som fungerat bra de sista tio åren.
En av fördelarna med automatiken på solpanelen är att när solen skiner som idag, det pumpar in ca 70 grader från solpanelen även att det är ca 6 grader kallt....
 
  • Gilla
Corado
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Min stora Tulikivi är byggd på plats
mitt i kåken. En drygt 4 meter lång 125 mm tub matar kaminen obegränsat hela tiden med luft utifrån huset från utsidan husgrunden/stenfoten som huset är byggt på. Har krypgrund.
Husgrunden som huset står på.
Luften går in på sidorna av asklådan och upp i under rostret.

Varför detta? Jo jag vill helt enkelt inte elda upp varma goa inneluften i huset och samtidigt dra in typ kall vinterluft via väggventiler, FTX och springor mm.

Om jag någon gång vill brassa på ordentligt så öppnar jag nedersta luckan där man tar ut asklådan.
Spjället i den luckan är alltid stängd.
När jag eldar färdigt så släpper jag ned ett spjäll mellan kamin och skorsten. Då blir det heller ingen drag genom kaminen eller för den delen friskluftsröret.

En sån här pjäs till eldstad förbrukar många kubikmeter med luft när den eldas. Folk fattar ju inte detta utan eldar upp varm inneluft i huset, som på nåt sätt ska ersättas med kall uteluft. På vintern inte ovanligt med - 20 graders luft, som då kyler.
Tack, då är jag med. I min gamla kåk gäller självdrag så jag förbrukar mycket riktigt massa varm luft men samtidigt får jag då in frisk luft, vilket både hus och vi som bor här behöver. Fantastiskt nöjd med Tulikivin, 23 år i år.
 
FTX fixar ventilationen hos oss. Tar tillvara en hel del av värmen i luften som ventileras ut. Har aldrig aldrig haft dess värmeelement inkopplad.
Det är jag för snål till 😉


Varje sensommar sen tio år tillbakas blöter jag ned eldstadens bakre och sidoväggar ordentligt med vatten med typ större blomspruta. Flera gånger flödigt under en halvtimme.
Placerar en enkel plywoodskiva som täcker hela rostret.

Slänger verkligen med fart in riktigt blöta typ bollar av eldfast lera med keramikinblandning (köpt hos kamin tillverkare) på de väl vattnade ytorna. Riktigt gnuggar in lager för lager på eldstadens ytor.
Bygger på så det blir en yta på dryga 5 mm. Stryker ut.
Bättre med lite ojämn yta än helt slät, styr undan värsta varmgaserna.
Ett roligt jobb😊 Typ samma som vi som småbarn slänger lera på varandra i lekparken.

Därefter samma procedur efter typ en vecka som när kaminen var helt ny.
Elda med typ tre träflisor, nästa dag några fler o s v.
Brukar hålla på typ två veckor enligt den proceduren. Ännu inte fått några sprickor.
Ja, sen ökar man eldandet till en början med svagast tillförseln av drag.
Jag släpper ned spjället bak spisen till att vara öppen typ 25 %, korta brasor.
Eldar så någon vecka....
Så är kaminen redo för eldande ett år till med typ 15 kbm kastad torr björkved.
När sensommaren kommer, kratsar jag ur den lera som sitter löst och börjar om enligt ovan.
Kaminen monterad 2022. Håller skicket säkert 30 år till😉.
Detta är ren Finsk toppkvalitet!
Min spontana reaktion är: om möjligt, fixa tilluft utifrån och ett FTX.
😅
Hade en direkt diskussion med en tekniker på finska tillverkande producenten, när montören skull börja bygga upp kaminen med tilluft
fritt utifrån.
När denne hörde mina argument med avgasspjäll, sa ha kort:
Kör, Perkelääää!
 
Redigerat:
I förra kåken byggt 1921 byggde jag nåt som fö den oinvigd såg ut som en öppen spis. Men det hade en Jötul Peis 17A spiskassett monterad.
Även denna fick en friskluftskanal mynnade inunder själva eldstaden, dock med ett spjäll.
Minns de kalla vinternättena, när vi glömt stänga spjället. Huga...
 
Varit vid stugan och jagat älg under helgen.
- 15 grader i går morse.
Frusen. Kom hem 16.

Sambon hade eldat lite, så där myseldande.
Jag fyrade på med flera inlägg. Elden falnade vid 20.00. Innetemp 23 grader.

- 5 grader ute i snitt under dagen, solen skiner in genom fönstren o värmer, som på vårkanten.

Nu 18 timmar senare utan eldande 22 grader innetemp. Kaminen fortfarande handljummen.

Håller på och röker älgkött, klart till kvällen. Smakar av till några pilsner och tänder en mindre mysbrasa
i kväll.
Återkommer med vedåtgång i kg och temp till morgonen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Varit vid stugan och jagat älg under helgen.
- 15 grader i går morse.
Frusen. Kom hem 16.

Sambon hade eldat lite, så där myseldande.
Jag fyrade på med flera inlägg. Elden falnade vid 20.00. Innetemp 23 grader.

- 5 grader ute i snitt under dagen, solen skiner in genom fönstren o värmer, som på vårkanten.

Nu 18 timmar senare utan eldande 22 grader innetemp. Kaminen fortfarande handljummen.

Håller på och röker älgkött, klart till kvällen. Smakar av till några pilsner och tänder en mindre mysbrasa
i kväll.
Återkommer med vedåtgång i kg och temp till morgonen.
18 tim utan eldande. Låter otroligt!
vår kakelugn håller inte så länge
 
R
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
18 tim utan eldande. Låter otroligt!
vår kakelugn håller inte så länge
Täljsten är magiskt😉
 
Ja. När klumpen är väl fylld med värme, så avger den detta under riktigt lång tid.
Inte så där brått under t ex en timme.

Tar å andra sidan lång tid att fylla på hela stenmassan, även om värme avges till omgivningen under tiden..

Så därför ger eldandet en jämn och fin temperatur under många timmar. Som jag skrev tidigare...
Sällan högre inomhustemp än 24 grader.

Skulle jag vilja ha 25 grader i min kåk med öppen planlösning, får jag elda för fullt hela dagen.
Lite beroende på utetempen så klart.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
18 tim utan eldande. Låter otroligt!
vår kakelugn håller inte så länge
Kakelugnar är uppbyggda av betydligt lättare material inuti.
Tegel var vanligt förr.
Finns moderna kakelugnar med t ex sand, vattenmantla mm.

Vad jag erfarit så är kakelugnar betydligt snålare på ved, än min kamin, som har högre effekt.

En kakelugn avger värme över tid tillräckligt till ett rum.
Inte ovanligt med en kakelugn i varje rum förr. Höll värmen fint över natten.
 
Redigerat:
Kollade databladet för min Tulikiv.
Effekten anges till 5 kW.
Som väl förmodligen är nåt medelvärde. Styrs i praktiken av eldaren.


Med mitt snitteldande dessa senhöstdagar, d v s en brasa på morgon och en på kvällen, samt att kaminen är go o varm hela tiden, med viss variation så klart, så bör avgiven effekt vara 120 kWh.
Detta vid temperaturer runt nollan.

Då kan man snart räkna ut med uppgifter enligt ovan hur många kilo gran- resp björkved jag bär in om dagen.
Känns ut som om jag snittar 90 kWh eller lägre nu.

Är det kallare så eldar jag tätare. Brassar på.
Och då ökar så klart vedförbrukningen och avgiven effekt.
 
Redigerat:
Jag har sparat lite statistik från en period när jag vägde veden jag eldade.
Då gick det åt 41 kg ved i snitt per dygn.
120 m2 hus + 80 m2 pannrum/garage med 15 meter kulvert mellan hus och pannrum. Vedpanna acktank och golvvärme ingjuten i betongplatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Ingick varmvatten?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Ingick varmvatten?
Hm. Ja. När det eldas och är varmt i tanken så finns det ”obegränsat” med varmvatten i beredaren som värms av tanken.
Men jag har även en 50liters elvvb kopplad i serie efter tankens beredare. Det gör att jag alltid har varmvatten i kranen även om tanken skulle vara kall.
Elförbrukningen brukar ligga på ca 7500 kWh/år hushållsel inklusive elen till vvb.

Så runt 15-20m3 travad ved och 7500kWh el per år, ungefär.

Har också en solfångaranläggning som hjälper till att värma vattnet i tanken.
 
R roke skrev:
Hm. Ja. När det eldas och är varmt i tanken så finns det ”obegränsat” med varmvatten i beredaren som värms av tanken.
Men jag har även en 50liters elvvb kopplad i serie efter tankens beredare. Det gör att jag alltid har varmvatten i kranen även om tanken skulle vara kall.
Elförbrukningen brukar ligga på ca 7500 kWh/år hushållsel inklusive elen till vvb.

Så runt 15-20m3 travad ved och 7500kWh el per år, ungefär.

Har också en solfångaranläggning som hjälper till att värma vattnet i tanken.
Jag har ju som jag skrivit tidigare i den här tråden oxå solfångare vilket gör ju att man aldrig behöver elda på sommarhalvåret, det håller dessutom ner elförbrukningen som annars (om man nu inte vill elda) måste värma varmvatten med varmvattenberedare. Vi har en elföbrukning på strax under 6000 kW/h om året, eldar upp ca 16 m3 ved/år och har med golvvärme i båda planen en behaglig inomhustemeratur i hela huset som är på 186 m2, byggt 1992.
 
  • Gilla
roke och 2 till
  • Laddar…
Bär du fortfarande in och eldar 48kg ved när utetemperatur är ca -5 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.