Jag tycker generellt sett att bilar med automatisk helljus lyser betydligt mer på mig än de utan. Det blir någonstans mellan helljus och halvljus i ljus. Skitiga och slitna ljus lyser mer.

Sen en lite halvtaskig implementation på det, så kan man få ett härligt blinkande helljus på en.

Vår Passat GTE har sånt delbart ljus, men jag har stängt av det då jag tyckte det var många som upplevde det som bländande.
Upptäckte bland annat att den hade svårt att maska framförvarande bilar på snirkliga vägar.
Sen kunde jag inte stänga av det dynamiska helljuset när det var aktivt, utan först slog den på fullt helljus och sedan bländade av.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
ullberg
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl matrix ljus på alla Model Y och på 2021+ model 3. Dom har iallafall potential att bli bra
Matrix HW finns på tesla men inte implementerat i mjukvaran, lite synd - tycker att (välfungerande) Matrix LED är väldigt bra.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Skönt att det inte enbart är åldern utan att fler upplever att bilar generellt bländar mer nuförtiden.

Man kan fundera på hur bra strålkastare är utförda. Ett starkt ljus precis framför bilen kan upplevas bra men tar ned mörkerseendet för områden längre bort...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skönt att det inte enbart är åldern utan att fler upplever att bilar generellt bländar mer nuförtiden.

Man kan fundera på hur bra strålkastare är utförda. Ett starkt ljus precis framför bilen kan upplevas bra men tar ned mörkerseendet för områden längre bort...
Eller för den delen när man har en bil tätt bakom sig med fungerande automagiskt helljus som lyser upp sidan av vägen för mig starkare än vad mitt halvljus lyser fram 😖
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja just teslorna är nog bland de värsta med automagiskt helljus, även när de ligger bakom en, har man hela kupén full med ljus så är det oftast en Tesla man har bakom sig. Den bländar av för mötande bilar, men när de är förbi så får man en bredsida i backspeglarna igen.

Jag gillar hela tanken med automagiskt helljus, men värt att tänka på är att de blir allt mer bländande i takt med att plasten slits.
Dessutom så kan det extra ljuset reflekteras i fuktiga vägbanor och ge en bländande effekt.
Det sista låter märkligt, en ny egenskap är att det är en fördröjning att slå på helljuset igen efter att de bländat av, omkörningarna måste vara riktigt segdragna för att detta ska kunna hända.

Jag antar att vi är i ett generationsskifte och att ljusen beter sig annorlunda från hur vi gjorde förr, en sak är som du beskriver när man ligger bakom en bil, då är det mer frikostigt med helljus än man själv hade varit. Vet inte om det är för att det förväntas att alla har avbländande backspeglar?
 
D djac skrev:
Det sista låter märkligt, en ny egenskap är att det är en fördröjning att slå på helljuset igen efter att de bländat av, omkörningarna måste vara riktigt segdragna för att detta ska kunna hända.

Jag antar att vi är i ett generationsskifte och att ljusen beter sig annorlunda från hur vi gjorde förr, en sak är som du beskriver när man ligger bakom en bil, då är det mer frikostigt med helljus än man själv hade varit. Vet inte om det är för att det förväntas att alla har avbländande backspeglar?
Nu är jag osäker på vad du menar med "det sista" då det handlade om reflekterat ljus på vägbanor.

Första stycket handlar om ifall jag har en Tesla med adaptivt helljus bakom mig, den bländar av för mötande trafik, men inte för mig i bilen framför.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är jag osäker på vad du menar med "det sista" då det handlade om reflekterat ljus på vägbanor.

Första stycket handlar om ifall jag har en Tesla med adaptivt helljus bakom mig, den bländar av för mötande trafik, men inte för mig i bilen framför.
Jag tänkte på när du blir omkörd
 
D djac skrev:
Jag tänkte på när du blir omkörd
Jag har inte pratat om att bli omkörd 😳
 
Svårt med automatiskt helljus när man själv inte vet hur andra upplever det. När jag först fick det med ID4:an använde jag det inte alls, nu använder jag det alltid. Ingen som någonsin blinkar på mig så jag antar att det funkar bra (plus att jag ju ser att det bländas av). Om det stör förväntar jag mig att mötande signalerar om det. Om störningen bara är för framförvarande bil i samma fil är det kanske svårare att få en reaktion. Hur gör man ens då, blinkar med varningsblinkersen?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt med automatiskt helljus när man själv inte vet hur andra upplever det. När jag först fick det med ID4:an använde jag det inte alls, nu använder jag det alltid. Ingen som någonsin blinkar på mig så jag antar att det funkar bra (plus att jag ju ser att det bländas av). Om det stör förväntar jag mig att mötande signalerar om det. Om störningen bara är för framförvarande bil i samma fil är det kanske svårare att få en reaktion. Hur gör man ens då, blinkar med varningsblinkersen?
En gång har jag svängt in till sidan och stannat och släppt förbi, också en Tesla, men den hade nog mer fel än så, baklyset såg inte heller ut att må bra.

Sen kan det vara svårt att signalera till dig om du inte är först av mötande trafik. Jag upplever inte sällan att det är de bilar som kommer senare i ett led som bländar mig.
Men just ID4 har nog inte upplevt större besvär med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt med automatiskt helljus när man själv inte vet hur andra upplever det. När jag först fick det med ID4:an använde jag det inte alls, nu använder jag det alltid. Ingen som någonsin blinkar på mig så jag antar att det funkar bra (plus att jag ju ser att det bländas av). Om det stör förväntar jag mig att mötande signalerar om det. Om störningen bara är för framförvarande bil i samma fil är det kanske svårare att få en reaktion. Hur gör man ens då, blinkar med varningsblinkersen?
ID4 är först bilen där jag upplever det automatiska helljuset fungerar. Haft det på de två tidigare (Passat GTE och en Superb IV) där det fungerade så kasst att jag inte vågade använda det. Tycker det är väldigt skämmigt att inte blända av i tid etc.

Med ID4 och led matrix ser man hur den stänger ner sektioner precis där eventuella mötande och framförvarande bilar är. Medan den lämnar det runt upplyst. Hittills aldrig nån som blinkar irriterat på en så antar det funkar för övriga också.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Jag är av samma uppfattning och vill inte heller blända någon, så trevligt att vi kan bekräfta känslan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Min ID4 har inte led matrix utan automatiskt helljus. Och jag tycker att det fungerar uselt. Man vet aldrig när den bländar av. Ofta är det för sent. Men om man inser att den inte bländat av än och sträcker sig efter spaken så finns risken att den hinner blända av precis innan man själv försöker så att det blir en extra blinkning med helljuset åt mötande. Efter mötet är den konsekvent mycket långsam med att tända igen. Stänger man av automatiken så är den igång igen nästa gång man startar.
 
En sak till som är för jävla dumt med elbilen (id3)
typ 3 liters spolarvätska. För ett land som Sverige och i synnerhet Skåne, det gör man ju slut på i ett svep.
Och med det vädret vi haft sista dagarna så frös huven fast.
Ren tur att vi valde att parkera i garage när vi var i stan så den fick tina upp lite. Men fick även banka på huven när jag kom hem och skulle fylla på.

Har aldrig hänt med en motor då det värmer huven :p
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är själv en sån som inte använder sånt, enstaka gång kan jag slå ett getöga på backkameran men annars backar jag alltid in i parkeringar och har vana att göra det med sidospeglarna. Det jag stör mig på annars i sammanhanget att bilen inte har autoparkering, det hade nog uppskattats av bättre hälften..
Den stora fördelen med 360-kameran är ju att du ser hela bilen uppifrån och exakt position + ev hinder både tätt framför och bakom bilen något du inte gör utan funktionen. Kombinerat med sensorerna så har du järnkoll på även låga hinder + med radarn t ex inkommande bilar från höger och vänster bakifrån. Tycker det är mycket användbart även om jag förstås kört bilar som helt saknat både kamera och sensorer.

Även döda vinkel-varnaren tycker jag är en utmärkt funktion och med OnePedal Drive + adaptiv farthållare så blir kökörnining betydligt behagligare. Tycker f ö att OnePedal Drive bprde vara standard på alla bilar, oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.