Hey,
Jag köpte en villa i juni och flyttade in i början av september. Plötsligt, den 1 november, inträffade en vattenläcka på min tomt, där kommunen sa att det var mitt ansvar att åtgärda det. Det kostade mig över 80 000 SEK, och sedan började plötsligt vårt värmesystem att krångla (nu har det helt slutat fungera).
Jag kontaktade vårt fastighetsbolag, och de sa att det inte är deras ansvar att bli inblandade i detta. Någon föreslog att kostnaden borde delas mellan köparen och säljaren eftersom dessa händelser inträffade inom två månader. Vad är rätt sätt att gå vidare med detta? Vad bör jag göra?
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
larsag och 3 till
  • Laddar…
Först, hur gammalt är huset?

Vattenledningen hur gammal var den? Tänker att är det ett gammalt galvaniserat rör som gått sönder så har dess livslängd varit över sen länge och då faller det inte under dolda fel i min mening.

Samma gäller värmesystemet, hur gammalt är det?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
"Vårt fastighetsbolag"? Menar du mäklaren, eller?

Det behövs nog betydligt mer uppgifter om vad som egentligen hänt för att någon ska kunna svara på det, men spontant så är det nog uppförsbacke med att åberopa tidigare säljare om din anslutning till kommunala nätet går sönder på tomten. Det kan hända närsomhelst utan egentligt fel (ålder/marksättningar mm) och sådant man får räkna med som villaägare. Detta är bara något jag resonerar kring och jag vet inte hur det egentligen är enligt lagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Allman och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?
 
L Lutte skrev:
Först, hur gammalt är huset?

Vattenledningen hur gammal var den? Tänker att är det ett gammalt galvaniserat rör som gått sönder så har dess livslängd varit över sen länge och då faller det inte under dolda fel i min mening.

Samma gäller värmesystemet, hur gammalt är det?
Huset byggdes år 1965. Vattenledningen byttes ut år 2014, vattenledningen gick sönder på grund av påtryckningar från trädrötter och stenar och hade sprickor och läckage. Dolda fel täcker inte tomten. Värmesystemet kan vara över 30 år gammalt och baserat på olja.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?
Ja, de gör ingenting då min försäkringskategori inte täcker tomten.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mrs Flyte och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Men värmesystemet då?
Alltså jag menar inte dolda fel-försäkring utan hemförsäkringen.
 
MultiMan MultiMan skrev:
"Vårt fastighetsbolag"? Menar du mäklaren, eller?

Det behövs nog betydligt mer uppgifter om vad som egentligen hänt för att någon ska kunna svara på det, men spontant så är det nog uppförsbacke med att åberopa tidigare säljare om din anslutning till kommunala nätet går sönder på tomten. Det kan hända närsomhelst utan egentligt fel (ålder/marksättningar mm) och sådant man får räkna med som villaägare. Detta är bara något jag resonerar kring och jag vet inte hur det egentligen är enligt lagen.
Ja, mäklaren sa att de inte är ansvariga för något inte ens medling mellan mig och säljaren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men värmesystemet då?
Alltså jag menar inte dolda fel-försäkring utan hemförsäkringen.
Värmesystemet kan vara över 30 år gammalt.
 
M mastner skrev:
Värmesystemet kan vara över 30 år gammalt och baserat på olja.
Då är det nog dags att byta uppvärmningsform. Jag tror inte att du kan få någon ersättning från säljaren för en 30 år gammal oljepanna.
 
  • Gilla
big mike och 26 till
  • Laddar…
MultiMan
Om vattenledningen är utbytt 2014 och den som gjorde det finns kvar, så kan man eventuellt åberopa 10-årsregeln vid fasta byggnationer/jobb, men det måste den som ägde huset då göra (tror jag iaf).
 
  • Gilla
Petri19 och 10 till
  • Laddar…
M mastner skrev:
Huset byggdes år 1965....Värmesystemet kan vara över 30 år gammalt och baserat på olja.
Värmesystemet är då gissningsvis 58 år gammalt.
Vad är problemet? Du kan säkert få hjälp och tips här på forumet!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
M mastner skrev:
Dolda fel täcker inte tomten.
"Dolda fel", dvs säljarens ansvar för fel man inte kunnat förvänta sig, gäller hela fastiheten. Om du anser att förläggningen av den nya vattenledningen är fel så ska du anmäla det till säljaren enligt jordabalkens regler och principer.

Det avskrivna värmesystemet är ditt ansvar.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om vattenledningen är utbytt 2014 och den som gjorde det finns kvar, så kan man eventuellt åberopa 10-årsregeln vid fasta byggnationer/jobb, men det måste den som ägde huset då göra (tror jag iaf).
Menar du att företaget som utförde arbetet är ansvarigt för att fixa det igen? Eller den föregående ägaren?Det företag som utförde arbetet är inte längre listat, kanske inte längre på marknaden.
 
useless useless skrev:
"Dolda fel", dvs säljarens ansvar för fel man inte kunnat förvänta sig, gäller hela fastiheten. Om du anser att förläggningen av den nya vattenledningen är fel så ska du anmäla det till säljaren enligt jordabalkens regler och principer.

Det avskrivna värmesystemet är ditt ansvar.
Men jag hade tillgång till detta hem för två månader sedan redan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.