Claes Sörmland
Vi får se om Staffanstorp lyckas eller ens planerar att stängsla in ett mindre samhälle. Jag tvivlar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Helt logiskt resonemang, "det borde vara mer relevant med gated C." i stökiga områden. Men att det är stökigt på gränsen till kaotiskt med random rån osv. kommer oftast från personer som bor i typ Staffanstorp (där man jobbar hårt på hörsägen,) där det är lungt på gränsen till koma och att det blir kaos när pizzerian byter ägare. Bodde 8 år i Rinkeby där ingen var sugen på Gated C. för det är helt fel väg och jag var aldrig utsatt för något hot och jag var ute dygnet runt.
Du vet inte om någon var intresserad av GC. Om du inte frågade. Sen är den största andelen lgh hyresrätter.

Så har inte de boende så mycket att säga till om. Dessutom så misstänker jag att soc bar med och betalade för lgh. Dessa skulle inte vara intresserade av gc.



Sen vore det lite kul för att se om det är någon skillnad på vilka som föredrar gc de som bor i hr eller bor i br
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl det där med att definitionen är högst flytande vad ett GC är.
Jag tror nog där de flesta drar gränsen för ett "gated community" är mest fullservicelösningen med butiker, daghem, etc innanför grindarna (när det gäller lägenhetshus).

Och för villor, då ett instängslat område med automatiserad bom/grind in till området, även om denna öppnas självmant med t.ex. fjärrkontroll eller passerbricka.

(De som har en vanlig sådan där nyckelmanövrerad U-formad järnbom in till området tycker jag aldrig kan kvala in som GC, det är ju bara för att hålla området relativt bilfritt genom att skapa en tröskel även om man så har nyckel).
 
Nissens
S sebastiannielsen skrev:
Jag tror nog där de flesta drar gränsen för ett "gated community" är mest fullservicelösningen med butiker, daghem, etc innanför grindarna (när det gäller lägenhetshus).

Och för villor, då ett instängslat område med automatiserad bom/grind in till området, även om denna öppnas självmant med t.ex. fjärrkontroll eller passerbricka.

(De som har en vanlig sådan där nyckelmanövrerad U-formad järnbom in till området tycker jag aldrig kan kvala in som GC, det är ju bara för att hålla området relativt bilfritt genom att skapa en tröskel även om man så har nyckel).
Och var finns GC med den standarden???
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och var finns GC med den standarden???
Victoria park är väl ett exempel?
 
R
M Magnus Wassborg skrev:
Helt logiskt resonemang, "det borde vara mer relevant med gated C." i stökiga områden. Men att det är stökigt på gränsen till kaotiskt med random rån osv. kommer oftast från personer som bor i typ Staffanstorp (där man jobbar hårt på hörsägen,) där det är lungt på gränsen till koma och att det blir kaos när pizzerian byter ägare. Bodde 8 år i Rinkeby där ingen var sugen på Gated C. för det är helt fel väg och jag var aldrig utsatt för något hot och jag var ute dygnet runt.
Om man är ute dygnet runt så kanske man tillhör buset…
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
M Magnus Wassborg skrev:
Bodde 8 år i Rinkeby där ingen var sugen på Gated C. för det är helt fel väg och jag var aldrig utsatt för något hot och jag var ute dygnet runt.
Var det inte lite väl kallt på nätterna ibland?
 
P
S sebastiannielsen skrev:
Victoria park är väl ett exempel?
Jag gissar att du inte syftar på parken i London.
Var ligger det Victoria park du refererar till?
 
S
makhno_ makhno_ skrev:
Jag förminskar inte brotten. De är genovidrigt att det som sker sker. Riktigt jävla sorgligt, jag har det tillräckligt nära för att känna igen ungar som dött.

Jag förminskar medelklass svennars rädsla och löjliga fantasier att gated communities skyddar mot något.
Det förstärker verkligen bilden jag har av svenska folket som väldigt "o-rasistiskt" när den första rasistiska kommentaren i en tråd om gated communitys är rasism mot svenskar och det dröjde dessutom 3 sidor.

Det tycker jag vi "svennar" kan vara stolta över :)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nej, antalet våldtäkter har egentligen inte ökat.

Det som gör att antalet blivit större, är att definitionen av vad som är en våldtäkt utökats, d.v.s. fler oönskade sexuella handlingar kallas för våldtäkt, samt att vi i vårt svenska rättssystem sedan ett antal år räknar varje genomförd handling som en stycke våldtäkt, t.ex. en man som våldtar sin fru 28 gånger på en månad, anmäls för 28 våldtäkter, = 28 brott, i tidigare definitioner så räknades det som ett brott.

Det här avhandlades inklusive belysande länkar av fakta tidigare i tråden.

Är du väldigt orolig för att bli våldtagen?
 
Lägg av.

Ta reda på fakta innan du skriver dumheter.

I många länder kan en make aldrig våldta sin fru. I Sverige så krävs samtycke vid samlag.

Vi räknar helt enkelt annorlunda i Sverige än man gör i andra länder.
Du försöker jämföra äpplen med russin ungefär.

Du försöker med vulgärpropaganda , eller i total okunskap sprida osanningar.

Är du väldigt orolig för att bli våldtagen? Lever du i en miljö där du som kvinna är särskilt utsatt?
Det finns stödgrupper att vända sig till.

Återkom till mig i PM så kan jag hjälpa dig tillrätta.
 
Är du så orolig, så finns det hjälp att få.

Som sagt skriv PM så kan du få kontaktuppgifter för att få hjälp och stöd.

Och jag tror att en stor del av din oro handlar om att du inte riktigt förstår statistiken, och skillnaden i lagstiftning och anmälningskultur i olika länder.

Det finns mycket bra att läsa om det här, och en hel del har redan länkats av andra, så jag ska inte repetera.

Börja med att läsa länkarna, så kommer du snart att känna dig lugnare och tryggare, åtminstone vad risken att bli våldtagen.

Den vanligaste våldtäkten sker i hemmet, av en nära anhörig, oftast make eller sambo.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Jag gissar att du inte syftar på parken i London.
Var ligger det Victoria park du refererar till?
Antagligen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Victoria_Park

Verkar inte vara en GC ens med den definition som @sebastiannielsen själv ger. Om infon om att området generellt är öppet för allmänheten som ges på Wiki är korrekt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sebastiannielsen skrev:
Jag tror nog där de flesta drar gränsen för ett "gated community" är mest fullservicelösningen med butiker, daghem, etc innanför grindarna (när det gäller lägenhetshus).

Och för villor, då ett instängslat område med automatiserad bom/grind in till området, även om denna öppnas självmant med t.ex. fjärrkontroll eller passerbricka.

(De som har en vanlig sådan där nyckelmanövrerad U-formad järnbom in till området tycker jag aldrig kan kvala in som GC, det är ju bara för att hålla området relativt bilfritt genom att skapa en tröskel även om man så har nyckel).
Det är här ja tror DN och kommunalpolitikern i Staffanstorp lurade de flesta. Och vi tog betet.
 
O
Karta med markerade områden för planerad byggnation av villor och radhus i Hjärup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karta visar planerat gated community i Staffanstorp med 150 bostäder, ägt av Kilenkrysset AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu finns det kartor (kanske funnits hela tiden) vart dessa lyxiga grindsamhällen ska ligga. Det blev visst tre separata där två ska ligga i Hjärup brevid ett verksamhetsområde och i Staffanstorp ska det ligga jämte Microsofts datacenter. Inte ens byggaren vet hur de ska lösa det.

Superlyxigt!

https://www.sydsvenskan.se/2023-11-...s-gated-communities-ligga-och-sa-ska-de-se-ut
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.