Om det finns de som vill bo med murar runt sig så kan jag bara säga: "varsågod". Det är ett fritt land.

Personligen känns det aptråkigt. Att ha grindar och vaktkurer som skall ha koll på när jag lämnar området eller vem som besöker mig. Jag undrar också hur mycket större kostnaden för boendet blir med tanke på att de boende själva skall betala för övervakning, skötsel av parker och gator med mera.

Så jag skulle inte kunna tänka mig att bo i ett grindvaktområde? Jo, i vissa delar av världen, en del områden i Rio de Janeiro kanske. Då menar jag inte inne i favelorna men i vissa villaområden finns det stor risk för rån och kidnappning som gör att det kan vara värt att fundera på. Men jag bor inte där.

Man får ju faktiskt inte glömma att den upplevda tryggheten ökar i kommuner som Malmö, Kävlinge, Staffanstorp.
Risken för att drabbas av brott i Malmö är ju lägre nu än när vi flyttade från Malmö 2005 (vilket inte hade något att göra med brottslighet, vi ville bo i hus med trädgård).

Textdokument med resultat från trygghetsmätning, diskuterar förbättring i Kävlinge och Malmös trygghetskänsla år 2023.
 
P
Upplevd trygghet är ett ganska dåligt mått på säkerhet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Utbildning är inte per definition osann över gymnasie, det är utbildningsfientligt att mena det och skulle rasera hela samhället, allt från nya lastbilar från MAN, Scania till nya cancermediciner, bägge produkter är utvecklade av människor som har vigt sina liv åt utbildning i mellan 17-20 år från första klass.
 
Du vet inte så mycket hur allt fungerar i den akademiska världen?
 
R
O vad i fasiken har allt detta med Gated communitys att göra🤨
 
  • Älska
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
O vad i fasiken har allt detta med Gated communitys att göra🤨
Det är Staffanstorps närhet till Lund som gör det.
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R
M Magnus Wassborg skrev:
Lund?
Vänta nu vad har Lund med GC i Staffanstorp o göra🤨 ahaaa ni har öppnat groggvirket redan kl 8 på fredagen… det förklarar ju en del av saken😂
 
Jo, spännande det där med att man vill bygga "gated community" i de tryggaste orterna...
Vore det inte bättre att bygga en i tex Rosengård för de som vill bo tryggt där????
 
Claes Sörmland
L lat skrev:
Jo, spännande det där med att man vill bygga "gated community" i de tryggaste orterna...
Vore det inte bättre att bygga en i tex Rosengård för de som vill bo tryggt där????
Jag tänker att man redan har låsta dörrar till flerbostadshusen i Rosengård. Eller?
 
Jo, men en "gated community" är ju ett område som man gjort "tryggt" genom att avskärma det ifrån en "hotfull" miljö.
I Staffanstorp lär det väl inte vara nån hotfull miljö, men det påstås ju att Rosengård är det.
 
Claes Sörmland
Det är väl det där med att definitionen är högst flytande vad ett GC är. T ex ett vanligt flerbostadshus med en låst innergård är ju också ett GC. Eller varför inte ett stort flerbostadshus med en låst port?

Eller så ska det vara väktare med automatvapen som vissa har erfarit utomlands.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Helt logiskt resonemang, "det borde vara mer relevant med gated C." i stökiga områden. Men att det är stökigt på gränsen till kaotiskt med random rån osv. kommer oftast från personer som bor i typ Staffanstorp (där man jobbar hårt på hörsägen,) där det är lungt på gränsen till koma och att det blir kaos när pizzerian byter ägare. Bodde 8 år i Rinkeby där ingen var sugen på Gated C. för det är helt fel väg och jag var aldrig utsatt för något hot och jag var ute dygnet runt.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl det där med att definitionen är högst flytande vad ett GC är. T ex ett vanligt flerbostadshus med en låst innergård är ju också ett GC. Eller varför inte ett stort flerbostadshus med en låst port?

Eller så ska det vara väktare med automatvapen som vissa har erfarit utomlands.
Mindre samhälle kan man se det som, om man tittar på dom projekten som har planetats så är det rätt rejäla ytor som stängslas in.
Bodde granne med en amerikan som pratade mycket om detta och enligt han så är det ett mindre samhälle som anses med GC…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.