C
J JA1334 skrev:
Som jag tolkar gdpr så är väl inte själva utskicket i sig som är själva problemet.
Nej, mer relevant för detta är nog:

1. ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation, som kan anses definiera god marknadsföringssed. Mer specifikt Artikel D4 "Obeställd personligt adresserad digital marknadskommunikation".
Den förbjuder inte marknadsföring per sms, men man måste bl.a. erbjuda en "opt-out".
https://icc.se/wp-content/uploads/2015/09/ICCs-Regler-för-Reklam.pdf

2. EU-direktiv 2002/58/EG om behandling av personuppgifter och integritetsskydd inom sektorn för elektronisk kommunikation (direktiv om integritet och elektronisk kommunikation). Mer specifikt Artikel 13 "Icke begärd kommunikation". Där det fastställs att automatiserade elektroniska utskick kräver samtycke på förhand ("opt-in").
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002L0058:sv:HTML
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Poängen med sms TS mottagit är dock att det knappast kan ses som reklam.
Inte heller något försök till försäljning.
Snarare en intressekoll. En gråzon.
Möjligen noga genomtänkt till och med.
Visst är det reklam och försök till försäljning. Varför skulle de annars skickat det?
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Absolut. Jag har erfarenhet från DM-nämnden och det är självklart reklam.
 
  • Älska
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Tja, för i tiden kom det dammsugareförsäljaren titt som tätt, dom aviserade inte ens utan bara ringde på dörren.

Tyvärr finns det ingen lag som hindrar säljare för uppsökande verksamhet.

Där emot har du ju alltid rätt (som nämns ovan) att bli struken ur register.
 
Jo, jag kör en variant på det. Jag säger att jag hat nixat mitt nummer och eftersom de ändå ringer vet jag att de inte är ett seriöst företag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det där med "windows security" som ringer, En kollega spelade med och lyckades hålla bedragaren upptagen i 15 minuter. Han fick instruktioner om att gå in på en websida, men det "fungerar inte". Bedragaren fick bokstavera, kollegan hörde fel osv.

Efter en kvart sade han "could the problem be that I have a Linux computer?". Indiern i andra änden blev så förbannad.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffan_V och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har spelat med några gånger. En gång var jag extremt oroad över virus på datorn så jag ville verkligen ha hans hjälp. Jag frågade varifrån han ringde och det var från Microsoft i England (pluspoäng för att han visste att det heter Microsoft och inte Windows). Jag, som ju var riktigt oroad, blev väldigt glad och frågade var de satt. Jag var ju själv på Microsoft i England och kunde komma förbi med datorn ...

Han försökte lite till att få mig att göra saker med datorn utan att komma förbi, men jag kan ju inget om datorer så jag ville vara komma förbi.

Till slut orkade jag inte längre och sa att jag arbetade med IT-säkerhet. Han gav sig inte och ville ändå övertyga mig tills jag skällde ut honom och han la på.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
För något är sedan ringde en jobbig indier och tjatade om virus. Det blev ett väldigt kort samtal. Det enda jobbiga var att min son efteråt frågade mig vad "go fuck yourself" betydde.
 
  • Gilla
  • Haha
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Det är flera som rekommenderar att skicka ut hunden på försäljare. Sen ett par år tillbaka har vi själva hund, en jätteglad och vänlig vovve men av en ras som har mycket vakt i sig. Det betyder att hon larmar högt och respektingivande ifall någon hon inte tycker hör hemma på tomten närmar sig.

En dag ser jag ett antal bilar parkera en bit bort och ett gäng individer går iväg i olika riktning - Jehovas vittnen ute på operation dörrknackning. Det här blir kul tänker jag och sätter ut hunden på trappen. Med barnslig förtjusning ser jag hur de går från hus till hus och till slut närmar sig en kvinna vår uppfart.

Står och väntar på att hunden ska ge larm och hur hon snabbt ska vända om och gå vidare till någon annan dörr. Men det är helt tyst och till slut ringer det på dörren. Där ute står Jehovaskvinnan och hunden står bredvid och viftar på svansen. "Vilken fin hund ni har" var hennes öppningsreplik. 😲
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jovisst, en byggfirma kan i vissa fall informera om att de kommer bygga hos grannen i syfte att hålla en god kontakt kring störningar osv. Då är det inte reklam. Men i detta fall är det ju tydligt att SMS skickats för att främja ett senare säljbesök och det är inte bara information, det är tydligt att detta sker för marknadsföringsändamål.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Var inte en skithög! Du kan ju i stället säga att du inte är intresserad. Telefonnummer kan du sätta på automatisk avvisning eller blockera det. Jag har jobbat under flera år med att sälja säkerhetsprodukter med dörrknackningsmetoden och är ärlig och ljuger eller överdriver inte för kunderna. Har jobbat för eget företag liksom för två larmföretag varav det ena var Sector alarm. Jag har provat att säja per telefon också men det passar jag inte för och särskilt inte om säljcheferna vill att jag ska ljuga för kunderna.
 
Jag har en skylt vid ingången till tomten som säger "Tillträde förbjudet för alla utom släkt och vänner". Alla övriga som kommer och knackar på blir påminnda om skylten, och om dom sätter foten i dörren påminner jag dom om min rätt att avvisa dom med våld om så krävs.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Folk skriver att man skall visa respekt till dörrknackare. Varför det, dom visar ju ingen respekt till mig när dom ringer på min dörr klockan 2000, trots att jag har en skylt om att dörrförsäljare inte är välkomna. Bara för att någon försörjer sig på en verksamhet betyder inte att jag måste stå ut med den.
 
  • Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
engs
jarlh jarlh skrev:
"Det är förbjudet att skicka reklam via e-post, sms och mms till någon som inte har gått med på det."
[länk]
Varför i hela friden är inte tele-nasare också inkluderade i denna lag? Det måste ju vara världens enklaste vallöfte från det politiska parti som går ut med det. D.v.s. skulle uppskattas av 98% av väljarna, inget som man behöver väga på våg hur många väljare det lockar respektive skrämmer bort.

Ingen aning om hur tekniskt svårt det vore men ett nationellt spam-filter från rena scammers vore bra. Typ från ”Microsoft” ovan. Blocka nummerserier varefter de upptäcks komma från sådana center.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Varför i hela friden är inte tele-nasare också inkluderade i denna lag?
Är du nix-ad? https://nixtelefon.org/

Fungerar faktiskt rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.