K Kenta_S skrev:
Ok, Men att det skulle vara ok att göra elinstallationsarbete utanför ett EKP kan jag väl inte ha sagt vara ok det var inte ok sa jag.
Du antydde att det var förbjudet att göra elarbete "privat" oavsett vad EKP säger.

Det är det som är felaktigheten. EKP är "the grand master" här, man kan styra med extremt finlir i en EKP, och det är just därför jag föreslog denna idé jag skrev i trådstarten.

På så sätt slipper man ansvaret för att någon kopplat solceller eller värmepump felaktigt, men tillåter ändå hempulare att kunna sätta upp vägguttag och lysknappar och dimrar själv, installationer som är relativt riskfria.

Blir sedan bolaget populärt, vilket det skulle kunna bli om man marknadsför det kraftigt och får rikstäckande spridning så finns det pengar på det att tjäna också. Typ registrera sig, göra några onlineprov i ellära, ett praktiskt prov i att installera ett vägguttag hemma (vilket då ingår i EKPn) som måste t.om. filmas, sen när filmen är godkänd så har man sin "lättbehörighet", sedan bara logga in med BankID på en webbsida, beskriva vad man vill göra, betala med swish några hundralappar och sedan få startbesked, sedan installera och fota, sedan slutbesked och nollfaktura på själva eljobbet.

Och det är just finliret som gör att det kan göras väldigt tryggt och säkert eftersom det går definera exakt vad man får göra.
Exempelvis skulle EKP kunna säga:

"Den som genomgått XX's onlinebaserade teoriprov i ellära (bilaga), samt utfört praktiskt prov i att installera ett vägguttag under filminspelning, det praktiska provet ingår i EKPn, får genom denna EKP utföra följande elarbeten under förutsättning att de förgodkänts genom XXs hemsida, förutsatt att arbetet utförs utan förvärvssyfte från installatören:
- Installation, flytt och avinstallation av eluttag (1 & 3 fas) max 16A i torrt utrymme i bostad
- Installation, flytt och avinstallation av elkopplare max 16A och dimmer, samt motsvarande dosmoduler max 16A i torrt utrymme i bostad
- Installation, flytt och avinstallation av belysningsarmatur i torrt utrymme bostad.
- Framdragning av VP-rör, flexslang samt installationskabel, samt installation av infällda och utanpåliggande dosor, som hör till något av ovanstående installationsmoment i bostad.
- Fast anslutning, byte och avinstallation av förbrukande elprodukter i bostad."

I mina ögon skulle en sådan EKP kunna bli extremt säker och trygg att "ha att göra med".

Sedan kan man utveckla den med följande:

"Den som gjort XX's onlinebaserade teoriprov samt prov i montering av vägguttag enligt ovanstående, SAMT gjort XX's onlinebaserade teoriprov kallat "Plus", samt utfört praktiskt prov av montering av en gruppcentral enligt anvisningar, som sedan återsänts per post till XX, och därefter godkänts av ansvarig elektriker, får göra alla elinstallationsarbeten enligt ovanstående villkor med förgodkännande samt utan förvärvssyfte, inklusive våtutrymmen och grupper större än 16A i bostad som utförs efter elnätsbolagets elmätare, med UNDANTAG för följande elinstallationsarbeten:
- Utbyte av ledning mellan elnätbolagets mätare och gruppcentral.
- Utförande av elinstallationsarbete som kräver annan auktorisation, exempelvis installation, reparation, flytt eller avinstallation av värmeanläggning eller kylanläggning som kräver auktorisation enligt F-gasdirektivet.
- Installation, flytt, avinstallation eller reparation av produktionsanläggning för el kapabel till återmatning på elnätet, inklusive byte av trasiga komponenter."
 
Redigerat:
Oj det där hinner jag inte läsa ens. Om du inte är elektriker eller elinstallatör så föreslår jag att du startar en firma och gör själv det du ber mig sitta o rodda med. Jag tycker EKP är ett trubbigt verktyg för en egenföretagare som jag för det är allt själv man ska hinna och helst gå med vinst så man får någon lön och det har sett dåligt ut en lång tid.
Vad jag ville få fram är att även om regelverket är tydligt så är det hur andra arbetar efter det som styr hur konkurrensen oss installatörer i mellan blir.

Eftersom jag nu inte är en chanstagare så är det många som springer förbi redan o sedan får jag komma dit sedan o se att inte allt blev helt hundra eller många gånger inte ens 85% så när det finns några som testat kanske jag sätter mig in i det du föreslår?
När fastighetsägare börjar ta sitt ansvar och tar hand om sin anläggning o tar hand om det som ska åtgärdas, skyndsamt så man slipper se att mycket hänger på trekvart, så är det en början om man vill ta ansvar enligt regelverket. Det är ju inte bara elinstallatörer som ska följa alla lagar inte sant😉
Det är lätt att man bara ser till kostnader mm som privatkund o vill köpa material själv osv. Via installatör, grossist o tillverkare så finns mycket info att hämta, ett stort MEN så är det såklart att vi installatörer köper det här material. Köps det av kund själv missas mycket som ex när produkt har tillverkardefekter och man då kan få mail av grossen att det uttaget du köpta har en batch där ditt o datt hände så detta bör bytas. Tillverkare står för viss kostnad. Visst inte ofta men jag har nåtts av detta o fick byta uttag hos kund. Att sedan den drivern på den ledarmaturen passar väldigt bra med den dimmerpucken osv. Är också bra info för slutkunden. Förr var sånt oerhört mindre komplicerad medan nu är det en kedja av produkter som ska funka ihop. Sista stycken är sidospår till ditt inlägg men kan ta hela branschen från kunskap o vetskap där det blir byggvaruhusen som är huvudleverantören, bara en reflektion av egna jobb i hemmen. Säger inte nej men det finns många delar på ett spätt som man säger. Há det fint
 
Redigerat:
K Kenta_S skrev:
man då kan få mail av grossen att det uttaget du köpta har en batch där ditt o datt hände så detta bör bytas.
Ja men sådant här tycker jag man kan skita i. det har med garanti och försäkring att göra, dvs OM något händer.
Hela tiden får man höra "Det får man inte göra för då gäller inte garantin" eller "Det får man inte göra för då gäller inte försäkringen".
Skit i det. Allt handlar bara om LAGEN. Sveriges Rikes Lag. Resten kan man gott skita i.
Hur ofta har man lämnat in något på garantin? Jag gör det sällan, hellre lagar jag prylarna själv.

Ett vägguttag får man dessutom byta själv, så om det visar sig att sagda batch har ett fel vilket då publiceras på elsäkerhetsverkets hemsida (tillverkaren är skyldig att informera offentligt även om produkter som enbart får installeras av auktoriserad elektriker, så att privat informera i ett mejl är förbjudet), ja då byter man det bara.
K Kenta_S skrev:
Att sedan den drivern på den ledarmaturen passar väldigt bra med den dimmerpucken osv. Är också bra info för slutkunden.
Visst, men sedan finns det faktiskt standarder som gör att det ska fungera ändå. Ser man bara till att köpa en led-driver (eller armatur med sagda led-driver) som har stöd för 0W, dvs brytning på sekundärsidan av trafon, så kan man sedan sätta dit vilken klenspännings dimmerpuck som helst. Finns massvis av klenspännings dimmerpuckar med alla möjliga sorters styrningar.
En som jag tycker är bra är t.ex. Shelly RGBW2.

Tycker all form av dimning av 230V är helt förkastlig, ljus som flimrar, osv. Bättre då att bortkoppla brytare (hade elektriker som tog bort lampknappen inne på toa och förbikopplade bara) och sedan sätta in dimbara E27 lampor istället som dimmas via Wifi (t.ex. Shelly Duo).

Fungerar mycket bättre, och vill man ha dimmerknapp på väggen, ja bara sätta upp en trådlös en.
 
Nu läste du inte mitt påstående. Du uttryckte dig av gammal hävd skulle jag säga som många gör här. Väldiga generalliseringar! Jag sa att koppling till gross och återförsäljare o tillverkare ger oss installatörer en del samlad erfarenhet o kunskap, men skit i den du o bara läs garantitråden. Litet tips på vägen, vill du framåt? Se gärna vad som sägs o använd öron o ögon. Krokodiler med stora munnar gör mig så himla less på det.

Tjingeling
 
S sebastiannielsen skrev:
På så sätt slipper man ansvaret för att någon kopplat solceller eller värmepump felaktigt
S sebastiannielsen skrev:
Skit i det. Allt handlar bara om LAGEN. Sveriges Rikes Lag. Resten kan man gott skita i.
Jag tar några lösryckta citat ur sammanhanget. Du menar nog inte riktigt så som det står, men det låter väldigt illa när man läser det.

Hur kan denna elfirma slippa undan ansvar? Om en reporter frågar dig hur man undviker att "kunderna" kopplar fel, tänker du då svara att det är inte elfirmans ansvar? Likaså med att skita i garanti mm. Vad du än menar så låter det inte bra.

Ska en sådan firma fungera så tror jag det är avgörande att den inger förtroende och ansvarstagande. Man kan möjligen friskriva sig från att en "kund" inte gör som man säger, men det kan lika gärna vändas tillbaka mot elfirman - att de inte har bedömt kundens förmågor rätt.

Och jag tror en sådan elfirma kommer att ha ögonen på sig. Så det är många svåra frågor att reda ut. Jag har tyvärr inte tid att bidra, främst då jag tror allt redan har sagts i de länkade trådarna i #8.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur kan denna elfirma slippa undan ansvar?
Det skrev jag ju. Genom att i EKP definera vilka eljobb som får göras, och gav exempel på det.
På så sätt, om en kund gör ett eljobb som inte omfattas av EKP, så har kund gjort olaglig elinstallation helt enkelt. Precis som att en anställd elektriker gör ett eljobb som inte står med i EKP eller där villkoren för eljobbet inte är uppfyllda.

Självklart är en elfirma inte ansvarig för en elinstallation som inte ingår i deras EKP.
En skillnad när man har en anställd, då är elfirman även ansvarig för olagliga saker på arbetstid genom det så kallade principalansvaret för anställda, men om kund inte är anställd så slipper man undan det ansvaret. Då är man bara ansvarig för det som strikt omfattas.

Det var därför jag i exemplet angav att man kunde undanta t.ex. solceller (med återmatning på elnätet) och värmepumpar då det är särskilt riskabla installationer.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Likaså med att skita i garanti mm. Vad du än menar så låter det inte bra.
Det jag menar är såklart att man inte ska låta bli att göra något för "då gäller inte garantin" eller "då gäller inte försäkringen".
Självklart ska man dock inte skita i garantin om det gäller en pryl på 50 000 kr, men gäller det ett vägguttag för runt 200 kr, varför ens bry sig om garanti då? Bara köpa nytt ju.

Utan man utgår från vad LAGEN säger, dvs sveriges rikes lag.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ska en sådan firma fungera så tror jag det är avgörande att den inger förtroende och ansvarstagande.
Håller med, därav att man i EKP begränsar och ställer upp regler så att inga "missöden" uppstår.
Och uppstår missöden så utesluter man medlemmen från programmet helt enkelt.

Det är ju mycket enklare än att sparka en anställd elektriker, eftersom man vid sparken måste ta hänsyn till anställningslagar. Är personen bara "medlem" i ett program och ingen anställningsstatus finns, så är det mycket lätt att utesluta någon som missköter sig.
 
R
D Dilato skrev:
Verkar lätt att kringå.
[länk]
Ännu ett sätt att utnyttja vårt samhälle.. när lär vi oss tro…
 
S sebastiannielsen skrev:
Självklart är en elfirma inte ansvarig för en elinstallation som inte ingår i deras EKP.
En skillnad när man har en anställd, då är elfirman även ansvarig för olagliga saker på arbetstid genom det så kallade principalansvaret för anställda, men om kund inte är anställd så slipper man undan det ansvaret. Då är man bara ansvarig för det som strikt omfattas.
Jag tror du får tänka om där. Jag tror det går illa om du säger så offentligt. Jag tror att det kommer att ställas extra höga krav på en elfirma av detta slag, vilket innefattar vad deras "elektriker" gör på sin fritid, åtminstone delvis. Man bör kanske kunna visa upp ett kontrakt eller liknande, om ens det hjälper. En oansvarig "elektriker" riskerar att stjälpa hela firman.

Försök inte övertyga mig om motsatsen, det är allmänheten, ESV och IN du behöver övertyga.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
F
Som gammal marknadsförare och produktutvecklare så funderar jag lite på affärsbiten.

Vad är det som gör att jag som husägare vill betala för att gå med? Att byta uttag eller lägga till en kontakter ger sig ju många på att göra själv idag ändå, och varför betala för att göra det lagligt när risken att åka dit i praktiken är obefintlig. Och som redan sagts så bryr sig bara försäkringsbolaget om att det är korrekt utfört.

Man brukar säga att för att överkomma "status quo" så behöver alternativet vara 10x bättre. Ett likande exempel är ju faktiskt Spotify. Det är faktiskt tio gånger smidigare att bara ha all musik direkt tillgänglig i en app, än att hålla på med torrentsajter och filöverföringar och sortering i mappar och foldrar.

Vad är din tanke kring 10x improvement som gör att Svensson får ändan ur vagnen och betalar?

Sen är frågan hur affärsmodellen och utbildningen ser ut. Många vill idag få till en prenumerationsmodell för att få ett jämt kassaflöde. Samtidigt är nog elarbete väldigt sporadiskt. Kan nog gå ett år eller mer mellan tillfällena när det behöver skruvas. Att sitta och betala ett par hundringar per månad när man inte utnyttjar fördelarna kommer nog inte gå hem i stugorna.
Utbildningen är nog också en intressant utmaning. Tror det är tveksamt att komma undan ett prov som bedöms individuellt av en människa. Dessutom, de som är för osäkra för att våga koppla själva idag vill nog ha en handfast kurs av en instruktör som man kan fråga och som kan validera att man tänker och gör rätt. Sådant tar tid och att betala löner i Sverige är som bekant svinigt kostsamt, och det skalar dålig.

Det här med EKPn är nog det enkla. Det krävs bara lite balls för att våga utmana etablissemanget. Lite som Uber här i Sverige försökte sig på att hävda att deras taxi var som samåkning.

Det svåra är det gamla vanliga: att ha råd med marknadsföringen som krävs för att hitta tillräckligt många betalande kunder samt göra de löpande kostnaderna så låga och skalbara som möjligt
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En oansvarig "elektriker" riskerar att stjälpa hela firman.
Tänker lite i samma banor. Vad händer om Elsäkerhetsverket bestämmer sig för att förbjuda verksamheten?

Lite intressant när man granskar regelverket ur detta perspektiv.
Tänker man sig att "elektrikerna" jobbar självständigt under firmans EKP framstår det som att firman inte ens behöver vara registrerad hos Elsäkerhetsverket då det faktiska installationsarbetet inte är ett led i företagets verksamhet. Det innebär ju i så fall att man i princip kan flyga under Elsäkerhetsverkets radar(?)
 
Egenkontroll är bluff.

Alla större elarbeten borde besiktigas av oberoende inspektör, även om de utförts av behörig elektriker
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
vilket innefattar vad deras "elektriker" gör på sin fritid, åtminstone delvis.
Jag tänker nu strikt juridiskt.

Tänker man sig en vanlig firma med en EKP, en ansvarig elektriker, och några anställda som gör eljobb.
Så tänker vi oss en elektriker som kopplar fel så att huset brinner ner.


Låt oss säga att elarbetet ÄR ett som omfattas av EKP.

Då förekommer två typer av ansvar. Det första ansvaret är gentemot ESV, där ansvarig elektriker kan få varningar eller bli av med behörigheten. Sedan skadeståndsansvar generellt sett för utfört arbete.

Låt oss nu säga att elarbetet är ett som INTE omfattas av EKP, och där elektrikern saknar egen behörighet. Dvs där elektrikern åkt ut på en beställning från säg offerta.se för installation av en elbilsladdare, medans EKP säger att "De som omfattas av EKP får INTE installera elbilsladdare".
Jobbet har fakturerats av firman som vanligt, men det visar sig sedan att elbilsladdaren är felkopplad, varmgång i en plint o huset brinner ner.

Här är jag väldigt säker på att firmans elektriker kommer undan ansvaret, just för att man väldigt tydligt sagt att elbilsladdare inte får installeras. Istället är det den elektriker som saknar egen behörighet, som gjort ett elarbete "under EKP" som dock inte omfattas av EKP, som då gjort ett olagligt elarbete, precis som om denne hade kopplat själv helt utan kontakt med firman.

Detta olagliga elarbete renderar skadeståndsansvar, som då riktas mot elektrikern. Då elektrikern begått skadan i sin ställning som anställd, så faller skadeståndsansvaret tillbaka på firman pga principalansvaret (Skadeståndslagen, 4 kap §1), som då får betala skadestånd, MEN ansvarig elektriker på firman har INGET ansvar eftersom arbetet gjorts utanför EKP, således kommer ansvarig elektriker på firman inte få sin behörighet synad. Han har ju gjort vad han kunnat och uteslutet olämpliga eljobb ur EKP. Det är precis samma ansvar som om en anställd på snickerifirman (som saknar både behörig elektriker, EKP och registrering hos elsäkerhetsverket) kopplar en fulkoppling och huset brinner ner.
Om vi istället tänker sig att samma situation, men där elektrikern innehar egen behörighet för eljobbet ifråga. Då blir elinstallationsjobbet lagligt, men då är det istället elektrikerns egen behörighet som synas i sömmarna. Även om elarbetet gjorts "under firmans EKP" så är det tydligt att EKP tydligt undantar den typen av eljobb. Det betyder att ansvarig elektriker på elinstallatörsfirman går fri, och den elektrikern som gjorde eljobbet, som då anses ha gjort den "under egen behörighet" (eftersom EKP inte täcker jobbet ifråga) och därmed åker på ansvar.

Nu tar vi och översätter den i min "föreslagna firma", och så räknar vi upp alla situationer igen:

Låt oss säga att en medlem i programmet gör ett elarbete som omfattas av EKP. Låt oss säga, installerar lite lysknappar i köket.
Här säger vi också att det blir så felkopplat att det brinner ner.


Här har såklart firman ett ansvar. Eftersom principalansvaret saknas, så kan firman lätt lämpa över skadeståndsansvaret på medlemmen genom avtal. Detta kan då framgå av medlemsavtalet, att om en medlem tillfogar företaget skada, så skall medlemmen ersätta företaget för den skadan.
Det blir då ett regress-system, där företaget får betala för skadan och "ligga ute med pengarna", varav medlemmen sedan måste betala.
Lite så som skadeståndsrätt vid upphovsrättsbrott fungerar, där en utgivare av tjänst kan få betala skadestånd för ett upphovsrättsbrott som begåtts genom tjänsten, varav den medlem som utnyttjat tjänsten för upphovsrättsbrott sedan får betala till tjänstens ägare.

Det ansvar som då blir kvar är där firman måste bevisa för ESV att de inte försummat sitt ansvar genom EKP.
Genom kravet på "teoriprov" och "uppkörning", och där firman kan uppvisa elektrikerns "bevisade kunskap", och därmed kunna styrka att man gjort vad man kunnat för att försäkra sig om att de som omfattas av EKP faktiskt innehar nödvändiga kunskaper.
Att man sedan utesluter medlemmen ur programmet (vilket också är väldigt enkelt då inget anställningsförhållande finns) visar också på att man vidtar åtgärder, varför jag tror att ESV skulle tycka programmet är OK på sätt och vis.


Låt oss säga att en medlem i programmet gör ett elarbete som INTE omfattas av EKP. Låt oss säga, installerar solceller, växelriktare och utmatning på elnätet.
Här säger vi också att det blir så felkopplat att det brinner ner, eller tänka sig, en ställverksarbetare som får bakmatning genom kroppen och dör.


Här har medlemmen helt klart gjort ett olagligt elarbete. (om inte medlemmen har egen behörighet, men då hade inte medlemmen behövt vara medlem i programmet)
Då kan man enkelt utesluta medlemmen ur programmet.

Ansvaret mot ESV skulle jag säga är 0, eftersom EKP tydligt utesluter den formen av elarbete.
Ansvaret i skadestånd mot de som drabbas är också 0, eftersom arbetet är tydligt uteslutet ur EKP, firman har ingenting med det att göra. Det är medlemmen som på eget bevåg som begått en olaglig handling.


Det är precis lika lite som att racerklubben som en racerförare inte blir ansvarig om racerföraren kör för fort på motorvägen o krockar om du förstår vad jag menar.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man får bara köra för fort på banan, inte utanför. Krockar man på banan pga slarv - racerklubben blir ansvarig. Krockar du på motorvägen för fortkörning så blir ju inte racerklubben ansvarig bara för att du råkar vara medlem där.
Man får bara göra jobb som ingår i EKP, inte utanför. Gör du fel i ett eljobb som OMFATTAS av EKP och slarvar o kopplar fel - ja då blir elfirman ansvarig. Gör du jobb utanför, då blir det olagligt eljobb precis som firman inte blivit inblandad alls.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

F Freddedan skrev:
Vad är det som gör att jag som husägare vill betala för att gå med?
Jag tänker mig att om det är ett billigt sätt att få koppla el själv, OCH dessutom en möjlighet att få egen behörighet utan att behöva gå vägen via ett anställningsförhållande, så skulle det faktiskt kunna bli väldigt lockande.

Jag tror folk t.om. skulle vara villiga att betala för att få utföra ett eljobb hos någon om de på så sätt tjänar in "praktikpoäng" på det. (precis som att det finns folk som betalar för att gå på bio - men också folk som får betalt för att gå på bio och t.ex. recensera filmer)

F Freddedan skrev:
Att byta uttag
Det får man redan idag
F Freddedan skrev:
lägga till en kontakter ger sig ju många på att göra själv idag ändå
Ja, men nu när det uppstår fler och fler oklarheter så tror jag det kan finnas en marknad i att göra det garanterat lagligt. Precis som spotify och liknande som du nämner.
Det har redan uppstått oklarheter om man får byta en strömbrytare mot en dimmer t.ex. Ena sidan säger att "båda är elkopplare, och därmed får man byta". Andra sidan säger "elkopplare har inte likvärdig funktion och inkoppling och därmed olagligt".

F Freddedan skrev:
och varför betala för att göra det lagligt när risken att åka dit i praktiken är obefintlig.
Risken för att åka dit för nedladdning är också obefintlig. Det var antingen när en stor host blev raidad, och man kunde få tag på IP-loggarna, eller när en person blev misstänkt för ett annat brott.
Säg att någon blev misstänkt för narkotikabrott, kanske hänger med fel folk, och sedan åkte dit för mp3:surprised:rna på hårddisken.

Samma skulle kunna hända med en olaglig elinstallation. Man får en husis, kanske rentav på grund av att polisen får en otydlig anmälan om t.ex. en stulen cykel vars stöld-GPS är tvetydlig mellan två lägenheter, och man husar fel lägenhet. Och så vill polisen slippa ersätta dörren, så man verkligen letar fel, och kanske hittar ett korrekt vägguttag, men som verkar vara "hemmapulat". Eller en BRF som vill bli av med en medlem, och därmed klagar på en olaglig elinstallation hos polisen, och därmed sedan kan använda Bostadsrättslagen, 7 kap §18 punkt 8 för att bli av med medlemmen. (eftersom brott begåtts i lägenheten).

F Freddedan skrev:
Sen är frågan hur affärsmodellen och utbildningen ser ut. Många vill idag få till en prenumerationsmodell för att få ett jämt kassaflöde.
Jag tänker mig lite som jaktkortet. En årlig låg "registerhållningskostnad", på några hundralappar per år (folk betalar ju det idag för att t.ex. få behålla sina vapen på vapenlicens trots att de slutat jaga)

Därefter en kostnad per elarbete som ska gå under firmans EKP.

Samt en högre startkostnad för att få bli medlem. Startkostnaden kan vara på några tusenlappar, det är där som pengarna finns.

För att det ska gå ihop ska man tjäna på att använda programmet istället för att ta in en elektriker på "vanligt vis".

F Freddedan skrev:
Att sitta och betala ett par hundringar per månad när man inte utnyttjar fördelarna kommer nog inte gå hem i stugorna.
Nej såklart. Men folk betalar gärna några hundralappar per år för att behålla sina vapen, även om de slutat jaga. Det är liksom friheten.
Samma med folk som har kvar sina körkort trots att de slutat köra i princip.
F Freddedan skrev:
Utbildningen är nog också en intressant utmaning. Tror det är tveksamt att komma undan ett prov som bedöms individuellt av en människa.
Nja, därför jag tänker mig ett onlinebaserat teoriprov. Gör man en stor frågedatabas där frågor väljs slumpmässigt, så blir det svårt att fuska också. Och de som faktiskt fuskar, kommer senare bli uteslutna ur programmet om de kopplar fel, så det finns lågt incentiv till att fuska.

Det praktiska provet med ett vägguttag som kopplas in under filminspelning (där man också kan se hur kabel skalas korrekt, att kardeler inte hamnar utanför plinten m.m) visar också på praktiska kunskaper.

Och för "Plus"-behörigheten som omfattar många fler eljobb, så elskåpet som skickas per post till företaget.
Dvs du får normskåp + säkringar, huvudbrytare, jordfelsbrytare, kontaktorer och allt som ska kopplas in, skickat till dig från företaget löst i en låda, (mot en ev pantavgift eller hyra), sedan när du kopplat detta normskåp på köksbänken, packar du ner normskåpet i en låda och skickar till företaget.

Med provlappen så får du också klisteretiketter (Inkommande L1, Inkommande L2, Inkommande L3, Inkommande PEN, och sedan Utgående grupp Kök etc).

Plus en karta på en imaginär bostad med olika rum och hur kablarna är dragna i väggar, som detta imaginära proppskåp ska sättas upp i. Allt är bara på låtsas, bostaden existerar inte i verkligheten.

Dessa ska du sedan klistra på trådstumpar som kopplas in i t.ex. huvudbrytaren, säkringar m.m., som då ska illustrera inkommande kabel från elmätare och utgående grupper. Ingenting strömsätts, utan det är enbart ett praktiskt prov som utförs på ett bord helt utan att det öht förekommer någon spänning.

Därefter ska du skriva en gruppförteckning, som förpackas i samma låda.
När bolaget får normskåpet tillbaka, så bedöms alla kopplingar samt din gruppförteckning, så att det är elsäkert gjort och att gruppförteckningen stämmer med de fysiska kopplingar du gjort.

Säkringarna och kontaktorerna och huvudbrytaren behöver inte ens vara fungerande prylar, kan t.om. vara fejk, bara de har fungerande skruvar för anslutning av kablarna, om man vill hålla nere kostnaderna. Kan t.om. vara trasiga saker som plockats ner hos någon. Enda som är viktigt är att alla märkningar finns som på en "riktig pryl" så att provet blir så nära verkligheten som möjligt.

F Freddedan skrev:
Dessutom, de som är för osäkra för att våga koppla själva idag vill nog ha en handfast kurs av en instruktör som man kan fråga och som kan validera att man tänker och gör rätt.
Den formen av kurs får andra stå för. Helt enkelt, tänk dig detta som trafikverkets teoriprov och uppkörning.
Vill du lära dig får du vända dig till en utbildningsanordnare för detta.

Så med bilkörning, kan du antingen utbilda dig på egen hand och övningsköra privat eller gå i bilskola. Fritt val.

Samma här, antingen kan du utbilda dig på egen hand, eller låta gå en kurs.

C cpalm skrev:
Tänker lite i samma banor. Vad händer om Elsäkerhetsverket bestämmer sig för att förbjuda verksamheten?
Det skulle kräva föreskriftförändringar, och då ska det ha uppstått ett verkligt problem. Som nu med solceller där över 50% har underkänts i elsäkerhet.
Med sagda prov tror jag elsäkerheten bland dessa "hempulare" kommer bli brutalt mycket bättre än dagens elektriker, varför man kanske t.om. sätter det som standard att alla som ska ingå i ett EKP *måste* göra någon form av prov.
C cpalm skrev:
firman inte ens behöver vara registrerad hos Elsäkerhetsverket då det faktiska installationsarbetet inte är ett led i företagets verksamhet.
Nja, den regeln kommer du inte undan. Installationsarbetet är ju ett led i företagets verksamhet, bara det att det inte är verksamhet i förvärvssyfte. Verksamheten är ju fortfarande yrkesmässig.
 
Redigerat:
Eftersom jag inte orkar läsa hela utläggningen undrar jag om du har åsikter om arbetsledningens ansvar, normalt är det ju inte elektrikern som själv tar besluten om vad dom ska jobba med utan blir beordrade av arbetsledningen. Och arbetsledning har ju dom allra flesta elfirmor.
 
E elmont skrev:
du har åsikter om arbetsledningens ansvar, normalt är det ju inte elektrikern som själv tar besluten om vad dom ska jobba med utan blir beordrade av arbetsledningen.
I ett sådant fall, säg att EKP säger att "de som omfattas av EKP får INTE installera elbilsladdare".
Och arbetsledningen beordrar en anställd att installera en elbilsladdare.

Då skulle jag säga att det är som vilket annat fall som helst där arbetsledare beordrar något brottsligt (samma som att snickerifirman skulle beordna sina anställda dra el trots att ingen EKP, ingen elbehörighet och ingen registrering hos ESV finns), som t.ex. där arbetsledare beordrar resturangkassapersonal att slå återköp för slippa skatt osv, och då får man ta det den vägen helt enkelt.

Detta eftersom det är den auktoriserade elektrikern som bestämmer vad som ska stå i EKP, och vad som ska omfattas av det, och om den elektrikern bedömer att elbilsladdare är ett olämpligt uppdrag, kanske för att rätt verktyg inte finns, eller kunskap om installation och konfigurering av lastbalanserare, så gäller ju det, och då kan inte arbetsledaren "köra över detta".

Däremot kan en knepig situation uppstå om det är arbetsledaren som ÄR den auktoriserade elektrikern och han beordrar en anställd att göra ett arbete som strider mot EKP.
Då kommer man in på komplicerade begrepp som angrepp på egen rättsfär och liknande, och då kan jag mycket väl tänka mig att ansvar för den auktoriserade elektrikern uppkommer trots att arbetet inte formellt är godkänt enligt EKP.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.