Om det inte vore lönsamt så skulle inga företag ägna sig åt dörrknackning/försäljning.

Nästan per definition är det mestadels seriösa företag som gör det, för att de vet att det är ett sätt att ta in kunder som de annars inte skulle få. Om man sedan inte har behov eller inte gillar deras tjänster - är en helt annan sak.

Förstår mig inte på människor som ska vara otrevliga mot dörrförsäljare och telefonförsäljare. Säg nej tack och avsluta konversationen, svårare än så är det inte.
Var en bra person, inte en idiot.
Säljarna är också människor, någons barn eller förälder. Inte sällan med ganska begränsade möjligheter till andra jobb.
(Och nej, jag jobbar inte som säljare och har aldrig gjort det. Är bara utrustad med en portion empati och gammaldags hyfs)
 
  • Gilla
MONTREAL och 17 till
  • Laddar…
"Jag tänkte komma förbi och lämna några övermogna bajsblöjor på ert kontor nästa tisdag mellan kl.10-16"
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
"Ja, kom gärna förbi när jag varit i Skövde."
"När ska du till Skövde?"
"Jag ska inte till Skövde."
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 16 till
  • Laddar…
P
Men ingen sanktion (böter/avgift) om företaget skiter i reglerna, typiskt Sverige.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Även jag har fått samma sms idag…
 
Jag fick exakt ett likadant sms idag 😡😡
 
Frågan är hur de motiverar personuppgiftsbehandlingen...
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas att ni som får SMS och är irriterade inte bara skriver här, utan faktiskt anmäler.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
P
Jag gör det samma, jobbat på Securias och har fortfarande klisterlappar att sätta på fönster och dörrar 🤣
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
När de ringer kan man säga " vänta en stund bara..." Sen lägger man luren på bordet. De brukar fatta efter nån minut.

Ringer de på dörren kan man göra en variant, "vänta, jag ska bara klä på mig" och sen vänta och se hur lång tid det tar innan de fattar. Extra verkningsfullt när det regnar eller blåser mycket.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
@Hank_Ö
”Om det inte vore lönsamt så skulle inga företag ägna sig åt dörrknackning/försäljning.”

Det är det ena sättet att få stopp på det, dvs att ingen köper. Det andra är att ingen vill jobba som dörrknackare eller telefonförsäljare.


Jag har suttit med insyn i de ärenden som kommer in och rätt ofta är det den enskilda anställda som tar till fula knep, ljuger om villkor och liknande för att få sin provision. Verkligen inte alla såklart, men det är inte så svart eller vitt som att de som ringer eller knackar på ”bara gör sitt jobb”. Rätt många som verkligen inte sköter sig.
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
P
Du har hittat Bonnier och HM, det finns många fler företag som åklagarna inte bryr sig om.
 
Hep Hep skrev:
Jag har suttit med insyn i de ärenden som kommer in och rätt ofta är det den enskilda anställda som tar till fula knep, ljuger om villkor och liknande för att få sin provision. Verkligen inte alla såklart, men det är inte så svart eller vitt som att de som ringer eller knackar på ”bara gör sitt jobb”. Rätt många som verkligen inte sköter sig
I vilket fall är det ju bra om företagen som är ansvarigt får ta smällen.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Nix i all ära, men det håller bara de seriösa försäljarna borta. Blir man kontaktad ändå vet man ju åtminstone att man inte vill ha med dem att göra! :)
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.