TP-link eller Unifi spelar ingen roll, bägge fungerar.
 
B byggarebo2 skrev:
Nu har ni tappat mig igen, men som jag förstår kommer ändå nedan att funka i garaget.
Och ja på frågan att jag behöver även fast nätverk där då jag kör server och skrivare på detta.
[länk]

Är ovan så jag kan strömmata från vanligt 230V uttag? Eller måste det gå via nätverkskabel och PoE?
Varför jag fråga är för att jag redan har denna switch och tror inte den har stöd för PoE.
[länk]
Ubiquiti-accesspunkten "strömförsörjs via nätverkskabeln med medföljande ströminjektor", som det står i produktbeskrivningen. Du får alltså med en liten box (injektorn) som kopplas till elnätet. Du kopplar nätverkskabeln från switchen in i injektorn och sedan en annan nätverkskabel ut från injektorn till accesspunkten. Nätverkskabeln ut från injektorn innehåller POE.
 
P
B byggarebo2 skrev:
....

Är ovan så jag kan strömmata från vanligt 230V uttag? Eller måste det gå via nätverkskabel och PoE?
.....
Nej PoE är inte ett måste.
Men du måste ha en nätadapter. Det kan följa med en om inte så fråga personalen.
 
B byggarebo2 skrev:
router är kopplat mot (orbi).
Har du en Netgear Orbi? Om ja, varför inte bygga vidare med en sådan accesspunkt och få ett lättadministrerat nätverk?
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Har du en Netgear Orbi? Om ja, varför inte bygga vidare med en sådan accesspunkt och få ett lättadministrerat nätverk?
Ja Netgear Orbi är det, Kör en "master" och en slav på övervåningen som satellit idag, funkar bra, men va en ett krabb kommer jag ihoåg att få det att funka första gången, sen tycker jag dem är ganska dyra.
Men skulle systemet bli mycket bättre/pålitligare med en orbi-satellit till?
Tror inte min "version" säljs längre (LBR20), men kanske funkar med nyare versioner också.
 
B byggarebo2 skrev:
Ja Netgear Orbi är det, Kör en "master" och en slav på övervåningen som satellit idag, funkar bra, men va en ett krabb kommer jag ihoåg att få det att funka första gången, sen tycker jag dem är ganska dyra.
Men skulle systemet bli mycket bättre/pålitligare med en orbi-satellit till?
Tror inte min "version" säljs längre (LBR20), men kanske funkar med nyare versioner också.
Kolla upp det, för det är generellt enklast och bäst att bygga vidare på det system du redan har, särskilt om accesspunkterna har randtäckning till varandra.

Annars skulle jag rekommendera att köpa tre Ubiquiti-accesspunkter och en controller-enhet för att byta allt till Ubiquiti, men det är ju mycket dyrare. Att köra accesspunkter av olika märken utan roaming är ett elände.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
B byggarebo2 skrev:
Ja Netgear Orbi är det, Kör en "master" och en slav på övervåningen som satellit idag, funkar bra, men va en ett krabb kommer jag ihoåg att få det att funka första gången, sen tycker jag dem är ganska dyra.
Men skulle systemet bli mycket bättre/pålitligare med en orbi-satellit till?
Tror inte min "version" säljs längre (LBR20), men kanske funkar med nyare versioner också.
Jag är inte bekant med Orbi. Har två Unifi AP och tycker att starttröskeln är ganska hög. Det finns ingen snabbstart som i de flesta konsumentroutrar. Gissar att de är ett par snäpp besvärligare än Orbi.

Unifi har en konsumentrouter https://www.dustinhome.se/product/5011160690/unifi-dream-machine som kan användas för att kontrollera switchar och AP. Med den tror jag att starttröskeln blir mycket lägre än att expandera ett befintligt nät bestående av olika fabrikat.
 
Att flytta befintlig Orbi-Mesh-router(master) till mediaskåpet är en dålig idé.
Mesh-noderna bör ju placeras ut på lämpliga ställen för bra Wi-Fi.
En switch i mediaskåpet är däremot en bra idé av flera skäl. 👍

Om du utökar ut med en Orbi Mesh-nod till så bör ju roaming mellan Wi-Fi mesh-noderna fungara bra. Lägga till en nod borde vara enkelt. Via Ethernet kan du få bättre prestanda, speciellt bra vid lite längre avstånd.
Ethernet Backhaul to Detached Garage, https://community.netgear.com/t5/Or...rnet-Backhaul-to-Detached-Garage/td-p/2262184

Orbi verkar ju vara dyra och inte säljas billiga i ”1-pack”, så då kan det väl vara värt att fundera över om man vill byta spår och satsa på något annat på sikt. Kanske Wi-Fi 6 eller 6E fast det är ju inte billigt än. Det borde väl gå att hitta något billigt erbjudande denna vecka?

De flesta är ju väldigt nöjda med Unifi APs, men det är lite besvärligt att sätta sig in i deras produkter, vad man behöver, vad som fungerar bra tillsammans och komma igång med. Väl igång borde dock vara busenkelt att lägga till fler APs.

Den runda Unifi Dream Machine är väl en liten bastard bland Dream Machines och en dyr konsumentprodukt med inbyggd Wi-Fi. Dock lättare att komma igång med då Unifi Controller är integrerad. Har man inte behov av andra funktioner som finns i de mer fyrkantiga 😉 Dream Maskinerna som rackmonteras så är den väl ett bra val, om än dyr.

Man skulle ju kunna börja med Unifi AP’s utan att ha deras router.
För att konfigurera kan köra Unifi Controller mjukvaran på PC.
Den behövs inte sen om man inte är ntresserad av att pilla, se statistik etc.

Vill man komma riktigt billigt undan kan en ASUS RT-N12 får för 249kr nu. Tråkigt gammal men ändå modernt enkel 3-in-1 produkt (Wi-Fi 4 router/repeater/AP). Låt den jobba som AP med eget nätverksnamn och byt manuellt när du vill ansluta til garage-Wi-Fi .
För några hundra till kan man få högre hastigheter på WiFi’t, t.o.m. Wi-Fi 6, men inte alla billiga routrar har en enkel AP inställning och man missar troligen roamingen, dvs att mobiler etc byter till rätt Wi-Fi AP automatiskt.
Orbi-mastern är dock inte så lämplig som router då, men kan ju fungera tills vidare.

TP-Link har säker också Wi-Fi-routrar som går att konfigurera som AP men man ska akta sig för deras OneMesh som inte är alls så flexibel som man skulle kunna tro. Det är inte alla av deras Extenders/repeaters som fungerar som Mesh-noder och två OneMesh-routrar kan inte kopplas samman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.