useless useless skrev:
Du kanske ska sadla om till amatörpsykolog?
Kanske det men varför ska man ha sånt skydd som konsument när jag som egen är långt mycket svagare?
 
K Kenta_S skrev:
Vad är det du tror man ändrar reglerna efter?
Det är ju historiskt vad som hänt o inte får ske igen som skapar nya regler bl.a. och när vi ändrat tankesätt o regelverk som vi nu gjort så kan det ta ett antal år innan ev brister i tankarna kring regelverket upptäcks om det blev brister men det är ju några som undrar om det blev så himla bra?!

Regelverk ändras inte för det är kul och har det hänt nåt som fått regler att ändras så har nog en försäkring eller två betalats ut och om det blir en hoper ännu ej uppkomna skador/bränder eller dödsfall så kommer det bli ett väldigt samhällsproblem.

Ok så om just brandförsäkringarna skulle skjuta i höjden ifall det blir mer elbränder menar du då att man struntar i just det momentet BRAND för att ha råd med en hemförsäkring?

Jag hade ett tag tanke på köp av minigrävare o mitt försäkringsbolag sa att köp du o gräv för det du orsakar om du skapar ett elfel med en brand är så oerhört mycket mer kostsamt för oss som bolag än om du skulle vispa till en byggnad ed. Med en grävare. Nu blev det aldrig så. Pandemi o allt annat dåligt kom i vägen.
Nu tolkar du in väldigt mycket som jag inte skrev, jag skrev bara att man inte kan använda hemförsäkringskostnaderna som argument för att tvinga fram en förbättring av husets elinstallationer.

Med det har jag dock inte sagt att elinstallationerna inte skall hålla en hög nivå, men riskerna med elinstallationerna skall inte heller överdrivas.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tolkar du in väldigt mycket som jag inte skrev, jag skrev bara att man inte kan använda hemförsäkringskostnaderna som argument för att tvinga fram en förbättring av husets elinstallationer.

Med det har jag dock inte sagt att elinstallationerna inte skall hålla en hög nivå, men riskerna med elinstallationerna skall inte heller överdrivas.
Nä ok men sätt ribban själ och kör då
 
K Kenta_S skrev:
Nä ok men sätt ribban själ och kör då
Det är inte det jag säger heller. Men man får hålla isär äpplen och päron.

Man måste hantera frågorna i rätt kontext, att hantera alla problem som likvärdiga i diskussionen hjälper inte. Vilka fel är brandfarliga? Vilka problem innebär fara för person? Vilka fel är inte farliga i sig, men innebär problem för nästkommande elektriker? Osv osv.

Jag misstänker (utifrån vad jag sett i både tidigare yrke och därefter hos exempelvis vänner som jag hjälpt med felsökning) att de flesta fel (oavsett hempul eller elektriker) inte är särskilt farliga. När de blir farliga så blir de snabbt väldigt farliga dock. De flesta hempul jag sett är överspecade (dyrare kabel än nödvändigt exempelvis) och ser bra ut rent allmänt. När det blir fel så blir det så in i h-vete fel å andra sidan, men dessa personerna kommer du inte att stoppa med lagstiftning. Det finns två huvudsakliga typer av fel jag har sett/råkat ut för:
1) Personen som kopplat har noll koll, de blandar trådtyper, dimensioner mm hur som helst. De gör fasta installationer av lampsladdar. De gömmer 2x0,75mm2 under ett innertak och utan rör. Riktigt farligt kan det bli. Dessa personer stoppar du inte oavsett lagstiftning eller vad annat du gör. Inte ens besiktning vart femte år skulle fungera mot dessa personer (den skulle dessutom inte hitta alla tokigheter).
2) Dålig inkoppling av högeffektsutrustning. Här finns mängder med olika typfel, men här är det ofta "elektrikern"/installatören som inte gjort sitt jobb ordentligt. Upprallade skruvar, flatstift för hög effekt i värmepumpar, slarvigt skalad FK, slarvigt instoppad FK (en kardel utanför klämman) osv osv.

Sedan finns det säkerligen ett tredje område med problem som handlar om långa kablar till förbrukaren i ladugårdar, garage etc där kabellängden påverkar vilka säkringar man skall ha osv. Detta har jag dock aldrig sprungit på, det verkar som om de flesta ändå lägger en 5x4mm2 istället för en 5x2,5mm2, bara för säkerhets skull.

Vi kan avsluta med ett fjärde området som egentligen inte ens behöver diskuteras, solpanelsinstallationer. Jag stannar där om det...
 
pacman42 pacman42 skrev:
jag sett är överspecade (dyrare kabel än nödvändigt exempelvis) och ser bra ut rent allmänt.
Ja, jag tillhör kategorin "överspeccat" när jag gör t.ex. anslutningssladdar till förbrukningsutrustning med stickpropp.

skillnaden mellan t.ex.RG5 trefas jordad med nolla 1.5mm^2 och 2.5mm^2 är inte stor, det skiljer ~20kr/m. (60/m resp 80/m)

Om jag betalar 100 kr eller 130kr för en anslutningssladd, det är inte mycket i skillnad om man t.ex. köpt en ny spis för 5papp, det är 0,6% av priset.

Sålänge som alla kardeler går under klämman och dragavlastningen fungerar, så är det bättre att överdriva lite.

Det blir helt enkelt tryggare än att köra med minsta möjliga tillåtna på säkringen. Varför snåla 30 kronor på en kabel liksom? Bättre då att gardera sig med marginal till säkringen.
 
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
jag tillhör kategorin "överspeccat" när jag gör t.ex. anslutningssladdar till förbrukningsutrustning med stickpropp.
Nu kanske inte en spis förbrukar så mycket energi i medel. Men borde inte det kunna vara värt att gå upp en dimension på gruppledningen till laddboxen t ex? Till slut så borde man ju kunna räkna hem det även fast det kanske tar 10-20 år.
 
M merbanan skrev:
värt att gå upp en dimension på gruppledningen till laddboxen t ex?
Ja definitivt, bättre då att få till placeringen av laddboxen så kabeln inte blir så lång. Då kan man gå upp något snäpp på den för att inte få varmgång, rentav 16mm^2 på 32A.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte det jag säger heller. Men man får hålla isär äpplen och päron.

Man måste hantera frågorna i rätt kontext, att hantera alla problem som likvärdiga i diskussionen hjälper inte. Vilka fel är brandfarliga? Vilka problem innebär fara för person? Vilka fel är inte farliga i sig, men innebär problem för nästkommande elektriker? Osv osv.

Jag misstänker (utifrån vad jag sett i både tidigare yrke och därefter hos exempelvis vänner som jag hjälpt med felsökning) att de flesta fel (oavsett hempul eller elektriker) inte är särskilt farliga. När de blir farliga så blir de snabbt väldigt farliga dock. De flesta hempul jag sett är överspecade (dyrare kabel än nödvändigt exempelvis) och ser bra ut rent allmänt. När det blir fel så blir det så in i h-vete fel å andra sidan, men dessa personerna kommer du inte att stoppa med lagstiftning. Det finns två huvudsakliga typer av fel jag har sett/råkat ut för:
1) Personen som kopplat har noll koll, de blandar trådtyper, dimensioner mm hur som helst. De gör fasta installationer av lampsladdar. De gömmer 2x0,75mm2 under ett innertak och utan rör. Riktigt farligt kan det bli. Dessa personer stoppar du inte oavsett lagstiftning eller vad annat du gör. Inte ens besiktning vart femte år skulle fungera mot dessa personer (den skulle dessutom inte hitta alla tokigheter).
2) Dålig inkoppling av högeffektsutrustning. Här finns mängder med olika typfel, men här är det ofta "elektrikern"/installatören som inte gjort sitt jobb ordentligt. Upprallade skruvar, flatstift för hög effekt i värmepumpar, slarvigt skalad FK, slarvigt instoppad FK (en kardel utanför klämman) osv osv.

Sedan finns det säkerligen ett tredje område med problem som handlar om långa kablar till förbrukaren i ladugårdar, garage etc där kabellängden påverkar vilka säkringar man skall ha osv. Detta har jag dock aldrig sprungit på, det verkar som om de flesta ändå lägger en 5x4mm2 istället för en 5x2,5mm2, bara för säkerhets skull.

Vi kan avsluta med ett fjärde området som egentligen inte ens behöver diskuteras, solpanelsinstallationer. Jag stannar där om det...
Jag behöver uppdrag, inte göra en riskbedömning av läget varje besök hos ny kund.

Finns det gott om jobb så tar man hellre ett där kunden tycker rätt o lite mer kostsamt är bra o tryggt så väljer jag hellre det jobbet.

Den kunden är knepigare att hitta för ingen vill ju få ett arbete utfört på ett dåligt vis och riskera sin o familjens trygghet men vilja att göra rätt o riktigt är ofta kopplat till plånboken och eftersom det aldrig finns en elritning, sällan en gruppis eller info om golvvärmen ed. så är det alltid frågor o sällan man får några svar eller bra svar.

Här kommer förklaring till vad jag upplever som problem inte vem som gjort dem.

Det är ju kundens ansvar om elanläggningen har vi ju enats om här i samtalen så varför vet de inget om detta ansvar?

Visste de att det är deras ansvar att hålla anläggning i gott skick etc och elektrikern sedan ställer frågor hen önskar svar på så skulle det såklart underlätta om det här "egna ansvaret" var känt för dem för då skulle nog de flesta svara att jag vet inte dessa svar och det är naturligtvis bra om du i uppdraget kan ta reda på svaren så vi kommer framåt billigast möjligt.

Istället får man förklara det första om deras ansvar, sedan nästa osv.

Det är inte mitt jobb för det är väldigt lätt att tro att vi hantverkare vill ragga jobb, visst vi lever på det men det går aldrig att få kunds förtroende om de tycker så o har de brister i elen o de vet om sitt ansvar så är det lättare till förståelse.

Jag är mycket pragmatisk och har också en privat plånbok, men har man köpt ett hus och inte gått igenom elanläggningen och den är bristfällig så är det inte nåt jag kan göra nåt åt och kundens ansvar.

Själv gjorde jag en jordabalksbesikning av vårt hus men elen nämndes något litet bara.

Hittade dock annat för ca 19' den kostade oss.

Andra har inte ens besiktat så undersökningsplikten de struntade i är inget jag kan ta hänsyn till tyvärr eller jobba gratis för. Att jag talar om regler osv hur jag tolkar är när andra säger de vill göra jobb själva o jag irriteras.

Det betyder inte att jag river ur kunders el o drar allt nytt, om inte det var uppdraget att jorda allt i gammal OVIR installation från 1900 nåt.
 
K Kenta_S skrev:
Jag behöver uppdrag, inte göra en riskbedömning av läget varje besök hos ny kund.

Finns det gott om jobb så tar man hellre ett där kunden tycker rätt o lite mer kostsamt är bra o tryggt så väljer jag hellre det jobbet.

Den kunden är knepigare att hitta för ingen vill ju få ett arbete utfört på ett dåligt vis och riskera sin o familjens trygghet men vilja att göra rätt o riktigt är ofta kopplat till plånboken och eftersom det aldrig finns en elritning, sällan en gruppis eller info om golvvärmen ed. så är det alltid frågor o sällan man får några svar eller bra svar.

Här kommer förklaring till vad jag upplever som problem inte vem som gjort dem.

Det är ju kundens ansvar om elanläggningen har vi ju enats om här i samtalen så varför vet de inget om detta ansvar?

Visste de att det är deras ansvar att hålla anläggning i gott skick etc och elektrikern sedan ställer frågor hen önskar svar på så skulle det såklart underlätta om det här "egna ansvaret" var känt för dem för då skulle nog de flesta svara att jag vet inte dessa svar och det är naturligtvis bra om du i uppdraget kan ta reda på svaren så vi kommer framåt billigast möjligt.

Istället får man förklara det första om deras ansvar, sedan nästa osv.

Det är inte mitt jobb för det är väldigt lätt att tro att vi hantverkare vill ragga jobb, visst vi lever på det men det går aldrig att få kunds förtroende om de tycker så o har de brister i elen o de vet om sitt ansvar så är det lättare till förståelse.

Jag är mycket pragmatisk och har också en privat plånbok, men har man köpt ett hus och inte gått igenom elanläggningen och den är bristfällig så är det inte nåt jag kan göra nåt åt och kundens ansvar.

Själv gjorde jag en jordabalksbesikning av vårt hus men elen nämndes något litet bara.

Hittade dock annat för ca 19' den kostade oss.

Andra har inte ens besiktat så undersökningsplikten de struntade i är inget jag kan ta hänsyn till tyvärr eller jobba gratis för. Att jag talar om regler osv hur jag tolkar är när andra säger de vill göra jobb själva o jag irriteras.

Det betyder inte att jag river ur kunders el o drar allt nytt, om inte det var uppdraget att jorda allt i gammal OVIR installation från 1900 nåt.
När det gäller den besiktning du hade gjort, brukar inte täcka el och vvs. oavsett vad saker heter, tyvärr. Men som du vet. så ingår dessa punkter i ens skyldighet att besiktiga.

Att folk inte vet deras eget ansvar är inget nytt. att folk inte vill ta ansvar det vet vi också.
Å andra sidan, det är många frågor som elektriker ställer som folk inte kan svara på framförallt för att de inte förstår vad elektrikern säger.

Det är ingen i den här tråden som säger att du ska jobba gratis. tvärtom. Men de allra flesta elektriker uppskattar att hitta fler fel. eftersom man kan fakturera mera.
Sen verkar du hitta hemska kopplingar hela tiden. Kanske dags att hitta nya kunder. kanse såna kunder som bara vill att du ska byta batteri i ringklockan. Då slipper du hitta hemska saker. Alla har vi rätt att göra våra egna tolkningar. Men det känns som att du överdriver ditt ansvar. samt det gråtande om att du får mer jobb. Där är du nog den första egen företagare som inte vill ha extra jobb
 
Ok, jag håller inte ditt snack så högt. Du snackar så mycket skit! Jag har tagit upp något exempel om att det nästan alltid är brister och du kan då helt enkelt bedöma att jag ska byta batterier i ringklockor?! Ut o jobba själv mot kinder som aldrig tycker en elfaktura är rolig att betala. Liten som stor sen har jag ESV i andra änden o regering med kundskyddande lagar som drar åt set hållet och där i mitten ska jag kryssa mig fram och göra alla rätt och sen ska jag lämna nöjd kund trots att de troligen inte gjort ett dyft enligt sitt ansvar över sin elanläggning. Du får gissa min åsikt om dig, ha en fin dag.😎
P.s. Min besiktning innehöll vvs ej el. Och du har inte koll, en tyckare helt enkelt!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.