H Hybro skrev:
Har det i vart fall gött o varmt
Det är det här också men jag har -1,5 ute och mellan 19 och 22° inne nu. Jag har inte vägt veden men tror inte att jag behöver 10kg ved för att hålla mina 119m2 behagligt varma detta dygn, det räcker bra med en vedkorg om jag tar in bra energirik björk eller rönnved ved men jag har tagit in 2 korgar sågytor och det räcker mer än ett dygn.
 
F
B Boende45 skrev:
Priserna på elmarknaden har i det tysta rusat senaste veckan!

Elpriset för November som alldeles nyligen såg ut att bli lika lågt som tidigare under hösten blir nu en kalldusch med räkningsbetalning lagom till nyår.

Bild visar priset för SE1, billigaste elområdet i norra Sverige, för november.

Ni har väl sett över ert värmesystem?
Skärmavbild av E.ON webbsida med elpriser i Sverige för november, sorterade efter region.
70 öre är väl inte så farligt? Åtminstone är det mer jämnt mellan områdena nu. Fortfarande inte aktuellt att börja elda med vår dyrköpta ved, då måste vi upp i 5kr nånstans.Ligger på 20-30kwh förbrukning per dag för våra 120 kvadrat med luftvatten vp och 21 grader inne.

Skärmavbild av elförbrukning i november, daglig data, jämförelse med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F
D Dilato skrev:
Det är helt sjukt att var och en individ ska behöva ha ett energilager hemma, sånt borde väl kunna ske mycket effektivare centralt...typ en dammanläggning med vatten som producerar el vid behov till ett vettigt pris 🤔
Jag håller med. Tycker det är lite vansinne med solceller, batterier etc för vanliga hushåll.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Elprischocken brukar komma strax före snösmockan och biter i pungen-kylan 😉
Och därimellan kommer nakenchoken
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
[bild]
70 öre är väl inte så farligt? Åtminstone är det mer jämnt mellan områdena nu. Fortfarande inte aktuellt att börja elda med vår dyrköpta ved, då måste vi upp i 5kr nånstans.Ligger på 20-30kwh förbrukning per dag för våra 120 kvadrat med luftvatten vp och 21 grader inne.

[bild]
Lite off topic, men vilka andra varor pratar du pris utan moms? Ost? Bensin?

Så moms, påslag, sen är det ett rakt medel så lär ju bli lite högre ändå, och sen elöverföring. Inte så farligt. Absolut. Kan bli mycket värre.
Och långsamt kokas grodan. ;)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Bortsett från uppvärmning då som man ogärna blir periodare på
Det finns 2 toppar , morgon och kväll... enbart att pausa värmen under dessa timmarna skulle göra underverk och skillnaden skulle inte märkas.
Än mindre om vvb går på natten ( i typ 95% av fallen`)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Är det så konstigt? Jag förbrukar mellan 80-120kWh per dag, med LLVP och ett elelement, visserligen mycket kallare än -5, men jag skulle nog lätt ligga på 160-170 på direktverkande el
Jag tycker att 48kg ved är mycket för att värma knappt 128m2 vid -5°

Hur många kvm värmer du @Störstmjölken med 80-120kWh?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker att 48kg ved är mycket för att värma knappt 128m2 vid -5°

Hur många kvm värmer du @Störstmjölken med 80-120kWh?
113kvm, men kan nog reservera 20kWh till djuren i ladan,
Men hade jag haft enbart elelement hade jag lätt legat på 150 minst, men har ju inte heller 25 grader inne, det kanske han har, vem vet
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
113kvm, men kan nog reservera 20kWh till djuren i ladan,
Men hade jag haft enbart elelement hade jag lätt legat på 150 minst, men har ju inte heller 25 grader inne, det kanske han har, vem vet
Vid vilken utetemp?
 
F
O [old rusty] skrev:
Lite off topic, men vilka andra varor pratar du pris utan moms? Ost? Bensin?

Så moms, påslag, sen är det ett rakt medel så lär ju bli lite högre ändå, och sen elöverföring. Inte så farligt. Absolut. Kan bli mycket värre.
Och långsamt kokas grodan. ;)
Kollar man historiskt de senaste åren så ser inte 70 öre ut att vara särskilt högt?
Skärmdump på mobil; elprisstatistik i linjediagram; olika år jämförs; priser i öre per kWh; Vattenfall logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har ju givetvis andra avgifter höjts men det är ju oberoende elpriset.
 
  • Gilla
Kattmatare och 2 till
  • Laddar…
20 - 22 grader på sen morgon och sen kväll.
Däremellan typ 20 grader.

Det är nog en klen kamin jag har, men den strålar värme många timmar efter det att elden svalnat och spjället till skorstenen stängts.

Slutade elda i går kväll, för sotaren gjorde sitt kl 12 i dag. Då var kaminen handljummen.
Ca 18 grader i kåken vid tillfället.
Eldade upp en låda ved. Nu sen 18.00 har det varit dryga 20 grader, och kommer så att vara till morgonen... Visst en dipp på en grad eller så blir det väl.

Finns det nåt goare än att göra en fyr till morgonen, sitta vid bordet och äta mörasmål till skenet av lågorna. Och känna direktstrålningen från brasan?
Och snart är det 22 grader om jag vill.

Huset både är och känns levande med vedeldning. Trivsamt pyssel och oberoende av elprisernas svängningar. Minimal oro.
 
  • Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
20 - 22 grader på sen morgon och sen kväll.
Däremellan typ 20 grader.

Det är nog en klen kamin jag har, men den strålar värme många timmar efter det att elden svalnat och spjället till skorstenen stängts.

Slutade elda i går kväll, för sotaren gjorde sitt kl 12 i dag. Då var kaminen handljummen.
Ca 18 grader vid tillfället.
Eldade upp en låda ved. Nu sen 18.00 har det varit dryga 20 grader, och kommer så att vara till morgonen... Visst en dipp på en grad blir det väl.

Finns det nåt goare än att göra en fyr till morgonen, sitta vid bordet och äta mörasmål till skenet av lågorna. Och känna direktstrålningen från brasan?
Och snart är det 22 grader om jag vill.
När vi eldar blir det snabbt 26-30 grader i rummet och nästintill olidligt i 3-4 h tills tempen blir någorlunda normal igen.🤯 Och sen den fördömda röken. Grannen eldar dagarna i ända, lite trött på att konstant få in cancer rök i lungorna. 🤢
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan Eriksson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det finns 2 toppar , morgon och kväll... enbart att pausa värmen under dessa timmarna skulle göra underverk och skillnaden skulle inte märkas.
Än mindre om vvb går på natten ( i typ 95% av fallen`)
Du kan ju omöjligt ha belägg för att det inte gör någon skillnad för alla. Fastigheter har olika förutsättningar och bara för att det ev. fungerar för dig eller något du läst i något klimatmanifest så betyder det inte att alla kan hoppa på den uppvärminingskarusellen. Med en barnlek.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Attitudeswe
A Alexn72 skrev:
Det finns 2 toppar , morgon och kväll... enbart att pausa värmen under dessa timmarna skulle göra underverk och skillnaden skulle inte märkas.
Än mindre om vvb går på natten ( i typ 95% av fallen`)
Vvb finns väl i nån miljon hushåll och kan lagra upp till 10kWh energi (300L). Att börja tanka den efter elpriset kostar bara nån hundring att komma igång med.

Min VVB värms automatiskt till 42grader imorgon bitti och 63grader till 20:00 (pga den ovanliga prissättningen imorgon)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
20 - 22 grader på sen morgon och sen kväll.
Däremellan typ 20 grader.

Det är nog en klen kamin jag har, men den strålar värme många timmar efter det att elden svalnat och spjället till skorstenen stängts.

Slutade elda i går kväll, för sotaren gjorde sitt kl 12 i dag. Då var kaminen handljummen.
Ca 18 grader vid tillfället.
Eldade upp en låda ved. Nu sen 18.00 har det varit dryga 20 grader, och kommer så att vara till morgonen... Visst en dipp på en grad blir det väl.

Finns det nåt goare än att göra en fyr till morgonen, sitta vid bordet och äta mörasmål till skenet av lågorna. Och känna direktstrålningen från brasan?
Och snart är det 22 grader om jag vill.
Jag tror du har en utmärkt accumulerande eldstad,torr ved och minimalt beroende av el. Frågan är om du har nån isolering i kåken eller varför du bänner 48kg ved för att ha dina 20-22°
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.