Nissens Nissens skrev:
Men det verkar inte stämma. Alkoholkonsumtionen är högre nu än på 90-talet.

Hittade nedanstående graf på systembolagets hemsida.
Tack! Bra statistik. Jag hade alltså fel i frågan.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För egen del bor vi några hundra meter från havet, bara att ta på sig badrocken och gå ner till stranden på sommaren.
Betalade lika mycket för ett rejäl 70talsvilla på stor tomt här som vi skulle få betalat för ett litet 70tals radhus i Dalby.
Men är hade nog inte hamnat här om inte både jag och den bättre hälften har rötterna härifrån.

Som sagt, Staffanstorp har inte mycket mer än att det är "billigt". Hade man haft råd med mer hade man troligtvis bosatt sig i Lund, Malmö eller en mer havs- eller järnvägsnära ort.
Det händer i princip ingenting i Staffanstorp, du får köra till Lund för att uppleva nått.

Men om nu Staffanstorp är så tryggt, varför behöver de gated communities? 🤔
Troligtvis för att de kan om jag får gissa.

Jadu, jag kan tycka gated communities är rätt trist oavsett form.
I Trelleborg finns en BRF(norr om borgen) med det formatet, har haft kompisar som bott där och det har känts rätt ogästvänligt.
Oj, vågar du gå ner på stranden för att bada? Tänk om du blir rånad (obs! Ironi)!

Folk är så rädda för allt nuförtiden bara för att det skrivs mer om allt i sociala medier. Det är inte farligare för vanliga lagliga människor nu än på 70-talet. Gated communities behövs INTE och kommer bara spä på segregationen.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag anför att människor i årtusenden byggt murar, palissader och vallgravar runt sina bosättningar just för att det fungerar. Många muromgärdade städer har belägrats men klarat att stå emot anfallen.
Haha, du förväntar dig att vandalerna ska komma kutande i skinnkläder och du ska dricka din mjöd innaför murarna. För mycket lajvande? En gc på skånska slätten 2023 är inte som en medeltida stad. Samhället fungerar lite annorlunda. Jag tror inte de muromgärdade städerna var tomma under dagarna eftersom hela befolkningen var på jobben flera mil bort.
S schofres skrev:
. Kidsen kunde leka fritt på gårdarna och föräldrarna visste precis vilka som rörde sig där. Dessutom helt inbrottsfritt. Här (Sthlmsförort i radhus/villaområde) är det flera inbrott varje år, man vet inte när någon med ond avsikt vandrar bland lekplatserna osv... Har funderat på att dra igång ett GC själv.
Allvarlig talat är man så nojjig idag finns inget hopp om att du någonsin kommer att känna dig trygg. Mina barn leker ute på gårdar och har gått själv till kompisar och skola sedan 7 årsåldern. Tidigare såklart till grannar.

När du sitter i din gc med vakter, plank, vallgravar och krokodiler kommer du ändå överkonsumera media som gör dig räddare och räddare. Tillslut kommer någon, kanske från den här tråden, övertyga dig om att en palestinsk nationalistisk rörelse planerar terrorattacker på ditt safe space på skånska slätten.
 
  • Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är så sorgligt detta men jag tror att det kommer sälja som smör.

Och jag kan inte säga att jag själv hade tackat nej, tyvärr.
De får se till att hålla sig innanför stängslet sedan!
 
P
Ang butiks spåret på inlåst område så är väl lösningen med butik där du kan handla när du vill själv utan personal nästa steg. testas ju redan där man scannat kort/blivit medlem för att få ut nåt alls och det inte finns nån avlönad personal som jobbar kvällar nätter osv.. plötsligt kan några få personer driva flera små butiker och minimal risk för skadegörelse torde göra gated comuntiy till en bra kund så länge butiken kan anpassas till kundmängden. så måste antalet både personal och antal kunder kunna begränsas mer än vad som är möjligt med fysiska butiker med problem med rånrisk och inte få jobba själv och större antal anställda för att kunna hålla vettiga öppettider
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker ändå det är intressant att det var betydligt mer dödligt våld i Sverige på 90-talet än vad det är nu.
Ja men det är en annan typ nu. Om det inte kommit den nya typen hade vi haft väldigt låga siffror.
 
Nissens
P Pin skrev:
Ja men det är en annan typ nu. Om det inte kommit den nya typen hade vi haft väldigt låga siffror.
Nu är ju siffrorna betydligt lägre än på 90-talet. Och antagligen var det betydligt fler oskyldiga som strök med på den tiden än idag.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men det verkar inte stämma. Alkoholkonsumtionen är högre nu än på 90-talet.

Hittade nedanstående graf på systembolagets hemsida.
Den är lägre bland ungdomar.
Sedan köper man inte spriten på bolaget om man bor i Staffanstorp.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju siffrorna betydligt lägre än på 90-talet. Och antagligen var det betydligt fler oskyldiga som strök med på den tiden än idag.
Oskyldiga? Vem menar du förtjänar mördas på 90 talet eller idag?
 
Nissens
P Pin skrev:
Den är lägre bland ungdomar.
Sedan köper man inte spriten på bolaget om man bor i Staffanstorp.
Nä, men folk har i alla tider åkt på inköpsresor till Tyskland och Danmark för att köpa alkohol, så det är inget nytt i sig.

Antar att du har siffror som stöder det där om ungdomar?
 
RoTe
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den här texten var intressant, har missat detta.

[länk]
De missar ju fullständig det uppenbara. Ungdomarna sitter hemma och umgås online. Inte kul att supa själv. Dessutom spelar de online och då måste man vara snabb och inte full. (Jag vägrar sortera in e-sport under idrott som nämndes som skäl i artikeln)
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Det skulle varit underbart med villa i gated community, jag reser mycket, och kan vara borta 7-8 veckor på det mesta, är det gated, så är det man äger mer skyddad, det saknar jag med att inte bo kvar i lägenhet....
 
  • Gilla
schofres och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.