VA-panel med FALD tycker jag är en bra kompromiss. Krossar gamla plasmaskärmarna jag hade och är samtidigt minst hälften så dyra som OLED.
 
R RoAd skrev:
Det är liksom inte så mycket att argumentera här. OLED är en (bildmässigt) överlägsen teknik på nästan alla punkter jämfört med LCD.
Jag har inte argumenterat för att något annat är bättre än oled. Däremot låter det gärna som att oled är det enda som går att titta på och det är bara trams, även när man är kräsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Så har man kollat på Plasma i 15år så är det nästan ett krav med Oled då alltså 😅

Edit: Eller har de fått till såpass bra svärta på LCD på de 15åren att det iaf. motsvarar en Plasmas svärta?
Nej. Du kommer se att varenda medelklassapparat, oavsett teknik, kommer ge bättre bild i alla avseenden än din gamla plasma. Det går säkert att hitta något undantag men som princip är det sant.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej. Du kommer se att varenda medelklassapparat, oavsett teknik, kommer ge bättre bild i alla avseenden än din gamla plasma. Det går säkert att hitta något undantag men som princip är det sant.
Stämmer, jag var plasmakramare några år för länge. Man behöver inte köpa OLED för att bli nöjd.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inte argumenterat för att något annat är bättre än oled. Däremot låter det gärna som att oled är det enda som går att titta på och det är bara trams, även när man är kräsen.
Nej, det har väl aldrig sagts. Bara att skillnaden är påtaglig.
 
Rak fråga: funkar OLED i rikligt upplysta miljöer? Gamla plasmapaneler gjorde det definitivt inte, möjligt OLED är bättre men var ärliga här.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Rak fråga: funkar OLED i rikligt upplysta miljöer? Gamla plasmapaneler gjorde det definitivt inte, möjligt OLED är bättre men var ärliga här.
Har ingen plasma att jämföra med men vår 1 år gamla 65” LG C2 OLED är mycket vassare än vår gamla 47” LG LCD som kanske är 8-10 år gammal.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Rak fråga: funkar OLED i rikligt upplysta miljöer? Gamla plasmapaneler gjorde det definitivt inte, möjligt OLED är bättre men var ärliga här.
Vi hade en tidig lg 55" oled fram till för ca 2 år sen. Den var ganska ljussvag .Vi böt till en Neo qled 65" i samband med flytt och tycker nog det är bättre.
Skönt att slippa inbränning.
Och ställer man ner ljusstyrka och kontrast så det ser riktigt bra ut.
Och då är den ändå brightare.

Jag rekommenderar att se tv n i butik.
Kan vara tydliga skillnader som man inte kan läsa sig till.

Annars är rtings.com en bra källa.

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

Vill man nörda ner sig ordentligt finns det youtube hdtvtest

https://m.youtube.com/user/hdtvtest


lycka till med köpet!
 
F
…. Och på tal om pixelinbränning. Vår nya LG OLED vill köra pixelrengöring (eller nåt sånt) lite då och då. Exakt vad är det den gör då?
 
Kanske borde förtydliga att jag menar jag slipper oroa mig för inbränning.Med min OLED så jag tänkte på det ofta. men jag såg inga tecken. Vi tyckte nog den blev svagare i ljusstyrka över tid.
Minns inte säkert men tror den hette B1 eller nåt. Har nog hänt mkt med OLED sedan dess.

Jag uppskattar iaf ljusstyrkan från Neo Qleden, har tvn i vinkel till yttervägg ganska nära 2 m brett fönster som vetter åt söder.

Stillbilder saknar jag inget. fotboll går bra men slow panning shots kan jag se lite rörelseartefakter stutter eller judder eller vad det kallas
har inte så mkt blooming om jag har låg ljusstyrka, och då är den ändå ljusstarkare än min gamla.

Men ibland tittar jag längtande åt Oledskärmar för deras kvalitéer.
 
Redigerat:
A Auson skrev:
Kanske borde förtydliga att jag menar jag slipper oroa mig för inbränning.Med min OLED så jag tänkte på det ofta. men jag såg inga tecken. Vi tyckte nog den blev svagare över tid.
Minns inte säkert men tror den hette B1 eller nåt. Har nog hänt mkt med OLED sedan dess.

Jag uppskattar iaf ljusstyrkan från Neo Qleden, har tvn i vinkel till yttervägg ganska nära 2 m brett fönster som vetter åt söder.

stillbilder saknar jag inget. fotboll går bra men slow panning shots kan jag se lite rörelseartefakter stutter eller judder eller vad det kallas
har inte så mkt blooming om jag har låg ljusstyrka, och då är den ändå vassare än min gamla.

Men ibland tittar jag längtande åt Oledskärmar för deras kvaliteer.
och pixelgymnastiken har jag ingen aning om hur den funkar tyvärr
 
Bara så alla är medvetna om det , qled är lcd paneler, men Samsung som inte hade någon oled baserad teknik skapade ett ny term för att inte förlora kunder. (Lcd plus Quantum dot filter, nu när de har riktiga oled paneler med samma typ av filter heter de qd-oled)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Bokstäverna Q och O ser även väldigt lika ut i vissa teckensnitt, så det blir lättare att missta teknikerna för varandra.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bokstäverna Q och O ser även väldigt lika ut i vissa teckensnitt, så det blir lättare att missta teknikerna för varandra.
Och för den oinsatte kunden som har hört talas om att OLED är fantastiskt så går det fint att berätta för kunden att det är Samsungs ÄNNU senare teknik som dessutom är billigare! Har haft den diskussionen med några äldre bekanta som inte kunde förstå att QLED inte är en nyare och bättre variant av OLED :)
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och för den oinsatte kunden som har hört talas om att OLED är fantastiskt så går det fint att berätta för kunden att det är Samsungs ÄNNU senare teknik som dessutom är billigare! Har haft den diskussionen med några äldre bekanta som inte kunde förstå att QLED inte är en nyare och bättre variant av OLED :)
Snart kommer väl XLED och tar hela marknaden. Högre första bokstav är ju alltid bättre... 😉
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.