Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Det gamla med en meter per 10" är så passé som du är inne på.
Vi har max 4m och en 75", hade lätt gå med 10 eller 20" till.

113" i källaren och inga 10m där utan runt 4m mellan soffa och duk.
Det där har jag aldrig trott på. Kolla in vilken biosalong som helst så ser du att det inte stämmer.
 
R RoAd skrev:
Att du inte såg så stor skillnad på LED och OLED i butik är inte så konstigt, och om du ska titta på den i ett rum starkt upplyst av lysrör så var det ju bra att du provtittade i den miljön :)

Ska du däremot ha TVn i ett normalt vardagsrum så kommer OLED att vara totalt överlägsen i bildkvalitet.
Hur bra är då Samsungs Qled vs Oled, är den stora skillnaden OLeds styrka när det kommer till svärta?
 
  • Gilla
Auson
  • Laddar…
O
Hej!

Ett tips till er som kollar på ny tv (oavsett om det är oled eller ej) är att tvn bör ha är Dolby Vision. 4k är en sak, men Dolby Vision är nog det som gjort med för bildkvalitet på tvsidan sedan DVDn kom.

Är spelande viktigt så finns det också tv med 120 hz och VRR som kan göra er upplevelse bättre.

Philips och dess ambilight tycker jag är fantastiskt och har två tv med detta.

Lycka till med era inköp!
 
Redigerat:
O Ossian K Olsson skrev:
Hej!

Ett tips till er som kollar på ny tv (oavsett om det är oled eller ej) är att tvn bör ha är Dolby Atmos. 4k är en sak, men Dolby Atmos är nog det som gjort med för bildkvalitet på tvsidan sedan DVDn kom.

Är spelande viktigt så finns det också tv med 120 hz och VRR som kan göra er upplevelse bättre.

Philips och dess ambilight tycker jag är fantastiskt och har två tv med detta.

Lycka till med era inköp!
Hur påverkar Dolby Atmos bildkvaliteten?
Och när det gäller ljudkvaliteten, hur påverkas den om TS inte har separata atmoshögtalare?
 
O
P Pin skrev:
Hur påverkar Dolby Atmos bildkvaliteten?
Och när det gäller ljudkvaliteten, hur påverkas den om TS inte har separata atmoshögtalare?
Jag skrev fel (har ändrat nu) jag menar Dolby vision. Ibland skrivs det som ”Dolby Vision atmos”. Alltså Dolbys HDR-funktion.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R
Tokslut Tokslut skrev:
Hur bra är då Samsungs Qled vs Oled, är den stora skillnaden OLeds styrka när det kommer till svärta?
Enkelt kan man väl säga att oled saknar de största svagheterna LCD har (QLED är LCD med ett finare namn).

Svärtan är en eftersom varje individuell pixel producerar sitt eget ljus och därför kan vara helt tänd eller helt släckt. Ingen LCD-teknik kan det eftersom alla pixlar bara filtrerar bakgrundsbelysning.

En annan styrka är att betraktningsvinkeln är i stort sätt oändlig. Alla LCD-tekniker ger en sämre bild när man inte sitter rakt framför.

Sedan finns det (så klart) några nackdelar också, men de är små i sammanhanget.

https://www.rtings.com/tv/learn/qled-vs-oled-vs-led
 
R RoAd skrev:
Sedan finns det (så klart) några nackdelar också, men de är små i sammanhanget.
En ganska stor nackdel är priset.

Även en premium lcd är dyr när den blir lite större.

Tycker också att det är lätt att glömma bort att det går att få väldigt bra bild ur en icke oled. Väldigt bra. Dessutom.....kollade F1 i UHD imorse. Man funderade rätt lite på hur svart det svarta var.....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
O Ossian K Olsson skrev:
Ett tips till er som kollar på ny tv (oavsett om det är oled eller ej) är att tvn bör ha är Dolby Vision. 4k är en sak, men Dolby Vision är nog det som gjort med för bildkvalitet på tvsidan sedan DVDn kom.
Nah, det stora steget är förstås det från SDR till HDR. Alla HDR-standarder ger högre kontrast och större färgomfång, vilket är det stora hoppet upp i kvalitet. Dolby Vision är bara en variant av HDR.

Edit: Och alla 4K-TV idag (och sedan lång tid tillbaka) klarar HDR.
MathiasS MathiasS skrev:
En ganska stor nackdel är priset.

Även en premium lcd är dyr när den blir lite större.

Tycker också att det är lätt att glömma bort att det går att få väldigt bra bild ur en icke oled. Väldigt bra. Dessutom.....kollade F1 i UHD imorse. Man funderade rätt lite på hur svart det svarta var.....
Formel 1? Du menar en ljusstark bild med mycket färger? Det är inte i sådan video det är svårt att få "bra bild". Det är i mörka scener som "agnarna skiljs från vetet".

Varför tror du att det är "planet earth"-liknande videos som visas som demo på apparaterna i butikerna?

Det är liksom inte så mycket att argumentera här. OLED är en (bildmässigt) överlägsen teknik på nästan alla punkter jämfört med LCD.

Men visst, de är dyrare så det är väl helt enkelt en fråga om hur kräsen man är. Jag är kräsen :)
 
Redigerat:
Så har man kollat på Plasma i 15år så är det nästan ett krav med Oled då alltså 😅

Edit: Eller har de fått till såpass bra svärta på LCD på de 15åren att det iaf. motsvarar en Plasmas svärta?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Tokslut Tokslut skrev:
Så har man kollat på Plasma i 15år så är det nästan ett krav med Oled så alltså 😅

Edit: Eller har de fått till såpass bra svärta på LCD på de 15åren att det iaf. motsvarar en Plasmas svärta?
Ja.

Äh, du uppdaterade precis när jag svarade. På ditt tillägg svarar jag nej. Det har blivit bättre men de är fortfarande märkbart sämre än OLED.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
O
Tokslut Tokslut skrev:
Så har man kollat på Plasma i 15år så är det nästan ett krav med Oled så alltså 😅

Edit: Eller har de fått till såpass bra svärta på LCD på de 15åren att det iaf. motsvarar en Plasmas svärta?
För att generalisera så finns det bara riktigt bra OLEDs och det finns både värdelösa och riktigt bra LED-tvs.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Förstår jag det rätt att OLED är som gamla Plasma på steroider? Plasma hade ju sina kvaliteter men krävde mer eller mindre total mörkläggning.

Rummet jag tänker mig den nya skärmen i är väldigt ljust mestadels, därför fundersam på om OLED är rätta valet i detta fall.

Ursäkta min lathet jag har ännu inte dragit mig iväg på div demo-rum hos handlarna för att insupa dessa skillnader hands-on, med egna ögon.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
En ganska stor nackdel är priset.

Även en premium lcd är dyr när den blir lite större.

Tycker också att det är lätt att glömma bort att det går att få väldigt bra bild ur en icke oled. Väldigt bra. Dessutom.....kollade F1 i UHD imorse. Man funderade rätt lite på hur svart det svarta var.....
Du kanske inte skall dra precis alla slutsatser baserade på en transatlantisk sport live-sändning. Sen så var loppet rätt underhållande med så just svärtan var kanske inte det första man tänkte på.
 
D
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår jag det rätt att OLED är som gamla Plasma på steroider? Plasma hade ju sina kvaliteter men krävde mer eller mindre total mörkläggning.

Rummet jag tänker mig den nya skärmen i är väldigt ljust mestadels, därför fundersam på om OLED är rätta valet i detta fall.

Ursäkta min lathet jag har ännu inte dragit mig iväg på div demo-rum hos handlarna för att insupa dessa skillnader hands-on, med egna ögon.
Mina halvgamla kunskaper:

Jag har undvikit OLED just för inbränningsrisken. Detta blev också ett enkelt val då vi köpte 75-tummarn (LCD) från Samsung för c'a tre år sen -- Samsung hade inte OLED. Jag föreslår också att man läser flera tester och sen går och tittar på de tilltänkta apparaternas bild i butik och då ska man se på TV-utsändning samt de appar man tänkt sig använda, t ex SVTplay, inte firmans skrytvideo. Jag gjorde det lätt för mig när vi köpte. Jag läste en TV-tidnings lista över världens 10 bästa TV-apparater. De som låg på plats 1-5 kostade 150-300k. På plats 6 eller 7 fanns den Samsung som jag köpte för 24k. Jag har alltid varit svag för Samsung eftersom de åtminstone förr var en av ganska få TV-tillverkare som tillverkade sina LCD-skärmar själva. Det var rätt många som köpte in generiska kina-LCD:er och bara satte på elektronik och logga utanpå.
 
  • Gilla
Auson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du kanske inte skall dra precis alla slutsatser baserade på en transatlantisk sport live-sändning
Det är kanske rimligt att anta att jag inte drar alla slutsatser efter en sändning från imorse heller, även om jag tog det som exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.