makhno_ makhno_ skrev:
Det kallas seniorboende och är en annan sak.
Nej, det kan vara en kombo.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
RoTe
H HenrikHuslöse skrev:
Så du tycker inte att alla barn ska vara trygga? Du är så ängslig att du gör logiska kullerbyttor.
Hur i hela friden kan du tolka det JAG skrev så?
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
"Medelklass svennars" största problem är deras barns trygghet och det är inte att dom riskerar skjutas utan det handlar om rån/misshandel i olika kombinationer och med olika vapen, samt sexualbrott.
Ja, just i Stockholm börjar det ju blir rejält irriterade känslor i den bekväma medelklassen över att deras barn löper en rätt påtaglig risk att bli rånade av ungdomsgäng. Inte blir det bättre av att enstaka exempel som t ex de makabra övergreppen på en begravningsplats i Solna. Plus de galna gängkrigen som krydda på apokalypsstämningen.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, just i Stockholm börjar det ju blir rejält irriterade känslor i den bekväma medelklassen över att deras barn löper en rätt påtaglig risk att bli rånade av ungdomsgäng. Inte blir det bättre av att enstaka exempel som t ex de makabra övergreppen på en begravningsplats i Solna. Plus de galna gängkrigen som krydda på apokalypsstämningen.
Fast lärde vi oss inte för bara några inlägg sedan att den känslan bara är rasism? Det är rätt svårt att hänga med i känslosvallet i den här tråden.
 
  • Gilla
PDG77 och 7 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Nej det är det inte. Då skulle Staffanstorp aldrig satsa på ett sådant projekt.
Vilka Staffanstorps politiker tänkt sig som intressenter och vilka som är intresserade inte nödvändigtvis samma sak.

Jag vandrade en gång runt i Paris ytterområden och kom till ett riktigt fint nybyggt område. Det intressanta var att de boende var svarta fransmän. Framgångsrika personer vill inte bo i ett ghetto, oavsett bakgrund och etnicitet. Vi ser samma utveckling i Sverige bland framgångsrika personer.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Men det är ju bara läsa artikeln

”– Vi pratade faktiskt om det precis: Här i Staffanstorp cyklar och går barn till skolan på egen hand. I Malmö där jag jobbar skjutsar kolleger sina barn i bil, säger Linnea Tornberg som jobbar som advokat.”

I det området jag bor i i Malmö cyklar och går barn till sina skolor. Men det mest vanliga med de som tvingas flytta till Staffanstorp är att de måste hela tiden förklara hur dåligt Malmö är och hur bra deras nya boende är.

Sen går det 5 år och de har råd att flytta tillbaka till Malmö..
Har man barn i skolålder så är Malmö inget alternativ för många. Där tror jag en stor del av Staffanstorp's kommun attraktionskraft ligger.
 
  • Gilla
tjalol och 12 till
  • Laddar…
O
P PåLandet skrev:
Har man barn i skolålder så är Malmö inget alternativ för många. Där tror jag en stor del av Staffanstorp's kommun attraktionskraft ligger.
Jodå. Malmö är ett bra alternativ för många med barn i skolåldern. Mig inkluderat. Malmö är inte homogent utan det finns många ”städer i staden” och det är inte så att alla barn växer upp på Drottninggatan direkt.

Det är inte heller bara guld i förortskommunerna. Lomma har problem att de har för få barn som föds och växer upp där så de måste stänga skolor.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är rätt svårt att hänga med i känslosvallet i den här tråden.
DN är skickliga på att välja ämnen som engagerar... Och det verkar den där kommunpolitikern i Staffanstorp också vara.
 
  • Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, just i Stockholm börjar det ju blir rejält irriterade känslor i den bekväma medelklassen över att deras barn löper en rätt påtaglig risk att bli rånade av ungdomsgäng.
Jag har inte sett statistik på att folk är oroliga över sina barn men ungdomsrånen har så vitt jag förstår ökat under ganska många år. Jag ser till att mina barn inte har mobilen synlig när de är ute själva i tex. kollektivtrafiken och förbereder dem på andra sätt.

Jag vet inte varför rånen ökat men ser det som troligt att mobiler är en stor del. En unge för 30 år sedan gick inte runt med prylar för flera tusen i fickorna. Det enda man kunde blir rånad på var veckopengen i det sällsynta fall att man hade den med sig.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Nej det tror jag inte. Inte ens i USA som har bland världens räddaste folk (med mer fog än här) är det en majoritet som vill bo gated. Svenskar i gemen är inte fullt så blåsta. Det är bara en mindre grupp som gillar, och har som identitet, att vara rädd. Att välja gated community är att säga offentligt att man är skiträdd så det gör man bara om man är helt inne i rädslobubblan. Skjutningar och dödsfall i arbetet ligger på samma nivå och gated community skyddar inte mot det senare. Samma gäller för massa annat. Gated är nonsens och skyddar inte mot något verkligt.
Det är inte ovanligt bland stockholmare att man vaknat av ett bombdåd eller varit i närheten av en avrättning. Mildare varianter är rån, misshandel eller bara att tvingas kyssa någons skor. Ta dessutom i beaktande att detta våld bara är toppen av en pyramid som löper genom hela samhället och som i botten är grundad av en hierarkiklättring i form av hot och förakt gentemot de som går att trycka ner utan att riskera att få något motstånd. Vanliga verbala uttryck för detta förakt är "vitt skräp" och "svenne", skällsord som i många sammanhang blivit accepterade idag.

Det är naturligt att folk söker nya alternativ för att låta sina barn växa upp i en miljö där de blir respekterade och omtyckta av sin omgivning, där de får höra att de är värdefulla och bra.

Sedan finns det de som relativiserar utvecklingen och kallar folk invektiv samt pekar på statistik och hävdar hur liten risken är att man sprängs i bitar, och det kan de få fortsätta göra. Jag tror att de missat hela poängen, men önskar dem innerligen allt väl.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
hannixx och 26 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jodå. Malmö är ett bra alternativ för många med barn i skolåldern. Mig inkluderat. Malmö är inte homogent utan det finns många ”städer i staden” och det är inte så att alla barn växer upp på Drottninggatan direkt.

Det är inte heller bara guld i förortskommunerna. Lomma har problem att de har för få barn som föds och växer upp där så de måste stänga skolor.
Fast det är en hel del Malmöbor som väljer att lämna när de får barn då de inte vill att de växer upp i Malmö. Det står dessutom i en av artiklarna att Malmöbor flyttar ju till Staffanstorp. Det är väl dels för det är billigare och dels för att det är mindre skit.
Var i något hus som är mot Rosengård och just det huset med lägenheter hade höga järnstaket runt sig med porttelefon utanför deras gård. Det finns ju någon anledning att de låser in sig.

Här i norra skåne står vi och velar för skolval, vår lokala skola är så förstörd pga dåliga lärare och "lågklassen" så att vi som vill ha ordning och reda verkar vilja ha bort våra ungar. Många väljer de privata skolorna som har just lite mer ordning och reda.
Mobbingen och våldet är nere i lågstadiet. Det var åtminstone bara i högstadiet när jag gick där 99-01, och lärare som tog i eleverna =)
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
O
R Rkarlsson skrev:
Fast det är en hel del Malmöbor som väljer att lämna när de får barn då de inte vill att de växer upp i Malmö. Det står dessutom i en av artiklarna att Malmöbor flyttar ju till Staffanstorp. Det är väl dels för det är billigare och dels för att det är mindre skit.
Var i något hus som är mot Rosengård och just det huset med lägenheter hade höga järnstaket runt sig med porttelefon utanför deras gård. Det finns ju någon anledning att de låser in sig.

Här i norra skåne står vi och velar för skolval, vår lokala skola är så förstörd pga dåliga lärare och "lågklassen" så att vi som vill ha ordning och reda verkar vilja ha bort våra ungar. Många väljer de privata skolorna som har just lite mer ordning och reda.
Mobbingen och våldet är nere i lågstadiet. Det var åtminstone bara i högstadiet när jag gick där 99-01, och lärare som tog i eleverna =)
Är det verkligen mindre skit eller är det upplevelsen bara?

Om det borde vara så att det är mindre skit ju längre bort från Malmö man kommer borde ju du ha det toppen. Men det verkar inte vara så.

Men man märker att den här frågan är precis likdan som mycket annat idag. Det är så polariserat att om man tycker det är löjligt att Staffanstorp bygget grindområde är det lika med att man tycker det är okej med gangstervåld och personrån.

Inte det att man tycker det våldet är avskyvärt men att ett grindområdet inte kommer hjälpa mot det. För skulle det vara så, då skulle det aldrig vara några attacker mot hus som varken har larm eller stängsel runt sig.
 
  • Gilla
electropura och 4 till
  • Laddar…
KKJ KKJ skrev:
Det är inte ovanligt bland stockholmare att man vaknat av ett bombdåd eller varit i närheten av en avrättning.
Det har skett oräknerliga mord nära mig. Insatsstyrkan har postat upp på min infart och kutat runt i buskarma med lasersikten. Det är sorgligt.
KKJ KKJ skrev:
Vanliga verbala uttryck för detta förakt är "vitt skräp" och "svenne",
"Vitt skräp" är en vidrig USA-term och jag har bara sett det användas av folk som kan tänka sig bo i Staffanstorp. Mest för att skapa avstånd mellan sin egen framgång och folk som lever annorlunda. Svenne använder jag gärna och anser inte att det har liknande problem. För många är jag själv en extrem svenne och det ger jag dem rätt i!

Trots ovan växer mina barn absolut upp i en bra omgivning men jag hoppas att våldet får ett slut.
 
  • Gilla
  • Ledsen
electropura och 3 till
  • Laddar…
Svensk artikel om Staffanstorps förslag till murade bostadsområden för trygghet, två män i kostymer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker det är stor humor att även oppositionsborgarrådet kör med NIMBY.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Är det verkligen mindre skit eller är det upplevelsen bara?

Om det borde vara så att det är mindre skit ju längre bort från Malmö man kommer borde ju du ha det toppen. Men det verkar inte vara så.

Men man märker att den här frågan är precis likdan som mycket annat idag. Det är så polariserat att om man tycker det är löjligt att Staffanstorp bygget grindområde är det lika med att man tycker det är okej med gangstervåld och personrån.

Inte det att man tycker det våldet är avskyvärt men att ett grindområdet inte kommer hjälpa mot det. För skulle det vara så, då skulle det aldrig vara några attacker mot hus som varken har larm eller stängsel runt sig.
Dessa Malmöbor som kommit hit upplever ju att det är lugnare, annars hade de väl flyttat tillbaka.
De problemen vi har här uppe är av en annan genre, men det blir politiskt utav bara den om man ska ta upp det. Inte så mycket våld i sig, utan mer mobbing och utanförskap. Malmöbor står en del för utanförskapet själva :p

Malmö var ju inte så riktigt tryggt redan på 90 talet, brorsan bodde en period i Malmö då.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.