H HenrikHuslöse skrev:
Varför ska laglydiga behöva låsa in sig i bakom murar? Borde man inte låsa in buset istället eller ändra lagstiftningen så att man kan eliminera de som inte kan visa att de bidrar till samhället?
De e fullt sedan länge. Nya fängelsehålor planeras….
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Varför ska laglydiga behöva låsa in sig i bakom murar? Borde man inte låsa in buset istället eller ändra lagstiftningen så att man kan eliminera de som inte kan visa att de bidrar till samhället?
Helt med dig… men tyvärr är det lite sent nu, kanske går att vända men då pratar vi om långt fram i tiden😢
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
dalldalldall och 7 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jo, men ska man bo bredvid kusten är det inte billigt längre, och bor man ett par hundra meter in är väl den enda fördelen men får av att bo nära kusten att det blåser och är jävligt och att bilen rostar snabbare.
Sen ligger ju Trelleborg på fel sida om, enda inom rimligt pendlingsavstånd är ju Malmö. Bjärred eller Lomma så finns det både kust och pendlingsavstånd till Malmö, Lund och Helsingborg.
Så kan se attraktiviteten i Staffanstorp, om man ändå inte var på jakt efter kustboende så är det en trygg liten småhusoas för medelklassen där båda pendlar till Malmö/Lund till tjänstemannajobb eller inom vården, finns nog en hel del hantverkare också är mitt intryck.
Så jag tror nog det är ett vettigt projekt för dem, Staffanstorps attraktivitet ligger i trygghet.
Sen håller jag med ovan, var är skillnaden mellan ett Gated community i Staffanstorp jämfört med tex Lugnet i Malmö, med bostadsrätter med låsta grindar in till de gemensamma gårdarna? Alla klassiska kvarter med innergårdar låsta för allmänheten?
För egen del bor vi några hundra meter från havet, bara att ta på sig badrocken och gå ner till stranden på sommaren.
Betalade lika mycket för ett rejäl 70talsvilla på stor tomt här som vi skulle få betalat för ett litet 70tals radhus i Dalby.
Men är hade nog inte hamnat här om inte både jag och den bättre hälften har rötterna härifrån.

Som sagt, Staffanstorp har inte mycket mer än att det är "billigt". Hade man haft råd med mer hade man troligtvis bosatt sig i Lund, Malmö eller en mer havs- eller järnvägsnära ort.
Det händer i princip ingenting i Staffanstorp, du får köra till Lund för att uppleva nått.

Men om nu Staffanstorp är så tryggt, varför behöver de gated communities? 🤔
Troligtvis för att de kan om jag får gissa.

Jadu, jag kan tycka gated communities är rätt trist oavsett form.
I Trelleborg finns en BRF(norr om borgen) med det formatet, har haft kompisar som bott där och det har känts rätt ogästvänligt.
 
  • Gilla
electropura och 6 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De e fullt sedan länge. Nya fängelsehålor planeras….
Problemet är någ att vi aldrig i Sverige med svensk standard hinner med o bygga tillräckligt många, då dom rekryterar så oerhört effektivt…
 
  • Gilla
MrsBlaise och 3 till
  • Laddar…
O
Inte heller jag är förvånad att det är i Staffanstorp. En liten WT-kommun vars enda fördel är läget då de seglar med i Lund och Malmös framgångar. Styrs av en galen M-politiker som har någon form av lillebrorssyndrom då han inte lyckas lika bra som sin storebror.

Men dessa villor kommer säkert säljas till ”nyrika” likandetänkande. De som brukar flytta till Staffanstorp är de som inte har råd att bo kvar i Malmö/Lund.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
erik_83 och 12 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Problemet är någ att vi aldrig i Sverige med svensk standard hinner med o bygga tillräckligt många, då dom rekryterar så oerhört effektivt…
Det gick jättefort att bygga Gulag. Skicka buset att bygga arbetsläger åt sig själva i lappland. Överlever mer än hälften tre månader så är villkoren inte tillräckligt hårda.

I Sovjet skickade man folk till Gulag för att de misstänktes ha stulit en påse potatis. Vi kan vara generösa och vänta tills de faktiskt dömts innan vi skickar dem.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
tobbe9012 och 12 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Om man skulle bygga mur runt Malmö?

Det gick jättefort att bygga Gulag. Skicka buset att bygga arbetsläger åt sig själva i lappland. Överlever mer än hälften tre månader så är villkoren inte tillräckligt hårda.

I Sovjet skickade man folk till Gulag för att de misstänktes ha stulit en påse potatis. Vi kan vara generösa och vänta tills de faktiskt dömts innan vi skickar dem.
Det var snällt o vänta😂
 
  • Gilla
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Jo, men ska man bo bredvid kusten är det inte billigt längre, och bor man ett par hundra meter in är väl den enda fördelen men får av att bo nära kusten att det blåser och är jävligt och att bilen rostar snabbare.
Sen ligger ju Trelleborg på fel sida om, enda inom rimligt pendlingsavstånd är ju Malmö. Bjärred eller Lomma så finns det både kust och pendlingsavstånd till Malmö, Lund och Helsingborg.
Så kan se attraktiviteten i Staffanstorp, om man ändå inte var på jakt efter kustboende så är det en trygg liten småhusoas för medelklassen där båda pendlar till Malmö/Lund till tjänstemannajobb eller inom vården, finns nog en hel del hantverkare också är mitt intryck.
Så jag tror nog det är ett vettigt projekt för dem, Staffanstorps attraktivitet ligger i trygghet.
Sen håller jag med ovan, var är skillnaden mellan ett Gated community i Staffanstorp jämfört med tex Lugnet i Malmö, med bostadsrätter med låsta grindar in till de gemensamma gårdarna? Alla klassiska kvarter med innergårdar låsta för allmänheten?
Var och promenerade i Bjärred eller Lomma förra helgen. Det kändes som bra öde orter i november. Tomma hus och lägenheter. Inte som riktiga levande samhällen. Mest sommarboende för pensionärer där vid kusten?
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var och promenerade i Bjärred eller Lomma förra helgen. Det kändes som bra öde orter i november. Tomma hus och lägenheter. Inte som riktiga levande samhällen. Mest sommarboende för pensionärer där vid kusten?
Jag skulle inte säga att de är sommarboende för pensionärer. Både Lomma och Bjärred upplever jag har en inflytt av människor i 30-40 års åldern som köper villor av personer i 60-70 års åldern och de flyttar sedan in till Malmö och lägenhet.

Sen är båda de orterna ”sömniga” närorter till Malmö och Lund där det inte händer så mycket mellan sep-april. Med det sagt skulle jag säga att Limhamn i Malmö är ungefär likadant. Eller kanske till och med 90% av alla svenska städer under samma period.

Den stora skillnaden mellan Lomma och Staffanstorp är dock hur kommunerna och deras ledning för sig och handlar.

Edit: Sen kan man säga att båda de kommunerna hade haft det tufft om man skattade i den kommunen man arbetade i. Båda kommunerna hade haft skatter på 80-90% och vi i Malmö hade inte behövt det dåliga rykte vi har.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
makhno_ makhno_ skrev:
Staffanstorp, vilka töntar! De håller ju hela tiden på med löjlig signalering. Är det inte det ena så är det det andra. Mediakåtare kommun får man leta efter.

De har ju redan försökt skapa sin etnokommun och hävdat vilket otrolig "trygghet" som råder. Som påpekas ovan är det ju skitkul att de då går vidare och bygger gated communities inom trygghetskommunen*. Fattar de inte hur de undergräver sin egen story. Givetvis ser inte den tänkta målgruppen det så eftersom de bara vill ha *mer* "trygghet". Ett behov som för vissa töntar inte har någon gräns.

Antar att många sett nya statistiken där alla true crime knarkade, "altmedia" konsumenter är övertygade att det är jätteotryggt någon odefinerad annanstans men rätt ok hemma.

ipsos
[länk]

*läs rassekommunen
Men det är ju bara läsa artikeln

”– Vi pratade faktiskt om det precis: Här i Staffanstorp cyklar och går barn till skolan på egen hand. I Malmö där jag jobbar skjutsar kolleger sina barn i bil, säger Linnea Tornberg som jobbar som advokat.”

I det området jag bor i i Malmö cyklar och går barn till sina skolor. Men det mest vanliga med de som tvingas flytta till Staffanstorp är att de måste hela tiden förklara hur dåligt Malmö är och hur bra deras nya boende är.

Sen går det 5 år och de har råd att flytta tillbaka till Malmö..
 
  • Gilla
electropura och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Staffanstorp, vilka töntar! De håller ju hela tiden på med löjlig signalering. Är det inte det ena så är det det andra. Mediakåtare kommun får man leta efter.

De har ju redan försökt skapa sin etnokommun och hävdat vilket otrolig "trygghet" som råder. Som påpekas ovan är det ju skitkul att de då går vidare och bygger gated communities inom trygghetskommunen*. Fattar de inte hur de undergräver sin egen story. Givetvis ser inte den tänkta målgruppen det så eftersom de bara vill ha *mer* "trygghet". Ett behov som för vissa töntar inte har någon gräns.

Antar att många sett nya statistiken där alla true crime knarkade, "altmedia" konsumenter är övertygade att det är jätteotryggt någon odefinerad annanstans men rätt ok hemma.

ipsos
[länk]

*läs rassekommunen
Det är inget rasistiskt med att önska trygghet. Strävan efter trygghet är grunden till att människan sedan stenåldern byggt byar och bosatt sig i grottor. Du är orolig själv och försöker gömma det bakom en fasad av "jag är inte rädd". En helt naturlig försvarsreaktion, men din rädsla lyser igenom.
 
  • Gilla
  • Haha
PjotrHof och 31 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De e fullt sedan länge. Nya fängelsehålor planeras….
I Staffanstorp.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast lokal butik i ett låst område lär det nog inte blir tal om utifrån ekonomiska realiteter. Just konceptet lokal butik bär sig ju inte ens i öppna områden så snart får alla vänja sig vid att beställa i en app.
En självservice butik hade funkat i ett låst samhälle. Finns exempel på det redan i Sverige där i princip bara folk som bor i området handlar, fattas bara grindar så är ett här likt gated community.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
En självservice butik hade funkat i ett låst samhälle. Finns exempel på det redan i Sverige där i princip bara folk som bor i området handlar, fattas bara grindar så är ett här likt gated community.
Haha, ja vi har testat här i trakten. Det gick inte så bra.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, ja vi har testat här i trakten. Det gick inte så bra.
Den jag tänker på ska bygga om och bli större tyckte jag jag såg i veckan. Nu finns det förvisso privatskola i området och dagis. Sen är det bara lägenheter och radhus.
Ett riktigt gräddhyllanområde. Speciellt de nybyggda :)

Grindar fanns förr när det var ett regemente.

Gissningsvis så är det i för sig väldigt blått där ute med.
Men hade inte suttit helt fel med tanke på hur mycket luffare det finns. Staffanstorp med sonesson i spetsen vet vi dock att det handlar inte om just luffarna han vill stänga ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.