Claes Sörmland
DN rapporterar idag att Staffanstorps kommun planerar två gated communities tillsammans med markägaren Kilenkrysset AB. Någon som vet något mer om detta? Hur ser detaljplanering ut?

Skiljer sig detta från stora slutna innergårdar med lås på dörrarna som är vanligt i t ex Stockholm? Är det ett större område som blir låst?

Bakom lås och bom ligger också DNs artikel i frågan:
https://www.dn.se/sverige/staffanstorp-planerar-for-gated-communities-i-gangvaldets-tid/
 
  • Gilla
blackpainter och 11 till
  • Laddar…
Det är så sorgligt detta men jag tror att det kommer sälja som smör.

Och jag kan inte säga att jag själv hade tackat nej, tyvärr.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Grod4n och 33 till
  • Laddar…
Gissar att man kan gå till lokala butiken utan att bli rånad låter som rena drömmen när man blir gammal och inte kan försvara sig..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Grod4n och 46 till
  • Laddar…
Hade gärna haft det så. Men bott helt själv =) Utan andra granna i det inhägnade området. =)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lilllen och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Gissar att man kan gå till lokala butiken utan att bli rånad låter som rena drömmen när man blir gammal och inte kan försvara sig..
Fast lokal butik i ett låst område lär det nog inte blir tal om utifrån ekonomiska realiteter. Just konceptet lokal butik bär sig ju inte ens i öppna områden så snart får alla vänja sig vid att beställa i en app.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 12 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Gissar att man kan gå till lokala butiken utan att bli rånad låter som rena drömmen när man blir gammal och inte kan försvara sig..
Är det mer än bara bostadshus innanför? Affärer och annan "service" ?
 
R
T TheGame skrev:
Är det mer än bara bostadshus innanför? Affärer och annan "service" ?
Affärer tror jag inte bär sig innanför låsta grindar…
 
  • Gilla
Marsl och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Affärer tror jag inte bär sig innanför låsta grindar…
Små affärer bär sig ingenstans idag om de inte sysslar med olagligheter eller är hobby. Typ.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Just4fun och 5 till
  • Laddar…
Varför förvånar det mig inte alls att det är Staffanstorp, en kommun vars enda dragningskraft är lite längre skatt och billigare hus än Lund.
Styrs dessutom av NIMBY-moderater.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 28 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför förvånar det mig inte alls att det är Staffanstorp, en kommun vars enda dragningskraft är lite längre skatt och billigare hus än Lund.
Styrs dessutom av NIMBY-moderater.
Cykelavstånd till både Malmö och Lund är väl inte att förakta heller (cykelpendling med dusch dvs), annars är det väl just tryggheten och är det är mindre, så är ganska on-brand på det sättet tycker jag. Lite som en light version av Vellinge, fast med bättre kommunikationer
 
  • Gilla
Grod4n och 14 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Cykelavstånd till både Malmö och Lund är väl inte att förakta heller (cykelpendling med dusch dvs), annars är det väl just tryggheten och är det är mindre, så är ganska on-brand på det sättet tycker jag. Lite som en light version av Vellinge, fast med bättre kommunikationer
Precis, billigare hus än Lund 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Razmataz och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, billigare hus än Lund 😉
Vi som bor i Trelleborg ska nog dock inte kasta sten i glashus 😁
 
  • Älska
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vi som bor i Trelleborg ska nog dock inte kasta sten i glashus 😁
Trelleborg har iaf kust, och för egen del familj.
Staffanstorp har... Ööööh.... Ja nära till jobbet om jag fortfarande jobbat i Lund. 😅
 
  • Gilla
johan.ha
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Trelleborg har iaf kust, och för egen del familj.
Staffanstorp har... Ööööh.... Ja nära till jobbet om jag fortfarande jobbat i Lund. 😅
Jo, men ska man bo bredvid kusten är det inte billigt längre, och bor man ett par hundra meter in är väl den enda fördelen men får av att bo nära kusten att det blåser och är jävligt och att bilen rostar snabbare.
Sen ligger ju Trelleborg på fel sida om, enda inom rimligt pendlingsavstånd är ju Malmö. Bjärred eller Lomma så finns det både kust och pendlingsavstånd till Malmö, Lund och Helsingborg.
Så kan se attraktiviteten i Staffanstorp, om man ändå inte var på jakt efter kustboende så är det en trygg liten småhusoas för medelklassen där båda pendlar till Malmö/Lund till tjänstemannajobb eller inom vården, finns nog en hel del hantverkare också är mitt intryck.
Så jag tror nog det är ett vettigt projekt för dem, Staffanstorps attraktivitet ligger i trygghet.
Sen håller jag med ovan, var är skillnaden mellan ett Gated community i Staffanstorp jämfört med tex Lugnet i Malmö, med bostadsrätter med låsta grindar in till de gemensamma gårdarna? Alla klassiska kvarter med innergårdar låsta för allmänheten?
 
  • Gilla
blackpainter och 6 till
  • Laddar…
Varför ska laglydiga behöva låsa in sig i bakom murar? Borde man inte låsa in buset istället eller ändra lagstiftningen så att man kan eliminera de som inte kan visa att de bidrar till samhället?
 
  • Gilla
  • Älska
heimlaga och 45 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.