Hejsan,
Jag hade en elektriker hemma för elinstallation av värmepump och i samband med detta frågade jag ifall det är ok att säkra upp 6A till 10A för VVB. Detta pågrund av att ja märkt att säkringarna blir väldigt varma och ibland går (VVB Nibe på 3 kW tvåfas).
Eftersom dessa säkringar går ut på 1.5 mm2 från elcentral var det "heelt lugnt" att säkra upp till 10A. Inga följdfrågor.
Sagt och gjort nya passdelar till en rimlig peng, gott! Men nu när jag läser på forumet kan det finnas en anledning till att den låg på 6A kopplat till utlösningsvillkor.
Borde elektrikern gjort något mer (ex impedansmätning) än bara konstatera att den ligger på 1.5 mm2?
Jag kan notera att sladdarna måste vara skarvade någonstans på vägen då de skiftar i färg men enligt elcentralens dokumentation ligger enbart VVB på dessa grupper. Huset är från 1975 och VVB är NIBE ER56Cu-300.
Mvh,
Jakob
Jag hade en elektriker hemma för elinstallation av värmepump och i samband med detta frågade jag ifall det är ok att säkra upp 6A till 10A för VVB. Detta pågrund av att ja märkt att säkringarna blir väldigt varma och ibland går (VVB Nibe på 3 kW tvåfas).
Eftersom dessa säkringar går ut på 1.5 mm2 från elcentral var det "heelt lugnt" att säkra upp till 10A. Inga följdfrågor.
Sagt och gjort nya passdelar till en rimlig peng, gott! Men nu när jag läser på forumet kan det finnas en anledning till att den låg på 6A kopplat till utlösningsvillkor.
Borde elektrikern gjort något mer (ex impedansmätning) än bara konstatera att den ligger på 1.5 mm2?
Jag kan notera att sladdarna måste vara skarvade någonstans på vägen då de skiftar i färg men enligt elcentralens dokumentation ligger enbart VVB på dessa grupper. Huset är från 1975 och VVB är NIBE ER56Cu-300.
Mvh,
Jakob
Ja egentligen måste man kolla att felkretsimpedansen är nog låg för en uppsäkring. Men normalt gör man inte alltid det efter en bedömning på plats.
Det kan tex vara att ett uttag längre bort med samma area från samma central är säkrad med samma 10A. Jag brukar i så fall anta att den som varit innan och gjort nyinstallationen kontrollerat det då. Vet ej om jag har rätt tänk här. Skriv gärna synpunkter om mitt tänk är helt fel. Jag försöker också lära mig att göra säkra installationer.
För överlast ska det inte heller vara något problem efter bedömning. Infällt kablage klarar 13-14A under normala förhållanden.
Så svaret är enligt mig ja du har rätt men elektrikern har nog gjort bedömningen på plats att det inte ska vara något problem.
Kanske tom förimpedansen fanns noterad på elcentralen? Kanske matades gruppen vis jordfelsbrytare?
Man kan snabbkolla det lite enkelt på plats med vattenkokarmetoden. Jag har en liten värmefläkt och en effektmätare i bilen som utgör testutrustning när man inte har med installationsprovaren.
Det kan tex vara att ett uttag längre bort med samma area från samma central är säkrad med samma 10A. Jag brukar i så fall anta att den som varit innan och gjort nyinstallationen kontrollerat det då. Vet ej om jag har rätt tänk här. Skriv gärna synpunkter om mitt tänk är helt fel. Jag försöker också lära mig att göra säkra installationer.
För överlast ska det inte heller vara något problem efter bedömning. Infällt kablage klarar 13-14A under normala förhållanden.
Så svaret är enligt mig ja du har rätt men elektrikern har nog gjort bedömningen på plats att det inte ska vara något problem.
Kanske tom förimpedansen fanns noterad på elcentralen? Kanske matades gruppen vis jordfelsbrytare?
Man kan snabbkolla det lite enkelt på plats med vattenkokarmetoden. Jag har en liten värmefläkt och en effektmätare i bilen som utgör testutrustning när man inte har med installationsprovaren.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 092 inlägg
Speciellt om längden är rimligt, säg max 20 meter, så ska det till riktigt dåliga förutsättningar för att 10 A inte ska fungera med 1.5 mm². Det är också orimligt att ledningen skulle vara förlagd så att den är utsatt för värme på +50 grader. Den belastas ju heller inte mer bara för att man säkrar upp, utan det sker om man t.ex byter VVB till en större med högre effekt.
Å andra sidan kostar det bara några minuter att mäta strömmen/impedanse och avgöra ifall det finns marginal. Alla har väl med sig sin installationstestare, eller hur
Skarven eller avgreningen kanske man vill hitta för att se vad det är. Den egentligen enda anledningen jag ser till att man satt 6 A för en grupp inomhus är ifall gruppen matar gammal elmateriel från krigstiden, klena ledningar och strömbrytare som bara är klassade för 6 A etc.
Å andra sidan kostar det bara några minuter att mäta strömmen/impedanse och avgöra ifall det finns marginal. Alla har väl med sig sin installationstestare, eller hur
Skarven eller avgreningen kanske man vill hitta för att se vad det är. Den egentligen enda anledningen jag ser till att man satt 6 A för en grupp inomhus är ifall gruppen matar gammal elmateriel från krigstiden, klena ledningar och strömbrytare som bara är klassade för 6 A etc.
Redigerat:
Har funnits (finns?) elektrikertradition av någon anledning att sätta 6A på grupper med lägre last, även när allt tål 10A. Som jag förstått det är det sedan tider med sämre material, vi talar 40-tal och äldre.Bo.Siltberg skrev:
Jag har 6A på grupper för "lyse och uttag" i en kåk från -57, jag ser inget som inte skulle tåla 10A men jag har låtit det vara.
Ja 6 A härstammar från "kristidskabel" som har lite mindre tvärsnittsarea ( 1mm2) för att spara på den dyra kopparn, den försvann ur sortimentet ca 1947-1950. Men bruket av 6 A fortsatte i alla fall 10-15 år till, ett typexempel på dom konservativa elektrikerna som aldrig fått någon fortbildning.😉
Det står faktiskt max 6A på lamputtag. Gissar att plintarna inte klarar högre ström under en viss test-tid enligt någon standard? Likt 16A på schuko.
Det är ju ingen nackdel egentligen att säkra en gruppledning med känd last med 6A typ som i detta fall en varmvattenberedare eller vad det var.
Det blir ju bara en högre säkerhet att det krävs lägre ström att lösa för kortslutning. Om det inte utgör problem dvs som i detta fall att säkringar går. Ib ≤ In ≤ Iz ska ju följas oavsett.
Det är ju ingen nackdel egentligen att säkra en gruppledning med känd last med 6A typ som i detta fall en varmvattenberedare eller vad det var.
Det blir ju bara en högre säkerhet att det krävs lägre ström att lösa för kortslutning. Om det inte utgör problem dvs som i detta fall att säkringar går. Ib ≤ In ≤ Iz ska ju följas oavsett.
Tack för svar!A avh67f skrev:Det kan tex vara att ett uttag längre bort med samma area från samma central är säkrad med samma 10A. Jag brukar i så fall anta att den som varit innan och gjort nyinstallationen kontrollerat det då. Vet ej om jag har rätt tänk här. Skriv gärna synpunkter om mitt tänk är helt fel. Jag försöker också lära mig att göra säkra installationer.
För överlast ska det inte heller vara något problem efter bedömning. Infällt kablage klarar 13-14A under normala förhållanden.
Så svaret är enligt mig ja du har rätt men elektrikern har nog gjort bedömningen på plats att det inte ska vara något problem.
Kanske tom förimpedansen fanns noterad på elcentralen? Kanske matades gruppen vis jordfelsbrytare?
Man kan snabbkolla det lite enkelt på plats med vattenkokarmetoden. Jag har en liten värmefläkt och en effektmätare i bilen som utgör testutrustning när man inte har med installationsprovaren.
Gruppen matas av JFB (30 mA). Dessvärre står det inget om förimpedans vid central eller mätare. Misstänker att man kan kontakta nätleverantör om detta om man varit behörig.
Vattenkokarmetoden låter spännande. Blir till att testa i ett känt uttag (för den som är intresserad finns denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/)
I många äldre anläggningar typ 50-60-talet är det vanligt med vissa grupper tex 2, 4, 6 A för tex cirkulationspumpar, oljebrännare, vattenpump osv. Dvs trefasdrivna på den tiden och med bimetallmotorskydd som begränsar avsäkringen.
Det och som avh67f nämner inte onödigt stor säkring till kända förbrukare är nog vanligaste anledningen. Det är ju i grunden bara bra men i praktiken lite bökigt och onödigt särskilt nu med dvärgbrytare. Ett annat skäl förr var också att få lite steg i säkringsstorlek många anläggningar kunde inte fläska på med så stora huvudsäkringar både av yttre skäl och ekonomiska.
Gamla stolplinjer med järntråd eller klen koppar gav förimpedanser av för oss numera helt okända belopp. Inte säkert att 10 A på en grupp ens skulle lösa i häradet minuter där. Från min tidiga elektriska barndom kommer jag ihåg när jag och en släkting var ute med båtshake och skiljde "lindans" efter snöstorm i ett verkligt ruralt område. Linjens säkring var 35 A och den löste inte på timmar bara de anslutna kunderna som klagade på halvjus. Tur att nollan inte var med i det fallet sett till indirekt spänningssättning nedströms felet.
Det och som avh67f nämner inte onödigt stor säkring till kända förbrukare är nog vanligaste anledningen. Det är ju i grunden bara bra men i praktiken lite bökigt och onödigt särskilt nu med dvärgbrytare. Ett annat skäl förr var också att få lite steg i säkringsstorlek många anläggningar kunde inte fläska på med så stora huvudsäkringar både av yttre skäl och ekonomiska.
Gamla stolplinjer med järntråd eller klen koppar gav förimpedanser av för oss numera helt okända belopp. Inte säkert att 10 A på en grupp ens skulle lösa i häradet minuter där. Från min tidiga elektriska barndom kommer jag ihåg när jag och en släkting var ute med båtshake och skiljde "lindans" efter snöstorm i ett verkligt ruralt område. Linjens säkring var 35 A och den löste inte på timmar bara de anslutna kunderna som klagade på halvjus. Tur att nollan inte var med i det fallet sett till indirekt spänningssättning nedströms felet.
Tack! Jag ska se ifall jag kan hitta dosan där skarven ligger. Just ifall den faktiskt matar något mer som ej dokumenterats.Bo.Siltberg skrev:Speciellt om längden är rimligt, säg max 20 meter, så ska det till riktigt dåliga förutsättningar för att 10 A inte ska fungera med 1.5 mm². Det är också orimligt att ledningen skulle vara förlagd så att den är utsatt för värme på +50 grader. Den belastas ju heller inte mer bara för att man säkrar upp, utan det sker om man t.ex byter VVB till en större med högre effekt.
Å andra sidan kostar det bara några minuter att mäta strömmen/impedanse och avgöra ifall det finns marginal. Alla har väl med sig sin installationstestare, eller hur
Skarven eller avgreningen kanske man vill hitta för att se vad det är. Den egentligen enda anledningen jag ser till att man satt 6 A för en grupp inomhus är ifall gruppen matar gammal elmateriel från krigstiden, klena ledningar och strömbrytare som bara är klassade för 6 A etc.
Tack för svar! Det är just att det går en säkring kanske var 3e månad.A avh67f skrev:Det står faktiskt max 6A på lamputtag. Gissar att plintarna inte klarar högre ström under en viss test-tid enligt någon standard? Likt 16A på schuko.
Det är ju ingen nackdel egentligen att säkra en gruppledning med känd last med 6A typ som i detta fall en varmvattenberedare eller vad det var.
Det blir ju bara en högre säkerhet att det krävs lägre ström att lösa för kortslutning. Om det inte utgör problem dvs som i detta fall att säkringar går. Ib ≤ In ≤ Iz ska ju följas oavsett.
Vilket kanske är normalt när den drar 5.3A ? (om detta stämmer I = P/400/sqrt(2) = 3000/400/1.41 = 5.3A) ?
Du ska räkna 3000/400 = 7.5 A och sen om beredaren är äldre utförd 380 V ännu lite mer ca: 10% upp. Så du ligger med överlast på säkringen och inget konstigt om den tröttas och löser då och då.B Bilmaskinen skrev:
I ditt fall skulle jag säga att det är helt ok att gå upp till 10 A och som sagt hittar du skarven som ev kan vara problematisk är det extra plus. Ligger det under JFB kan du se den skydda på marginalen för det mätningar eller vattenkokning kan svara på. Du kan ju av rent intresse mäta så lär du dig mer men knappast nödvändigt när du har kört med överlast och allt beter sig som förväntat dvs säkringen löser då och då.
Det står i manualen att om beredaren ansluts tvåfasigt så ligger effektutvecklingen på 2,08 kW istället. Nibe rekommenderar dock 10A säkring.
Om jag nu kollade på rätt modell. Nibe compact 300. De har så röriga manualer när alla möjliga olika ska samsas i samma.
Gk: hur menar du att jfb skyddar på marginalen?
Den tar ju hand om fas-jord felkrets så då kan vattenkokarmetoden kontrollera fas-nolla.
Om jag nu kollade på rätt modell. Nibe compact 300. De har så röriga manualer när alla möjliga olika ska samsas i samma.
Gk: hur menar du att jfb skyddar på marginalen?
Den tar ju hand om fas-jord felkrets så då kan vattenkokarmetoden kontrollera fas-nolla.
Redigerat:
Tack för ditt svar! 7.5 A stämmer bra vid tvåfas. Jag bör repetera lite grundläggande ellära.GK100 skrev:Du ska räkna 3000/400 = 7.5 A och sen om beredaren är äldre utförd 380 V ännu lite mer ca: 10% upp. Så du ligger med överlast på säkringen och inget konstigt om den tröttas och löser då och då.
I ditt fall skulle jag säga att det är helt ok att gå upp till 10 A och som sagt hittar du skarven som ev kan vara problematisk är det extra plus. Ligger det under JFB kan du se den skydda på marginalen för det mätningar eller vattenkokning kan svara på. Du kan ju av rent intresse mäta så lär du dig mer men knappast nödvändigt när du har kört med överlast och allt beter sig som förväntat dvs säkringen löser då och då.
Den ser till att frånkopplingstiden vid fel som kan ge indirekt spänningssättning håller sig på rätt sida kraven. Alltså det som ofta kallas utlösningsvillkoret men som nu om man vill vara sån heter "Felskydd genom automatisk frånkoppling". Normalt om en grupp är användbar (spänningsfall osv) är det ovanligt att inte skydd genom att säkringen löser skulle var ok, men om så kan JFB se till att det klarar marginalen.A avh67f skrev: