Väljer man inte motor/kupevärmare när en bil hamnar på nivåer en bit över halv miljon?
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Väljer man inte motor/kupevärmare när en bil hamnar på nivåer en bit över halv miljon?
Hehe alla kior vi köpt från den bilfirman har vi fått med antingen drag eller motorvärmare med på köpet men är nya ägare och sista jag sa så vart det att om det blir affär så får du bjuda på m/k värmare han log lite men stod inget om det i offerten.

Dom nya ägarna(björkmansbil) har ringt ganska många gånger och undrat om det inte är dags att byta bil eftersom vi brukar byta efter 3-5 år men vi har sagt att vi vill avvakta vad som gäller framöver med el-bilar osv.Visst vill vi ha m/k värmare oavsett det ingår eller vi får betala för det.Jag tackade nej till offerten och vi avvaktar nog ett tag till.
 
D Dublin skrev:
Vad ingår i månadskostnaden i kalkylen? Jag står också i begrepp att skaffa en nyare bil och försöker göra div kalkyler och det inte alltid så lätt att få grepp om alla kostnader...
Värdeminskning (10% per år)
Skatt
Försäkring (hel)
Besiktning
Kapitalkostnad för insats (upp till 150')
Ränta på lån
Service & däck
Reparation (förväntat medelvärde)
Förbrukning primär (hemma, pendling, el för PHEV)
Förbrukning långresa (bensin för phev)

Dieselpris 25:-/l
Bensinpris 20:-/l
Elpris hemma 2:-/kWh
Elpris långresa 5:-/kWh
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja man får nog titta på lite flera alternativ men har varit väldigt nöjd med bilen annars och ligger på 0.7/milen på så stor bil.Vi har en kia sportage med som vi räknade på om vi skulle byta den med men måste ha en som har en dragvikt på minst 1500 men den plugg-in klarar bara 1350 så den föll bort.507000 kostade den ny.
Om du inte måste ha 7-sitsig SUV så har en Octavia diesel halva förbrukningen och nästan lika stort bagage 😉
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du inte måste ha 7-sitsig SUV så har en Octavia diesel halva förbrukningen och nästan lika stort bagage 😉
Har sneglat lite på en toyota RA 4 plugg-in och priset 542000 men har aldrig kört en RA 4 men en del säger att det ska tråkiga bilar.Vill helst ha en bil som man sitter lite högre i.
 
V växelventil skrev:
Har sneglat lite på en toyota RA 4 plugg-in och priset 542000 men har aldrig kört en RA 4 men en del säger att det ska tråkiga bilar.Vill helst ha en bil som man sitter lite högre i.
Hur stor behöver du?
Rav4 är ju alltid lite tråkig, men det är ju Sportage och Sorento också.

VW Tiguan är ju en rejäl uppgradering på alla plan. Sorento och Skoda Kodiaq är ju på ungefär samma nivå.
Audi Q5 är mer aerodynamisk om du kan ta en begagnad.

Men egentligen skulle jag slå ett slag för BMW X1 plug in hybrid då. Men över 600' för en ny där också. Så Ford Kuga PHEV kanske är det vettigaste.

Ford Kuga Phev ligger på ca 450' och har 65km räckvidd
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Kolla på Lync co 01 om du klarar dig utan fyrhjulsdrift, stort batteri så man kommer uppåt 7 mil på el. Storlek ca som xc60 men byggd på samma grund som xc40 (till sådan grad att mycket går att byta rakt av emellan vilket borgar för bra reparerbarhet.

Hade en sådan medan vi väntade på vår v90 phev.

Går att få begagnade under året och bara runt 1000 mil för ca 360 000. Och det bästa är att du kan hyra via Lync för under 6000 per månad så enkelt att testa om du gillar den.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fan va dum man känner sig, men jag fick inte dit nya fjädern på Defan miniplugglock så locket satt i spänn.

pappret man fick med berättade ju iaf. inte direkt mycket, känns som om den gick i 4faxar innan bilderna sattes i print och las i paketet...

Instruktioner för montering av bilkomponent, svartvitt papper på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittade originalbilderna med bättre kvalité, här ser man ju att fjädern ska "vridas/pressas in" hur man löser det är ju en annan fråga, det får bli en annan dag..
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Downloads/Technical-information/Electrical-preheating/MiniPlug-Repair-Kit-Cover-Spring.pdf

Ny repsats om någon söker: https://www.mekonomen.se/locksats-defa-10967496
 
Efter en fadäs för ett tag sedan har jag lite trista skador på en fälg.

Syns egentligen inte nämnvärt om man inte letar efter det, tänker nog inte ge mig på att försöka spackla upp kanten igen, men vill ändå åtminstone lacka över det.

Några tips på hur man snyggar till detta utan att behöva lacka om hela fälgen? 🤔

Skadad bilfälg, repor, närbild, blank svart däck, aluminium, solljus, fukt, potentiell parkeringsskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
Fan va dum man känner sig, men jag fick inte dit nya fjädern på Defan miniplugglock så locket satt i spänn.

pappret man fick med berättade ju iaf. inte direkt mycket, känns som om den gick i 4faxar innan bilderna sattes i print och las i paketet...

[bild]


Hittade originalbilderna med bättre kvalité, här ser man ju att fjädern ska "vridas/pressas in" hur man löser det är ju en annan fråga, det får bli en annan dag..
[länk]

Ny repsats om någon söker: [länk]
Det är ungefär samma utmaning att byta lockfjädern på en släpvagnskontakt gissar jag. Jisses vilket bök det var. Min fjäder hade rostat av och jag var tvungen att byta. Att byta kontakten funkade inte rakt av för det var en special pga löstagbar krok och kontakten fälldes ner från ett vridbart fäste/konsoll.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter en fadäs för ett tag sedan har jag lite trista skador på en fälg.

Syns egentligen inte nämnvärt om man inte letar efter det, tänker nog inte ge mig på att försöka spackla upp kanten igen, men vill ändå åtminstone lacka över det.

Några tips på hur man snyggar till detta utan att behöva lacka om hela fälgen? 🤔

[bild]
Skrapa övriga fälgar så blir det jämnt.

Kommer ihåg när jag nyligen lackade om fälgarna på Lexusen. Tog nån månad innan den andra i hushållet skrapat dom. :p
 
  • Haha
richardtenggren
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skrapa övriga fälgar så blir det jämnt.

Kommer ihåg när jag nyligen lackade om fälgarna på Lexusen. Tog nån månad innan den andra i hushållet skrapat dom. :p
Den andre i hushållet sänkte två däck, men hade vett nog att inte skada fälgarna, denna fälg får stå på mig och resterande 7 är fortfarande hela efter 4.5års ägande.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter en fadäs för ett tag sedan har jag lite trista skador på en fälg.

Syns egentligen inte nämnvärt om man inte letar efter det, tänker nog inte ge mig på att försöka spackla upp kanten igen, men vill ändå åtminstone lacka över det.

Några tips på hur man snyggar till detta utan att behöva lacka om hela fälgen? 🤔

[bild]
Om du ändå ska lacka så spackla kanten också.
Egentligen inte svårt om man är noga.
Köp spackel och en liten fil samt några ark slippapper (väldigt fint i korn storlek)
Släpp ut luften i däcket så kommer du åt lite bättre (snurrar du inte däcket rubbas inte balansen)
Fila bort det som sticker ut, spackla och fila grovt och ta det sista med slippapper med en liten kloss.
Använd typ kortlek och stoppa in mellan däck och fälg så får du inte färg på däcket när du lackar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
hsd
Köp ny fälg, medans modellen finns kvar
 
Typisk, eller GAAAHHH som det heter här.
Tänkt besikta Lexusen i slutet av veckan bara låset till dragkroken dyker upp, men idag hände nått med anti slir o sladd. Så fort man trampar på lite går den in och en massa varningslampor tänds.
Genererar en massa olika felkoder, men jag har varit ute och kört med livedata och kan inte se nått avvikande, alla hjul snurrar lika, alla värden ser bra ut, ABS funkar fint.
Kopplar jag bort anti slir/spin innan jag åker inträffar det inte.

Än värre är att jag passade på att fylla tanken full med 98 nu när den kostar under 20 spänn, direkt efter tankningen började motorn och hacka, får felkoder på missfire cyl 3 och högtryckspump.
Köpa en 17 år gammal bil som gått 31" mil är en chansning, kanske gick denna chansning åt skogen ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.