N Niq skrev:
NÀr Àr all annan service gjord som tex tÀndstiftsbyte?
Inte en aning 🙂
Inte den mest skruvbegÄvade som Àger den
 
En frÄga ang köpa ny bil idag.
Har varit lite aktuellt med att byta till en helt ny bil sista tiden men verkar hopplöst.Fick ett offert efter jag var inne hos en bilhandlare igÄr pÄ en ny bil med inbyte.
Inköpspris ny bil 642000.
inbytesbil 170000.
finasiering 12/36 4920kr
restskuld 360000.
KÀnns nÀstan omöjligt att köpa ny bil idag och vill ha en plugg-in eftersom det lutar nog mot sÀtta solceller.
KÀnns verkligen att det finns lÀge idag att köpa ny bil med dom priserna och har verkligen folk rÄd med att köpa en helt ny bil?Vi har inga lÄn idag men kÀnns Ànda rÀtt saftigt att betala nÀsta 5000/m i 3 Är men fortfarande skuld pÄ 360000?
 
Finns nya bilar som kostar betydligt mindre Àn 640k..
 
G Greger_08 skrev:
Finns nya bilar som kostar betydligt mindre Àn 640k..
Ja men tÀnkte mer att det bilen som jag tÀnkta lÀmna in kostade 2019 ny 318000 men kostar nu 642000?
 
V vÀxelventil skrev:
En frÄga ang köpa ny bil idag.
Har varit lite aktuellt med att byta till en helt ny bil sista tiden men verkar hopplöst.Fick ett offert efter jag var inne hos en bilhandlare igÄr pÄ en ny bil med inbyte.
Inköpspris ny bil 642000.
inbytesbil 170000.
finasiering 12/36 4920kr
restskuld 360000.
KÀnns nÀstan omöjligt att köpa ny bil idag och vill ha en plugg-in eftersom det lutar nog mot sÀtta solceller.
KÀnns verkligen att det finns lÀge idag att köpa ny bil med dom priserna och har verkligen folk rÄd med att köpa en helt ny bil?Vi har inga lÄn idag men kÀnns Ànda rÀtt saftigt att betala nÀsta 5000/m i 3 Är men fortfarande skuld pÄ 360000?
Du kan kolla min kalkyl hĂ€r. Nya bilar Ă€r dyrt, och kör du inte elbil eller plugin fĂ„r du malus straff. Äldre bilar har inte försĂ€kring mot motor/batteri ras etc.

Kolla och rÀkna pÄ totalkostnaden för att bedömma vilken bil du tycker Àr vÀrd att köpa.

Tabell för begagnade bilar med modellÄr, pris och total mÄnadskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vÀxelventil
  • Laddar…
V vÀxelventil skrev:
Ja men tÀnkte mer att det bilen som jag tÀnkta lÀmna in kostade 2019 ny 318000 men kostar nu 642000?
Vad har duför bil dÄ? KÀnns som det bör vara olika nivÄ om det skiljer sÄ mycket. Men det spelar ingen roll vad den kostade dÄ. Det Àr vÀrdet idag som rÀknas
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad har duför bil dÄ? KÀnns som det bör vara olika nivÄ om det skiljer sÄ mycket. Men det spelar ingen roll vad den kostade dÄ. Det Àr vÀrdet idag som rÀknas
Kia sorento och tÀnkte en likadan men med plugg-in.man tycker priserna borde sjunka med ganska mycket om bilhandlarna ska sÀlja till privatpersoner.
 
V vÀxelventil skrev:
Kia sorento och tÀnkte en likadan men med plugg-in.man tycker priserna borde sjunka med ganska mycket om bilhandlarna ska sÀlja till privatpersoner.
Kia Sorento Ă€r ju en riktigt dĂ„lig affĂ€r. Svindyr och enorm förbrukning. Men inte sĂ„ konstigt med ett stort Ă„bĂ€ke 😉

Skoda Superb Àr vettig om du vill ha en PHEV, klarar runt 100km pÄ el. Men dyr den med.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan kolla min kalkyl hĂ€r. Nya bilar Ă€r dyrt, och kör du inte elbil eller plugin fĂ„r du malus straff. Äldre bilar har inte försĂ€kring mot motor/batteri ras etc.

Kolla och rÀkna pÄ totalkostnaden för att bedömma vilken bil du tycker Àr vÀrd att köpa.

[bild]
Vad ingÄr i mÄnadskostnaden i kalkylen? Jag stÄr ocksÄ i begrepp att skaffa en nyare bil och försöker göra div kalkyler och det inte alltid sÄ lÀtt att fÄ grepp om alla kostnader...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kia Sorento Ă€r ju en riktigt dĂ„lig affĂ€r. Svindyr och enorm förbrukning. Men inte sĂ„ konstigt med ett stort Ă„bĂ€ke 😉

Skoda Superb Àr vettig om du vill ha en PHEV, klarar runt 100km pÄ el. Men dyr den med.
Ja man fÄr nog titta pÄ lite flera alternativ men har varit vÀldigt nöjd med bilen annars och ligger pÄ 0.7/milen pÄ sÄ stor bil.Vi har en kia sportage med som vi rÀknade pÄ om vi skulle byta den med men mÄste ha en som har en dragvikt pÄ minst 1500 men den plugg-in klarar bara 1350 sÄ den föll bort.507000 kostade den ny.
 
Ny generation + annan drivlina inte sÄ konstigt att den kostar nÄgra 100k mer..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Lite roligt med dessa bilhandlare nÀr man talar om utrustning.Varför jag Äkte in för att titta pÄ en ny sorento var att dom har en kampanj pÄ vinterhjul och drag ingÄr i priset som lockbete men sjÀlva priset Àr om man tecknar finsieringen genom kia finas med högre rÀnta men sÀnkt pris?Kommer man in pÄ som exempel min sportage gt line med automat(underbar lÄda) sÄ finns det vÀxlingspaddar pÄ ratten?Aldrig anvÀnt eller fickparkering som fickparkerar utav sig sjÀlv?Heller aldrig anvÀnt.VÀxlingspaddar vid ratten nÀr man har automat?Vad har man för nytta av det?
 
V vÀxelventil skrev:
VÀxlingspaddar vid ratten nÀr man har automat?Vad har man för nytta av det?
Jag anvÀnder dessa vid ett tillfÀlle: NÀr det Àr kallt.
NÀr det drar sig under -15 och man kallstartar pÄ morgonen vill Ätminstone inte jag varken varva eller segdra. VÀxlar manuellt till trean och lÄter varvet vara 2500 eller sÄ, farten blir vad det blir. Fyran efter en stund, nÀr temp nÄlen gÄtt upp till "lite fesljummet" Äker det vanliga drivelÀget i.
Möjligen nÄgot nördigt, men jag har fÄtt för mig att Àr man lite försiktig nÀr det Àr kallt vinner man lite livslÀngd i andra Ànden.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag anvÀnder dessa vid ett tillfÀlle: NÀr det Àr kallt.
NÀr det drar sig under -15 och man kallstartar pÄ morgonen vill Ätminstone inte jag varken varva eller segdra. VÀxlar manuellt till trean och lÄter varvet vara 2500 eller sÄ, farten blir vad det blir. Fyran efter en stund, nÀr temp nÄlen gÄtt upp till "lite fesljummet" Äker det vanliga drivelÀget i.
Möjligen nÄgot nördigt, men jag har fÄtt för mig att Àr man lite försiktig nÀr det Àr kallt vinner man lite livslÀngd i andra Ànden.
Okej om jag vill kan jag vÀxla manuellt med sjÀlva vÀxelspaken annars men har nog inte anvÀnt den heller.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag kan ocksÄ vÀxla med spaken sÄ egentligen, paddlarna har ingen praktisk nytta, Àr vÀl mest för sportig-i-bakvÀndkeps.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.