Hej!

Installerade en Panasonic NZ25 (Sverigepumpen Prima W 25) i april förra året i fritidshuset (56 kvm från 1980, hyfsat öppen planlösning) i Stockholms skärgård. Kört på underhållsvärme 8 grader hela förra vintern och det funkade bra. Funkade även bra när vi var där med 20-21 grader även om det tog sin lilla tid att få upp värmen. I höst och början på vintern här i år så värmer den mycket dåligt. Den kommer inte riktigt igång. Funkade bra när vi drog el-elementen och klarade sen att hålla värmen hyfsat även om elementen stod på 16 grader och vi hade ca 20-21 grader inne. Idag rengjorde jag för första gången (!) filtrena och de var såklart igensatta nästan helt. Det var också isbildning längst ned på utedelen, en rand på 5 cm längs hela luftintaget. Tog bort det.

Men kommer fortfarande dåligt med värme. Läst lite om gasbrist och brist på köldmedel men kan man kolla det på något sätt innan man kontaktar firman? Det är som sagt skärgården så det lär kosta några tusen att få ut någon så vill helst fixa det själv om det går. Pumpen producerar just nu nästan ingen värme, har haft på 16 grader på HEAT och den kommer inte över 6-7 grader, ca -2 grader utomhus. Pumpen drar ca 1 000 watt med denna inställning. Varför drar den "massa" el men producerar ingen värme?
 
Det ska finnas en del med ett glas i utedelen ( vet inte namnet ) där man kan se om det bubblar eller är tomt på kylmedel, i bland finns färgmarkering i den som talar om statusen av tillkomst köldmedel, ta en ficklampa och titta noga. Med is på del av utedelen kan indikera brist på köldmedia och är det en kylmontör som har alla verktyg för att ev laga fylla på.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ska finnas en del med ett glas i utedelen ( vet inte namnet ) där man kan se om det bubblar eller är tomt på kylmedel, i bland finns färgmarkering i den som talar om statusen av tillkomst köldmedel, ta en ficklampa och titta noga. Med is på del av utedelen kan indikera brist på köldmedia och är det en kylmontör som har alla verktyg för att ev laga fylla på.
Tack! Hmm, kan inte minnas att jag sett något sånt. Måste man montera bort något för se detta glas? Är det brist på köldmedel får jag såklart tillkalla installatören, hoppas såklart på något annat... :)
 
F Farendag skrev:
Tack! Hmm, kan inte minnas att jag sett något sånt. Måste man montera bort något för se detta glas? Är det brist på köldmedel får jag såklart tillkalla installatören, hoppas såklart på något annat... :)
Det finns absolut inget synglas på luft/luft värmepumpar, så lita inte på det snacket för då får du leta länge.

Det du däremot redan hittat är att förångaren isar igen ojämt eller bara längst ner, det tyder på köldmediebrist!
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det finns absolut inget synglas på luft/luft värmepumpar, så lita inte på det snacket för då får du leta länge.

Det du däremot redan hittat är att förångaren isar igen ojämt eller bara längst ner, det tyder på köldmediebrist!
Tack! Varför blir det köldmediebrist, är det för att det är läckage någonstans eller bara "naturligt"?

Edit: Ska det inte komma någon felkod då?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
En orsak till köldmediebrist är en slarvigt utförd installation med dåligt gjorda tätningar och åtdragningsmoment. Sedan kan det finnas eller uppstå små problem med materialet vid andra lödningar och skarvar som orsakar mikroläckor.

Nyare modeller brukar kunna ge en felkod för brist men då ska det hunnit bli rejält tomt innan det kommer fram.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det finns absolut inget synglas på luft/luft värmepumpar, så lita inte på det snacket för då får du leta länge.
Bra att du förtydligar det med synsglas, inte fel, men att vara så korkad att skriva """ lita inte på det snacket "" är nog att ta i en del. Är det för att rättfärdiga dig själv som en kylmontör eller vad. Det går utmärkt at säga det i andra ord utan att försöka skriva någon på näsan. Tänk på det nästa gång du svarar i någon tråd.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Pumpen producerar just nu nästan ingen värme, har haft på 16 grader på HEAT och den kommer inte över 6-7 grader, ca -2 grader utomhus. Pumpen drar ca 1 000 watt med denna inställning. Varför drar den "massa" el men producerar ingen värme?
Utedelen bör har sin flänspaket helt vit av frost utan frostfria områden vid denna driftmode - har du bara frostande band och det är stora områden helt utan frost trots att du begärt typ 20 grader inomhus så är det nog dessvärre att maskinen saknar köldmedel.

hetgasen ur kompressorn blir också väldigt varm vid denna driftmode med låg förångningstryck i evaporatorn för att det saknas köldmedel och tex. mina LLVP har temperaturövervakning på hetgasen och den vägen kan meddela styrningen om de blir för hett och dra ned farten på kompressorn och kanske ge felindikering.

Jag drog igång värmen från 10 grader underhållsvärme till 20 grader på attefallhuset för en antal timmar sedan och det dröjde inte så länge förrän hela flänspaketet på utedelen blev helt vit av frost utan tomma fläckar eller band/mistor vid -4 grader utomhustemperatur - dock körde den en avfrostningscykel kort innan efter att jag ställde upp värmen då frosten var ganska bandig innan dess och är normalt om man kör på 10 graders inställning och låg effektuttag i driften innan.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Har aldrig sett ett synglas på en llvp, men som andra skrivit, har du bara en rand som är frostig, så är det köldmediebrist mest troligt. Oftast läcka på flareanslutningar, för att man använt ett skit koningsverktyg, eller inte dragit koningarna rätt.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
OK, tack alla! Sista fråga innan jag hör av mig till firman. Eftersom filtren var helt igensatta fram till igår, kan det finnas något som blockerar värmen? Läste i en annan tråd att damm och partiklar kan blockera värmeväxlaren? Hur kan jag kontrollera detta?
 
A
J jonaserik skrev:
Det ska finnas en del med ett glas i utedelen ( vet inte namnet ) där man kan se om det bubblar eller är tomt på kylmedel, i bland finns färgmarkering i den som talar om statusen av tillkomst köldmedel, ta en ficklampa och titta noga. Med is på del av utedelen kan indikera brist på köldmedia och är det en kylmontör som har alla verktyg för att ev laga fylla på.
Nej något sådant finns icke
 
A
J jonaserik skrev:
Bra att du förtydligar det med synsglas, inte fel, men att vara så korkad att skriva """ lita inte på det snacket "" är nog att ta i en del. Är det för att rättfärdiga dig själv som en kylmontör eller vad. Det går utmärkt at säga det i andra ord utan att försöka skriva någon på näsan. Tänk på det nästa gång du svarar i någon tråd.
+14000 nonsens inlägg....
 
Är nu ute på ön och kollar lite. Fungerar fortfarande dåligt, ställde den på 23 grader över natten men rörde sig aldrig över 5-6 grader inne. Alla anslutningar ser rena ut, inga oljefilmer eller något. Jag studsade på något, det verkar vara olika modeller på inne- och utedel eller så kanske de heter olika helt enkelt. Verkar som att innedelen är en Panasonic NZ35 men utedelen är NZ25, men det kanske inte spelar någon roll? Se bilder.

Edit: Får inte riktigt av höljet för utedelen där kopplingarna är men det ser rent ut när jag tittar in från sidan. Bifogar bild på där kopplingarna går in till innedelen.
 
  • Panasonic luftkonditioneringsetikett med tekniska specifikationer och varningssymboler, droppar av vatten synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på Panasonic luftkonditionering, specifikationer, tillverkningsinfo, CE-märkning, tillverkad i Malaysia, R32 kylmedium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomföringsrör och kablar genom röd vägg, isolerad, spindelnät, väderexponerad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Intressant.

Enligt polarpumpen heter de ingående delarna:

Modell InomhusdelCS-NZ35VKE
Modell UtomhusdelCU-NZ35VKE

[länk]

Du verkar ha fått nån mix?

[bild][bild]
[länk]
Ja, precis. Kan tillägga att det är en NZ25 jag beställde, så utedelen är den som stämmer. Eller rättare sagt, jag har en Sverigepump Prima 25 W som bygger på NZ25 om jag förstått det hela rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.