Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Sen efter 4 km så kommer värmen från motorn, och det blir som i en bastu om man vill. Imma på rutan? inte en chans alls.
Det där är en sak jag helt klart saknar när jag sitter i en halvkall elbil och försöker hålla andan så det inte ska bli så mycket imma. :D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Burrr ...
Jag passade på nu att tanka andra bilen, när det nu är lite billigare.

Men alltså, stå vid pumparna i minus 6 grader i 5 minuter och hälla i bensin.., jäklars vad bortskämd jag blivit, nu kändes det riktigt jäkligt jobbigt. ;)
Vintertid fyller jag ju inte på diesel mera än en gång/månad 😎
 
Attitudeswe
Båda våra elbilar har uppvärmd vindruta
 
useless useless skrev:
Efter (ytterligare) en sån här rapport skulle i alla fall inte jag köpa en begagnad Tesla:
[länk]

Jag tycker det var länge sen Teslas kvalitetsproblem uppdagades och de skulle väl vara lösta för ett bra tag sen med nya fabriker och tillverningsmetoder etc? Hur står sig egentligen en ny Tesla kvalitetsmässigt mot en som är 2-3 år gammal?
Tysk undersökning där tyska bilar är i topp..

Tesla har haft problem med felaktigt ställda dimljus, något som jag skulle tro drar ner betyget rejält.
Jag har haft noll fel på min 2 år gamla Tesla.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja du var lite slö. Ha kortet redo i handen nästa gång så ska du nog kapa 2 minuter. Tyvärr har inte bensin turboknapp men du får köpa en diesel så du kan trycka på den knappen så pumpar den in rejält snabbt ;)

Vi hade -4 i morse, och jag blir påmind om att id3 är ingen vinterbil igen. Massor av gula lampor på skärmen, sladdig som fan på halka, rumpan åker ut i minsta lilla (svarthalka) och imman på rutan är ett faktum igen.
Där har id3 inte en chans i helvete mot min skåpbil (berlingo) kupevärmare på morgonen så rutan är ren. Sen efter 4 km så kommer värmen från motorn, och det blir som i en bastu om man vill. Imma på rutan? inte en chans alls.

En annan sak man gör nu med är att stänga av infällningen av backspeglarna =) för de funkar inte vid -4
Jag har inga problem att fälla in backspeglarna på min ID4 dock så har jag problem att fälla ut dom igen på morgonen 🤪.
 
A Avemo skrev:
Jag tänker mig att ID4 borde vara ganska lik ID3 här. Och jag håller helt med om att bakhjulsdrift inte är något vidare i halka. Men jag har aldrig haft en bil där värmen kommer så fort som i ID4. Jag bryr mig inte om att använda förvärmningen av kupén trots att den finns där. Ibland blir det imma på rutorna med värmen på auto. Men om man manuellt ökar fläkten eller sätter den på max defrost är det inga problem att snabbt få bort imman.
Såklart kommer värmen snabbt i min med. Men för att bli av med imman måste man ha värmen konstant på rutan, den kommer tillbaka hela tiden.
Kör alltid förvärmning på min, vägrar att skrapa rutor och vägrar sitta i bilen medans den smälter isen =) Jag kräver dessutom helt isfria rutor när jag kör på vägarna för jag är ju inte någon idiot =)
Man kan såklart leva med imman, men som sagt id familjen som bakhjulsdrift är helt värdelös på vintern, den är ju sämre än den volvo 740 jag hade nån vinter.

Bästa bakhjulsdrivna bil jag haft var en cadillac cts, jag fick inte den till att släppa nästan. Även när man stängde av antislir så tog bilen över efter en liten sladd.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är en sak jag helt klart saknar när jag sitter i en halvkall elbil och försöker hålla andan så det inte ska bli så mycket imma. :D
Ja det skulle nästan vara obligatoriskt med värmeslingor i framrutor på alla elbilar =)
Jag hade gärna önskat att på vw kunna ställa in i appen så man får igång stolsvärme och rattvärmen med vid förvärmningen det hade varit rätt trevligt.
 
G Greger_08 skrev:
Jag har inga problem att fälla in backspeglarna på min ID4 dock så har jag problem att fälla ut dom igen på morgonen 🤪.
Ja exakt så menade jag =) I morse så fick man hålla tummarna för att de skulle hålla. De höll och nu är de permanent ute till våren kommer.

Hade en hyundai i40 med fällbara speglar med. Men de protestera inte på detta viset =)
 
R Rkarlsson skrev:
Såklart kommer värmen snabbt i min med. Men för att bli av med imman måste man ha värmen konstant på rutan, den kommer tillbaka hela tiden.
Jag tolkade vad du skrev som att värmen kom fortare i en Berlingo du haft. Det tyckte jag var förvånande. Angående imman är tydligen våra bilar olika.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
i 5 minuter och hälla i bensin
Sist jag var i Uppsala fanns det en del bensinstationer som hade bensinpumpar med slang och ”pistolmunstycke” av den typ som vi alltid haft i Norrland. Se om du kan hitta en sån nästa gång så ska du se att det går mycket fortare än att stå och hälla. Jag tror att exempelvis Circle K vid norra utfarten till E4 erbjuder dessa finesser. 😂
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Fördelen med Tesla i det läget är väl att det är samma 3 fel utspritt på de där 12% som har något

- Justera dimljus
- byt eventuellt trasiga bärarmar
- åk och gör några hårda inbromsningar
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det skulle nästan vara obligatoriskt med värmeslingor i framrutor på alla elbilar =)
Jag hade gärna önskat att på vw kunna ställa in i appen så man får igång stolsvärme och rattvärmen med vid förvärmningen det hade varit rätt trevligt.
Jag vill helst inte ha något i rutan, stör sikten för mig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade gärna önskat att på vw kunna ställa in i appen så man får igång stolsvärme och rattvärmen med vid förvärmningen det hade varit rätt trevligt.
Så upplever jag att det redan är, och det påstår de även själva.
Text på svenska om automatisk vindrutevärmare och speglar, temperaturstyrd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om klimatisering i fordon, zonbaserad temperaturkontroll, exempel på utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tolkade vad du skrev som att värmen kom fortare i en Berlingo du haft. Det tyckte jag var förvånande. Angående imman är tydligen våra bilar olika.
Nejdå för tusan.

Värmen är bättre i berlingon däremot än i id3an. Även om jag har värmen riktad på mig så blir det aldrig nånsin imma i den. Det blir det i id3.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill helst inte ha något i rutan, stör sikten för mig.
Av de fordar jag kört så tyckte jag inte att det störde.
Något måste ju nästan till om man vill bli av med imman helt. Vissa kanske accepterar att det är så dåligt. Jag gillar 100% fri sikt, har ändå välputsad ruta =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.