Önskar hjälp med hur jag ska göra.
Inkommande fiber är i bostadshus multimediaskåp, därifrån fördelas till alla fasta uttag i bostaden samt fast tråd ut till garaget.
I bostaden vid ett nätverksuttag sitter en router för wifi uppkoppling. Men nu till frågan, hur ska jag kunna få wifi även i garaget, går det att sätta en router i det nätverksuttaget också? Lägger med en bild som jag tänker mig men vet ej om det funkar på detta vis med ip och allt vad det heter..
 
  • Schematiskt diagram för nätverksanslutning: inkommande fiber, switch, uttag och routrar i bostad och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Router och accesspunkt är två olika saker, även om routrar ofta har en inbyggd accesspunkt. Du ska inte ha mer än en router, som all trafik passerar. Dvs innan switchen. Sedan kan du placera accesspunkter där de behövs. Lämpligtvis någon modell som har stöd för roaming om du har fler. Det gör att det fungerar mycket bättre när man flyttar sig.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T
Jag tror att du har en router vid inkommande fiber eller kopplar du direkt från mediaomvandlaren (som tar in fiber och har 4 LAN-uttag) till dina nätverksuttag?
Har du en router från en ISP(internetleverantör)?

Som jag ser det borde du ha:
inkommande fiber i mediaomvandlaren,
ethernetkabel (nätverkskabel) från mediaomvandlaren till routern (som även kan ha en AP/wifi-funktion)
kabel till switch och från den till alla uttag i huset/garaget via kopplingsskåp
i huset kan du sätta en AP (accesspunkt) för wifi i ett av nätverksuttagen om det inte finns i routern och du får dålig täckning
i garaget sätter du en AP som kan ha nätverksuttag och wifi.

Om du tar bild på mediaskåpet och enheterna där och anger vilka det är samt din router så kanske du kan få mer detaljerade svar.
 
Här kommer en bild i mediaskåpet
Lilla vita dosan längst ner går fiber in i och vidare till den större, Lan 1 går vidare till uttag i ett rum där router är kopplat mot (orbi).

Kan man köra Lan 2 från multimediaskåpet till garaget med en ny router?

Skulle uppskatta om jag kan få länkar till saker jag skulle behöva.
 
  • Ett skåp med nätverksutrustning inkluderar switchar, kablar och fiberanslutningar. Blinkande ljus indikerar aktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att du bara har ett IP# från din leverantör. Då behöver all trafik gå vis en router. För att hålla det enkelt bör du inte ha fler än en router i nätverket.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att du bara har ett IP# från din leverantör. Då behöver all trafik gå vis en router. För att hålla det enkelt bör du inte ha fler än en router i nätverket.
Så är det, men då är jag med tror jag;
1. från fiberdosan till router
2. från router till switch
3, Från switch till samtliga uttag

Men hur kan jag få wifi i garaget? Finns någon smart wifi-puck eller liknande att ansluta mot uttaget i garaget?
 
En accesspunkt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T
B byggarebo2 skrev:
Här kommer en bild i mediaskåpet
Lilla vita dosan längst ner går fiber in i och vidare till den större, Lan 1 går vidare till uttag i ett rum där router är kopplat mot (orbi).

Kan man köra Lan 2 från multimediaskåpet till garaget med en ny router?

Skulle uppskatta om jag kan få länkar till saker jag skulle behöva.
Vad finns i den lilla vita dosan och varför går fibern via den?
Jag har en likadan mediaomvandlare men inte den lilla dosan...?
Kommer det ut mer än en kabel ur den?

Ja, det borde gå att koppla en kabel från Lan2 på mediaomvandlaren till din kabel till garaget och ha internet där eller sätta en router där också. Då kommer du ha två separata nätverk hemma.

Var går de olika ethernetkablarna i överkant? Till olika rum, allihop?

När det gäller länkar till produkter så kan det vara vanskligt, det beror ju lite på hur priskänslig du är, vilka krav du har på stabilitet, funktion, hastighet och administration av nätet. Sen finns ju flera varianter av t ex accesspunkter från samma tillverkare som är bra på olika saker.
Unifi är ju en tillverkare med bra och stabila produkter men inte så billigt. TP-Link har bra pris och helt okej produkter, särskilt med tanke på priset.
Asus routrar har jag haft och har gillat men har ingen koll på deras fristående accesspunkter.
Dlink och Netgear har jag haft men har tyckt att de jag haft har varit för dyra i förhållande till pris, eller bara dåliga (en Dlink router som fick startas om dagligen...)
 
Vad bygger du påståendet om att det fungerar med två routrar på? Menar du att TS får mer än ett IP#?
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
R
T Testarn skrev:
Unifi är ju en tillverkare
Nej. Tillverkaren heter ubiquiti.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad bygger du påståendet om att det fungerar med två routrar på? Menar du att TS får mer än ett IP#?
Om man inte har en publik eller fast IP kan man väl få hur många som helst av ISPs DHCP?
 
Hänger inte med nu i diskussionen, jag är helt novis på detta. I garaget har jag krav på stabil uppkoppling då det är mitt företag som nyttjar det. Att lägga 1500 på en s.k accesspunkt ser jag som ok om det fungerar.

I den lilla vita går som sagt fiber in och från den vidare (en sladd) till stora vita med lan utgångarna.
 
Redigerat:
T
D Daniel 109 skrev:
Vad bygger du påståendet om att det fungerar med två routrar på? Menar du att TS får mer än ett IP#?
Det bygger jag på att jag har en likadan mediaomvandlare och kan, utan problem, ansluta flera enheter till den och få kontakt med nätet. Om jag ansluter en dator får jag en IP-adress och kan komma åt internet, om jag ansluter en router så får jag en IP-adress och kan komma åt internet.
Det är dynamiska IP-adresser.

Sen kan ju TS internetleverantör hantera det annorlunda. Det kan du ha en poäng i.
 
Ja, det är normalt sett dynamiska IP-adresser. Men det brukar vara begränsat till en adress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.