En gammal Lindström. Typ det bästa pengar kan köpa vad gäller tänger.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
En gammal Lindström. Typ det bästa pengar kan köpa vad gäller tänger.
Håller med till fullo.
Nu vet man vad man ska hålla utkik efter på loppisar. Numer verkar dom mest sälja elektroniktänger till okristliga priser.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Är de inte formplywood (fenol-film) med björkfaner?
Vi har det på vår lokala optimera (dock om man vill köpa mer än 10-isch skivor brukar man få säga till 2 dagar innan)
Helt rätt. Formplywood av lite bättre sort. Köpte på lokala XL-bygg för ett par år sen
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
En liten uppdatering av min gamla såg.
Bladet är inte helt vasst -även om det går bra att såga- så jag köpte två nya. Bland annat ett Bahco.

Sågen är från en snickare i Småland som gick bort för flera år sedan. Några bekanta köpte hans stuga och undrade om jag ville ha lite gamla verktygen som låg i en låda. Skräp tyckte de men vem säger nej till gamla tyska hyvlar och såg och annat? En del var rätt slitet men bland annat den här sågen kommer jag använda ofta.

Jag upplever att det är väldigt lätt att starta sågandet och att hålla en rak linje. En fördel är att jag kan välja -genom att bara vända sågen- att dra eller skjuta.
Plus att man ser apcool ut vid sågandet när grannarna går förbi. 😉

Arbetsbänk med sågade träplankor, handsåg och mätverktyg; hantverk, snickeri, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 17 till
  • Laddar…
En klyv och rikt släde till sågen. Fick testa mina nya t-slot frässtål. Mycket prep för att inte fucka upp i själva fräsmomentet. 😄

Blir mer spår i helgen och ett "fence" framöver för vinklar.

Jiggen kommer nog bli användbar i boa framöver!

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Verkstadsmiljö, knivslipning, öppen trälåda, brynen, knivar, slipinstruktioner, arbetsyta med verktyg och sprejburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När frun är borta och man får lite egentid i verkstaden 😎
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Evighetsprojektet platsbyggd hallmöbeln rullar vidare. Knåpat ihop en faceframe så det ska se lite snyggare ut. Lådfronter och en massa målning kvar. Är väl klart till juli om vi håller inslaget tempo... :D
Lådorna är mest bara en ram som vi stoppade i nätkorgar i så ungarnas vantar osv har en liten chans att torka när de lägger i fuktiga saker istället för att hänga på tork.

Inbyggd skohylla med flera par skor och en röd jacka till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skohylla med olika skor, vattenpass överst, byggbeslag synliga, beige matta, röd jacka till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
M
D dilemma skrev:
[bild]
När frun är borta och man får lite egentid i verkstaden 😎
Alltid trevligt med en öl !
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Prototypar vidare. Det närmar sig, men ännu inte helt nöjd med vad som ska bli ett pennskrin till frun. Just nu lutar det åt valnöt, padouk och berberis i slutprodukten. Fast jag ska inte säga för mycket - det är långt till jul…
Träsnickeri, verkstad, träklossar, arbetsbänk, hantverk, träbitar, träförvaringslåda, precision, handgjort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpussel, öppen låda med rött tyg, delar utspridda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Fixat lite förvaring till tvingar. Som bonus fick jag en liten hylla att lägga pennan på.

Verktygsförvaring, skruvmejslar i hållare, spegel, eluttag, träytor, vit vägg, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
axel_n och 16 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Fixat lite förvaring till tvingar. Som bonus fick jag en liten hylla att lägga pennan på.

[bild]
Du har bra smak när det gäller pennor…

//Ronnie
 
  • Gilla
Jo1234 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Du har bra smak när det gäller pennor…

//Ronnie
Pennor...? På detta forumet fokuserar vi på tvinglinjeringen. Klart godkänt enligt mig men jag lirar ju i korpdivisionen i den tävlingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Pennor...? På detta forumet fokuserar vi på tvinglinjeringen. Klart godkänt enligt mig men jag lirar ju i korpdivisionen i den tävlingen.
Rotring 600! 😃
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
Bankat ut lite glaslister till 10 runda innerfönster.

CAD-program med geometriska former på gitterbakgrund, skärmavbildning, verktygsfält högst upp, linjal i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplank med konstnärlig relief, ligger på pallar i verkstadsmiljö, personens sko syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två böjda träribbor på en vit, kurvig skivkonstruktion med skruvhål, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste ut ett gäng i 17 mm furu men inte helt i genom och sen planhyvla baksidan till 14 mm färdigmått. Snabbt och minimalt med rensningsjobb med exempelvis kullagerfräs.

Imorgon ska jag klura ut glaslister till två ellipsformade fönster. Oval träram på arbetsbänk i snickeri med verktyg och trämaterial omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träverkstad, ovala träramar staplade, elverktyg på arbetsbänk, tillverkningsprocess, snickeri, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 17 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bankat ut lite glaslister till 10 runda innerfönster.

[bild]
[bild]
[bild]

Fräste ut ett gäng i 17 mm furu men inte helt i genom och sen planhyvla baksidan till 14 mm färdigmått. Snabbt och minimalt med rensningsjobb med exempelvis kullagerfräs.

Imorgon ska jag klura ut glaslister till två ellipsformade fönster. [bild]
[bild]
Min tanke efter de första två bilderna var hemmagjord brio-järnväg 😆
 
  • Haha
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.